Sunday, 29 November 2015

Salon Rambut


haaaa.... masa utk membelai rambut puteri2 kami...

kakak bertudung di sekolah.. so, sue ambik pakej utk rawat, potong dan cuci... utk adik pulak pakej potong dan cuci....

sebulan sekali tu... memang kena luangkan masa utk belai rambut tau... kalu tak kang... rambut akan keluar mcm2 buah... tp biasanya buah warna hitam lah... pastu rambut akan bercabang... itu ketegori rambut dah rosak...

ayahnya pulak tengok rambut anak2nya pajang... haishhh... makin panjang rambut tu... makin tinggi kos penjagaannya... kikikiki


amboiiii... relaks nya dekkk... 

kemain sengih lagi kakak nih... uncle urut kepala yea...



si adik pulak... mata memandang kakak jea... hahaha

kakak tahan kegelian... wakakaka

adik serius okeyyyy...


memandangkan diorang kanak2 lagi... setiap kali pindah tmpt utk cuci kepala guna air... ayahnya kan dukung... hahaha


kakak tenah buat rawatan... utk elakkan rambut jd kusut... kering... dan bercabang...

ini sebelum di rawat... si ikal mayang....
gambar di ambil oleh cikgu ain masa transit kat PASTI..
cikgu ain siap buat jalin lagi tuuuu...

haaaa... ini selepas dirawat.... hahaha... kemain suka lagi tuh...

hilang ikal mayang nya sekejap... sebab kena ironnn...


Note : buat entry sambil tunggu client sampai... taddaaaaa..... sue cikidaut dulu.... tata...titi...tutu...




Tuesday, 24 November 2015

Majlis Ihtifal Dan Konvokesyen - PASTI Kids BBST


Alhamdulillah... selesai jugak tahun pertama kakak daina di sekolah PASTI Kids BBST...

wlpn tiap2 pagi mama berperang dgn kakak utk mandi pagi... akhirnya kakak dapat selesaikan jugak persekolahan utk umur 4thn...

apa yg mama dan ayah seronok nya... bila cikgu cakap.. kakak dah pandai berdikari.. pandai berkawan... part yg paling best.. kakak dah pandai mengusik cikgu... hahaha

mama dan ayah hantar kakak ke sekolah bukan utk paksa kakak dapat semua A dlm mata pelajaran... tp mama nak perkembangan kakak seiring dgn usia kakak... skrg kakak bg result 5A 1B...
wowwwww... kakak memang hebat... jauh lebih hebat dr apa yg mama letak target pd kakak...

5A 1B... kakak dapat no 11 daripada 11 org dalam kelas kakak...
pendek citer no last lah.... mama yakin rakan taulan kakak semua bijak pandai...
tak pe.. no berapa tu mama tak kisah... janji perkembangan kakak seiring dgn usia kakak...

mama dulu masa empat tahun... dok main masak2 kat bawah pokok lg ehh...
umur 6thn tak pandai menulis pun...
selalu dapat no last didalam kelas yg paling last.... haaaaaa.... hambek kauuu...
dah lah no lasttt... kelas pulak lasttt...
dapat no 40 dari 44 org di kelas no 4.... 
tengok pada result masa tu... mcm anak tak bergunalah...

percayalah kakak.... apa pun result yg kita miliki... Allah hendaklah sentiasa dihati..
selepas kematian.. semua keputusan peperiksaan tak ade nilai pun...
yg pertama malaikat tanya adalah... "Sempurnakah solatmu.."


Hadaina memang terkenal dgn sikapnya dlm "Drama Ratu Air Mata.."
ada ke patut.... dia manangis bila nak naik pentas...

cikgu Lia pujuk... peluk kakak... kakak tetap tak nak naik pentas...
sue terpaksalah  pujuk  nak jogek sama2 kat pentas... hahaha...
baru lah kakak nak naik... tu pun dia sambung nangis dan teresak2 kat atas pentas tu...
hadoiiiii... lawak jenaka betul lah kakak nih....

habis tudung jd senget benget... sue mintak cikgu Alyn betulkan tudung kakak...
nasib baik lah cikgu PASTI ni jenis yg mesra alam....



ni naik pentas kali kedua utk ambik hadiah... kakak dah tak nangis.... Alhamdulillah..



