Tuesday, 30 July 2013

Maidah Cuisine Restaurant



 Ramadhan Buffee Bebuka Puasa 2013...
 
sabtu lepas family sue berbuka puasa ngan kawan2 asben yg EX-UPM di
 Maidah Cuisine Restaurant..
 
asben sue book atas nama SUFI seramai 30org..
 
Lokasinya : No: 28-G, Jalan Putra Mahkota 7/7A Putra Heights,
47650 Subang Jaya.
 
ini pakejnya..
 
 inilah menunya utk hari sabtu..
.............................................................................
 
 
Kakak daina dah tak sabar nak jumpa kawan2nya..
 

 
 

"touch sini la ayah..." 
 

sedapnya kakak makan brocoli..
 

ini family en nazri klang..
 
amboiii... bkn main berselera lagi...
pasangan romantic ni mkn lamb steak..
 

perghhh... telan air liurrrr oiiii...
 

 sue dan hanana...
bercintan cintun nk buffet time ada anak kecik ni...
huhuhu... memang mencabar la...
bersiap sedia utk dengar tangisan hanana yg telah memeriahkan majlis.. hik3..
confirm menarik perhatian para pengunjung restoren maidah... hahaha
 
 ruang makan yg berhawa dingin..
suasana yg kemas... bersih.. tenang..
sgt sesuai utk makan bersama family dan rakan taulan... 
 
 si kakak dah kenyang...
habis semangkuk spaghetti..
 
 spaghetti aglio olio -----> rebutan kanak2...
 
 makanan yg cukup dan tak perlu berebut2..
 

 
 menu bakar-bakar atau goreng-goreng..
ada kat luar..
 
 ikan bakar... kambing bakar... 
 
 bahan2 utk ABC
 
 ABC siappp!!!
memang sedap sbb ada buah 'kabung'..
 
  suasana yg sgt selesa utk menjamu selera dan lepak..
 
 yg bagusnya restoran ni... ada surau kat tingkat atas...
suraunya pun bersih dan berhawa dingin jugak...
memang selesa..
sue lupa nk bawak hp nk ambik gambar suasana surau tu..
pertama kali sue ke restorant yg sediakan surau yg selesa...

inilah dia Maidah Cuisine Restaurant!!!!
 
 
Pengalaman berbuka puasa yg menarik dr SUEperb MaMa!!
tata.. titi.. tutu...
New batch will b soft awning+plain colour.. It's cool..! Can mix n match easily rite?.. Stay tuned peeps, we will update soon..! HOOHIE hanya di


Monday, 29 July 2013

Shopping Raya di Jalan Tar

Assalamualaikum... shopping raya yg tak sudah2 ni...

Jom layan lagu ni sambil baca celoteh SUEperb MaMa...
 



Raya tahun ni... kami shopping kat Jalan TAR...


selalunya shopping baju raya kat butik2 dibangi... PKNS bangi... warta bangi... Metro Kajang..
sbbnya shopping last minit... so.. main rembat jea.. tak kira harga dah... janji ada baju raya..

asben sue suka shopping last minit... katanya baru ada feel nak raya.. hahaha.. feelnya dtg bila pilih baju raya sambil dengar lagu raya... haduiiiii...

sue pulak suka shopping awal2.. sbb kalu beli lambat nanti dah abis yg cantik2... kang tinggal yg lebih2 pilihan org pulak...

tp kena ikut lah rentak asben.. kang jd bini derhaka pulak kan... layan jea la..
thn ni kami dikirakan shopping awal la... iaitu 10 hari sblm raya... selalunya esok nk balik kampong... mlm tu kami shopping..

thn ni memang jimat sikit... Allah ketemukan dgn harga yg murah2 jea..
cuba bayang.. baju kat butik harga RM199... kat Jalan TAR RM110 jea..
bezanya kat butik baju nampak cantik sbb penyusunan dan ada cahaya lampu yg main peranan...
padahal sama sebijik laaa....

cuma sanggup tak sanggup nk berpusu-pusu.. bersesak-sesak di jalan TAR jea..

