Thursday, 24 July 2014

Brand Converse Shoes

 
O'oooo..
 
haipppp... thn ni thn lawak jenaka betul..
 
tengok lah... asben sue belikan kasut raya anak2.. mcm kasut sekolah...
katanya utk dipakai dgn seluar jeans..
 
asben hantar gambar kasut ni kat wassap..
 
"Ayang, cantik tak?"
"Cantik.."
sue jawab sekadar ambik hati jea.. seriussss.. sue ni buta style sikit... bukan sikit.. banyak lah..
 
"berapa rm bang?"
"rm169 utk 2 pasang.."
"Lurp!"
boleh dikatakan hampir terkejut beruk lah sue..
 
"abang, ini patern lelaki lah.."
"unisex" asben jawab..
 
baru nk ckp tak yah beli... asben sue dah beli pun...
 
"abang pakai selipar jepun pun xpe.. asalkan anak2 pakaian comel... rezeki anak2 yanggg.."
"Lurp.." ishhh.. mcm membazir jea... mahal sgt tuu.. rungut dlm hati jea..
 
biasanya.. kalu nak beli brg kanak2 yg mahal..
asben akan pegi sorang...
kalu pegi ngan sue kang... confirm sue halangnya..
confirm xjadi belinya...
kakak dan adik suka sgt dpt kasut ni... pakai sampai ke tido mlm lah... 
nampak sgt diorang dah punyai citarasa style mcm ayahnya..
mama jea yg masih setia dgn fesyen golok... muahaha
 
 yg sue herannya...
patern mcm kasut sekolah jea pun... haish..
tak tahu lah nape yg jd mahal nya...
ini kalu emak sue tengok mesti mak sue cakap...
"tak berkatlah org yg niaga tipu menantu aku nih... kasut camni pun sampai rm169"
confirm nya emak sue akan ckp mcm tuuuu...
 
 
 
 
sue lebih suka beli kasut kat kios2 pasaraya ni..
sbb kaki budak cepat besar..
tak guna beli yg berkualiti pun... nanti cepat ketat...
mcm thn lepas.. asben beli kasut raya kakak kat BATA rm50 sepasang..
pakai sekejap dah ketat...
baik beli yg RM10 sepasang ni...
comel pun comel... pakai 2 bln tercabut tapak... tak pe...
berbaloi sbb rm10 jea sepasang..
lepas 2 bln pun.. saiz kaki budak2 pun dah besar.. memang kena beli yg baru jugak...
 ini kasut raya kakak thn lepas... elok lagi.. tp dah ketat..
simpan utk adik.. tp utk adik tetap kena beli yg baru jugak...
takkan adik asyik pakai brg yg dah buruk jea...
 

haaaa.. ini sander sue... sander raya...
mesti korang gelakkan...
xde style langsung... mcm selipar mak cik kan?
 
kat kedai Scholl ni kalu xde bajet rm300 baik xyah masuk kedai nya..
tp sue memang xsanggup lah nk beli yg sampai ratusan..
sue cari lah yg sale 70%... muahahaha.. baru rm80..
hmmm... boleh lah kannnn..
 
anak tengah kecik ni... ke sana ke mari... nk kena dukung hanna tu..
tak terdaya lah nk pakai kasut tumit tinggi yg bereben tuuu...
 
skrg ni pun... kalu ke pasraya jea.. sue pakai selipar Scholl yg 4thn yg lepas..
beli masa ngandungkan Daina.. memang tahan lama jenama ni..
sampai sekarang boleh pakai..
 
cuma satu jea lah..
kalu org tengok selipar sue yg ngandung tu...
"sue, ini selipar ke belacan?!"
"selipar boleh... belacan boleh.."
 
hahaha
 
 

Tqvm pd company yg bg hamper ni..
bukan seronok lagi daina bukak hamper ni..
sambil mulutnya pok pek.. pok pek..
"waaa.. ini hadiah istimewa untuk kakak ke, mama?
itu lah salah satu soalan nya..
dr mana daina dpt perkataan istimewa entah.. dari diolog upin ipin lah kot..
 
sekian... coretan kenangan SUEperb MaMa!!
tata... titi.. tutu..
 