Nyayian utk kanak2 umur 4 dan 5thn..

Alunan Asma Al Husna...

Persembahan Doa dan nyanyian dari kanak2 6thn

Pra Hafazan... Surah Al Mulk... 
pelajar 6thn...


waaaaa.... hebat sungguh cikgu2 PASTI nih...
dapat didik anak2 kecil yg byk kerenah... yang banyak kenakalannya....
cikgu sini memang penyabar... Thaniah buat cikgu2 dan anak2 PASTI Kids BBST...

"(Menuntut) ilmu di waktu kecil seperti memahat di batu"






Thursday, 12 November 2015

Pemulihan Strok - Fisioterapi


Inilah yang diterangkan melalui ayat 14 surah Luqman yang bermaksud:


"Dan kami wasiatkan (perintahkan)kepada manusia supaya berbuat baik kepada ibu bapanya. Ibunya mengandungnya dengan menderita kelemahan di atas kelemahan dan menceraikan menyusu dalam 2 tahun. Bersyukurlah kepadaku dan kepada ibu bapamu! Kepadaku tempat kembali"

setiap kali anak2 berada disisi ayah... ayah akan bertanya... boleh sembuh tak lumpuh ayah ni?
jawapan kami sebagai anak dgn penuh confident...

"boleh sembuh... strok ayah ni sikit jea... kawan2 kitorang ramai yg kena strok sembuh elok jea... drp terlantar lesu... siap boleh bawak motor pegi keje lagi.... strok boleh sembuh kalau ayah rajin buat latihan senaman dan kurangkan tido... pastu, ayah kena borak2... gelak2 spt org tak sakit... InsyaAllah lagi cepat sembuh...."

Dua minggu ayah sue kena strok... kakinya dah boleh gerak... dan boleh berjalan sambil dipapah oleh abg ngah sue... Pak Chu (tukang urut) cakap.... semangat ayah kuat... baru urut 3x dah boleh gerakkan kaki... org lain urut 12 kali baru boleh gerakkan kaki sikit2 jea...

Cara2 pemulihan yg abg ngah lakukan ialah..

1) Urut dgn Pak Chu..(tukang urut cino tersohor di klate)

2)Latihan berjalan di atas batu... utk pecahkan saraf2 dan urat2...


teringat kat hanna... bila kitorang mintak hanna tlg tok ayah utk naik kerusi roda...
hanna pun hampiri tok ayahnya sambil pegang tangan utk papah spt ayah ngahnya buat..
hahaha

apa yg kita buat didepan anak kecil... maka itu lah keputusan akhlaknya...

3) Senaman pergerakan... wajib dibantu oleh org tersayang... 
emak sue tengah buat senaman tangan utk ayah...
sentuhan dan manja2... dpt mempercepatkan pemulihan...

4) Latihan berjalan

banyakkan berjalan kaki ayam utk pijak batu2 kecil...
anak menantu dan cucu... sentiasa memberi sokongan padu utk ayah...

5) Mandian rebusan herba

mandi air rebusan herba utk panaskan badan...
ramuannya kena tanya tukang urut masing2 lah....
abe ngah buat mandian utk ayah tiap2 pagi....

6) Bertungku

bertungku... apa yg diisi dlm tungku tu...
kena tanya tukang urut masing2...

7) Layan minat pesakit

haaaaa.... ini terapi yg paling seronok bagi org kampung jati Kemahang 1... hahaha
abg ngah sue buat ruang utk bela itik serati buat terapi minda bg ayah....
org kampung penawarnya ada di kampung... iaitu masuk kebunnya...
bela binatang ternakan boleh bg ketenangan kpd org tua di kampung....
dlm tempoh pemulihan strok ni... abg ngah buat apa yg ayah suka....
spy ayah jd lebih tenang dan cepat sembuh...


org bandar terapinya di shopping komplek...
cuba korang test bini2 korang... 
yg mana sakit kepala... yg mana pening kepala..
cuba offer pegi ke Pavillion utk shopping handbag... 
confirm bini korang lari lintang pukang bersiap nak gi shopping..
sakit kepala sembuh tanpa panadol.... muahahaha

8) Bawa berjalan2 sedup udara segar

selalunya ayah sue yang buat pengurusan kebun..
kali ni ayah perhati dr jauh tunggu dlm kereta... abg ngah dan emak turun tapak utk buat pagar di kebun getah bagi pengurusan penanaman semula getah baru...

