Sunday, 18 May 2014

Resepi Bubur Kacang Hijau


Assalamualaikum pembaca blog SUEperb MaMa...

hari ni sue nk kongsi resepi bubur kacang hijau... wah3.. resepi yg mudah ni pun nak kongsi yea..
hahaha... bg yg belum pernah buat.. boleh buat skrg.. mudah sgt..


bahan2nya :

1) kacang hijau RM1 jea - basuh dan rebus sehingga empuk..
2) Kepala sebiji - kalu kelapa kecik bubur jadi kurang lemak.. kalu kelapa besar bubur jadi sedapppp!!!
3) 2 sudu besar sagu..
4) gula melaka secukup rasa
5) secubit garam

cara2 membuatnya :
Rebus kacang hijau hingga empuk... masukkan santan, sagu dan garam.. pastu kacau sampai penat... hahaha
bila dah masak tu... nyummy.. sodapppppp!!!

 makan dgn roti yg dipotong dadu..
wowwww... memang best!

oraiiitteeee...
ini menu ari sabtu lepas.. sambil tunggu kek besday SUEperb MaMa!!
asben balik keje ari sabtu... ingat balik sekali ngan kek besday... huhuhu
kecewaaaaaaa!!!!
asben balik ngan kelapa parut utk buat bubur kacang jea...

okey... pujuk hati... mlm ni kot asben nak ajak kuar beli kek...
huhuhu... tunggu punya tunggu.. asben wak tak tahu jea.. :(
ooo... kul 12am kot.. asben nak ucap besday.. hmmmm.. masih wak tak tahu jugakk...
xpeeee... pagi esok kotttttt... celik2 mata bangun tido... asben akan ucapkan kot...
huhhh... asben tengok kat fb... "ari ni besday ayg erk?.. hapey besday.."

dlm hati sue... huhhh.. ucapan jea tak kenyang... :(
masih makan bubur kacang perangat yg smlm tuuuu... mana kek????? :(

ingatkan pagi2 kuar breakfast sambil beli kek... huhuhu.. masih kecewa lagi...
sampai lah ke tengah ari... anak2 pun ngantuk nak tido..
pastu semua tidoooo... hampeh!

dah bangun kul 3.30pm... hmmm.. hatiku dah kecewaaa...
masa utk mkn kek dah suntuk.. sbb esok dah keje..
kalu beli kek ari sabtu... boleh mkn byk2 kat umah..
pagi makan... petang makan... mlm makan...
kalu dah sibuk ari keje... kadang2 terlupa nak mkn... tahu2 kek dah keras dan keringgggg...
:( huhuhu

kul 4pm 18 May 2014.. baru gi beli kek.. :( sedeh sgt...
ngan anak yg mengamuk baru baru tido...

surprise yg mcm ni memang sue xmauuuuuu... :(

**************
haishhhh... makin tua makin sensitif pulakkkk... hahaha

kalu surprise mcm thn 2013 & 2012 kan best..

***************


sampai jea pasaraya.. asben tanya :
"nak beli mangkuk tak?"
"wowwww... hadiah besday mangkuk?"
"ahha.."
"mangkuk pun mangkuk lah"

kak umah pun xde mangkuk besar utk mkn sup..
dpt lah 4 biji mangkuk... hahaha

baru2 ni asben tanya... nk belikan jam dari switzerland (nk kirim kat bossnya pegi switzerland)..
 sue xnak sbb dah ada jam...
wak pe byk2.. nak pakai satu jea pun...

nk mintak handbag.. handbag dah ada

dpt mangkuk ni lagi seronok... senang nak makan sup kat umah.. hahaha
yg besar RM16.90 dan yg kecik bawah rm10 kot...
boleh masuk microwave...

alah balik.. 2 beranak ni dok nyanyi2...
dah dengar kakak dan ayahnya nyanyikan lagu besday dlm kete ni...
haiippp... sejukkkkk atiiiiii...

tengok tulisan kat kek ni...
fuhhh... bertambah sejuk3 hatiiii... hehehe
mcm biasalah... anak2 akan rasmikannya.. 
Tiramisu Cake 
kul 6.30.. time nilah nak mkn kek... pastu sambung ngan kfc... haaaaa... kenyang tersandar..

 pastu... kul 10pm mkn mee sup air tangan suami...
sue ni RATU SUP...
memang penggemar sup... dan suka hirup kuah sup...
wowwww!!! memang sodap!
 rasmikan hadiah mangkuk tingkat tu...
yg dewasa mangkuk besar..
kanak2 mangkuk kecik yea..

tiap2 pagi ahad... sue suka tengok rancangan kehidupan org korea..
cantik pulak corak mangkuk org cina dan mcm best jea guna chop stick...
kononnya nk belajar guna chop stick ngan asben...
belilah chop stick 2 pasang...
dok berebut ngan anak.. pastu nk suap anak2 mkn lagi...
agak2 susah nk kepit... cucuk jea... lg senang... hahaha
pagi ni break fast ngan kek besday..


sekian sudah coretan hari berbahagia SUEperb MaMa...
tata... titi... tutu...





