Monday, 1 October 2012

Bara'an- org banjar


Selamat Hari Raya semua!!!! lambat pulak sue post entry kali ni... sory yea... sibuk sikit...


ini gaya daina di pagi raya pertama Aidilfitri 2012... thn ni beraya di perak..
dpt sue merasai beraya suasana org banjar...
sehari sebelum raya semua sibuk masak-memasak... 
rumah mertua sue masak lodeh... rendang kerang... rendang ayam... rendam daging... berperiuk2..
berbuka puasa hari terakhir tu... inilah menunya... hari raya pertama pun inilah menunya...

pok pek.. pok pek... mulut mek daina dah bising bgth ada tetamu bara'an lelaki dtg umah neneknya..


selepas sembahyang raya... jemaah ni terdiri dr org banjar akan ziarah rumah2 org banjar...
dgn syarat... tuan rumah tu kena ikut sekali buat rombongan ziarah menziarahi...
kalau tuan rumah tak ikut sekali... rombongan ni tak akan singgah sbb anggapan diorang tuan rumah tidak bersedia utk menerima tetamu.

selepas semua tetamu duduk ketua rombongan akan baca doa utk tuan rumah...
siap baca doa... diorang mkn atau minum air sikit jea ... 
sbb perut dah penuh...
maklumlah.. giliran rumah mertua sue ni yg ke 15 buah rumah dah... 
confirm diorang dah kenyang...

diorang singgah x  lama pun... lebih kurang 15minit jea...
baca doa..
mkn atau minum sikit
salam dgn tuan rumah...
tuan rumah bg duit raya kat kanak2 yg ikut rombongan...

pastu... singgah ke rumah jiran yg lain jugak... org banjar jugak...
org jawa akan buat bara'an utk rumah org jawa shj...
kira ada unsur2 asobiah lah sikit... mcm org klate kalu jumpa geng klate...
diorang akan buat geng klate... di kusza dulu cukup terkenal... "org klate suka asobiah"

meriah betul kuih raya kat umah emak mertua sue...
hampir 30 jenis kuih...

plannya nk ambik semua jenis ghuper kuih tu.... segan la pulak... takut kak ipar ckp jakung sgt sue nih... hahaha


ini kanak2 riang raya Aidilfitri 2012 di rumah mertua... 
dioranglah penghibur hati nenek dan atuk.. 

Daina rasmikan dodol kecik.. bukan makan tauuu... tp buat taburan kat lantai, mcm main guli tuuu...




Sekian!!!
selamat membaca.... coretan kenangan budaya org banjar dr SUEperb MaMa!!!

New batch will b soft awning+plain colour.. It's cool..! Can mix n match easily rite?.. Stay tuned peeps, we will update soon..! HOOHIE hanya di Pacebook Page ROSSEcouture




No comments:

Post a Comment