Catatan : Keberkesanan latihan pemulihan utk pesakit strok kembali normal adalah bergantung kpd pesakit itu sendiri... jika pesakit aktif cepat sembuh... jika pesakit pasif.. harapan utk sembuh sangat tipis...

Jangan sekali2 terlintas di hati atau terkeluar dari mulut org yang sihat... sakit itu BALA atau MUSIBAH!!!
Tidak ada orang yang ingin ditimpa penyakit. Meskipun demikian ternyata ada maksud tertentu dari Allah atas penyakit yang diderita hamba-Nya. Dalam buku Panduan Menghadapi Sakit dan Kematian karya Ahmad Yani, disebutkan terdapat lima keutamaan sakit menurut Islam:

1. Menghapus Dosa,
Ini merupakan keutamaan yang besar dari Allah Swt karena dengan sakit yang diderita oleh seorang muslim, dosa yang pernah dilakukannya bisa terhapus karena penderitaannya dalam menghadapi penyakit menjadi kafarat (penebus) dosanya, Rasulullah Saw bersabda:
“Tiada seorang mu’min yang rasa sakit, kelelahan (kepayahan), diserang penyaki tatau kesedihan (kesusahan) sampai duri yang menusuk (tubuhnya) kecuali dengan itu Allah menghapus dosa-dosanya” (HR. Bukhari).
2. Tetap Mendapatkan Pahala Dari Amal Kebaikan Yang Biasa Dilakukannya Diwaktu Sehat
Hal ini karena ia tidak bisa menjalankan amal kebaikan itu bukan karena ia tidak mau, tetapi karena ia dalam keadaan sakit. nnisalnya kalau kita biasa ke masjid untuk shalat berjamaah, tentu kita mendapatkan pahala yang besar, setiap langkahnya diangkat baginya satu derajat dan dihapuskan satu kesalahannya kemudian malaikat akan terus mengucapkan shalawat (memintakan ampunan) kepadanya, selama dia masih berada di ruangan shalat tersebut , namun pada saat kita sakit tentu tidak bisa ke masjid tapi kita tetap mendapat pahalanya. Rasulullah Saw bersabda:
“Apabila salah seorang hamba sakit atau bepergian (safar), maka Allah mancatat pahalanya seperti pahala amal yang dikerjakannya sewaktu ia tidak bepergian atau sehat.” (HR. Bukhari).
Di dalam hadist lain, Rasulullah Saw bersabda yang menguatkan hadits di atas:
“Apabila seorang hamba sakit sedang dia biasa melakukan suatu kebaikan, maka Allah berfirman kepada malaikat: “Catatlah bagi hamba-Ku pahala seperti yang biasa ialakukan ketika sehat.” (HR. Abu Hanifah).
3. Memperoleh Pahala Kebaikan
Segala sesuatu yang terjadi pada manusia pasti ada hikmahnya. Seorang muslim yang sabar dalam menghadapi penyakit maka baginya pahala kebaikan. Rasulullah Saw bersabda:
“Tiada seorang muslim tertusuk duri atau yang lebih dari itu, kecuali Allah mencatat baginya kebaikan dan menghapus darinya dosa.” (HR. Bukhari).
Di dalam hadits lain yang senada tentang ini, Rasulullah Saw bersabda:
Barangsisapa dikehendaki oleh Allah kebaikan baginya, maka dia (diuji) dengan suatu musibah. (HR. Bukhari).
4. Memperoleh Derajat Yang Tinggi di Sisi Allah SWT
Hal ini karena di dalam surga ada derajat tertentu yang harus dicapai, bila seorang muslim tidak mampu mencapainya dengan suatu amal, maka ia bisa mem¬peroleh derajat yang tinggi itu dengan musibah atau penyakit yang dideritanya, misalnya mati syahid merupakan kematian yang sangat mulia, dia bisa dicapai dengan cara berperang di jalan Allah dan mati pada saat peperangan itu, namun bila seseorang ingin memperoleh kematian yang mulia itu, tapi perang di jalan Allah secara fisik tidak terjadi, maka ia tetap bisa mendapatkan derajat mati syahid dengan penyakit yang menimpa sehingga menyebabkan kematiannya, Rasulullah saw bersabda:
“Wabah adalah syahadah (mati syahid) bagi setiap muslim.”(HR. Bukhari)
Di dalam hadits lain, Rasulullah saw bersabda:
“Seorang hamba memiliki suatu derajat di surga. Ketika dia tidak dapat mencapainya dengan amal-amal kebaikannya, maka Allah menguji dan mencobanya agar dia dapat mencapai derajat itu.” (HR. Thabrani)
5. Memperoleh Ganjaran Berupa Surga
Mana¬kala seorang muslim menghadapi penyakit dengan penuh kesabaran, misalnya penyakit yang sangat menyulitkan penderitanya dalam kehidupan ini seperti buta matanya, Rasulullah saw bersabda:
“Apabila Aku menguji hamba-Ku dengan membutakan kedua matanya dan dia bersabar, maka Aku ganti kedua matanya itu dengan surga.” (HR. Ahmad).
Dengan demikian, meskipun tidak menyenangkan, sakit merupakan ujian yang dapat memberikan keutamaan dan manfaat yang besar, baik bagi si penderita maupun keluarganya. Oleh karena itu, penyakit harus dihadapi dengan sikap, pemikiran dan prilaku yang positif. Ingat hukum Law of Attraction, kalau kita selalu berlaku positif, maka yang hal positif tersebut InsyaAllah akan datang ke kita. Misalnya ketika sakit kita berpikiran dan memasukkan ke alam bawah sadar “sehat, kuat, sabar!!”. Maka hal tersebut dapat mempercepat kesembuhan kita.


