Thursday, 6 September 2012

Resepi laksam Kelantan

haikkkkk... SUEperb MaMa muncul lg... 

setiap kali balik rumah emak sue di klate... tak sah kalu xmakan lakse atau laksam...
emak sue confirm buat kalu dengar kami nk balik... maklum la... diorang tahu apa yg sue dan asben suka...
yg paling best masakan ibu sue ni... sbb masakan guna dapur kayu tp hasil masakan x berbau asap pun... biar pun asap berkepoi2 penuh rumahhh... sue pun naik herannn...


bahan utk buat kuah laksam :
blender bahan A :
bawang merah
bawang putih
halia
lengkuas

blender bahan B :
ikan rebus 
secubit kelapa parut


panaskan santan...
ini tangan adik sue... dia tengah promote gelang emasnya yg baru beli hasil dr titik peluh sendiri tuuuuu...

masukkan bahan A dan B di atas
pastu masukkan lada hitam tumbuk, asam gelugor dan garam secukup rasa.

laksam dan lakse segera yg dijual kat atas pasar tanah merah...

ni laksam segera di klate... (kitorang x buat sendiri pun laksam) hihihi
keje mudah kan? xpayah rebus pun laksam dan lakse ni... cam tu ghuper beli cam tu lah ghuper nk mkn... tp xboleh simpan lama la... beli hari ni untuk makan hari ni jea...

yg mcm bertali tu lakse.. yg bergulung tu laksam...
biasanya dijual kat pasar basah utk yg segera.... 
kalu kat tanah merah kelatan.. biasa beli kat tingkat 2 bahagian jual makanan... spt mee goreng... mee sup..
ala... yg mcm foodcourt tuuuu... hahaha...

uiiiii... sedapnyoooo....

ulam2 pulak... biasanya pakai timun batang, bunga gantan,tauge... kubis..
apa2 ulam utk nasi kerabu... semua boleh mkn utk laksam...

haaa... ni yg paling unik... ada sambal lada.. garam dan belacan...
yg ni gaul dlm pinggang masing2..
sape suka belacan byk... letak la byk2 dlm pinggang tu...
alahaiii. meleleh air liurku...

ini ghuper lakse yg di letak ulam...

yg ni dah di tambah kuah...

yg ni dah digaul... sedapnya... uhhukkk3..
winduuuuuu nyoooo...
mkn pulak bersila atas tikar kampung ni.... perghhhh... sedapnyaaaa...



atas permintaan tetamu utk openhouse rumah kami pd 31hb Augt 2012...
kami pun tempah la laksam sebagai salah satu menunya...
lagi pun diorang memang kenal sgt sue ni... kalu wak mkn2 mesti menu kelantan... muahaha

nasi belauk yg sgt simple...
nasi putih... ayam goreng... kari ayam... acar timun... dan sambal lada ala klate

pastu ada laksam dan ulam-ulamannya...

ini laksam yg dikukus sendiri oleh kak ton (pengasuh daina)
ingat nk buat sendiri... hohoho... memang xsempat la... baru lepas cuti... terus masuk keje...
rumah pun bersepah... pastu terus buat openhouse...
confirm x larat... tempah lg sonang la...

kat tepi hujung sekali tu... ada koktail dan air rebina..

koktail ni sgt sonang... xpayah nk masak2 guna tepung kastad..
ambik sebotol susu segar penuh krim... brand ducthlady...
pastu campur dgn buah campuran dan nata decoco..
tuang dgn sirap2 buah campuran sekali... (tak payah masukkan air nata decoco...)
pastu gaul sebati... 
confirm sedap!!!!

ini tetamu pertama kami... dtg awal kena nolong ke dapur la yea...
nampak baby kat dukung tu jea kan???... heeee... kat dlm perut tu pun ada baby lagi...
nampak tak budak kecik kat bawah siku nazri tu.. haaaa... tu pun anak dia jugak...
wifenya suka beranak... asbennya cakap pulak... beranak tu hobi jea... wua wua wua 
kita sakit separuh mati... dia boleh cakap hobi jea...huhuhuu



majlis openhouse ni kecil-kecilan jea... utk bersua muka... sembang2 sambil mkn bg sahabat handai yg suka menghubung silaturahim dgn sue dan family...
yg mana sue dah jemput lebih dari 3 kali utk majlis sue selama 7thn sue di sepang... tp xpernah dtg...
yg dtgnya cuma alasan itu... alasan ini jea...
tahun ni memang sue x jemput la...
mintak maaf byk2 yea... bg yg dekat dimata... tp jauh dihati...
muahahaha...



selamat mencuba resepi laksam dr dapur kayu SUEperb MaMa!!!
layannnnnnnnnnnnnnnn...


