Monday, 8 October 2012

Didik anak menabung bermula dr Alam Kandungan...


Assalamualaikum semuaaaa!!!
hari ni sue nk bg tip utk didik anak menabung...

tip ni emak ayah sue ajar ketika usia sue 4thn lg...
tiap2 hari emak sue akan bg duit syiling 50sen utk di masukkan dlm tabung arnab...
 tabung tu hadiah dari bank bumi putera commert (skrg nama CIMB)... 
bila tabung dah penuh... ayah sue akan bank in ke bank bumiputera..

emak dan ayah sue akan hargai setiap sen pemberian yg org bagi pd anaknya spt duit raya, sedekah... 
semua tu akan di simpan dlm tabung arnab... mereka tak makan duit anak wlpn sepuluh sen...

didikan mereka sgt sue hargai dan sue akan praktikkan utk anak2 sue...
haaa.... tabung ladybird ni ada kat meja mkn di rumah..
sue dan asben anggap mcm tol...
setiap hari... jika ada duit syilling... kami akan masukkan dlm tabung ni...
so, dlm dompet kitorang... tak dibenarkan ada duit syiling bila dah masuk rumah...
hahaha... bagus tak undang tu?
bila dah penuh sue akan bank in ke tabung haji Nur Sufi Hadaina.

ini tabung sue kat opis... belum sempat nk beli tabung yg comel2...
mug pun jd lah... xde sape pun nk curi... kat opis sue semua org kaya2...
sen2 tak pandangnya... hahaha

ini duit hadiah dr ayahngah!!!
masa daina dlm kandungan ayah ngah bg RM200..
bila Daina hadir ke dunia di pagi isra'mikraj.. ayah ngah bg lg RM100
dan sekeping dirham.

mama tak usik duit daina tuuu... jiran tetangga bg RM2 pun mama simpan...

cik cue daina pun bg byk jugak... mama lupa nk ambik gambar la... sowiii yea cik cueeeeeee....


Alhamdulillah... berkat simpanan yg sedikit2 tu...
 hasil dr duit raya...
 sedekah dr saudara mara dan rakan taukan asben, 
mama masukkan setiap bln RM100 ke akaun daina...
skrg usia daina 1thn 3bln... akaun Tabung Haji Daina dah cecah RM4100!!! 
kami target sblm abih 2012... akaun daina mesti RM5000!!!
semoga Allah permudahkan...

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

kadang2 sue sedih...bila tengok ibubapa buang merata jea duit raya anak2 RM10 yg dlm angpau...
mungkin RM10 sedikit hari ni ketika kita ada duit byk...
bila Allah dah tarik nikmat... RM1 pun bernilai... masa tu lah..
baru nak celik mata hati...
jika duit RM10 pun kita tak pandai uruskan... mcmana nk uruskan duit berjuta....
ada jugak sue dengar seorg ibu mintak duit dr anak kecik yg berumur 4thn utk bayar toll..
si ayah guna duit anak utk bayar minyak time balik kampung...
perkara ini akan mengajar anak jd boros!!! dan malas menyimpan!!!

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

sama2 lah kita berdoa spy menjadi org yg amanah dlm segala urusan... Amiiinnnn!!!


Jom didik anak menabung Style SUEperb MaMa!!!!
layannnnnnn.... zasssssssssssssssss!!





No comments:

Post a Comment