ini Along (yg bertudung biru lebut tengah) kwn adik sue... dtg ziarah ayah...
Along berkawan dgn adik sue ketika usia diorang 7thn lg... 
masa tu diorang cukup kenal sue seorang kakak yg sgt garang spt kak Ros dlm cerita upin ipin tu...
hahaha...

tata... titi... tutu...
cikidaut dulu...




Wednesday, 11 November 2015

Taman Burung Kuala Lumpur

aishhhh... terkejut jugak sue, bila asben ajak ke Taman Burung Kuala Lumpur...

dalam fikiran sue... apalah bestnya kat taman burung tu... setakat tengok burung dlm sangkar jea...

bila asben mengajak... jgn sekali2 menolak... kalu yg kita mintak belum tentu dpt...so, yg di offer tu jgn ditolak... wakakaka...

Demi utk pendedahan luar pd anak2.. taman burung pun taman burung lah...

setiap kali outstation... kakak dan adik kena kurung dlm kereta dgn ayahnya...mama jumpa client... time tu, mama spt singa yg sgt tegas... bila ckp duduk, anak2 mesti duduk... bila mama suruh makan... anak2 mesti makan.... aauuuummmmmmmm... singaaaaaaaaa mengaummmm...
mama garang demi utk capai matlamat outstation...

bila dah siap keje...skrg sampai giliran kakak dan adik utk berhibur pulak...

jom kita study pasal buruk sikit...

"Tidakkah mereka memerhatikan pada burung-burung yang dimudahkan terbang di angkasa lepas. Tidak ada yang menahannya selain daripada Allah. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda kebesaran Allah bagi orang yang beriman." (Surah al-Nahl: 79) 

Tulang burung sangat ringan tetapi kukuh kerana bahagian dalam tulangnya kosong. 

Sayap burung dijadikan dalam bentuk aerodinamik yang membantunya untuk terbang dengan baik.

Paru-paru burung sangat unik kerana ia menyedut dan menghembus udara melalui saluran berbeza.

Bulunya dibentuk daripada protein yang dinamakan keratin. Bahan yang keras dan tahan lasak ini terbentuk daripada sel-sel lama yang meninggalkan sumber zat dan udara untuk mati dan menghasilkan sel-sel baru. 

