Tuesday, 24 July 2012

Doa dan amalan ketika mengandung

Entry kali khas untuk ibu mengandung...

amalan org barat ketika mengandung...
 inginkan anak pandai matematik... ibu yang mengandung pun buatlah latihan matematik sekolah rendah... heee... buat apa nk undur kebelakang... sedangkan kita dah ada kelulusan ijazah/diploma.

kita sebagai org islam perlu maju ke depan...  kita perlu terokai apa yg belum buat...
contohnya.. utk dpt anak yg kuat ingatan/menghafal, ketika mengandung kita kena start mengahafal ayat2 Al-Quran..  secara automatic si kecil akan menguasai matematik, boleh menghafal formula sains... sbb ingatan jadi kuat krn diasah ngan "AYAT-AYAT HAFAZAN AL QURAN"

pd sue.. bijaknya seorang anak2 tu, bukan terletak pd kelulusan cemerlang di sekolah...
tp BIJAK yg ingin sue cari ialah anak yg soleh dan solehah yang hidupnya mencari Redha Allah dan dapat Syafaat Rasulullah di dunia dan akhirat, bijak menempis perkara2 yg dilarang oleh islam.. 
(hatinya sentiasa berzikir menyebut kalimah "Allah" sekali pun berada di khalayak ramai... sertakan selang seli dgn selawat pd Rasulullah.. bukannya ingat Allah cuma di masjid atau atas sejadah shj..)

kalu sekolah sampai peringkat menara gading pun... master? profesor? doctor? tp tiada akhlak yg baik pun tiada gunanya...  masyarakat pun tak respek jugak...kira sama nilai dgn penyamun yg tengah diburu polis.

o'oooo... berleter la pulak di bulan puasa ni... time lunch tu... jenguk2 la website ni sbg hidangan mkn tengahari kita...



Doa ni yg paling sue suka dan amalkan time mengandung Nur Sufi Hadaina dulu..

DOA KETIKA HAMIL

Ya Allah, peliharalah anakku selama dia berada di dlm perut ku, dan sihatkanlah dia, Engkaulah yg mnyembuhkan, tidak ada penyembuhan selain penyembuhan Mu, penyembuhan yg tidak meninggalkan penyakit. 
Ya Allah, rupakanlah dan bentukkanlah dia yg ada di perut ku dgn rupa yg baik dan tetapkanlah ke dlm hatinya iman kpd Engkau dan kpd Rasul Mu. Ya Allah, keluarkanlah dia dr perutku dgn mudah dan selamat. 
Ya Allah jd kanlah dia sihat yg sempurna berakal dan pandai, alim dan beramal. 
Ya Allah panjangkanlah umurnya dan sihatkanlah bdn nya dan baik kan lah akhlaknya, fasihkan lisannya, baguskan suara nya utk mbaca Al-Quran dan hadis dgn berkat Nabi Muhammad SAW dan segala puji bg Allah Tuhan semesta alam.

ini adalah salah satu doa ikhtiar kita utk dpt anak yg baik... hasilnya nanti!!! tawakkal pd Allah shj...
bila amalkan doa ni... maka Allah bg pelbagai ujian... contoh yg berlaku pd sue ari tu, susah nk bersalin... sebenarnya bkn Allah x makbulkan doa sue... tetapi Allah menguji kita samada berputus asa atau tidak dlm BERDOA!!

sebelum tu jgn lupa baca pembuka doa!