Tuesday, 22 July 2014

Shopping Raya 2014 - Jalan TAR



Assalamualaikum...

Alhamdulillah... pejam celik pejam celik.. dah hampir penghujung ramadhan...
semoga ibdah puasa kita diterima Allah SWT..

**ini pengalaman shopping raya thn lepas.. Shopping raya di Jalan TAR

disamping kita mengejar mlm lailatu qadar.. kita juga sibuk membuat persiapan raya..
apa lagiii... beli baju raya laaa..

tmpt feveret keluarga kami.. cam biasa lah Jalan TAR.. harga sgt berpatutan dan munasabah...
serik dah nk beli kat butik... sbb butik pun ambik stok kat vietnam jugak..

shopping yg pertama kami pegi sehari sebelum puasa.. kononnya xnak shopping dlm bln puasa la..
penatttt.. tp masa tu.. mood nak beli baju raya xberapa nak ada.. sbb lambat lagi raya.. asben pun xjumpa yg berkenan...

shopping baju seluar jeans kanak2 kat parkson... hadoiiii... asal jea patern cantik sikit.. rm69 sehelai..
haippp... terpusing bijik mata mama.. tp ayahnya suka.. beli jugak lah 2 helai sorang... total lebih kurang rm280.. kitorang pernah beli seluar jeans yg murah utk di pakai harian ke rumah pengasuh.. makin basuh... makin keras kain... makin basuh makin jd keras mcm guni pulak.. nak tak nak.. terpaksa beli yg mahal jugak..

baju T shirt pulak RM30 sehelai... rembat 2 helai sorang.. total rm120..

sesak nafas kejap.. balik umah rehat2 kan badan... kira2 duit.. utk shopping baju kurung pulak...

jln2... tersepak lah baju labuh kanak2.. apa lagi beli lah sorang satu..
tak bertema warna sgt lah kitorang... ikut tersepak jea..

pastu jumpa baju sue pulak.. beli lah warna hijau.. kononnya xnak beli dah warna pink..
yea lah umur dah meningkat... pilihan warna masih lg warna remaja... addussss..
tak puas ati... 2 mingu seblm raya... gi jln TAR lagi sekali... beli warna pink terang..
hureeeyyyyy!!.. cantiknya... barulah semangat nk pakai... hehehe
alahai... pink lagi lah tahun niiii... hik3
 

asben pulak xde baju pink sbb xnak baju melayu..
baju melayu akad nikah dan raya thn2 sblm ni pun x luak2 lagi...
wak semak jea..
so, thn ni asben beralih ke fesyen parkistan...
 

ayahnya sibuk pilih baju.. sue pulak kurung budak2 ni dlm bilik persalinan..
muahaha...
 

baju parkistan ni xde color pink..
kelabu asap pun kelabu asap lah...
asben sue bli 3 helai..
termasuk utk abah dan ayah mertua..
 

si kakak jalan... si adik masuk dlm kelongsong kanggaru..
 

ini baju kurung puteri2 sue...
diorang pun minat warna yg mcm sue jugak...
tiap2 hari nak pakai baju merah pink.. merah pink..
kalu beli warna biru ke... hijau ke.. berperang nk suh pakai..
hahaha... hadoiiii...
 

best sgt beli baju kurung kanak2 kat sini..
banyak pilihan... byk saiz...
 
 
dah jumpa baju kurung utk puteri2 kami ni...
haaaaa... baru lega... maklum lah...
hari raya xpakai baju kurung baru... tak rasa raya...
 
 
pastu kami cari makan di kedai mamak pulak..
terbeliak jugak mata pekeje kedai mamak tuh..
tengok satu family selamba duduk dan order makanan di bulan puasa... hahaha
 


 bagi makan kenyang2... kejap lagi nk sambung shopping pulak..
 

ini pulak jubah utk emak sue... dan baju kurung utk emak mertua..
 
 
keluar awal pagi.. pukul 1pm dah balik umah..
 

kitorang nk pengsan kepenatan..
si puteri2 kami ni... santai bergurau senda...
 

pok pek... pok pek... gelak... pok pek pok pek.... gelak...
 