Burung membersihkan bulunya menggunakan minyak yang keluar daripada kelenjar minyak di ekornya. Ini menjadikan bulu burung kemas, berkilat, licin dan kalis air. 

Semua burung yang terbang mempunyai tulang dada (sternum) yang kuat untuk menyokong otot-otot sayap. - See more at: http://www.teratakusang.com/2012/03/keajaiban-burung.html#sthash.vnHoE1Zd.dpuf

tiket masuk sini... boleh tahan jugak lah...
rm75 utk family sue... terkejut beruk sikit...

utk masuk sekali seumur hidup, boleh layan lah...

bestnya kat taman burung KL ni... 
korang boleh mkn ais krim bersaksikan burung...

rasa seperti masuk dlm sangkar burung...
nampak tak burung kat atas meja tu...

ni nak latih kakak dan adik spy berani dgn burung...
pada hakikatnya... mama yg penakut... wakakaka...

nak makan ais krim kena hati2 sikit...
tahi burung sana sini... maklum lah taman dia kannnn...
suka hati dia lah nk lepas kat mana...
dia lepas kat atas jalan... org tu lalu seret sikit... org ni lalu seret sikit..
lama2 bersih lah jalan dr tahi buruk tu...

ini rumah burung hantu... korang boleh tangok dgn jarak dekat... kalau berani laa.... hahaha

time jln2 tu... jgn sekali2 korang mendongak ke atas dgn mulut yg ternganga...
burung memang byk kat atas pokok....
kami memang luck lah... tak kena tahi burung...


aksi kakak yg nak bertenggek mcm burung.... hahaha

yg atas tu... burung merak...

kolam ikan pun ada dlm taman burung....


baru separuh jalan... kakak dah merungut....
"panas laaa... rimas laaaa... busuk laaaa.... jom lah kita pegi kat tempat ada aircond... jom laaaa"

hadoiiiiii... budak bertuah betul... 
byk songeh sungguhhhh... masuk taman pun nak cari tmpt aircond...

kami nak bergambar dgn burung kakak tua pun tak sempat... kakak sibuk nak balik sbb panas.. hadoiiiiii
abg jem tepuk dahi... bila kakak mintak aircond dlm taman burung... hahaha


yg buat sue terpegun nya...
taman ni spt hutan belukar betul... ada bau tahi burung... ada bau daun2 yg reput..
betul2 ori spt di hutan rimba...
tak sangka... ada tempat spt hutan rimba di tengah2 bandaraya Kuala Lumpur...

seriusssss... memang tak sangka....

opocot... jakung pulak sue nih yea...

haaaaaaaa... apa lagi... jgn lupa dalam senarai aktiviti hujung minggu  utk ahli keluarga korang pulak yea...
tata... titi... tutu..
cikidaut dulu...