Maksudnya: Dan Allah mengeluarkan kamu dari perut ibu kamu dengan keadaan tidak mengetahui sesuatupun; dan dia mengurniakan kepada kamu pendengaran dan penglihatan serta hati akal fikiran); supaya kamu bersyukur.
Maksudnya: Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. yang mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi; dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dia lah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya)
  • Surah Al-Araaf ayat 189
Maksudnya: Dia lah (Allah) yang menciptakan kamu semua dari (hakikat) diri yang satu, dan Ia mengadakan daripada hakikat itu pasangannya (diri suami isteri), untuk bersenang hati dan hidup mesra yang satu kepada yang lain. Ketika suami mencampuri isterinya, mengandunglah ia dengan kandungan yang ringan, serta teruslah ia dengan keadaan itu (ke suatu waktu). Kemudian ketika ia merasa berat (dan menaruh bimbang) berdoalah suami isteri itu kepada Tuhan mereka (dengan berkata):” Sesungguhnya jika Engkau (wahai Tuhan kami) mengurniakan kami nikmat yang baik, tentulah kami menjadi orang-orang yang bersyukur”.
  • Surah Al-Imran ayat 8-9, dan 38: Doa memohon anak yang baik.
Maksudnya: (Mereka berdoa dengan berkata): “Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau memesongkan hati kami sesudah Engkau beri petunjuk kepada kami, dan kurniakanlah kepada kami limpah rahmat dari sisiMu; sesungguhnya Engkau jualah Tuhan Yang melimpah-limpah pemberianNya.
Maksudnya: “Wahai Tuhan kami! Sesungguhnya Engkaulah yang akan menghimpunkan sekalian manusia, untuk (menerima balasan pada) suatu hari (hari kiamat) yang tidak ada syak padanya”. Sesungguhnya Allah tidak memungkiri janjiNya.
Maksudnya: Ketika itu Nabi Zakaria berdoa kepada Tuhannya, katanya:” Wahai Tuhanku! Kurniakanlah kepadaku dari sisiMu zuriat keturunan yang baik; sesungguhnya Engkau sentiasa Mendengar (menerima) doa permohonan”.
  • Surah Ibrahim ayat 40: Doa agar anak tetap mengerjakan solat.
Maksudnya: “Wahai Tuhanku! Jadikanlah daku orang yang mendirikan sembahyang dan demikianlah juga zuriat keturunanku. Wahai Tuhan kami, perkenankanlah doa permohonanku.
  • Surah Al-Baqarah ayat 128: Doa agar anak patuh kepada Allah SWT.
Maksudnya: “Wahai Tuhan kami! Jadikanlah kami berdua: orang-orang Islam (yang berserah diri) kepadaMu, dan jadikanlah daripada keturunan kami: umat Islam (yang berserah diri) kepadamu, dan tunjukkanlah kepada kami syariat dan cara-cara ibadat kami, dan terimalah taubat kami; sesungguhnya Engkaulah Maha Penerima taubat, lagi Maha Mengasihani;
  • Surah As-Sajdah ayat 7-9: Doa agar anak menjadi orang yang soleh dan baik.
Maksudnya: Yang menciptakan tiap-tiap sesuatu dengan sebaik-baiknya, dan dimulakanNya kejadian manusia berasal dari tanah;
Maksudnya: Kemudian Ia menjadikan keturunan manusia itu dari sejenis pati, iaitu dari air (benih) yang sedikit dipandang orang;
Maksudnya: Kemudian Ia menyempurnakan kejadiannya, serta meniupkan padanya: roh ciptaanNya. Dan Ia mengurniakan kepada kamu pendengaran dan penglihatan serta hati (akal fikiran), (supaya kamu bersyukur, tetapi) amatlah sedikit kamu bersyukur.
  • Surah Al-Furqan ayat 74: Doa agar dikurniakan anak yang menyejukkan/menyenangkan hati ibu bapa/doa untuk mendisiplinkan anak/doa untuk kebahagiaan sekeluarga.
Maksudnya: Dan juga mereka (yang diredhai Allah itu ialah orang-orang) yang berdoa dengan berkata: “Wahai Tuhan kami, berilah kami beroleh dari isteri-isteri dan zuriat keturunan kami: perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya, dan jadikanlah kami imam ikutan bagi orang-orang yang (mahu) bertaqwa.

pastu baca ni pulak...



 Sekian dari SUEperb MaMa!!!
Layannnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnn..............
-TAMAT-


New batch will b soft awning+plain colour.. It's cool..! Can mix n match easily rite?.. Stay tuned peeps, we will update soon..! HOOHIE hanya di Facebook Page ROSSEcouture




Wednesday, 11 July 2012

Khasiat Kopi



Jom minum kopi kawwwww!!!


Kebanyakan orang mengira khasiat kopi adalah untuk ubat anti-tidur. Padahal sebenarnya bkn itu jea! kopi memiliki beberapa manfaat yang bagus untuk tubuh. Tapi ini tidak 100% yea!

Kopi ada antioksidan!!!!

Apa itu Antioksidan?
Antioksidan dapat didefinisikan sebagai suatu zat yang dapat menghambat / memperlambat proses oksidasi. Oksidasi adalah jenis reaksi kimia yang melibatkan pengikatan oksigen, pelepasan hydrogen, atau pelepasan elektron. Proses oksidasi adalah peristiwa alami yang terjadi di alam dan dapat terjadi dimana-mana tak terkecuali di dalam tubuh kita.

kena minum berpada-pada, kalau korang minum sampai 100x cawan sehari boleh buat korang mati!!!.
Bukan karena khasiat kopi yang membunuh korang, tapi kemungkinan bunuh diri karena duit habis asyik beli kopi jea...wakakaka


Meh layan khasiat Kopi....