********************** 

inilah realiti kehidupan setiap musim perayaan...
setiap ibu bapa berharap semua anak2nya balik beraya dgn diorang..
ini contoh emak yg memahami.. hahaha
 
kali ni sue nk bebel sikit jea...
bila dah berkawin kita ada 2 emak dan 2 ayah..
di samping tu kita ada tanggungjawab pada keluarga kita..
 
Alhamdulillah... kami xde masalah utk pilih beraya kat belah mana..
sebab kami lebih utamakan beraya dgn ibu bapa bkn beraya dgn adik beradik...
kami akan pastikan ibu bapa kami xkan beraya tanpa anak2..
bila sue tengok belah perak.. semua adik beradik raya kat umah mertua.. kami akan beraya kat perak..
bila sue tengok adik beradik sue semua beraya kat umah mertua.. sue akan pilih beraya dgn emak sue..
kenapa? sbb sue xnak air mata ibu kecewa sbb ada 4 org anak.. tp sorang pun xboleh temankan mereka dihari raya..
krn hari raya aidilfitri dan aidiladha adalah HARI IBU buat kami...
 
org boleh ckp... ibu bapa boleh jaga anak 10 org.. tp anak sepuluh org tak boleh jaga ibu bapa seorang...
okey.. faham..
masa kita dibawah tanggungjawab ibu bapa... semua adik beradik duduk sebumbung.. dan ikut arahan ibu dan ayah.. kita langsung xboleh melawan.. apa yg ayah kita sediakan itu yg kita terima..
makan nasi dgn telur rebus cicah budu... kita terima jea..
 
contoh cerita Si Bedah ni -
cuba bayang kalau Bedah bela ibu bapa mkn nasi dgn telur rebus cicah budu... pastu ibu bapa pulak bercerita kat adik beradik yg lain...
pastu adik beradik yg kejenya tahu complain tp xnak jaga... mengata yg Bedah ni kedekut dan tak bagi makan makanan yg sihat..
ini baru contoh bab makan...
 
belum contoh bab balik kampung...
 
ibubapa yg dah pecen.. yang dah releks.. yang dah tak de tanggungjawab terhadap anak2..
kalau sunyi... duduklah rumah anak2.. jalan ke rumah anak2..
tak boleh nak harapkan anak2 selalu balik..
jarak.. masa.. tenaga.. duit.. skrg semua kos dah mahal..
yg paling parah... bab cuti.. majikan mana tak stress kalu staff selalu cuti..
tambah2 lagi yg keje swasta..
 
pendapatan anak lelaki pulak terlalu banyak utk tanggung keluarga dgn kehidupan dikota raya..
hanya org yg hidup di bandar jea yg tahu betapa sempitnya dada setiap kali hujung bulan..
kalau ckp masalah kewangan pulak..
si kaki complain dah standby dgn jawapan.. "hmmm... tak berkat.."
 
keje dibandar bukan mcm keje di kampung...
keje dikampung sempat balik makan kat rumah tengahari.. siap dpt mandi tengah ari lagi...
keje dibandar... keluar rumah langit gelap... balik rumah langit gelap...
bila masa nak mengemas rumah dan nk rehatkan badan..
hujung minggu lah masa utk kemaskan rumah..
kalau hujung minggu pun dok ulang alik.. apa jadi dgn rumah?..
tak de beza dgn tmpt pembuangan sampah lah jawabnya...
 
jadi, ibu bapa yg dah pecen.. yg sunyi tanpa anak2.. jika rasa badan xberapa nak sihat.. duduk lah dgn anak2.. jgn bebankan anak2 nk berulang alik.. semua tu kos...
 
kenapa isu begini selalu timbul.. sbb kebanyakkan pakar motovasi selalu meletakkan kesalahan pada anak2...
anak2 kena berkorban utk ibu bapa.. sbb ibu bapa dah byk berkorban utk anak2..
anak2 yg bekerja.. terpaksa ambik cuti.. utk temankan ibu bapa yg dah pencen..
betul ke tu?
 