Thursday, 15 May 2014

Tapai Ice Cream


Assalamulaikum pembaca blog SUEperb MaMa...

sambil baca tu entry ni.. meh kita layan lagu ni sekali yea...



hari ni sue nak kongsi respi yg sgt mudah dan sedap... sesuai utk dijadikan menu petang... :)
iaitu Tapai Ice Cream..

bahan2nya :

1) Tapai yg dah siap masak
2) ice cream yg dah siap dibayar...
muahahaha... senang kan????
 
bagi family kecil yg mcm sue ni... lebih baik beli tapai yg dah siap...
kalu family besar... atau korang nak makan sampai sebesan tapai...
huhhhh... baik korang buat tapai sendiri...
ini sue bagi link.. cara2 buat tapai yea... Blogger Mamasya 
cara buat sama mcm sue buat dgn emak mertua sue 2thn lepas...
pastu xbuat2 dah... setakat nak mkn semangkuk ngan asben jea.. baik beli yg dah siap..
3 seikat daun getah singgit jea..
 
 korang letak tapai dlm gelas cantik... ala2 mcm mkn kat kedai exclusive la...
pastu letak ice cream...
perisa yg paling sedap mkn dgn tapai ni ice cream vanila...
yg sue ni ice cream pelangi... sbb stok yg ada kat rumah ice pelangi... belasah jea ape yg ada...
muahaha..
 
hmmm... lagi satu.. terpulang lah kat korang... nak letak tapai kat atas atau nak letak ice kat atas..
ikut senang korang jea lah...

Tapai Ice Cream ni ada dijual kat kedai2 makan yg exclusive..
harganya RM5.50 utk satu sudu tapai dan satu scop ice cream..
xberbaloi kan?? baik buat sendiri... boleh ulang mkn sampai 10 kali..
 
haaaa... ini gambar sue ambik dr google...
terliur tak??
 
sue xsempat nk hias cantik2 tapai ice cream sue.. sbbnya..
Nur Sufi Dhiahanna dok merengek nk dukung jea...
nak kena hadap dia jea...
sempat snap sebelah peti ais pun dah syukur... hahaha
 
 
Alhamdulillah... nikmat sungguh...
nikmat yg paling besar utk diri kita ni.. bila makan rasa sedap... kenyang... nikmatnya...
 
sedar tak...
 
Kenyang dan nikmat makan tidak bergantung pada jumlah dan jenis makanan tetapi keberkatan
Orang yang miskin mungkin cuma dapat memakan roti atau nasi dengan lauk yang paling murah atau sayur-sayuran ulam dan makanan yang kosong dari pelbagai perisa dan perasa. Namun apa yang dimakannya itu selalunya dapat langsung masuk ke perut dan kerap-kali dapat menyihatkan atau memberi kekenyangan.
Sedangkan orang yang kaya walaupun dimeja hidangannya penuh dengan makanan yang pelbagai rupa, lauk pauk yang bermacam-macam warna dan rasa belum tentu dapat menjamah kesemuanya. Doktornya melarang makan 'seefood', daging dan sayuran kekacang sebab 'gout', segala jenis makanan berlemak, manis, sesetengah buah langsung tidak boleh disentuh. Kerana Allah telah membataskan nikmat makan kepadanya.
Bahkan jika dia sihat sekalipun, mungkin dia tetap tidak beroleh kesempatan untuk makan dengan gembira kerana waktunya terhad dengan mesyuarat atau temu-janji, atau kepalanya berat dengan pelbagai masalah isterinya yang curang, anak-anaknya yang berperangai jembalang dan bermacam-macam lagi sehingga makannya tetap sedikit, tidak mengenyangkan dan selalu tidak mencukupi.
Keberkatan ialah rahsia kehidupan, dalam sebuah hadith baginda mengaitkan tidak kenyang sebagai hasil daripada makanan yang tidak berkat dan mengajar sahabatnya cara untuk mendapatkan keberkatan.
أَنَّ أَصْحَابَ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالُوا: "يَا رَسُولَ اللَّهِ إِنَّا نَأْكُلُ وَلَا نَشْبَعُ" قَالَ: "فَلَعَلَّكُمْ تَفْتَرِقُونَ؟" قَالُوا: "نَعَمْ" قَالَ: "فَاجْتَمِعُوا عَلَى طَعَامِكُمْ وَاذْكُرُوا اسْمَ اللَّهِ عَلَيْهِ يُبَارَكْ لَكُمْ فِيهِ
'Para sahabat Nabi salallahualaihiwassalam bertanya ; Ya Rasulullah, kami makan tetapi tidak merasa kenyang. Lalu baginda menjawab ; ' Boleh jadi kamu makan secara berasingan ? Mereka pun berkata ; Ya , benar. Maka baginda bersabda ; 'Makanlah berjamaah, lalu sebutlah nama Allah, nescaya Allah akan memberkati kamu padanya.' [riwayat Abu Daud]
Justeru, wahai si kaya dan si mampu, ajaklah orang yang susah dan miskin menikmati makanan bersama-sama denganmu, itulah rahsia keberkatan agar kau turut merasai kekenyangan dan kenikmatan !
kredit Copy paste jea.. :)

haaaaa... makan dah kenyang... syukur lah pada Allah krn beri nikmat sihat pada kita..
apa lagiiiii.... jom bekerja keras spy kita terpilih menjadi org yang mengeluarkan ZAKAT..  :) Aminnnnnn...
 



