Thursday, 10 August 2017

Mesin basuh dan Mesin pengering Baju

Tahun ni dah masuk anniverseri ke 7... Haaa.. baru mampu nak beli dryer weiii...


Nak jd kan cerita... Mesin basuh media yg dah 7 tahun tu rosak... Kalu di repair tu boleh pakai lg.. tp gak.. kalu repair pun sama dgn harga mesin basuh baru.. hmmm.. baik beli lah kannn...

sebenarnya, Masa beli dulu rm550 Saiz pulak kecik, skrgFamily dah bertambah, Utk jimatkan masa...  kitorang belilah mesin basuh yg 12 kg pulak.... Dua hari sekali basuh... Sekali sumbat jea kain... Terus settle. Dah siap basuh --->Transfer ke dryer ---> hanger ke Rack SUEperbMaMa klik link Rack Baju SUEperbMaMa kalu tak sempat nak hanger.. korang kena beli bakul byk2... lepas dryer baju tak busuklah... sebulan korang tak hanger pun tak pe.. confirm tak busuk punya... hahahaha

Penyusunan seblm ni... Siap mesin basuh kain.. jemur kain... Ampaian nya kecik... Basuh dua tiga hari sekali... Jenuh lah nak siap nya.. dah jemur tunggu kering pulak satu mlm satu hari... Sebab Sue suka jemur baju kat dalam rumah... dah kering Barulah transfer ke bilik pakaian pulak.... Byk buang masa kat situ... 

Kisah Kami Cerita Benar tahun 2010


Korang nak tahu tak... Kitaorang beli mesin basuh pertama dulu hasil dari duit jual cincin merisik yg tak jadi... Cincin tunang yg tak jadi... Wakakaka...

Maklum lah kannnn... Masing2 kawin pada usia yg lewat... Mesti lah byk kisah2 cinta tak berjodoh kann.. Asben Sue dulu tunang... Tak jadi kawin... Cincin tu mertua Sue pegang... Bagi kat Sue.. Sue tak nak lah pakai.. sebab cincin Sue dah byk.. wakakaka...

Mula2 kawin... Sama2 gaji kecik... Nak beli mesin basuh pun tak mampu... Apa lagi... Kitorang pegi gadai cincin yg tak jadi kawin tu... Kah3... Asben Sue beli mahal cincin tu.. Sue cakap lah..

"cincin yg ada permata tak laku nak gadai.. Kalu laku pun rm50 jea kot...

"arghhh... Kalu tokey kedai tu bg rm50 kat abg... Abg bakar kedai tu nanti... Abg beli mahal ni..."

Sampai jea masuk kedai emas.. masing2 keluarkan cincin... Kah3.. yg Sue punya belah rotan.. cincin merisik.. Sue nak pulangkan balik Ex-???   tak nak... Tokey tu cakap yg belah rotan rm450...

Asben pun hulur cincin permatanya kat tokey kedai emas..

"Rm50 saje.... Cincin permata tak dak laku lorrrr.... Permata buang.. cincin lebur balik lorrrr...."

Asben melompong terkejut cincin yg dia cakap mahal.. gadai dpt rm50 jea... Wakakaka...

Gabung duit gadai td.. dpt lah rm500...

keluar dari kedai emas, sue tanya asben.. "abg tak nak bakar ke kedai emas tu?" hahahaha

Dah dpt duit... Laki bini bergegas ke kedai elektrik..  survey punya survey... hajat dihati nak beli jenama yg semenggah sikit.. panasonic ke... sharp ke... tengok harga mahal lah pulak... beza rm100 dgn jenama MEDIA... dgn ekonomi kecil kitorang masa tu... RM100 tu rasa mcm RM1000 sekarang lah... nak jimat punya pasal ambik jenama MEDIA... Belasah lah labu... Media pun media lah... Janji automatik... Start beli tahun 2010 - 2017 dok guna mesin tu... Bunyi dah mcm kapal terbang nak turun, enjin pun dah lunyai, Goyang mcm nak roboh mesin basuh setiap kali guna... Bulan March 2017 mesin basuh media disahkan nazak... Kami beli mesin basuh baru...

Nak saiz besar... Automatik... Murah... Haaa... Itu spec yg kitorang cari... Jumpa lah jenama BEKO... Peliknya jenama ni.. mcm tak glamour... Hentam jea lah... Janji ikut spec... Asben beli mesin basuh rm1350... Mesin basuh keperluan...

Sue pulak nak penuhi kehendak...Utk memudahkan keje rumah Sue... Maklum lah anak dah 3... Yg sulung blm dpt membantu keje2 rumah lg... So... Sue sgt perlukan Dryer... Dah 3 tahun dok servey.. sayang duit nak beli... Masuk anak ke 3.. terpaksa beli jugak... Rm1580...

Kitaorang memang malas nak menunggu kat dobi layan diri... Tak de masa lah nak termenung kat kedai dobi tu... Kalu basuh kain dan dryer kat rumah... Boleh lagi buat keje2 lain... Manyapu ke.. basuh pinggang ke... layan anak2 tengok tv.. gurau2 manja laki bini... opocot!! Sgt praktikal...

Sblm ni.. lepas basuh jemur kat ampian utk keringkan... Skrg.. lepas basuh masukkan ke dlm dryer... Pastu terus hanger kat rack baju... Senang giler...

Part yg paling best... Dryer akan sedut semua habuk2 yg ada kat kain... Baju kita akan rasa bersih dan rasa mcm xde kuman...



Alhamdulillah... 7 thn kawin baru dpt mesin basuh yg 12kg dan dryer... Syukur3... Kita keje penat2.. kita kumpul duit.. beli brg utk menyenangkan keje kita.. baru rasa berbaloi...

Semakin ramai anak.. semakin mudah keje2 rumah... Alhamdulillah... itu tandanya ---> Allah sudah permudahkan urusan kita.. Alhamdulilah..


asben tanya..

"Yang... nape lah kita tak beli awal2 lagi Dryer ni.. senang giler keje... tak perlu ada ampian dlm rumah dah.."
"bang... ooo... bang... abg lupa ke... mula2 kawin dulu kita susah bang.. nak beli mesin basuh pun gadai cincin tunang yg tak jadi banggg..." hahahaha

Nasihat sue lah kan... drp korang main kutu selipar ke... handbag ke... lebih baik korang main kutu beli Dryer nih... memang berbaloi...

Tata.. titi... tutu... SUEperb MaMa cikidout dulu... 

No comments:

Post a Comment