memangdangkan niat kuar shopping baju raya kali ni utk SUEperb MaMa... apa lagi..
lepas sahur sue terus berkemas... hahaha... semangat nih...
kul 8 dah kuar rumah dr sepang... sampai kat Jln TAR.. kira masih ada parking dan blm jem teruk lagi la...

pukul 10am.. dpt jumpa baju sue sepasang... Alhamdulillah... sambil2 berjalan ngan anak yg berderat2 ni.. jumpa jugak baju mama oiiiii...
kami tak survey harga atau jenis fesyen sangat..
sbb kejap lagi... confirm sesak...
so, terus beli dgn harga RM110..
kalu termahal ke... termurah singgit dua tu... anggaplah sedekah...
komisyen utk jurujual...
 
yg ni pulak RM80.. kami tak jadi belilah ...
sebab esok nak ke butik bangi pulak... nak beli design butik yg tersendiri..
 
 niat nak beli warna biru... alahai... pink jugak yg jd pilihan...
asal jea pink... sue nampak cantik... asal jea cantik sue nampak pink....


 rehat sekejap..
kakak Daina nak isi minyak jap...
penattt... haussss..
kakak kan dukung ayah... hahaha
 
lepak tersandar weiii... penat berjalan sambil dukung baby yg umur 4 bln nih...
nk tahu rasanya mcmana..
try dukung beras yg 5kilo setengah...
hmmm.. dpt lah rasa camner yea..
ayahnya dukung kakak...
kalu biarkan kakak berjalan... sampai ke subuh esok tak dpt beli baju pun...
 
 
pukul 12pm... kesesakan dah melanda..
kami bersiap utk balik.. wlpn baju sue baru dpt sepasang...
tak sanggup utk bersesak2 kat dlm kedai tu...
dlm keadaan dukung anak kecik ni...
 ohhhh tidakkkk...

alah balik tu... terserempak baju peplum yg kiut miut ni...
apa lagi... ayahnya pun beli la...
 

"hmmm... labuhnya ayahhh.."
 

"engok niii..."
 

"Kakak suka tak?"
"Shuke"
 

"hureyyy... kakak dpt baju raya lagi.."
 
Baju raya Kakak Daina dan Adik Hanana yg pertama..
Hadiah dari Cik suenya...

 
ni pun baju kakak jugak... pegi ke giant nk beli brg dapur... jumpa pulak baju ni..
beli lagi utk kakak daina..
 

keesokkan tu...
pegi ke bangi nak beli baju mama sehelai lagi kononnya...
 
jumpa tudung Syria utk kakak... hmmm... beli lagiiii...
 

 
kami masuk ke butik bangi pulak...
ada la yg sebijik2 partern ni...
memang sama... memang nampak cantik sbb di iron dan dipakaikan kat patung..
warna pun sama... pendek kata barang sama lah... tengok harga RM179...
 
pergggghhh... ingatkan nk beli kat butik utk elakkan dpt baju bundle...
rupa2nya... butik pun beli baju bundle jugak... bukan ada design sendiri pun...
tak jadi beli la...
 
ari isnin sue masuk keje... asben gi keje singgah kat jln TAR belikan baju utk sue..
tp tak dapat ngan harga RM80 dah... sbb taukenya tak de... beli ngan pekerjanya RM100...
huhuhu... terbang RM20... tak pe lah... mungkin itu komisyen pekerjanya...
apa pun.. Alhamdulillah sgt2 sbb tak terbang RM80 kat butik dibangi tu...
 

org dok sibuk beli tudung Fareeda...
sue malas nk beratur berjam-jam nk tunggu...
beli jea lah tudung ni... RM75..
janji jahitannya kemas..



kasut kakak yg sgt simple...
ayahnya dah bosan la tengok kasut kanak2 yg berenda sana... bereben sini..
skrg beralih ke style yg simple jea...
 