Selamat mencuba resepi dr SUEperb MaMa
Tata... titi... tutu... Muahh!!!

Wednesday, 14 May 2014

Milo Butter Kut

Assalamualikum..

hari ni sue nak kongsi resepi yg sedap dan simple..
kalu guna biskut marie biasanya org panggil Kek Batik...
kalu guna biskut Hup Seng yg segi empat tu... kita panggil Milo Butter Ku..

ini resepinya :

sepeket milo yg kecik
sebuku butter
1/4 susu pekat
sebungkus biskut Hup Seng
 

 
masakkan butter, milo dan susu pekat sehingga sebati...
susu tu... korang letak sikit jea.. sbb milo dah ada rasa manis...
kalu manis sgt tak sedap pulak..
 

pastu.. gaulkan dgn biskut hup seng yg siap dipatah2kan..
 

pastu... masukkan dlm bekas..
lenyek2... tekan2... sepuas hati korang lah...
pastu simpan dlm peti ais...
 

kemudian... potong dan makan...
nyum3... memang sedapppppp!!
 
 
selamat mencuba...
Resepi dr SUEperb MaMa!!!
tata.. titi... tutu...
 
 

Wednesday, 7 May 2014

Allah lebih dekat dari urat leher kita

Assalamualaikum pembaca blog SUEperb MaMa..



hari ni sue nak kongsi sedikit tentang penyebaran msg2 dan share2 dr laman sosal...
rasa berdosa sgt jika sue berdiam diri... cuba perhatikan ayat dibawah ini..
memang betul... niat asal si penulis ni utk galakkan org beramal soleh.. tp tajuk tu kena perbaiki la..


cer baca yg sue copy dr copy fb/group... :)
#Assalamualaikum sahabat2 yang disayangi....sedikit tazkirah buat diri ini yang selalu terlupa dan juga buat sahabat2 semua.....
***Kata ustaz, apabila Allah tidak mengkehendaki kita lagi:
***Allah akan sibukkan kita dengan urusan dunia
***Allah akan sibukkan kita dengan urusan anak-anak
***Allah akan sibukkan kita dengan urusan menjalankan perniagaan
***Allah akan sibukkan kita dengan urusan menambahkan harta
***Allah akan sibukkan kita dengan urusan mencari pengaruh, pangkat dan kuasa
***Alangkah ruginya kerana kesemuanya itu akan kita tinggalkan
***Sekiranya kita mampu bertanya pada orang-orang yang telah pergi terlebih dahulu menemui Allah SWT dan jika mereka diberi peluang untuk hidup sekali lagi, sudah semestinya mereka memilih tidak lagi akan bertarung bermati-matian untuk merebut dunia
***kerana tujuan kita diciptakan adalah untuk menyembah Allah dan beribadat kepada Allah
***tidak akan Allah ciptakan manusia sekiranya tujuan hidup untuk merebut habuan dunia
***Sebenarnya apa yang kita dapat dari habuan dunia ini telah pun ditentukan oleh Allah SWT
***Kita mungkin cemburu apabila melihat orang lain lebih daripada kita dari segi gaji, pangkat, harta, rumah besar, kereta besar.
***Kenapa kita tidak pernah cemburu melihat ilmu orang lain lebih daripada kita
***kita tidak pernah cemburu melihat orang lain lebih banyak amalan daripada kita
***kita tidak pernah cemburu apabila melihat orang lain bangun di sepertiga malam,solat tahajud dan bermunajat
***kita cemburu apabila melihat orang lain menukar kereta baru yang mewah...
***tetapi jarang kita cemburu apabila melihat orang lain yang boleh khatam Al'Quran sebulan dua kali...
***Kesemua petanda-petanda ini menunjukkan dunia akhir zaman
***apabila duit, harta dan pangkat mengatasi segala- galanya..
***setiap kali menyambut hari jadi.kita sibuk nak raikan sebaik mungkin.tetapi kita telah lupa.dengan bertambahnya umur kita...maka kita akan dipanggil Illahi bertambah dekat...
***kita patut bermuhasabah mengenai bekalan.
***ke satu perjalanan yang jauh.
***yang tidak akan kembali..dan buat selama-lamanya.
***sesungguhnya mati itu benar.
***Alam kubur itu benar, Hisab itu benar mahsyar Allah itu benar syurga dan neraka itu benar...
***Jom kita kongsikan tazkirah ringkas yg byk memberi kesedaran bhw dunia sementara dan akhirat kekal abadi.
*** Penyelesaian kpd masalah hidup adalah melalui iman dan amal. Iman sebesar zarah, Allah muliakan dgn syurga 10 x dunia.
***Jaga solat 5 waktu (amal), Allah selesaikan masalah bukan hanya di dunia malah masalah di kubur, masyar, titian sirat dan mizan.
***Dgn 5 waktu amal selesai masalah di 5 tempat.
Renung2kan dan selamat beramal.