1. Melindungi jantung.
Peminum kopi yang mengonsumsi 1-2 cawan kopi hitam per hari memiliki risiko terkena stroke lebih rendah dibandingkan mereka yang tidak minum kopi. Hal ini disebabkan oleh adanya antioksidan yang terkandung dalam kopi.
Kopi memiliki antioksidan lebih banyak dibandingkan blueberry. Antioksidan yang terkandung di dalamnya membantu menahan efek buruk dari peradangan pada arteri. Sesaat setelah meminumnya, kopi meningkatkan tekanan pada darah dan denyut jantung. Namun setelah beberapa lama, kopi justru menurunkan tekanan darah, karena antioksidan pada kopi mengaktifkan asam nitrat pada tubuh sehingga terjadi pelebaran pembuluh darah.

2. Mencegah diebetes
Antioksidan kopi, khususnya asam klorogenat dan guinides, memainkan peranan untuk meningkatkan sel tubuh terhadap insulin yang membantu mengatur gula darah. Faktanya, orang yang minum kopi setiap harinya memiliki risiko lebih rendah terkena 2 tipe diabetes, menurut beberapa penelitian.

3. Menjaga kesehatan hati
Kopi juga bisa meminimalkan risiko munculnya sirosis dan penyakit hati lainnya. Satu analisa dari sembilan penelitian menemukan bahwa kopi bisa menurunkan risiko kanker hari sebanyak 43%. Hal ini karena peran antioksidan dan kafein di dalamnya.

4. Meningkatkan kekuatan otak
Minum kopi secara teratur juga dapat membantu mengurangi risiko demensia dan Alzheimer, sama halnya seperti Parkinson. Antioksidan yang terkandung di dalam kopi menangkal kerusakan sel otak dan membantu jaringan saraf untuk bekerja lebih maksimal sehingga otak bekerja lebih baik.

5. Membantu menghilangkan sakit kepala
Penelitian membuktikan, 200 miligram kafein dapat membantu menghilangkan sakit kepala, termasuk migrain.

------->>>> kopi menyimpan kesan negatif bagi mereka yang tidak mengetahui cara minum kopi yang baik. 


Minum kopi berlebihan bisa menimbulkan kesan buruk, antara lain, meningkatnya kadar kolesterol jahat dan trigliserida yang akan membuat darah lebih pekat.
kopi akan sangat berbahaya bagi penderita tekanan darah tinggi, karena kafein dapat meningkatkan tekanan darah secara tiba-tiba. 


Bagi wanita hamil, kopi dapat meningkatkan risiko kematian pada bayi. Kopi pun mengakibatkan tulang keropos. 


Bagi penderita maag, kopi adalah musuh besar yang harus dihindari karena kafein meningkatkan produksi asam lambung. 


Kopi pun membuat gelisah, insomnia, dan tremor (tangan bergetar).

Untuk dapat menghindari efek negatif pada kopi, 


pilih racikan kopi tanpa tambahan gula dan susu, serta mengurangi dos kopi yang Anda minum setiap harinya. 


pilih juga jenis kopi yang tanpa kafein agar ‘racun’ dalam kopi tu sgt minimum.. 



Ting Tong... kopi... kopi... kopi... sudah siap!!! jom minum duluuuu...



kopi original yg sue beli kat pasar tani salak tinggi... memang betul2 kawwwwwww....!!!
kopi yg diprosess sendiri... bebas dr bahan pengawet.. pewarna...

tak sah kopi tauuuu...  kalu tak dibancuh dlm teko kopi ni.. pergh! hitam pekat melekat!
Woowwww!! nikmatnya... Alhamdulillah...


hihihi... bawak bekal ke tmpt keje.... 



* Kita diajar dalam sains bahawa kopi tidak bagus untuk kesihatan.  Namun sebenarnya kopi adalah antara minuman kegemaran Nabi Muhamad selain susu dan madu. Cuba tengok Yahudi, mereka minum kopi, Starbuck.  Profesor di UK yang Yahudi semua ada segelas kopi di tangan mereka. buku sains ciptaan org yahudi sebenarnya nak merendahkan pemakanan Nabi kita. 


8888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888

Firman Allah: Surah Al-Baqarah Ayat 168
"Wahai sekalian manusia! Makanlah dari apa yang ada di bumi yang halal lagi baik,
dan janganlah kamu ikut jejak langkah Syaitan,kerana sesungguhnya Syaitan itu ialah musuh yang terang nyata bagi kamu."