...................................................................
wlpn kita dah bekerja.. ada duit sendiri...
kita jgn biarkan suami kita menanggung dosa sbb tak bagi nafkah pakaian buat isteri..
kalau suami lupa hal ni... tlg ingatkan suami...
 si isteri kena tuntut...kita bkn nk bebankan suami pun..
islam dah suruh tuntut... kita tuntut lah...
kebanyakkan para suami lupa hal ni...
alasannya isteri dah ada duit sendiri... 
 
duit bini... duit bini oiiii...
tanggungjawab... tanggungjawab oiii....
 
setahun sue tuntut 4helai jea...
baju raya puasa dan baju raya haji... sekali raya sue tuntut 2 helai..
................................................................
 
ada kisah seorang wanita kaya... ada bisness sendiri...
suaminya tak pernah belikan baju utk nya...
beliau pun tak pernah mintak...
tp terdetik disudut hatinya...
"diakhirat kelak saya nak tuntut kat Allah tentang nafkah pakaian dr suami.."
hahaha...
wanita ni seorang yg teliti tauuuu..
diam tak bermakna halal... hahaha..
si suami jgm ambik mudah yea...
 
yg mana suami2 tak pernah beli baju utk isteri sblm ni...
cepat2 beli yea...
kalu yg dah tertunggak bertahun2 tu... cepat mintak halalkan...
sbb Timbangan Allah Timbangan yg Adil
................................
hadis nabi
...............................
 
Sabda Rasulullah s.a.w yang maksudnya:
"Sesiapa yang memberi nafkah kepada isterinya, anaknya dan ahli keluarganya, maka ia(iaitu nafkah) yang diberikan adalah sedekah."
 
Pengajaran hadis:
i) Allah S.W.T mengamanahkan tanggungjawab tertentu kepada pasangan suami isteri. Ia merupakan ibadat yang mesti ditunaikan oleh pasangan.

 ii) Si suami wajib memberi nafkah kepada keluarga yang mengikut kemampuannya. Dalam erti kata yang lain, berdosalah bagi suami yang menahan nafkah ke atas orang-orang yang di bawah tanggungannya.

 iii) Nafkah terbahagi kepada dua iaitu nafkah batin dan nafkah zahir. Nafkah batin adalah tuntutan naluri semula jadi dalam mengadakan hubungan seks manakala nafkah zahir pula adalah meliputi perkara-perkara berikut: i) perbelanjaan keluarga ii) makan minum dan pakaian iii) tempat tinggal iv) keselamatan dan perlindungan.

 iv) Dalam masyarakat hari ini, meskipun didapati kedua suami isteri sama-sama bekerja, namun tanggungjawab memberi nafkah masih tetap terpikul di bahu suami. Walau bagaimanapun isteri boleh membantu di mana yang sesuai. Sumbangan isteri kepada keluarga ini dikira sebagai sedekah yang akan dibalas dengan ganjaran yang besar oleh Allah S.W.T.

 v) Selaku umat islam kita hendaklah mencontohi rumah tangga Rasulullah s.a.w ke arah menjadikan keluarga sebagai syurga dunia. Untuk itu perjalanan hidup berumah tangga mestilah berpandukan ajaran Islam dan dijadikan tempat untuk merealisasikan ajaran tersebut secara menyeluruh.
 
 
 
 
New batch will b soft awning+plain colour.. It's cool..! Can mix n match easily rite?.. Stay tuned peeps, we will update soon..! HOOHIE hanya di
 
 
 
 

 

Sunday, 28 July 2013

kuih lesung batu

Kuih lesung batu 


kuih tradisi yang semakin pupus. Ramai yang tidak mengenalinya.
Paparan dalam Majalah 3 Isnin, 22 Julai ini, jam 9 malam di TV3 menjadikan sue terliur giler nk makan kuih ni... punca terliur tu sbb bahan2nya sgt mudah utk didapati... senang utk dibuat...


jom layaaaannnn..


Bahan-bahan

  • 1/2 bungkus tepung pulut(250g)
  • 1 mangkuk santan pekat (campur setengah sudu teh gandum)             
  • secubit garam
  • gula pasir secukup rasa
  • daun pisang - jika ada

Cara-cara

  1. bancuh tepung pulut bersama air yg tlh dicampur dgn 1/3 sudu teh garam hingga sebati. kerasnya sprti doh kuih buah melaka @ kuih koci.


 lapik daun pisang dlm bekas, kalau x ada, juz sapu sedikit minyak masak jer..
pastu letak gula kat tengah2 tu..
jgn bagi tumpah gula tu yea..
nanti tak cantik...
 
 campurkan garam dan sedikit tepung gandum dlm pati santan..
 then, campurkan secubit garam ke dalam santan pekat, lalu curahkan perlahan ke dalam bekas td. berhati2 tau curah dlm bekas jer, jgn termasuk dlm lubang perigi @ bunga yg berisi gula tuh..nanti kurang kick rasanyer! (x percaya? try la buat..) hahaha..
 
pastu kukus dlm 10minit jea... 

                siappppppp!!!!
 
memang sedappppp...
perhhhh... telan air liur oiiii setiap kali tengok gambar nih....
 