*Allahuakbar...!*

okey... sue copy paste kat sini...
1)***Kata ustaz, apabila Allah tidak mengkehendaki kita lagi:
2)***Allah akan sibukkan kita dengan urusan dunia
3)***Allah akan sibukkan kita dengan urusan anak-anak
4)***Allah akan sibukkan kita dengan urusan menjalankan perniagaan
5)***Allah akan sibukkan kita dengan urusan menambahkan harta
6)***Allah akan sibukkan kita dengan urusan mencari pengaruh, pangkat dan kuasa

1)***Kata ustaz, apabila Allah tidak mengkehendaki kita lagi:
 Astagfirullahalazim..
Allah sangat dekat dgn kita.. lebih dekat dr urat leher kita... jika ada yg terus menghebohkan dgn tajuk kat atas tu.. bermakna sudah bersangka buruk kpd Allah.. sedangkan Allah mengikut sangkaan manusia.. Dari Abu Hurairah radliyallaahu ‘anhu, ia berkata bahawa Rasulullah bersabda, Allah سبحانه وتعالى berfirman,
أَنَا عِنْدَ ظَنِّ عَبْدِى بِى
“Aku sesuai dengan persangkaan hamba pada-Ku.” (Muttafaqun ‘alaih).
.
Hadis ini mengajarkan bagaimana seorang muslim mesti bersangka baik pada Allah سبحانه وتعالى dan mempunyai sikap berharap pada-Nya. jika kita bersangka Allah tidak berkehendaki kita lagi... maka Allah akan ikut apa yg kita sangka tu...
 

وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ وَنَعْلَمُ مَا تُوَسْوِسُ بِهِ نَفْسُهُ وَنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ ﴿١٦﴾
إِذْ يَتَلَقَّى الْمُتَلَقِّيَانِ عَنِ الْيَمِينِ وَعَنِ الشِّمَالِ قَعِيدٌ

Dan sesungguhnya Kami (Allah dan hambaNya malaikat-malaikat yang mulia) telah menciptakan manusia dan mengetahui apa yang dibisikkan oleh hatinya, dan Kami lebih dekat kepadanya dari pada urat lehernya, Quran [50.16]
 







Firman Allah سبحانه وتعالى lagi,
وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ فَلْيَسْتَجِيبُوا لِي وَلْيُؤْمِنُوا بِي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ
Dan apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepadamu tentang Aku, maka (jawablah), bahawasanya Aku adalah dekat. Aku mengabulkan permohonan orang yang berdoa apabila ia memohon kepada-Ku, maka hendaklah mereka itu memenuhi (segala perintah-Ku) dan hendaklah mereka beriman kepada-Ku, agar mereka selalu berada dalam kebenaran.”
(Surah Al Baqarah : 186)

3)***Allah akan sibukkan kita dengan urusan anak-anak
Allah tidak sibukkan kita dgn anak2.. tp Allah bg kita tanggungjawab utk kita dpt pahala percuma..
cium anak dpt pahala.. senyum pada anak dpt pahala... didik anak dpt pahala..
Abu Hurairah –semoga Allah meridhoinya- berkata :

قَبَّلَ النَّبِىّ صلى الله عليه وسلم الْحَسَنَ بْنَ عَلِىٍّ ، وَعِنْدَهُ الأقْرَعُ بْنُ حَابِسٍ التَّمِيمِىُّ جَالِسًا ، فَقَالَ الأقْرَعُ : إِنَّ لِى عَشَرَةً مِنَ الْوَلَدِ مَا قَبَّلْتُ مِنْهُمْ أَحَدًا ، فَنَظَرَ إِلَيْهِ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم، ثُمَّ قَالَ : مَنْ لا يَرْحَمُ لا يُرْحَمُ

"Nabi shallallahu 'alaihi wa sallam mencium Al-Hasan bin 'Ali, dan di sisi Nabi ada Al-Aqro' bin Haabis At-Tamimiy yang sedang duduk. Maka Al-Aqro' berkata, "Aku punya 10 orang anak, tidak seorangpun dari mereka yang pernah kucium". Maka Rasulullah shallallahu 'alaihi wa sallampun melihat kepada Al-'Aqro' lalu beliau berkata, "Barangsiapa yang tidak merahmati/menyayangi maka ia tidak akan dirahmati" (HR Al-Bukhari no 5997 dan Muslim no 2318)

Dalam kisah yang sama dari 'Aisyah –semoga Allah meridhoinya- ia berkata :

جَاءَ أَعْرَابِى إِلَى النَّبِى صلى الله عليه وسلم فَقَالَ : تُقَبِّلُونَ الصِّبْيَانَ ، فَمَا نُقَبِّلُهُمْ ، فَقَالَ النَّبِى صلى الله عليه وسلم أَوَأَمْلِكُ لَكَ أَنْ نَزَعَ اللَّهُ مِنْ قَلْبِكَ الرَّحْمَةَ

