Wednesday, 10 October 2012

Kulit tembikai masak air


Assalamualaikum semuaaaaa!!!!
hari ni sue nk bagi resepi pelik tp benar.... korang tahu tak yg kulit tembikai tu boleh di makan??
ketika gaji tengah melantum naik nih... harga barang pun naik giler2... jom kita kembali ke zaman 60-an...
nenek moyang kita dulu mkn tembikai ngan kulit2 sekali... sbb tak nak membazir...

korang percaya tak... masak sayur kulit tembikai ni memang sedap...

bahannya :
bawang merah, bawang putih dan lada hitam ditumbuk separuh lumat..
tumbuk... jgn tak tumbuk...

rebus air..

masukkan bahan yg ditumbuk td ke dlm periuk yg dah mendidih...

masukkan sesudu budu...jgn tekejut... masak air ala klate memang letak budu...
kalu masak bkn style klate... diorang letak ikan bilis sbg perisa...
.................................................................................
haaaa...masa sue bujang dulu...
housemate suka sgt mkn masakan air yg sue buat... diorang sampai hirup2 la... hihihihi
sue tak citer pun yg sue letak budu dlm masakan air tu... housemate sue org selangor... dia pun try la masak,
tp tak sama mcm sue masak... hahaha
bila sue nk kawin baru sue ckp rahsia perbezaan masakan air kita adalah "BUDU"
muahaha.... terkedu housemate sue... 
drp xpandai mkn budu... skrg hirup2 jea budu tuh...
....................................................................................

kulit tembikai... isinya dah abih di santapppppp....;-P

potong pakai pisau tau... bkn pakai sudu...
sue tak perasan mcmana sudu boleh bertenggek kat situ....

cara potongnya mcm ni.... buang kulit hijau yg keras tuuu...

potong lah ikut suka... 

masukkan dlm periuk dgn bahan2 rebusan yg dah mendidih td...
sblm masak warna putih mcm ni...
pastu masukkan garam...

bila dah masak... warnanya bertukar jd mcm ni pulak...
siap utk di hidang.... hmmmm.... sedapnyaaaa...

rasa kulit tembikai tu... sama mcm rasa sayur labu air....




hihihihi
Selamat mencuba... resepi dari SUEperb MaMa!!!
lalalalala..... :-)










No comments:

Post a Comment