Pages

Sunday, 4 November 2012

Kursus Human resource

Assalamualaikum...


selama 7thn sue keje di SMSB... tahun 2012 thn pertama sue guna cuti tahun.. ambik cuti 3 ari... pergi kursus HR... Alhamdulillah... enjoy sgt2... naik ERL ---->> LRT---->>turun pasar seni.

Asma Al husna versi kanak-kanak
jalan santai2 jea...
yg baju hitam tu bkn sue tauuuu... sue pegi sorang... tak de org nk ambik gambar sue jalan la....

bila naik transport awam... teringat zaman bujang dulu... ketika umur awal 20an.. kat situlah tmpt sue jumpa kwn2 lama... sbb sue cuma padai naik bas klang dan turun bas kat area pasar seni jea... hahaha
masa tu sue keje cikgu tadika... gaji RM450 sebulan...mkn dan tempt tinggal di sediakan..
cukup 3bln keje... rasa nk "Career Advancement".. berenti keje... bg resume kat emak2 budak di tadika tu... dpt offer keje di MAB gaji RM900 dan keje di SMSB gaji 750..
memangdangkan sue ni seorang penakut... tak de kayakinan diri... sue pilih yg gaji murah iaitu RM750 ----->>> skrg??? hmmmmm... korang pikir lah sendiri yea... kalu dah... rumah flat, rumah teres dan kete myvi boleh beli atas nama sue sorang...  Alhamdulillah... asalkan istikomah insyaAllah berjaya...

istikomah2 jugak... kena tengok resume kita tuuu... bertahan di takat lama atau  "Career Advancement" ... habunallahhawanikmalwakil...


setengah company tak suka kita ada 1 pengalaman yg lama dlm 1 company... sbb??? takut kita bawa tabiat company lama ke tmpt kejenya...


contoh yg sue borak dgn penemuga :

pengalaman keje dlm ubs akaun 7thn lebih...
report yg dibuat cuma setahun sekali jea utk ke audit
boss akan tengok kat tmpt tax shj...

syrk yg di temuduga tu pulak perlukan :

Daily report dr UBS
weekly report
monthly report
yearly report ----->>> submit ke audit.

penemuduga tu akan tanya... kalau u keje di sini, adakah u akan bawa tabiat keje yg tak guna system sepenuhnya tu ke tmpt kami? 


hambbekkk kau soalannya... korang pikir2lah jwpnnya yea... hihihi

tang ting tung...


tergerak hati nk upgrade kan diri dlm bidang opis jea... sue ambik kursus jangka pendek selama 3 ari di KL.. hasilnya...  dpt sijil ni... hmmm... ilmu pun dpt tau... so, kalu org nk kelentong pasal HR ngan sue... pikir2 la yea.. muahahaha...



Professional Certificate Human Resource 

ni resume sue sblm pergi kursus
page 1
page 2

ini resume sue slps pegi kursus 
Cover depan
page 1 -->> ini gambar kawin sue dulu... hahaha
ambik berkat... :)
page 2
page 3
page 4
page 5...

ini contoh resume multitasking... 

hasil pengalaman sue pegi kursus HR... kalau kita nk mintak keje... kena selidik dulu keperluan syrkt tersebut terhadap jawatan yg ditawarkan...
kalau company yg belum ada staff/kerani
kita kena mahir dan mohon jawatan --->>> Admin,Account cum Humon Resource ---->> ini menunjukkan kita multitasking.. tak berkira pasal keje... asalkan keje opis... semua kita sapu... keje mcm ni sesuai utk org pompuan jea la...

kalau syrk tawarkan akaun shj... kita kena hantar resume yg ada skill akaun shj... jgn sekali2 kita tunjuk kita multitasking ---->>> nanti para penemuduga akan pandang kita tak ada specifik skill dlm mana2 bidang... :)
tak semua company suka multitasking...
kebanyakan company kecil suka multitasking... company besar suka specifik skill..
so, selidik dulu company yg kita mohon sblm hantar resume... hihihihi

hari sabtu... asben n daina ikut mama gi kursus... diorang gi jln kat petaling street...
mama cari ilmu baru..

hari ahad pulak... mama dan daina teman ayah siapkan tender...
gambar sblm ni daina ngan anak lelaki jaja yg berebut ipad tu...
kali ni daina ngan anak dara jaja pulak... dok main suap menyuap air milo...
hahaha... habis bercorak dgn milo baju daina.. 
mama biarkan jea... apa nk jd ngan baju daina tu... asalkan daina dah pandai berkawan... 

dah nk balik dr opis asben sue... baru perasan ngan tulisan ni... hahaha
tergelak sorang2 sue... papan keyataan depan bilik asben ni...
drp nikah sampai nk masuk anak kedua ni... masih ada lg...
tunggu tambah kelahiran anak kedua jea lh... kah3.


nasihat terakhir sue...
tuntutlah ilmu hingga ke negeri cina...
skrg kat malaysia dah ada org cina... so, tak payah ke negeri china lg... keje jea ngan org cina...
keje teruk---->> resultnya A+ nanti...
Allah ciptakan diorang memang mahir dlm urusniaga...
jgn marah yea..



tata titi tutu...
sekian dr SUEperb MaMa...







6 comments:

  1. assalamualaikum kak... thank u sbb share info ni.. ermm nak tanya, mcm mna kalau sy nak join kursus mcm HR scre individu ek? sbb skang ni sy keje sebagai pembantu penyelidik je kt ukm so kalo nak join kursus2 mcm staff2 lain tak dpt la huhu.. hope akak boleh share info dgn sy.. email sy izdihar_khairuddin@yahoo.com

    -diha

    ReplyDelete
    Replies
    1. deeha... skrg deeha dlm bidang penyelidik... deeha kena betul2 fokus dan mahir dlm bidang tu... cari mana2 kursus yg berkaitan dgn penyelidik... jgn lompat ke bidang yg xde kaitan dgn kemahiran dlm diri deeha... nanti buang duit dan buang masa jea... ukm adalah organisasi yg besar dan mempunyai pekerja yg mahir dlm bidang masing2... organisasi yg besar xperlu pekerja yg multitasking (keje rojak)... berbeza dgn company yg akak keje... company yg kecik pulak suka pekerja multitasking bertujuan utk jimatkan duit syrkt... :-)

      Delete
  2. Salam kak suzila,

    saya skg keje company kecik..sama macam akak..jd saya nk cari satu khusus macam khusus hr utk upgrade skill keje saya..dlm masa yg sama saya juga buat account. akak ada tahu kat mana khusus yg saya boleh pergi untuk upgrade my work skill tak? thank for the sharing.

    ReplyDelete
  3. Salam.. boleh tanya kat mana kursus nie diadakan.. saya bekerja di dalam bidang nie.. Kalau boleh saya nak tambah ilmu lagi..

    ReplyDelete
  4. kak.. p kursus HR di kat mane ye.. berminat pula untuk pergi... kalau saya nk mntak pendapat akk...which one better.. either saya ambil kursus HR atau Secretary (bos sy mntak sy untuk ambil kursus setiausaha) .. mohon pandangan akk.. tq

    ReplyDelete
  5. kak..ambk kurusu ni dekat mana yea?

    ReplyDelete