"Datang seorang arab badui kepada Nabi shallallahu 'alaihi wa sallam lalu berkata, "Apakah kalian mencium anak-anak laki-laki?, kami tidak mencium mereka". Maka Nabi shallallahu 'alaihi wa sallam berkata, "Aku tidak bisa berbuat apa-apa kalau Allah mencabut rasa rahmat/sayang dari hatimu" (HR Al-Bukhari no 5998 dan Muslim no 2317)

Ibnu Batthool rahimahullah berkata, "Menyayangi anak kecil, memeluknya, menciumnya, dan lembut kepadanya termasuk dari amalan-amalan yang diridhoi oleh Allah dan akan diberi ganjaran oleh Allah. Tidakkah engkau perhatikan Al-Aqro' bin Haabis menyebutkan kepada Nabi bahwa ia memiliki 10 orang anak laki-laki tidak seorangpun yang pernah ia cium, maka Nabipun berkata kepada Al-Aqro' ((Barang siapa yang tidak menyayangi maka tidak akan disayang)).
====>>  BERUNTUNGLAH ORG YG YANG DITAKDIRKAN OLEH ALLAH BEKERJA SEBAGAI PENGASUH ANAK2 KECIL.. KERANA BERDEPAN DGN RAHMAT ALLAH SETIAP SAAT..

هَذِهِ سَجْدَةٌ قَدْ أَطَلْتَهَا، فَظَنَنَّا أَنَّهُ قَدْ حَدَثَ أَمْرٌ، أَوْ أَنَّهُ يُوحَى إِلَيْكَ

"Wahai Rasulullah, engkau telah memperpanjang sujudmu, kami mengira telah terjadi sesuatu atau telah diturunkan wahyu kepadamu"-pen),
Maka Nabi shallallahu 'alaihi wa sallam berkata kepada mereka,

ذَلِكَ لَمْ يَكُنْ، وَلَكِنَّ ابْنِي ارْتَحَلَنِي، فَكَرِهْتُ أَنْ أُعَجِّلَهُ حَتَّى يَقْضِيَ حَاجَتَهُ

"Bukan…, akan tetapi cucuku ini menjadikan aku seperti tunggangannya, maka aku tidak suka menyegerakan dia hingga ia menunaikan kemahuannya"
(*HR Ahmad no 16033 dengan sanad yang shahih-pen dan An-Nasaai no 1141 dan dishahihkan oleh Al-Albani)

Pada suatu hari Nabi sedang berkhutbah, lalu Al-Hasan dan Al-Husain (*yang masih kecil) datang memakai dua baju –mungkin baju baru-. Baju keduanya tersebut kepanjangan, sehingga keduanya tersandung-sandung jatuh bangun tatkala berjalan. Maka Nabipun turun dari mimbar lalu menggendong keduanya dihadapan beliau (*di atas mimbar) lalu beliau berkata:

صَدَقَ اللهُ إِنَّمَا أَمْوَالُكُمْ وَأَوْلاَدُكُمْ فِتْنَةٌ نَظَرْتُ إِلَى هَذَيْنِ الصَّبِيَّيْنِ يَمْشِيَانِ وَيْعْثُرَانِ فَلَمْ أَصْبِرْ حَتَّى قَطَعْتُ حَدِيْثِي وَرَفَعْتُهُمَا

"Maha benar Allah…"Hanyalah harta kalian dan anak-anak kalian adalah fitnah", aku melihat kedua anak kecil ini berjalan dan terjatuh, maka aku tidak sabar hingga akupun memutuskan khutbahku dan aku menggendong keduanya" (HR At-Thirmidzi no 2969 dan dishahihkan oleh Al-Albani)

Kemudian beliau melanjutkan khutbah beliau (*lihat HR Abu Dawud no 1016 dan dishahihkan oleh Al-Albani)

mencium anak-anak adalah ibadah…mendatangkan rahmat Allah. Bahkan beliau pernah berjalan cukup jauh hanya untuk mencium putra beliau Ibrahim.

Anas Bin Malik –semoga Allah meridhoinya- berkata :

«مَا رَأَيْتُ أَحَدًا كَانَ أَرْحَمَ بِالْعِيَالِ مِنْ رَسُولِ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ»، قَالَ: «كَانَ إِبْرَاهِيمُ مُسْتَرْضِعًا لَهُ فِي عَوَالِي الْمَدِينَةِ، فَكَانَ يَنْطَلِقُ وَنَحْنُ مَعَهُ فَيَدْخُلُ الْبَيْتَ وَإِنَّهُ لَيُدَّخَنُ، وَكَانَ ظِئْرُهُ قَيْنًا، فَيَأْخُذُهُ فَيُقَبِّلُهُ، ثُمَّ يَرْجِعُ»
"Aku tidak pernah melihat seorangpun yang lebih sayang kepada anak-anak dari pada Rasulullah shallallahu 'alaihi wa sallam. Putra Nabi (yang bernama) Ibrahim memiliki ibu susuan di daerah Awaali di kota Madinah. Maka Nabipun berangkat (*ke rumah ibu susuan tersebut) dan kami bersama beliau. lalu beliau masuk ke dalam rumah yang ternyata dalam keadaan penuh asap. Suami Ibu susuan Ibrahim adalah seorang pandai besi. Nabipun mengambil Ibrahim lalu menciumnya, lalu beliau kembali" (HR Muslim no 2316)

Karenanya…bersabarlah wahai HATI dalam mendidik anak-anakku…sayangilah mereka…peluklah mereka…ciumlah mereka….semuanya akan mendatangkan pahala dan rahmat Allah.  