Firman Allah:  Surah Al-Maidah Ayat 88 
Dan makanlah dari rezeki yang telah diberikan Allah kepada kamu, 
iaitu yang halal lagi baik dan bertakwalah kepada Allah yang kepadaNya sahaja kamu beriman. 

Firman Allah:  Surah An-Nahlu Ayat 114
"Oleh itu, makanlah (wahai orang-orang yang beriman) dari apa yang telah dikurniakan Allah kepada kamu dari benda-benda yang halal lagi baik,dan bersyukurlah akan nikmat Allah, jika benar kamu hanya menyembahNya semata-mata. 

fikir2lah... nak ikut cara pemakanan Rasulullah atau nak terpedaya dgn iklan org yahudi!!! 

888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888



hohoho.. sblm tutup entry SUEperb Mama ni... Ngeng3... mcm biasa la.. ada petuaaaaa....


jangan lupa untuk selalu minum 2 gelas air putih untuk setiap satu cawan kopi yang Anda minum.!!!










Selamat mencuba kopi kawww Sueperb MaMa!!!




Layannn zasssssssssss!!!


New batch will b soft awning+plain colour.. It's cool..! Can mix n match easily rite?.. Stay tuned peeps, we will update soon..! HOOHIE hanya di Facebook Page ROSSEcouture


Tuesday, 10 July 2012

Doa amalan bagi ibu yang menyusukan anak

ting tong... ting tong... jom belajar berdoa...

memandangkan zaman skrg ramai yg berkahwin di usia agak lewat..... 25 hingga 35thn..
kebanyakkan pasangan akan memilih untuk beranak tiap2 thn... hihihi... belum sempat abih susukan bayi sampai 2thn dah mengandung lg... sbb nak kejar usia...lebih pd usia 40thn... xdigalakkan beranak dah... 


so, wlpn mengandung... korang teruskan menyusu bayi yg kat luar... Yakin dgn rezeki Allah!!.. susu yg ada tu memang Allah sediakan utk bayi kat luar... bkn utk bayi kat dlm perut... pasal zat pulak... pandai2 la korang double kan... triple kan... apa2 makanan atau minuman susu utk ibu mengandung spy baby kat dlm dan baby kat luar dpt khasiat secukupnya...

ish berleter la pulak...

jom kita amalkan doa sblm menyusukan anak... spy hidup kita lebih berkat!

gambar kenangan nyusukan Nur Sufi Hadaina di Kenny Roges..

Doanya berbunyi begini...


"Ya ALLAH...permudahkanlah segala urusan kehidupanku, banyakkanlah susuku untuk bayiku, dan permudahkanlah perjalananku untuk menyusukan anakku agar menuruti segala yang telah Engkau syariatkan...AMIN..."

Surah al-Hujurat & al-Kautsar juga baik diamalkan bermula sejak mengandung lagi ...Niatkan dalam hati semoga ALLAH swt murahkan rezeki kite, anak kite dan banyakkan susu kite.Bagaimana pun jangan kita lupa juga bahawa rezeki itu semuanya datang dari Allah.Sebaiknya dibaca dan difahamkan juga tafsiran ayatnya.

Selain dari itu amalkan
surah al-Baqarah ayat 60. 









Terjemahannya :

"Dan (ingatlah) ketika Nabi Musa memohon supaya diberi air untuk kaumnya, maka Kami berfirman: "Pukullah batu itu dengan tongkatmu", (ia pun memukulnya), lalu terpancutlah dari batu itu dua belas mata air sesungguhnya tiap-tiap satu puak (di antara mereka) telah mengetahui tempat minumnya masing-masing. (Dan Kami berfirman): "Makanlah dan minumlah kamu dari rezeki Allah itu, dan janganlah kamu merebakkan bencana kerosakan di muka bumi".




Sambil dibaca letakkan tangan pada breast, and doa dalam hati semoga Allah murahkan rezeki anak kita dan supaya kita mampu memberikan susu yg cukup pd anak kita hingga sekurang-kurangnye umurnya 2 tahun...
Dan (ingatlah) ketika Nabi Musa memohon supaya diberi air untuk kaumnya, maka Kami berfirman: "Pukullah batu itu dengan tongkatmu", (ia pun memukulnya), lalu terpancutlah dari batu itu dua belas mata air sesungguhnya tiap-tiap satu puak (di antara mereka) telah mengetahui tempat minumnya masing-masing. (Dan Kami berfirman): "Makanlah dan minumlah kamu dari rezeki Allah itu, dan janganlah kamu merebakkan bencana kerosakan di muka bumi".