 
Peringatan... Peringatan... Peringatan...
 
 jgn cuba2 nk rasa sbelum sejuk..kerana kebarangkalian lidah melecur amatlah tinggi
(sebab gula yg cair tuh tengah berasap)
 
lagi satu...
 
kuih ni x payah di simpan dlm esbok, nnti mmpengaruhi kelembutan sang bunga tuh.. mcm buah melaka..kalo dismpn dlm esbok kan jd agak keras, x best, x kenyal lg..
 
 
okey... sekian sudah perkongsian resepi dari SUEperb MaMa!!!
tata... titi... tutu...
 
 
New batch will b soft awning+plain colour.. It's cool..! Can mix n match easily rite?.. Stay tuned peeps, we will update soon..! HOOHIE hanya di



Wednesday, 24 July 2013

Mengendalikan Bayi Ekzema

Dapatkan segera ---->>> Rack Baju Simple


Assalamualaikum..

Entry kali ni sue nak kongsi cara menguruskan baby eczema...
kebiasaan doc pakar kanak2 beri gelaran pd kanak-kanak eczema "Puteri Lilin atau Anak Mahal"

kos penjagaan bayi eczema ni memang tinggi...
anak sue yg pertama doc beri gelaran Anak Mahal
anak yg kedua dpt gelaran Puteri Lilin

hmmm... sbb dua2 ada eczema..

memang duit banyak habis kat perubatan kulit lah...
macam2 doc dah jumpa.. pantang org ckp "doc tu bagus utk perubatan baby eczema" kami pun berkebuk jumpa doc tu... pang pung.. pang pung...habis RM 100... tak jadi ape... tukar doc lain pulak... cam tulah yg kami ikhtiarkan... tanpa jemu..

sehingga sue jumpa ngan Doc Afifah di KMPC kajang... Doc pakar kanak-kanak..

 
ini lah keadaan kulit muka Hanana kami.. kesian..
asyik merengek jea tak selesa...
 
 kami bawak jumpa doc pakar kanak2 kat KPMC kajang..
 .......................................................................
idea doc ni memang bernas... bijak... bijak...
 
"mama... anak awak puteri lilin... puteri lilin memang high mentenain yea mama.."
"ahha doc... dah mcm2 krim dan sabun saya cuba... tak de perubahan pun"
"okey... skrg ni... mama cuba krim yg paling basic... kita tak payah nk guna brand yg mahal2 yg branded2 tu... kita pegi ke basic krim jea... Afficort + Aqua.. mama kena campurkan kedua2 cream ni di tempat ada eczema dan di tempat yg tak de eczema... boleh dipakai kat seluruh badan termasuk kepala..."
"oooo... okey doc.. kulit kepalanya cepat kering dan keruping la doc"
 "saya nasihatkan cukur rambutnya... kecuali kalau mama rajin nk membelek2 utk di cuci ngan krim"
"alahai... tak sampai hati nk tengok gurgurl sy ni botak... so, sy potong pendek jea la..."
 
dlm kepala sue... berkesan ke krim yg murah ni...
ikhtiar jea lah... dah pakai krim yg mahal2 semua tak jadi...
sebamed la.. cetaphil la... mcm2 lah...
tak de perubahan punnnn... kulit makin kering ada la...
 
 
 lepas 3 ari pakai krim tu... Alhamdulillah...
kulit Hanana semakin pulih...
 
 kulit dah elok... siap boleh main jeler2 lagi...
 
kami high mentainen!!!
 

sekarang??? Alhamdulillah... licin elok kulit muka My Hanana...
tambah lagi picture ni dah diedit oleh Cik Sue nya...
confirm licin lerrrr.... hahaha...




 
inilah ghuper krim tu haaa...
 
 
sabun pulak... sue pakai sabun buds..
Alhamdulillah serasi ngan kulit diorang..
 
bg ibu yg menyusu... memang kena jaga pemakanan..
tak boleh mkn makanan laut...spt kerang.. ketam... udnag.. sotong..
apa yg berkaitan dgn seafood lah...
 