 

4)***Allah akan sibukkan kita dengan urusan menjalankan perniagaan
Atagfirullahalazim... Allah tak sibukkan kita.. tp Allah membuka jalan rezeki utk kita melalui perniagaan spy kita lebih bersyukur..  jgn bersangka buruk pada Allah...

Oleh yang demikian Islam mencela kerja meminta-minta atau mengharapkan pertolongan orang lain kerana ianya boleh merendahkan harga diri atau maruah.

Dalam sebuah hadis Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud:“Sesungguhnya,seseorang yang pergi mengambil seutas tali kemudian mengikat seberkas kayu api lalu menjualnya hingga dengan sebab itu ia dapat memelihara harga dirinya,adalah lebih baik daripada ia pergi meminta-minta kepada orang sama ada mereka memberinya atau menolaknya.”
Dalam bidang perusahaan :
Rasulullah pernah meletakkan taraf para peniaga sejajar dengan para nabi,orang-orang yang benar,para syuhada dan orang-orang soleh dengan sabdanya yang bermaksud:
“Peniaga yang jujur adalah bersama para nabi ,orang-orang siddiqin,para syuhada.”

====>> BERSYUKUR DAN BERUNTUNGLAH ORG YG ALLAH LETAKNYA DLM PERNIAGAAN

5)***Allah akan sibukkan kita dengan urusan menambahkan harta
Allah tidak sibukkan kita.. tapi Allah memberi rezeki pd kita spy kita bersyukur dan keluarkan zakat... (kita wajib bersangka baik pd Allah) menyangka Allah akan sibukkan kita dengan urusan menambahkan harta bermakna kita sudah tergolong dalam org yg tidak bersyukur... sbb Allah memberi rezeki tp kita menyangka Allah sibukkan kita pulak...


عَنْ أَبِي عَبْدِ الرَّحْمَنِ عَبْدِ اللهِ بْنِ عُمَرَ بْنِ الْخَطَّابِ رَضِيَ اللهُ عَنْهُمَا
قَالَ سَمِعْتُ رَسُوْلَ اللهِ صلى الله وسلم يَقُوْلُ :
بُنِيَ اْلإِسْلاَمُ عَلَى خَمْسٍ :
شَهَادَةُ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ وَأَنَّ مُحَمَّداً رَسُوْلُ اللهِ
وَإِقَامُ الصَّلاَةِ وَإِيْتَاءُ الزَّكَاةِ وَحَجُّ الْبَيْتِ وَصَوْمُ رَمَضَانَ
رواه الترمذي ومسلم
Dari Abu Abdurrahman, Abdullah bin Umar bin Al- Khottob r.a. dia berkata :
Saya mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda :
"Islam dibangun diatas lima perkara;
Bersaksi bahwa tiada Tuhan yang berhak disembah selain Allah dan bahwa Nabi Muhammad utusan Allah,
menegakkan shalat, menunaikan zakat, melaksanakan haji dan puasa Ramadhan."
Hadis sahih Riwayat Turmuzi dan Muslim

Hanya org kaya yg mengeluarkan zakat..
tak salah mengejar kekayaan asalkan keluarkan zakat..
jadi.. org islam wajib kaya... kemudian wajib keluarkan zakat..
membantu org miskin utk mulakan perniagaan...
spy org miskin jd kaya dan keluarkan zakat utk membantu org miskin yg lain pulak..
barulah ekonomi org islam berkembang..

Tapi coba kita lihat fakta sejarah : Copy&paste dr blogger Tas Grosir Online
- Nabi menjadi Pedagang sejak usia 12 tahun dan menjadi Pengusaha selama 25 tahun.
- Beliau berdagang ke Luar Negeri setidaknya 18 kali, menjangkau Syiria, Yaman, Bashra, Iraq, Yordania dan Bahrain
- Nabi Menyerahkan puluhan Unta muda untuk Mas Kawin Beliau
- Beliau juga Memiliki banyak unta perah dan 20 untanya pernah dirampas oleh Uyainah bin Hishn
- Beliau memilii unta pilihan (Al-Qoshwa) dan Keledai pilihan untuk memudahkan perjalanan dan perjuangan
- Hanya saja gaya hidup Beliau sangat-sangat sederhanan, makanya beliau hanya memakai pakaian, alas tidur dan makanan ala kadarnya.

Adakah para Sahabat Nabi yang tidak kaya ? diantara empat Sahabat Nabi yang tidak kaya hanyalah Ali bin Abi Thalib yang tidak kaya, tapi beliau sangat-sangat kaya Ilmu.
- Umar bin Khattab mewariskan 70.000 properti senilai Triliunan rupiah.
- Ustman bin Affan mewariskan property sepanjang Aris dan Khaibar senilai triliunan rupiah
- Abu Bakar mensedekahkan seluruh harta kekayaannya juga bernilai triliunan rupiah.