Lagi satu, amalkanlah berzikir dgn kalimah YA MATIN (Salah satu dr Asma Al Husna - Maha Sempurna KekuatanNya) 70 kali setiap hari. Waktu yg paling bagus adalah pada waktu malam dan subuh. Anda juga boleh bacakan zikir tersebut dan hembuskan ke dalam segelas air lalu diminum. Yakinlah.InsyaALLAH susu badan kita akan bertambah jika kite istiqamah dgn amalan yg tersebut di atas....




Sekian... selamat mencuba gaya menyusu style SUEperb MaMa!!!

layannnn zassssss....


New batch will b soft awning+plain colour.. It's cool..! Can mix n match easily rite?.. Stay tuned peeps, we will update soon..! HOOHIE hanya di Facebook Page ROSSEcouture























Tuesday, 3 July 2012

Amalan di Malam Nisfu Sya'ban

yg ni sue copy jea dari ----->>>>
Sumber: http://jomfaham.blogspot.com
 ... senang untuk rujukan sue sendiri dan peminat SUEperb Mama!!



Beribadah & Membaca Yasin 3 Kali Di Malam Nisfu Sya'ban
baby

Apakah Hukum Membaca Yasin 3 Kali Di Malam Nisfu Sya'ban ?
Jawapan dari Ustaz Abdul Kadir Al Jofree :
Sebagai menjawab persoalan yang diajukan, Nisfu Sya'ban biasanya dimaksudkan 15 Sya'ban. Malam nisfu Sya'ban pula adalah malam 15 Sya'ban (14hb siangnya, malamnya, dipanggil malam 15 ya).

Di negara Arab dan Nusantara, biasanya dibacakan Yasin sebanyak tiga kali pada malam Nisfu Sya'ban setiap satu dengan niat tersendiri, yang akan diajarkan oleh para guru. Perkara ini hampir berlaku ijmak padanya, memandangkan dilakukan oleh para Fuqaha' zaman berzaman dari dahulu lagi.

Perkara ini tidak dinisbahkan kepada Rasulullah sendiri. Akan tetapi ia boleh dilakukan selagi mana ibadah tersebut tidak bertentang dengan syara' (samaada dilakukan bersendirian mahupun beramai-ramai itu sekadar satu teknik dakwah). Contohnya, zikir, doa, membaca Al-Quran, membuat kelas ilmu dan sebagainya.

Para ulamak kita di tempat lain (di Mesir, beberapa tempat di Saudi, Yaman, Siria, Nusantara, dan lain-lain) kebanyakannya tidak bersetuju dengan fatwa tersebut (Fatwa Dr Yusof Al Qardhawi yang menolak amalan Yasin 3 kali dan mengatakan ia adalah bid'ah yang diada-adakan). Oleh kerana itulah amalan beramai-ramai pada malam Nisfu Sya'ban ini dilakukan oleh para ULAMA' zaman berzaman di merata tempat sejak zaman salaf lagi.
Di bawah ana nukilkan tulisan Sidi Abu Muhammad pada menceritakan Nisfu Sya'ban dengan jelas dan adil ya...

Adapun kelebihan Malam Nishfu Sya'baan itu telah disebutkan di dalam hadis shahih daripada Mu'az bin Jabal radhiallahu 'anhu,
bersabda Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa sallam yang maksudnya :
"Allah memandang kepada semua makhlukNya di Malam Nishfu Sya'baan, maka diampunkan dosa sekalian makhlukNya kecuali orang yang menyekutukan Allah atau orang yang bermusuhan."
[ Hadis riwayat Ibnu Majah, at-Thabrani dan Ibnu Hibban]
Di Malam Nishfu Sya'baan juga, adalah di antara malam-malam yang dikabulkan doa.
Berkata Imam asy-Syafi'ie dalam kitabnya al-Umm:
"Telah sampai pada kami bahawa dikatakan: Sesungguhnya doa dikabulkan pada lima malam iaitu: pada malam Jumaat, malam Hari Raya Adha, malam Hari Raya 'Aidil Fitri, malam pertama di bulan Rejab dan malam nishfu Sya'baan."

Malam Nishfu Sya'baan merupakan malam yang penuh rahmat dan pengampunan daripada Allah Subhanahu wa Ta'ala. Kenyataan ini dapat direnung kepada hadis yang diriwayatkan oleh Mu'az bin Jabal radhiallahu 'anhu di atas.

Adapun cara menghidupkan Malam Nishfu Sya'baan sebagaimana yang dilakukan sekarang ini tidak berlaku pada zaman Nabi shallallahu 'alaihi wasallam dan zaman para sahabat. Akan tetapi ia berlaku pada zaman tabi'in dari penduduk Syam.