si ibu ni pun.. pegang lah lesen "syurga dibawah tapak kaki ibu"
byk mana tanggungjawab anak... ketepikan krn syurga dibawah tapak kaki ibu..
"aku sakit korang kena balik dan uruskan aku"..
 
sepatutnya pakar motivasi pun perlu bg motivasi jugak pd ibu bapa yg uzur...
spy duduk dgn anak2... sbb anak2 pun ada tanggungjawabnya...
*tanggungjawab dgn majikan
*tanggungjawab dgn keluarga
*tanggungjawab dgn ibu bapa..
 
takkan anak2 kena ulang alik ke kampung sehingga menjejaskan reputasi keje?
org tua pening kepala... ambik cuti.. sakit perut.. ambik cuti..
org tua cirit birit.. ambik cuti..
kalau dah sebulan 3x ambik cuti... majikan mana yg tak marah?
 
bagi anak2 perempuan (isteri) yg bekerja...
-ambik cuti sbb pengasuh cuti
-ambik cuti sbb anak demam
diri sendiri demam pun terpaksa keje sbb nk simpan cuti.. kot2 pengasuh atau anak2 ada emergency..
inikan nk sambung cuti utk org pulak...
fuhhh... boleh berapi majikan...
 
Alhamdulillah.. emak sue yg kat kelantan sgt faham dgn tanggungjawab anak2 yg dah berkeluarga..
pernah sekali emak sue sakit satu mlm.. emak sue tak telefon anak2..
masa tu sue mengandung 8bln..
emak sue ckp kat ayah "sakitnya perut... rasa mcm xsempat nk tengok cucu baru"
dah skit mcm tu sekali pun emak sue tak tel anak2..
emak sue tak nak anak2 bergegas balik...
sbb tahu anak2nya ada tanggungjawab..
 
ayah sue pernah sakit perut.. memulas sampai xboleh bangun..
emak sue pun tak tel anak2... sbb anak2 jauh..
emak sue tel teksi... bawak ayah gi klinik...
bila ayah dah sembuh... baru emak sue cerita..
 
emak sue fikir.. kalu asyik cuti.. takut2 anak2 akan hilang pekerjaan..
nanti akan menyusahkan dia balik...
 
utk peringatan diri sue sendiri bila tua kelak...
kami akan cuba utk elak bebankan anak2..
sbb anak2 yg dah berkeluarga punyai tanggungjawab masing2..
 
kita perlu ingat satu perkara..
kita asalnya satu bumbung dgn ibu bapa..
keluar rumah sbb belajar di IPT - tanggungjawab 1
kalau xbelajar di anggap bodoh..
habis belajar.. kita keje.. -  tanggungjawab 2
kalau tak keje dianggap pemalas...
bila dah keje... di suruh kawin.. - tanggungjawab 3
kalau tak kawin dikatanya tak laku..
bila dah kawin... disuruh beranak.. - tanggungjawab 4
kalau tak beranak dikata mandul..
 
kalau ibu bapa yg takut sunyi dihari tua...
jgn bagi anak2 ikuti langkah2 kat atas tu..
 
bela lah anak spt biawak hidup.. bg makan... tido.. makan.. tido..
jgn bg anak keje... suh jea dok kat umah utk temankan kesunyian..
nak ke anak yg mcm tu???
 
kalau tak nak... kena terima tanggungjawab anak2...
 
nampak tak susunan tanggungjawab tu.. itu bukan beban.. itu lah tangunggjawab yg Allah bagi pd kita beserta dgn pahala spy timbangan amalav n kebaikan kita lebih berat dr timbangan keburukkan kita...
 