New batch will b soft awning+plain colour.. It's cool..! Can mix n match easily rite?.. Stay tuned peeps, we will update soon..! HOOHIE hanya di Facebook Page ROSSEcouture















Merancang kewangan bermula di zaman bujang lagi..

Assalamualaikum semua!!!
artikel ni 2 hari sebelum raya puasa 2012...

ini rumah pertama sue!!!
sue beli rumah ni... rumah lelong RM29,700.

Lelongggg!!! lelongggg!!! lelongggg!!!

ada jugak kwn2 tegur... buat apa beli rumah... nanti laki ko masuk cuci kaki..
sue xhiraukan ckp org... sue uruskan sendirian beli rumah ni...
masa tu thn 2009... sue xplan nk kawin pun...
Alhamdulillah... skrg baru nampak hikmahnya... lepas jea kawin... asben sue sambung bayar bln... (xde maknanya cuci kaki...)
nk beli rumah flat... ghuper2nya ada syarat2nya.... gaji xboleh lebih rm1500/bln seisi rumah... nasib baik sue beli time bujang dulu... skrg gaji seisi rumah dah lebih dr rm1500... berangan la nk beli rumah flat lg...
lg pun... kita kena pikir panjang sikit... jika sue hilang pekerjaan ----->>> sewa rumah flat adalah income sue...YEAH!!! Alhamdulillah... percaturan yg terbaik punyer! syukran Ya Allah...



ini rumah kedua KAMI!!! 

Pemiliknya : Safie dan Suzie




kami beli rumah ni... rumah secondhand... memang rosak teruk!!... tp dah niat kami nk rumah depan surau. akhirnya Allah bg jugak rumah depan surau... tp Allah iringi dgn pelbagai ujian... paiping rosak.. tangki pecah... cat buruk... mcm2lah... kalu dah rumah tu umurnya lebih 10thn... mcm2lah rosaknya... apa pun kami tetap bersyukur sbb kami dekat dgn jemaah surau... repair la sikit2..
repair dan beli brg kat dlm rumah... abih rm20k... kang dah ternganga kekeringan tuh!

kehidupan skrg sgt bermakna.... sbb dah merasai hidup berjiran... nk berbanding dgn hidup di rumah pertama kami dulu... iaitu rumah flat... kehidupan sendiri2.. x bermasyarkat langsung... balik keje tutup pintu... bukak pintu pergi keje... 

pagar asal rumah kecik jea.. muat sebuah kete parking...

skrg kami pecahkan tempat sampah tu... biar muat parking 2 kete...
masa ni cat kat tingkat atas warna kelabu gelap... nampak mcm kusam sgt... mcm rumah baru lepas terbakar jea... heee.. nauzubillah!
tip top.. tip top... abih dlm rm6k... ternganga kali kedua.... belum pasang mozek kat parking lg...
kena kumpul duit balik la... baru dpt pasang mozek...
bagusnya rumah ni... kami perlu bayar bulanan kat bank cuma RM650... mcm bayar rumah sewa jea... jd xde la terasa beban sgt...  tambah2 lg bayar utk rumah sendiri...
rumah flat pulak.. kami dah settlekan guna kwsp... skrg kutip sewa jea... RM300.
kalau di tolak rm650-rm400 = rm250... kami cuma tambah utk bayar bulanan rm350 jea..
beli rumah teres tp bayar mcm rumah flat...

rumah baru skrg semuanya harga rm280k keatas...kami xnk ambik risiko... 
sbb dua2 keje private... keje kami ni... mcm telur dihujung tanduk jea... bkn mcm gov confirm selamat!


ting tong... ting tong... sakit mata memandang warna kelabu gelap...

 sue mintak tukar  kelabu muda... hmmm nampak ceria sikit...
lg pun thn 2012 ni... trend warna kelabu... soooo, kita ikut color trend skrg la....




pada peminat2 blog SUEperb MaMa yg bujang tu... cepat ikut langkah SUEperb MaMa dlm merancang kewangan... okey?
jgn cepat berjoli dgn pendapatan skrg.... kumpul aset utk masa depan...


sekiannnn...
layannnnnnnn.... zasssssssssssssssss!!!


New batch will b soft awning+plain colour.. It's cool..! Can mix n match easily rite?.. Stay tuned peeps, we will update soon..! HOOHIE hanya di Facebook Page ROSSEcouture