Menyebut al-Qasthalani dalam kitabnya al-Mawahib al-Ladunniyah,
Bahawa para tabi'in daripada penduduk Syam seperti Khalid bin Ma'dan dan Makhul, mereka beribadat dengan bersungguh-sungguh pada Malam Nishfu Sya'baan. Maka dengan perbuatan mereka itu, mengikutlah orang ramai pada membesarkan malam tersebut.


Para tabi'in tersebut menghidupkan Malam Nishfu Sya'baan dengan dua cara:
* Sebahagian mereka hadir beramai-ramai ke masjid dan berjaga di waktu malam (qiamullail) untuk bersembahyang sunat dengan memakai harum-haruman, bercelak mata dan berpakaian yang terbaik.

* Sebahagiannya lagi melakukannya dengan cara bersendirian. Mereka menghidupkan malam tersebut dengan beribadat seperti sembahyang sunat dan berdoa dengan cara bersendirian.

Ada pun cara kita sekarang ini menghidupkan Malam Nishfu Sya'baan dengan membaca Al-Quran seperti membaca surah Yaasiin, berzikir dan berdoa dengan berhimpun di masjid-masjid atau rumah-rumah persendirian sama ada secara berjemaah atau perseorangan adalah tidak jauh berbeza dengan apa yang dilakukan oleh para tabi'in itu.

Berhubung dengan persoalan sholat khas Nishfu Sya'baan, maka berlaku khilaf antara ulama kita, ada yang mensabitkannya seperti Hujjatul Islam al-Ghazali dan ada yang memandangnya sebagai bid'ah yang keji. Khilaf berlaku pada pengkhususan sholat yakni memandang adanya satu sholat khusus malam tersebut seperti tarawih atau sholat hari raya. Untuk keluar dari khilaf bagi sesiapa yang hendak bersholat, maka lakukanlah sholat-sholat sunnat seperti sunat Awwabin (di antara waktu Maghrib dan Isya'), sembahyang tahajjud, akhirnya sembahyang witir atau sembahyang sunat muthlaq . Sembahyang sunat muthlaq ini boleh dikerjakan pada bila-bila masa sahaja sama ada pada Malam Nishfu Sya'baan atau pada malam-malam yang lain.

Sedikit tambahan lagi:
Amalan-amalan ini merupakan teknik yang pelbagai dalam menyampaikan dakwah oleh para ulama silam yang amat pakar dalam menyampaikan dakwah mereka ke seluruh pelusuk dunia. Adapun teknik-teknik amalan yang dilakukan oleh sesetengah pihak bergantung kepada para ulamak yang mengajarkan dan kepada siapa diajarkan. Semuanya adalah dibenarkan selagi mana tidak melanggar syara'. Sama ada hendak solat sunnah, berzikir atau membaca Al-Quran bergantung kepada kemampuan individu.

Perkara-perkara ini tidak patut sama sekali diperselisihkan atau ditentang. Biarlah manusia lain ingin beramal sedayanya tanpa kita sibuk menutup jalan-jalan kebajikan ini. Apapun perkara ini adalah dalam batasan perselisihan yang dibenarkan oleh syara'. Berlapang dadalah jika pihak lain tidak bersetuju dengan kita, selagi mana menjaga akhlak Islam.

Malang sekali jika perkara-perkara besar dalam masyarakat tidak dihiraukan, tetapi kita lebih suka membicarakan adakah boleh melakukan amalan pada malam nisfu Sya'ban atau tidak. Tetapi, kita lebih risau jika digolongkan di kalangan mereka yang menentang apabila perbuatan makruf dilakukan, manakala apabila perbuatan mungkar dilakukan, duduk diam sahaja tidak diendahkan. Na'udzubillah min zalik. Inilah akibatnya jika tidak mempunyai kefahaman jitu dalam ikhtilaf serta ujub dengan diri sendiri dalam ilmu yang dimiliki.

Semoga kita sama-sama dapat menggarap kemuliaan malam Nisfu Sya'ban yang menjelang. Semoga Allah menggolongkan kita di kalangan mereka yang mendapat pengampunan dan rahmat-Nya pada malam tersebut. Amiin.
Wallahu A'lam
Sumber: http://jomfaham.blogspot.com



Hukum puasa selepas Nisfu Syaaban



Dalam Mazhab Syafi`i hukum berpuasa selepas Nisfu Sya'ban adalah HARAM DAN TIDAK SAH.
Pengharaman berpuasa tidaklah mutlak tetapi mempunyai PENGECUALIAN berikut:-


- puasa qadha`.

- puasa kaffarah.

- puasa nazar.