New batch will b soft awning+plain colour.. It's cool..! Can mix n match easily rite?.. Stay tuned peeps, we will update soon..! HOOHIE hanya di

ROSSEcouture

Apa itu ekzema?

Ekzema ialah kondisi kulit yang kering dan gatal yang di sesuatu masa mengakibatkan lebih kurang 15 dan 20 peratus kanak-kanak. Ianya selalu ternampak buat pertama kali sebelum anak berusia dua tahun. Berita baik ialah kebanyakan kanak-kanak yang menghidap ekzema akan beransur pulih menjelang umur belasan tahun. Ekzema tidak dapat dipulihkan, tetapi boleh dikawal dengan rawatan yang sesuai.

Ekzema juga dikenali sebagai ekzema atopik atau dermatitis. Atopi bermakna kecenderungan mendapat penyakit seperti ekzema, asma dan demam alergi. Kesannya sama: kulit kering, gatal, merah dan rekah, yang kadangkala meleleh cecair dan berdarah. Ruang yang lazimnya terkena ialah tangan, muka, leher, siku dan belakang lutut.

Ekzema bermakna penghalang kulit tidak berfungsi sebaik yang patut. Ini boleh membuatkan kulit bayi anda lebih senang diserang infeksi dan alergi yang boleh membuat keadaan lebih teruk.

Apa yang menyebabkan ekzema?

Kita tak tahu apa yang menyebabkan ekzema tetapi ianya lazim berlaku dalam keluarga-keluarga tertentu. Kondisi alergi termasuk ekzema, asma dan demam alergi semakin meningkat tetapi tiada yang mengetahui apa sebabnya.

Ekzema menjejaskan kulit semasa ianya "meradang" atau "bersemarak". Kulit bayi anda mungkin bertompok-tompok merah dan gatal selalu, tetapi masa dia meradang tempat-tempat ini menjadi lebih teruk dan mungkin memerlukan rawatan yang lebih intensif.

Radang ekzema boleh berlaku jika ada iritasi kulit yang disebabkan oleh kimia, seperti bahan pencuci dalam mandian buih, syampu, serbuk cuci dan pelembut fabrik. Ini diberi nama ekzema sentuhan. Kanak-kanak menghidapi ekzema atopik boleh mendapat ekzema sentuhan juga, jadi kedua-duanya boleh menyerang sama-sama. Gunakan emolien bukan sabun dan bahan pencuci dalam mandian dan anda boleh juga menukar serbuk cuci anda dan melihat jika ini meredakan ekzema bayi anda.

Ekzema alergi sentuhan boleh juga diperolehi. Ini selalunya adalah reaksi kepada bahan spesifik seperti nikel dalam barang kemas. Adalah didapati, reaksi alergi itu boleh merebak dan menjangkiti lain-lain tempat juga.

Ekzema amat menjengkelkan bayi sebab mereka tak mengelak daripada menggaru, dan ini boleh mencetuskan infeksi. Dalam beberapa kes, ekzema boleh mengganggu tidur anak anda dan menjejaskan keyakinannya, yang boleh mendatangkan kesan ke atas kualiti hidupnya.

Apakah rawatan untuk ekzema?

Rawatan ekzema bergantung kepada keterukkannya. Jika anak anda mempunyai ekzema ringan dengan sedikit saja ruang merah dan gatal, anda mungkin hanya dinasihatkan untuk menggunakan losyen emolien, krim atau salap, kadangkala ditambahkan dengan penggunaan krim rendah steroid untuk jangka masa yang pendek.

Sudah nyata bahawa kekeringan kulit membuat ekzema menjadi lebih teruk, oleh itu mencegah keradangan dengan melembapkan kulit adalah penting. Kanak-kanak menghidapi ekzema perlu menggunakan kuantiti banyak emolien beberapa kali sehari untuk mencegah kulit mereka daripada menjadi kering.