Monday, 2 November 2015

Penyakit Angin Ahmar dan Doanya


ANGIN AHMAR

Pada satu ketika semasa Nabi Sulaiman A.S. di atas singgahsana kerajaannya di hadapan manusia, jin dan juga binatang, ia merasai bahawa ia berkuasa memerintah semua makhluk Allah di dunia ini. Dalam keadaan demikian itu, tiba-tiba datang satu Lembaga yang besar lagi dasyat rupanya. Nabi Sulaiman merasa takut dan gementar melihatnya. Lalu ia bertanya siapakah sebenarnya Lembaga itu dan apakah tujuan kedatangannya.
Lembaga itu menjawab, ia bernama ” Rihul Ahmar”. Satu penyakit yang merbahaya diantara lain-lain penyakit. Allah mencipta dirinya sedemikian rupa dan diberi kuasa mendatangkan kesakitan kepada anak-anak Adam. Ia boleh meresap di tubuh manusia seperti darah mengalir di dalam urat saraf. Tatkala Allah hendak memberi azab kepada sesiapa yang dikehendakiNya ia memberi kuasa kepadanya supaya masuk ke dalam badan. Jika ia masuk ke dalam otak hilanglah akal seseorang itu. Kalau ia masuk menerusi hidung maka akan lahir penyakit bengkak-bengkak, sembam dan sehingga binasalah keseluruhan anggotanya.
Mendengar itu Nabi Sulaiman memerintahkan mereka yang berada di sekelilingnya membunuh dan membakar Lembaga itu. Rihul Ahmar menjawab bahawa tidak ada seorangpun yang dapat menghalangnya berbuat demikian kerana Allah telah menjadikannya sedemikian rupa dan melanjutkan umurnya.
Kemudian Lembaga itu pun ghaib hingga ke zaman Rasulullah S. A.W. Telah diriwayatkan bahawa cucu Rasulallah Al-Hassan Bin Ali telah mengidap sakit rongga dan keluar darah daripadanya. Apabila Rasulullah dan sahabat-sahabatnya menerima khabar tersebut Malaikat Jibrail pun datang dan memberitahu bahawa cucu baginda itu terkena sakit Rihul Ahmar.
Bila ditanya tentang ubatnya malaikat Jibrail mengatakan ada, lalu ia ghaib sebentar kemudian datang kepada Rasulullah. Jibrail mengatakan bahawa Allah S.W mengurniakan satu hadiah doa yang mustajab kepada sesiapa yang membacanya satu kali seumur hidupnya. Insyallah ia akan selamat daripada penyakit Rihul Ahmar.
Rasulullah pun membacanya untuk cucunya. Tiba-tiba ia sembuh ketika itu juga dan bangun berdiri dalam keadaan yang cukup sihat.
Rasulullah telah bersabda kepada sahabat-sahabatnya supaya mempelajari doa tersebut dan mengajarnya kepada umatnya yang lain supaya mereka mendapat manfaat serta terpelihara diri dari serangan penyakit Rihul Ahmar (Angin Ahmar). Insyaallah.




Minggu lepas adalah satu mimpi ngeri buat sue... bila sue bersiap utk keluar keje... tiba2 terima panggilan dari menangis teresak2 dan pelat... sue amati suara itu... rupa2nya itu suara ayah kandung sue... sue terus menangis dan cancle 4 appoitment pd 22 oct 2015...

sue tel asben... sue tahu asben tengah sibuk utk settlekan closing tender... tp sue lebih kesian kan ayah... telefon asben... sue bercakap sambil menangis...
"abg... ayah kena stroke... kesian ayah..."
asben sue dengar... sue sebut "ayang"... sebutan tak jelas sebab sue menagis teresak2...

asben bergegas balik bawak kete mcm lipas kudung... sampai kat muka pintu... asben tanya...
"ayang ok???"
"arggggghhhhh... bukan ayang yg sakit... ayah kelantan yg sakitttttt..... hadoiiiii..."

sejam sue mengemas pakaian... tp tak kemas2... ke depan tak kena.. ke belakang tak kena... ambik bag pakaian tak kena... jemur baju tak kena.... dlm kepala sue, mustahil ayah sue boleh kena stroke..
sebab ayah sue seorang jaga solat dan selalu baca Al Quran...
tapi... sape lah kita utk mengata kan mustahil jika Allah sudah TAKDIR kannya...

pukul 1pm bertolak balik.... tiba2 abang kandung sue cakap nak tumpang sekali... kami dah sampai tol KLIA, patah balik ke bangi utk ambik abang ngah pulak... delay memang delay....
nasib baik adik sue otw balik kelantan... 

bila adik sue sampai pukul 4pm... emak dan ayah berkeras tak nak ke hospital... nak berurut secara kampung... adik ipar sue tak hiraukan kehendak emak ayah sue... terus telefon ambulance... tekan darah sudah naik 186.. tak berani nak bawa masuk kereta...

sue pulak mintak nasihat dari kawan setaman sue yg ada pengalaman kena stroke... kak mek cakap, kena ke hospital dulu... turunkan tekanan darah baru berurut....

dalam kepala sue semua nak express... nak bawak ayah ke hospital private... adik sue dan suaminya pulak, ada pengalaman keje di hospital private.... diorang tak sokong bawa ke private sebab ini kes emergency... kes emergency lebih baik masuk hospital kerajaan katanya... kalau ke private... kes kritikal sgt akan tendang ke hospital kerajaan jugak...