- puasa yang sudah menjadi wirid atau adat atau kebiasaan.

- puasa sunat yang disambungkan atau dihubungkan dengan hari di nisfu pertama (separuh pertama) bulan Sya'ban.

Sumber:
Jabatan Mufti Brunei: Puasa Sunat Bulan Sya‘ban - http://www.mufti.gov.bn/irsyad/pelita/2008/bil288-bhgakhir.pdf
JomFaham : Hukum Puasa Selepas Nisfu Sya'ban - http://jomfaham.blogspot.com/2009/08/puasa-selepas-nishfu.html


Selamat beramal....


New batch will b soft awning+plain colour.. It's cool..! Can mix n match easily rite?.. Stay tuned peeps, we will update soon..! HOOHIE hanya di Facebook Page ROSSEcouture


Miliki ruang rehat yang kemas!!

jom kemas rumah... pastikan ruang tamu rumah kita sentiasa bersih dan kemas.. barulah jiwa jd tenang!



tekniknya mudah jea ------->>>> kurangkan membeli brg hiasan yg bukan keperluan!
spt frame la... bunga atas tv la... heee... semua tu ngarutlah... bg org yg xsuka mcm sue ni... hihihi
pastikan pakai -> rak tv tertutup bg yg malas mengemas mcm sue ni..
rak tv warna hitam bg yg malas mengelap mcm sue ni...
cat dinding yg berkilat spy dpt pantulan cahaya lampu dan susah nk lekat habuk..
langsir utk slidding pulak... beli yg mahal terus.. yg kalis cahaya matahari...
pernah sekali kitorang tertido lepas subuh kat ruang tamu sampai kul 8.30 am... sedar2 jea matahari dah naik.. apalagi mcm lipas kudung kitorang bersiap utk gi keje... hahaha


memandangkan toto ni dah mcm belacan... sekali nk cuci kat dobi RM10 - RM14... heeeee...
mcmana nk menyimpan mcm ni... 
yg paling stressnya... 3 kali cuci harganya dah balik harga toto semula!! fuhhh..
ruang rehat rumah sue ada toto merah tmpt parking utk family beristirehat.. 
nk landing atas toto jea.. sakit badan sbb nipis.. 
jd.. bawah toto ada tilam nipis.. bawah tilam nipis ada kapet.. bersusun2 la kat situ...
memang nampak bersepah...


disebabkan sakit mata memandang... sue cari la idea utk tmpt rehat ni jd cool mata memandang...
sue beli tilam nipis kekabu... pastu beli 3 meter kain corton khas utk buat cadar.. (bidang besar... xperlu bertampal2)... bila baring x la rasa nipis sgt...




sue buat mcm sarung bantal la... tilam tu dipakaikan sarung... 
kalu xpakai sarung... tilam tu kotor nanti susah nk cuci...
sarung tilam ni boleh cuci pakai mesin basuh biasa jea... 
minggu pertama guna sebelah atas... minggu kedua pakai belah bawah... haaa... pastu barulah basuh..
ok tak?? senangkan? jimat dan bersih...



anak dara sue landing... syok... sbb selesa, bersih dan kemas!

sue memang suka ruang tamu yg xbanyak brg... 
rumah yg luas mcmana sekali pun... kalu byk brg pasti akan nampak sempit!
sue ni peminat setia pink... cat dinding ni... asben suruh sue yg pilih... alamatnya jd warna pink la...
langsir pun asben suruh sue yg pilih.. pun jd warna pink..
cadar tilam tu... asben suruh sue jugak yg pilih... pun jd warna pink...
asal jea warna pink semua jd cantik la...
kalu tengok sue beli warna selain pink dan merah tu.. maknanya beli secara terpaksa.. (mcm beli tilam kekabu warna biru tu la... hmmm... balik umah rasa nyesal beli warna biru... kalu beli warna pink mesti nampak menarik kan?)






perh! idea sue ni... kalu kilang jual cadar tahu... confirm bankrup kilang toto...
dibuatnya kilang cadar jual secara besar-besaran kat pasar raya dgn harga yg murah dan kualiti kain yg cantik... heeee ada yg gigit jari nanti... buat harga pakage ngan tilam kekabu tu... perghhhh..

kalu nak beli tilam kekabu + sarungnya boleh hubungi sue di email sue.starryi@gmail.com / sue.starmedik@gmail.com.




..........................................>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>...................................................


