Monday, 29 October 2012

ketupat daun palas - Raya Aidil Adha di Klate 2012


Assalamualaikum rakan taulan SUEperb MaMa!!!

yahooo... tahoooo... yuhoooo..
selesai sudah Aidiladha di klate... rumah ayahbonda sue yg tercinta...
yg buat sue teringat2 lg suasana kat sanaaaa...
laksam... laksee... nasi dagang... ketupat daun palas..tapai... huhuhu... winduuunya...

sehari seblm raya... org klate panggil "hari wak ketupat"
iaitu hari kamis... raya hari jumaat... 
umur 30thn baru terbukak ati nak belajar buat ketupat daun palas dgn emak sue... 

okeyyy... jom follow cara buat ketupat...
ini pati santan... masak dulu, jgn sampai pecah minyak... biar mendidih sikit jea...
letak garam dan gula secukup rasa.


pulut di kukus..

pastu gaulkan santan dan pulut...


video
ini yg sue videokan cara gaulnya...

video
pastu pakai tangan pulak... biar betul2 sebati...

video
ini cara bungkus ketupat daun palas..


video
hmmm... tak sempat tangkap video td... okey... tengok yg ni pulak...
tengok betul2... korang ingat senang nk rakam video ni... emak sue ni suka gelak...
kalu org suruh diam... lagi dia gelak... nasib baik tak jatuh gigi dlm dlm ketupat tuh!

ini yg dah siap di bungkusssss....

dah buat byk2 tu... simpan dlm peti ais tmpt beku...

bila rasa nk mkn tu... rebus dan toskan...
sentiasa rasa fresh!!!

SIAP!!!

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
ad cerita di pagi raya pulak...
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

ini kenangan beraya dlm ladang.... hahaha.. 
memang budaya org klate mcm tuuuu...
lepas solat raya aidiladha... semua ke tempat sembelih lembu di ladang bkn di masjid atau surau...
utk org yg korban la... yg mana nk korbankan diri utk menolong pun boleh jugak... kikiki

daina dah kebosanan...

video
ni teknik tangkap lembu... main tibai2 tali jea...


ini gambar ayah daina buat proses jual beli...
cara sebutnya mcm ni..
"ambo beli 1 bahagian dalam 7 bahagian dgn hargo yg dibayar"
yg tukang jual pun jwb... "ambo terimoooo..."

video
niat korban sekali lagi dlm hati... bila tengok darah lembu mengalir... 
"aku korban 1 bahagian dlm 7 bahagian krn Allah Taala.."
syahdunya...


sampai di sini dulu... lakaran memori SUEperb MaMa!!
tata.. titi.. tutu... muaaahhhh!!











No comments:

Post a Comment