Terjemahan Hadis
”Dari Ibni Umar r.a sabda Rasulullah SAW :”Semua kamu adalah pemimpin dan bertanggungjawab terhadap rakyat pimpinannya .Seorang amir (raja) memimpin rakyat dan ia akan ditanya mengenai pimpinannya , seorang lelaki adalah pemimpin ke atas keluarga rumahnya dan ia akan ditanya mengenai pimpinannya .Seorang wanita adalah pemimpin dirumah suaminya dan terhadap anak – anak suaminya dan ia akan ditanya mengenai pimpinannya .Seorang hamba sahaya adalah pemimpin atas harta benda tuannya dan ia akan ditanya mengenai pimpinannya .Ingatlah Semua kamu adalah pemimpin dan semua kamu akan ditanya mengenai pimpinannya
  (Diriwayatkan oleh :Al-Bukhari dan Muslim).
 
Tanggungjawab bapa/suami terhadap rumahtangga.
Di antara kewajipan dan tanggungjawab yang penting bagi seorang suami ialah :
(1) Tanggungjawab memberi nafkah zahir dan batin .
Seorang suami wajib memberi nafkah kepada isterinya , firman Allah SWT yang bermaksud:Hendaklah orang yang mampu memberi nafkah menurut kemampuannya; dan sesiapa yang di sempitkan rezekinya, maka hendaklah ia memberi nafkah dari apa yang diberikan Allah kepadanya (sekadar yang mampu); Allah tidak memberati seseorang melainkan (sekadar kemampuan) yang diberikan Allah kepadaNya. (orang-orang yang dalam kesempitan hendaklah ingat bahawa) Allah akan memberikan kesenangan sesudah berlakunya kesusahan.(at –Talak : 7)
dipetik dari blog Penerangan urusan ulamak
 
itulah kitaran hidup kita...
 
satu hari nanti... kita pun tua jugak..
semoga kita menjadi org tua yg SMART..
tata... titi... tutu...
 


Sunday, 20 July 2014

Resepi Kuih Ewel-Ewel / Kuih Abok-Abok

Assalamualaikum...

senyummmm...

dipenghujung ramadhan ni.. sue nak kongsi resepi kuih org jawa... belajar dgn emak mertua sue..
kuih ni memang sue tak pernah jumpa di restoren2.. pasar malam.. kedai2 tepi jalan.. pertama kali sue jumpa hanya di rumah emak mertua sue jea..

jom kongsi resepi senang dan sedap ini... :)

bahan2nya :
1) sagu
2) gula Melaka
3) kelapa
4)daun pisang utk membungkus.

 
 basuh sagu
 
gaulkan dgn kelapa...
sukatan : 1 cawan kelapa utk 2 cawan sagu..
 
 ini untuk inti.. cairkan gula Melaka..
 
 gaulkan dgn kepala...
 
 
 masakan atas dapur..
 
 siap utk dibungkus..
yg coklat tu... kelapa+gula Melaka
yg putih tu... sagu+kelapa
 
bungkus kedua2 bahan ni..
 masukkan yg putih pastu yg coklat pastu tindih balik dgn sagu..
senang kan?
 pastu.. lipat kiri... lipat kanan... pastu pin kan dgn lidi..
siappp utk di kukus!!!
 bentuk bungkusannya.. memang unik..
sbb sue xpernah jumpa lagi cara bungkus mcm ni..
 
 segi nya yg sgt unik..
 
siap bungkus... kena kukus dgn pengukus ajaib ni...
 
ini step lipatan bila dibuka...
 
 Taddaaaa!!! siap utk dimakan...
pada yg penggemar sagu tu... rugi sgt kalu tak cuba resepi ni...
 
 sedappp..
 
 memang sedap!
 sekali makan mesti 5 bungkus punya.. hik3..
 
 
 
selamat mencuba... resepi dr SUEperb MaMa..
resepi turun temurun dr emak mertua...
tata.. titi... tutu...
 
 
 

Tuesday, 8 July 2014

Jus Kurma


Assalamualaikum...

Selamat berpuasa semuaaaa!!!

ari ni sue nk kongsi satu resepi yg sgt mudah dan dan berkhasiat... JUS KURMA!!!

rebus 5 biji kurma dan 2 cawan air... biar mendidih sehingga jd satu setengah cawan air..