10.45 am baru balik dr tapau roti canai dan air teh tarik... boss kirim utk breakfastnya.. apalagi tapau utk sue sekali la... x cukup tu.. tapau air milo utk opismate sekali... hihihi pakai duit boss.. kira mkn free la pagi ni...


sambil tunggu roti canai siap... termenung sayu... sesayu mendung pagi ni...
bila teringat sorang lelaki dari patani td... jd penjaja jual keropok.. rasa sebak hati... bila tuan kedai halau dan menbentak hempas kerusi.. apasalahnya bgth elok2 kat penjaja tu suruh jual keropok kat luar kedai... sbb menganggu org nk mkn.. jgn krn melukakan hati org miskin kita jd jauh dr Rahmat Allah.. nak2 di bulan sya'ban nih..
sikap si ibu (tuan kedai) membentak... dan si anak(tuan kedai) pulak angkat punggung bla begitu jea... emak borek anak rintik...

sambil sue membayar RM10 harga keropok... sue dah bgth kpd penjaja tu.. spy keluar dr kedai sblm tuan kedai halau... tp dia xfaham,  mungkin sbb "loghat" kot...

pd sue.. sebaik2nya...  tlg la beli sebungkus wlpn kita xperlukan keropok tu pun... anggap itu sedekah kita di bulan sya'ban ni... sedekah yg dpt ganjaran keropok didunia... dan akhirat hanya Allah yg tahu..

sekurang2nya kita membantu org yg berusaha mencari rezeki spy dia tak berputus asa... sebenarnya dia jauh lebih mulia dr seorang pencuri... perompak... peminta sedekah...

dia xmintak jd miskin.. dia pun ingin keje pakai smart2... dia pun ingin bagi kesenangan kpd anak dan isterinya tp dah Allah takdirkan rezekinya begitu... jika Allah makbulkan semua doa org nk kaya kat dunia ni... pasti xde org miskin.. sbb semua org nk jd kaya..

kenapa sue sgt kesian melihat penjaja tu... krn... keje sue lebih kurang sptnya!! yg beza adalah sue dlm bidang PROFESIONAL dan berdepan dgn org PROFESIONAL...



RM10

bila jumpa org susah spt ini... sue teringat sikap ayah sue yg sgt perihatin kpd org gila... setiap kali ayah jumpa org gila dikedai mkn... ayah sue akan bg duit kpd tuan kedai spy buat air dan nasi utk si gila tu..

"kenapa ayah bg duit kpd tuan kedai spy bg mknan kat org gila tu"
"kasihan dia... dia tak mintak utk jd begitu.. tp dah Allah takdir hidupnya begitu"

 masa sue sekolah rendah... sue dan adik ma suka ikut ayah gi kedai kat Tanah Merah,
dah jd rutin... sebelum balik sue dan adik akan beli air coconat shake secawan sorang... 
ayah sue pun tengah haus jugak...
pastu.. ayah sue minum air tu cepat2 sampai separuh dan hulurkan utk nenek yg giler tu separuh lg..
nenek yg gila tu minum sambil tersenyum...

emak sue pula.. pantang tengok org OKU, anak yatim dan sindrom down... mesti akan bg duit dan bila sue dah keje... emak akan paksa sue bg duit kat diorang...

sikat emak dan ayah sue ni lah... menjadikan sue kasihan kpd org kurang upaya...

Ibu bapa main peranan penting dlm mendidik anak2...
akhlak ibubapa juga adalah contoh kpd anak2...


.........................................>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>............................................

opts... citer pasal lelaki penjaja keropok ni belum tamat lg tau...
korang ingat sue reka2 citer ke?... tak2.. ni citer benar...
kul 3pm sue kuar mkn laksa kat medan selera...

dah abih semangkuk ni... pandang kiri kanan...


terpandang mamat yg jual keropok td...

hasil usaha gigih lelaki ni... tebalkan muka.. tabahkan hati... akhirnya abih jugak keropoknya tu... tinggal 2 bungkus jea lg tu...
pagi td dah nk putus plastic sbb berat ngan keropok..


mungkin pertemuan kedua dgn lelaki ni..
Allah nak bg pengajaran pd sue dan pembaca blog sue...

cuba bayang.. kalu lelaki tu goyang tangan dan kaki kat rumah... pasti x dpt income...
tp... bila gerakkan tangan dan kaki... InsyaAllah... Allah pasti buka pintu rezeki...


hohoho... nampaknya sue kena jumpa/contact client skrg jugakkkkkkkk!!!!
cauuuu duluuuuuu...




Ambil pedoman dr blog SUEperb Mama
Layan... zassssss...

New batch will b soft awning+plain colour.. It's cool..! Can mix n match easily rite?.. Stay tuned peeps, we will update soon..! HOOHIE hanya di Facebook Page ROSSEcouture