sue takut ayah tak selesa... adik ipar sue pun explain...
kalau kes emergency yg melibatkan nyawa... pihak hospital kerajaan akan ambik tindakan cepat... kita nampak jea pesakit bersesak2 kat emergency.... doctor sentiasa pantau tekanan darah ayah sejam sekali.. kalau kita bawa ke hospital swasta... tindakan diorang pun sama jugak.... tp rugi sebab charges diorang melampau bagi pesakit yang tak ada insurans.... tambah lagi jika charges yg di kenakan tak berkaitan tp dimasukkan jugak dlm bil... kita nak ziarah dan jaga ayah ke kota bharu pun susah... kalau kat tanah merah senang nak ulang alik... 

abg kandung sue bincang dgn doc... supaya percepatkan CTG scan otak... ayah sue dimasukkan ke ambulance utk scan di H.kuala Krai, abg kandung sue naik ambulance sekali tinggalkan anaknya kat kitorang... nasib baik lah Amru (anak sulung abg kandung) sue ni jenis yg senang dijaga.... tak menangis wlpn kena tinggal....

ini amru yg suka makan... hahaha..
suap jea.. dia bukak mulut... makanan tak habis dlm mulut... amru akan simpan makanan kat pipi...
haaaaa... gelembung pipi tu... hahaha

tergelak sue tengok asben jaga anak buah lelaki... asben cakap....
"haaaahhh! nak sangat anak lelaki... nak tercabut kain sarung tak larat nak kejar amru panjat sana panjat sini...fuhhhh... anak lelaki memang lasak..." kikikiki...

pagi2 kami akan ziarah ayah.... 
abg kandung sue jaga ayah 24 jam di hospital... dia tak mintak pun bergilir2 utk jaga ayah...
penatnya tak pernah merungut...
ayah sue orang yg tak pernah sakit... tak pernah cek darah kat hospital...
tak pernah org ziarahnya dlm keadaan terlantar...
padanya... deman itu bukan sakit... setakat deman sikit2 tu...tido adalah ubatnya....
sekali terkena stroke... ayah memang sensitif...
setiap kali sue sampai ditepi katilnya...
Sue akan bagi salam.. "Assalamualaikum ayah..." (memberi salam adalah doa)
ayah terus menangis teresak2...
"ayah dah tak boleh buat keje dah lepas ni... "
"ayah... habis dah masa utk ayah keje... ni masa utk ayah berehat dan beribadat... skrg ayah tak perlu pikir pasal keje... tak perlu pikir apa yg org sekeliling cakap... dalam hati ayah... cuma ingat Allah, Rasul dan Zikir..."

abg kandung sue bawa ayah jalan2 di kawasan hospital...

3 beradik sentiasa bagi sokongan moral pada ayah...
sue, abg kandung dan adik kandung...

abang ngah mandikan ayah... ambilkan wuduk utk ayah...
ayah solat di atas kerusi roda...
saudara mara dtg ziarah...

tunggu ayah keluar wad... nasib baik lah ada katil hospital parking sini... dptlah asben dan anak2 berehat...

selepas 5 hari berada di wad... darah tinggi dah turun... 
ayah dah boleh balik rumah utk berubat cara kampung pulak...
iaitu beurut...

Urut utk stroke...
idea ni dari adik dan abg sue...
Pakcu tu tabib cina... tersohor di klate pasal urut utk org stroke...

abg ngah uruskan solat hajat utk mohon pd Allah spy ayah kembali sembuh spt sediakala...

abg ngah buat mandian 6 jenis herba utk ayah... ini pakej dari tukang urut...
sebagai ikhtiar utk sembuh...

abe ngah sediakan tali senaman kaki utk ayah...


bila tengok pada pengorbanan abe ngah menjaga ayah disaat ayah sakit...
serius sue cakap... sue teringin sgt nak anak lelaki...
sue pikir... andai kami uzur sebelum temui kamatian... sekurang2nya... 
ada anak lelaki boleh jaga kami nanti...
anak perempuan takkan mampu utk angkat seorang ibu dan ayah... 

kita hanya mampu ingin kan itu... inginkan ini... segalanya sudah ditakdirkan oleh Allah...
apa pun... kami tetap bersyukur dikurniakan 2 puteri sebagai amanah...
HasbunaAllahawanikmal wakil....