Mengejar kekayaan tak salah... yang salahnya jika tidak keluarkan zakat...


Firman Allah سبحانه وتعالى :
وَلَا تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِۦ عِلْمٌ ۚ إِنَّ ٱلسَّمْعَ وَٱلْبَصَرَ وَٱلْفُؤَادَ كُلُّ أُو۟لَٰٓئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْـُٔولًۭا
“Dan janganlah kamu mengikut sesuatu yang tidak kamu ketahui; Sesungguhnya pendengaran dan penglihatan serta hati nurani, semua anggota itu tetap akan diminta pertanggungjawabannya (ditanya di akhirat) tentang apa yang dilakukannya.” (Surah Al-Isra 17 ; Ayat 36)
 
 
 
Firman Allah سبحانه وتعالى :
يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ ٱجْتَنِبُوا۟ كَثِيرًۭا مِّنَ ٱلظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ ٱلظَّنِّ إِثْمٌۭ ۖ وَلَا تَجَسَّسُوا۟ وَلَا يَغْتَب بَّعْضُكُم بَعْضًا ۚ أَيُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَن يَأْكُلَ لَحْمَ أَخِيهِ مَيْتًۭا فَكَرِهْتُمُوهُ ۚ وَٱتَّقُوا۟ ٱللَّهَ ۚ إِنَّ ٱللَّهَ تَوَّابٌۭ رَّحِيمٌۭ
“Wahai orang-orang yang beriman, jauhilah dari banyak berprasangka; Sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa, dan janganlah kamu mencari-cari kesalahan dan keaiban orang, dan janganlah setengah kamu mengumpat setengahnya yang lain, dan janganlah ada di antara kamu yang mengunjing sebahagian yang lain. Adakah di antara kamu yang suka memakan daging saudaranya yang sudah mati? Tentu kamu merasa jijik. (Oleh itu, patuhilah larangan-larangan yang tersebut) dan bertaqwalah kamu kepada Allah; Sesungguhnya Allah Penerima taubat, lagi Maha Mengasihani.” (Surah Al-Hujurat, 49; Ayat 12)
 
 
Sama2 lah kita beribadah kpd Allah mengikut kelapangan masa masing2..
pada yg bujang... perbanyakkan masa ke masjid dan kuliah agama utk mencari Redha Allah..
pada yg ada anak2 kecil... berkasih sayang lah dgn keluarga... moga dgn berkasih sayang itu akan menambahkan redha Allah..
bagi yang mempunyai kelapangan masa krn anak2 sudah dewasa... ikatlah kembali dgn masjid dan kuliah agama.. krn disitu ada Redha Allah...
 
Semoga kita tergolong didalam golongan INSAN yg mengingati Allah setiap saat dan waktu...
Aminnnn.. Wasalam.

Monday, 5 May 2014

Menikmati Keindahan Alam di Pantai Port Dikson

Assalamualaikum pembaca blog SUEperb MaMa!!!

haaaa... minggu ni kami menikmati keindahan ciptaan Allah di Port Dikcson...
sambil tu layan lagu ni yea...


Selfie duluuuuu...
hahaha
 

kami sampai tepat pd waktunya...
pertandingan perahu layar...
memang cantik sbb semua perahu layar tu sama saiz dan warna..
  

bawak anak2 berjalan utk buka minda...
 
"kakak... sape jadikan matahari?"
"Allah" kakak jawab..
"kakak.. sape jadikan langit?"
"Allah..."
 
Alhamdulillah... cukup utk pembelajaran hari ini utk anak mama...
ajar basic jea... hahaha
 

cantik sgt pemandangan time ni...
 perahu layar yg warna putih menghiasi pantai...
 

susah jugak nk tegak kan layarnya tuh..
ada yg tumbang dua tiga kali lah... baru berjaya..
 

hari ini kami cuba train puteri kami supaya jadi anak yg barani...
kami bawaknya naik boat..
bawak boat laju2... sekali pusing RM50..
kalu ikutkan sayang oiiii rm50..
tp kami nak anak2 kami merasai pengalaman utk jadi berani...
terpaksa korban rm50... hahaha

haaaa... satu lagi... kalu nk jln2 utk aktiviti lasak ni...
tudung Syria sgt sesuai utk di gayakan tauuu...
tak perlu nak jaga awning...
sarung.. melekat kat dahi tu... naik boat laju mana punnn...
Insyallah x terbangnya... hehehe
jgn lupa singgah di ROSSEcouture utk beli tudung Syria yg termurah dipasaran..
 



lepastu ayahnya bawak anak2 menyelam air masin... hahaha






Apabila melihat alam ciptaan Allah ini, sue teringat ayat-ayat suci al-quran dan al-hadis yang menceritakan tentang keunikan dan keajaiban alam ciptaan Tuhan.