Terdapat banyak variasi pelembap dan emolien. Anda mungkin perlu mencuba beberapa untuk mendapatkan satu yang paling sesuai bagi anak anda. Ini datang dalam bentuk krim, salap, losyen dan bahan tambahan mandian. Krim akueus ialah satu emolien yang murah yang selalu dipreskripsikan untuk ekzema, tetapi elok dielakkan sebab ia mengandungi bahan cuci yang boleh melecetkan kulit bayi anda.

Anda mungkin perlu menggunakan sekuantiti emolien yang banyak pada kadar yang kerap. Doktor anda seharusnya mengulangi preskripsi anda setelah menetapkan yang mana paling mujarab. Juga baik untuk meminta kuantiti emolien yang ekstra untuk disimpan di prasekolah anak anda atau tadika.

Adakah penggunaan steroid membahayakan anak saya?

Doktor selalunya mengesyorkan bayi yang menghidap ekzema atopik menggunakan krim steroid dari semasa ke semasa. Ramai ibubapa telah mendengar tentang kesan sampingan dari penggunaan steroid secara berlebihan, menyebabkan mereka enggan menggunakannya, terutama sekali untuk bayi dan kanak-kanak kecil. Walau bagaimanapun, steroid adalah selamat jika digunakan secara betul. Kesan sampingan utama ialah membuat kulit jadi nipis jika digunakan bagi jangka masa panjang, tetapi tiada bukti yang penipisan ini akan berkekalan.

Adalah penting untuk menggunakan krim steroid pada kekuatan yang betul, bergantung kepada keterukan ekzema, oleh itu steroid harus digunakan dengan seliaan doktor.

Apabila menggunakan krim steroid, gunakan secara minima atas ruang-ruang yang terjejas sahaja, tidak lebih dari dua kali sehari, dan jangan lupa untuk menggunakan banyak krim emolien - menggunakan emoilien yang banyak tak menjadi masalah.

Apakah rawatan lain yang ada?

Pil antihistamin kadangkala dipreskripsikan jika ekzema anak anda itu tersangat gatal dan jika ianya mengganggu tidurnya, tetapi ini tidak digunakan secara rutin dalam rawatan ekzema. Yang digunakan bagi anak kecil selalunya membuat dia mengantuk, oleh itu selalunya diberi di sebelah malam. Anda perlu mendapatkan nasihat doktor anda sebelum memberi anak kecil antihistamin.

Jika bayi anda menghidapi ekzema yang lebih teruk dia akan memerlukan krim steroid yang lebih kuat dari semasa ke semasa. Jika ekzemanya tidak reda setelah dirawat, dia mungkin perlu dirujukkan kepada ahli dermatologi untuk mendapatkan rawatan lain.

Lain-lain rawatan yang boleh meredakan kes-kes ekzema teruk termasuk pembalut kering dan satu teknik yang dikenali sebagai balutan basah - di mana pembalut direndam dalam emoilien atau krim steroid dan dibalut selapis lagi dengan pembalut kering. Ini membantu ubat rawatan itu meresap ke dalam kulit.

Rawatan alternatif apa lagikah yang saya boleh cuba?

Setengah ibubapa mendapati bahawa homeopati dan lain terapi alternatif kadangkala boleh membantu dalam rawatan ekzema walaupun tiada bukti teguh yang ianya efektif.

Herba Cina boleh membantu bagi setengah kes, tetapi pastikan anda melawat pengamal berdaftar yang berkelayakan dan berpengalaman sebab sebilangan herba Cina mendatangkan kesan toksik ke atas hepar.

Apa yang akan berlaku jika ekzema itu dijangkiti?

Ekzema boleh menjadi rumit ditambah dengan infeksi kulit yang selalunya berlaku jika kulit digaru sehingga melecet. Jika ekzema bayi dijangkiti, ia mungkin berdarah, berkerak atau meleleh cecair dan memerlukan antibiotik untuk menghilangkan infeksi.

Jika hanya ruang kecil sahaja yang terjejas, bayi anda mungkin dipreskripsikan krim antibiotik tetapi jika melibatkan ruang yang besar dia perlu mengambil ubat antibiotik melalui mulut.