Alhamdulillah... nikmatnya... :)
memang sedap... bln puasa ni tekak kering... nk kunyah sebiji buah kurma tuh... rasa penat sgt..
jadi sue buat jus kurma... minum sampai habis.. dah jd mcm mkn kurma 5 biji sehari... muahaha..
senangkan?
 
 
taddaaaa... siap!!
 letak jea ais... Alhamdulillah nikmatnya..

 tak perlu tapis... buat saringan jea..
yg hampas kecik2 ni sue buang...
ambik yg jenih dan buah kurma tanpa kulit jea...
 
Jus ini sgt sesuai semua golongan... lagi sesuai utk ibu mengandung dan menyusukan bayi...

O'ooo... ibu menyusu jgn bg alasan tak nak puasa sbb nyusukan anak..
ibu mengandung pulak... jgn bg alasan tak nak puasa sbb takut effect pada anak...


jom kita atasi dgn positif thinking spy ibu menyusu dan bakal ibu dpt beribadah dgn sempurna..
bulan tak puasa.. kita makan 3 kali sehari..
bulan puasa pulak kita tetap makan 3 kali..

macamana?
makan yg pertama SAHUR
makan yg kedua BERBUKA
makan yg ketiga TENGAH MALAM iaitu pukul 1pagi.. sue panggil "pra sahur"..

haaaa... jika anda amalkan kaedah ni... insyaAllah susu cukup... ibu mengandung pun bertenaga...
jgn lupa minum air masak banyak2 yea...

selamat mencuba...


Apablia Al- Quran dan Sunnah sudah menyatakan buah kurma ini bagus.. so, jgn diragui lagi.. :)

Kemudian Kami tumbuhkan kerananya kebun kurma dan anggur untuk kamu. Disana kamu peroleh buah-buahan yang banyak dan sebahagiannya kamu makan
Al-Mukminah ayat 19
Sesiapa yang memakan 7 biji tamar ‘Ajwah’, dia akan terkawal daripada kejutan syaitan dan sihir pada hari itu“.
Sabda Rasulullah SAW
Rasulullah SAW berbuka puasa dengan beberapa biji buah kurma sebelum sembahyang. Sekiranya tiada terdapat kurma, maka Baginda akan berbuka dengan beberapa biji anggur. Sekiranya tiada anggur, maka Baginda meminum beberapa teguk air
Hadis riwayat Ahmad
Dan goncangkan batang kurma itu kepadanya, nanti ia gugurkan atasmu kurma yang masak,”
Surah Maryam, ayat 25
Diriwayat oleh Aishah r.a., “Jika sesiapa yang selalu makan kurma akan dihindari daripada terkena racun yang dimakan.”
 
 
ini sue ambik dr sebaran whatssap tentang khasiap kurma...
Sekadar perkongsian ilmu.
1. Tahukah anda bahawa orang yang memakan kurma setiap hari tidak akan didekati jin?
2. Percayakah anda bahawa ekstrak kurma dapat mengubati kemandulan wanita?
3. Tahukah anda bahawa makanan dan ubat paling penting bagi para angkasawan adalah kurma?
4. Tahukah anda bahawa buah kurma lebih sehat daripada kaviar?
5. Tahukah anda bahawa sabut pokok kurma adalah pembersih yang paling baik bagi tubuh dan dapat melindunginya dari penyakit-penyakit kulit?
6. Tahukah anda bahawa apabila kurma direbus dan diminum seperti teh maka ia dapat menggembirakan hati yang sedih?
7. Tahukah anda bahawa setiap 100 gram kurma mengandungi 318 kalori, setara dengan 315 kalori yang terkandung dalam setiap 100 gram madu?
8. Tahukah anda bahawa sebutir kurma dapat membekalkan anda kalori yang cukup untuk aktiviti seharian dengan penuh semangat?
9. Tahukah anda bahawa makanan paling baik yang digunakan oleh askar perang adalah kurma, kerana kurma membekalkannya dengan kalori, menguatkannya dan menggiatkan kelenjar adrenal sehingga dia menjadi seorang yang berani dan tidak takut akan kematian?
10. Tahukah anda bahawa ada 1,450 jenis kurma di seluruh dunia?
11. Tahukah anda bahawa ada sesetgh fakta yg dinyatakan di atas, saya sdr pun baru tahu...
Jadi...
Panjang2kanlah agar lbh ramai yg tahu....
Allahua'lam...