"Dia-lah Allah yang menjadikan segala yang ada di bumi untuk kamu dan Dia berkehendak terhadap langit, lalu di jadikanNya 7 lapisan langit. Dan Dia maha Mengetahui segala sesuatu." (Surah al-Baqarah; 29)


"Maka Dia menjadikannya tujuh langit dalam dua masa dan Dia mewahyukan pada tiap-tiap langit urusannya. Dan Kami hiasi langit yang dekat dengan bintang-bintang yang cemerlang dan Kami memeliharanya dengan sebaik-baiknya. Demikianlah ketentuan yang Maha Perkasa lagi Maha Mengetahui." (Surah Fusilat; 12)

Hadis tentang KEINDAHAN :

Dari Abdillah bin Mas'ud ra. bahwa Rasulullah saw bersabda, "Orang yang mempunyai sifat sombong sedikit saja di dalam hatinya tidak akan masuk surga." Seseorang berkata, "Bagaimana halnya ihwal seseorang yang mempunyai pakaian-pakaian yang indah dan sepatu-sepatu yang indah?" Rasulullah saw bersabda, "Allah itu indah dan Allah menyukai keindahan (Seseorang tidak disebut sombong jika ia mempercantik dirinya). Kesombongan terletak pada penolakan terhadap kebenaran dan memandang orang lain rendah." (Muslim)

    ... Dan engkau lihat bumi ini kering tetapi setelah kami turunkan air (hujan) padanya, ia menjadi lembut dan subur dan menumbuhkan pelbagai macam tumbuhan dan buah-buahan yang cantik dan lazat.
(Al-Hajj: 5)
 
            Firmannya lagi yang bermaksud:
            Dan kami hamparkan bumi itu dan kami letakkan padanya gunung-ganang yang kukuh dan kami tumbuhkan padanya segala macam tanaman yang indah dipandang mata.
(Qaaf: 7)

 

    Ketahuilah bahawa sesungguhnya kehidupan dunia itu hanyalah permainan dan suatu yang melalaikan, perhiasan dan bermegah-megah antara kamu serta berbangga-bangga tentang banyaknya harta dan anak... Dan kehidupan dunia ini tidak lain hanyalah kesenangan yang menipu.

(Al-Hadid : 20)

 

 
 
sekian sudah perkongsian dr SUEperb MaMa sekeluarga..
berjalan dimuka bumi dgn niat kerana Allah utk melihat ciptaan Allah...
ia sudah jadi IBADAH...
tata.. titi... tutu
 
jgn lupa singga di ROSSEcouture  utk dpt terdung terkini..
"Order dgn sue... brg sampai depan pintu..." Ulalalala



Friday, 2 May 2014

Resepi Cheesekut

Assalamualaikum pembaca blog SUEperb MaMa!!

hari ni sue nak kongsi satu resepi yg sangat simple dan sedap..
ini gara2 Cikgu Lin punya pasal lah... boleh di uploadnya gambar Cheese Kut ni kat Group Whatsapp PERINTIS B+ mlm td.. hadoiiii... xleh tido mlm sue dibuatnya... (terliur punya pasal)

sambil dok bincang date reunion yg dah seminggu blm dpt kata putus lagi... dia upload pulak gambar Cheese Kut ni... hmmmm... jawabnya ke laut lah tarikh reunion tuuuu... muahahaha..

norbakyah.. huda.. haizan... kak za.. siti esah.. farah..
nama yg disebut kat atas tu...
jgn lupa hubungi sue... utk sue masukkan no hp anda ke dlm group PERINTIS B+
hehehehe

okey.. kita lupakan tarikh reunion... jom kita buat dessert ni...

Lunch sakni sue terus beli bahan dan terus buat... jom follow resepi style SUEperb MaMa!!!

 bahannya2 :
1) Biskut Cream Creacker Hup Seng
2) Milo
3) Susu Segar
4) Susu pekat manis
5) Cream Cheese

Cara2 membuatnya :
Blander Cream Cheese + susu pekat + 3 sudu susu segar..
sukatannya.. korang agak2 lah...
kalu nak manis... korang tuangkan satu tin susu pekat tu..
rasa nak kurang manis... korang tuangkan 1/4 susu pekat..
letakkan 3 sudu besar susu segar spy krim cheese tu tak pekat sgt...
dah siap blender... ketepikan jap...

setiap kepingan biskut hupseng tu..
mesti dicelup dlm susu segar..
spy biskut tu lembab dan akan jadi sedap...

pastu.. susun2 dlm bekas... mcm main susun2 batu bata gitu...

 jgn main susun jea.. 
susun sambil selang seli dgn krim cheese yg diblender sakni tau..

 haaaa... mcm ni.. 
gittuh..

 pastu... taburlah milo/nestum/coklat chip..
ikut sedap korang lah..
sue letak milo byk2...
hehehe.. sape tak suka milo kannn..
milo kan perasa minuman kegemaran rakyat malaysia...

pastu peram dlm peti ais selama 6 jam...

adussss... 6 jam?? 
lamanya... tekak dah meleleh ni... :(

ini yg cikgu Lin buat rasanya..
sbb dia up kat whatsapp gambar ni...

jom kita layan picture yg dah siap potong dr blog mamatisya..
haaaaaa... hambik kauuu... mau tak meleleh air luir...


Selamat mencuba...
Air tangan SUEperb MaMa hari ini!!
tata.. titi.. tutu...