Bolehkan saya berbuat sesuatu untuk mengelakkan anak saya daripada mendapat ekzema dari mulanya?

Inilah apa yang kami tahu:
  • Menyusu badan untuk tempoh sekurang-kurangnya empat bulan boleh membantu melindungi daripada ekzema dan alergi lain. Kementerian Kesihatan mengesyorkan penyusuan badan secara ekslusif selama enam bulan.
  • Setengah kanak-kanak yang diserang ekzema mungkin juga alergik kepada susu lembu, namun adalah penting untuk bercakaplah dengan doktor dahulu sebelum mengeluarkan susu lembu (atau formula susu lembu) daripada diet bayi anda. Jika anak anda mengambil susu formula, doktor mungkin mengesyorkan anda mencuba dahulu formula protin hidrolisis. Formula berasaskan susu soya dan susu kambing tidak disyorkan.
  • Tiada bukti kuat yang mengelakkan makanan tertentu semasa anda menyusu atau semasa kehamilan boleh menghindar bayi anda daripada mendapat ekzema, namun begitu tanyalah doktor jika anda menyusu badan dan makan sesuatu makanan tertentu yang seakan-akan menyebabkan reaksi kepada bayi anda. Jangan ganti diet anda sebelum berbincang dengan doktor anda terlebih dahulu.
  • Terdapat sedikit bukti yang mengambil probiotik (samada dalam bentuk pil atau makanan seperti yogurt) semasa hamil boleh mengurangkan kebarangkalian anak anda mendapat ekzema, tetapi kajian lanjut diperlukan.

Adakah apa-apa yang lain yang boleh saya lakukan?

Terdapat lain-lain langkah bantu diri yang anda boleh cuba:
  • Elok jika anda menyimpan diari untuk melihat dan mengesah apakah yang mencetuskan ekzema anak anda dan membincang ini dengan doktor anda.
  • Setengah pakar percaya yang pendedahan kepada makanan tertentu akan membuat ekzema lebih teruk. Reaksi kepada makanan secara berasingan sudah tentu boleh ditangani dengan mengelakkan makanan itu, tetapi jangan tukarkan diet bayi anda secara drastik tanpa berbincang dengan doktor. Satu penyemakan semula kajian mendapati bahawa mengugurkan makanan tertentu seperti telur dan susu hanya membantu mereka yang sudah mempunyai alergi makanan yang disyaki. Hanya lebih kurang 10 peratus kanak-kanak yang mempunyai ekzema terjejas oleh makanan.
  • Setengah doktor percaya bahawa kutu habuk rumah mencetuskan setengah kes ekzema walaupun tiada bukti kukuh yang ini benar. Anda boleh cuba mengurangkan jumlah habuk berderak merata rumah dengan menggunakan kain basah bukan bulu ayam untuk menyuci. Membasuh kain-kain katil diperbuat benang setiap minggu pada suhu yang tinggi (50 darjah C atau lebih) disangkakan boleh membantu, sama seperti mengudarakan bilik bayi anda sehari sekali dan memvakum tilam sekali seminggu. Namun agak sukar untuk menghapuskan kutu habuk sama sekali dan ramai doktor percaya lebih baik memberi fokus kepada rawatan ekzema.
  • Pakaian jenis kain benang boleh membantu, tetapi wul dan benang sintetik boleh membuat keadaan lebih teruk.
  • Bilik yang panas boleh membuat ekzema lebih teruk, oleh itu pastikan kain-kain katil dan pakaian itu ringan dan berlapis, untuk membolehkan anda mengubahsuai suhu bayi anda dengan lebih mudah. Baca lagi tentang bagaimana memastikan bayi anda nyaman dalam cuaca hangat.
  • Pastikan kuku bayi pendek untuk mengelak iritasi kulit akibat menggaru.


http://www.babycenter.com.my/a1045604/ekzema#ixzz2a1m4B0xF



Sekian sudah bicara pasal Ekzema dr SUEperb MaMa!!
tak semua yg mahal itu berkualiti... dan tak semua yg murah itu tiada kualiti..
tata.. titi.. tutu...