Sedikit Tazkirah sesudah subuh ...
Nasihat Ustaz
Utk perkongsian:

Ketika kita mengeluh:
“eeeiii, aku penat sangat..."

ALLAH menjawab:
(وَجَعَلْنَا نَوْمَكُمْ سُبَاتًا)
“ Dan KAMI jadikan tidurmu utk istirehat (An Naba' : 9)

Ketika kita mengeluh:
“Beratnya dugaan ni, tak sanggup rasanya aku..."

ALLAH menjawab :
(لَا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا)
“ AKU tidak membebani seseorang, melainkan sesuai kesanggupan” (Al Baqarah : 286)

Ketika kita mengeluh :
“Serabutnyaa..."

ALLAH menjawab :
( أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ)
“ Hanya dgn mengingatku hati akan menjadi tenang”(Ar Ra'd : 28)

Ketika kita mengeluh:
“Apa yg aku buat ni semua sia-sia..."

ALLAH menjawab :
(فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًا يَرَهُ)
"Siapa yg mengerjakan kebaikan sebesar biji zarah sekalipun, nescaya ia akan melihat balasannya ”
(Al Zalzalah : 7)

Ketika kita mengeluh:
“ tak dak sorang pun yg nak tolong aku..."

ALLAH menjawab:
(وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ)
“ Berdoalah (mintalah) kepadaKU, nescaya Aku kabulkan”(Al Ghafir : 60)

Ketika kita mengeluh :
“ Aku sedihh sangat...”

ALLAH menjawab:
ِ ( لَا تَحْزَنْ إِنَّ اللَّهَ مَعَنَا ۖ )
“ Jgnlah kamu berduka cita, sesungguhnya Allah beserta kita "(At Taubah : 40)

Jgn byk mengeluh . Banyakkan bersabar dan teruskan kehidupan ini dgn taqwa...
Moga-moga Kita Menjadi Insan Yang Bertakwa ^^

 

Tqvm jiranku.. Maii..
ini namanya rezeki dtg bergolek... ALhamdulillah..
 asben ckp ikan kering ni mahal...
hmmm... pertama kali sue tengok ikan bintik harimau ni..
 
ku sangkakan cempadak goreng... tp tak de bau cempedak..
rupa2 tauhu goreng berinti...
wowww!!!... memang sedap!! Alhamdulillah..
tqvm maiiii...
 
 
 


Wednesday, 2 July 2014

Hapey besday Nur Sufi Hadiana!!


Assalamualaikum...

Alhamdulillah..  3tahun dah umur puteri sulung kami nih..
29 Jun besday daina.. iaitu hari pertama puasa 2014..

kami buat keputusan sambut besday awal la... sbb nk makan kek puas2..


jom kita nyanyikan lagu besday utk kakak dainaaaaaa!!!
 
Alhamdulillah... walaupun sambut besday sgt simple...
iaitu sambut dgn sebiji kek shj...
daina tetap gembira...
 
 
 
Hapey besday sayangku Daina... muahhh!!
mama.. ayah dan adik... sayang sgt kat kakak tauuu!!
 
minum tu kena kongsi2 tau...
jgn membazir... sikit sama2 sikit... banyak sama2 banyak...
klik di sini kelebihan makan berjemaah ---->> Berkatnya makan berjemaah
 
 
 
 
 
 
 dah siap sambut besday.. kami pun keluar shopping baju raya di jalan TAR.




 
 
 
 
 
 
SUEperb MaMa sibuk sgt skrg ni... xsempat nak bebel panjang...
sue cikkidoutttt duluuuuu..
haiiiippp... sebelum tu.. singgah di ROSSEcouture
tata.. titi.. tutu... :)