Thursday, 29 March 2018

Kongsi Rezeki dengan kehidupan sekeliling kita



Jom kita belajar bersedekah.. Kalau kita tak kuat iman lagi.. Kita start dgn bersedekah dgn lebihan makanan..

Kalau kita bersedekah kepada manusia.. Tapi takut kita berkecil hati kerana diperlekeh... Atau dibalas dgn tahi.. Takut2.. Timbul rasa tak ikhlas.. Malah dpt dosa kerana merungut. Jangan bersedekah kepada manusia..

Kita belajar bersedekah kpd binatang dahulu.. Binatang ni.. Lepas kita bagi makan.. Dia bagi tahi kat kita.. Tak pe.. Sebab binatang ni tak ada akal.. Kalau kita sedekah kat manusia.. Tp manusia bagi tahi.. Kita membebel sana sini..  Lebih baik sedekah kat binatang sebagai latihan utk jd pemurah dan mencari keikhlasan dalam diri sendiri.

Kita ni hidup penuh dgn dosa... Celik2 mata setiap pagi tu.. Terus dpt dosa.. Contohnya.. Solat subuh lambat 5 minit.. Dpt dosa.. Marah anak lambat bersiap pergi sekolah.. Dpt dosa.. Beli nasi lemak.. Tertanya pasal jiran itu ini.. Jatuh mengumpat pulak.. Dpt dosa mengumpat... Itu kiraan yg paling simple.. Tak terhitung dosa kita setiap hari menggunung tinggi..

Setiap pagi.. Kita belajar metutup dosa kita dgn sedekah.. mulakan sedekah pada binatang.. Binatang ni dpt sikit tak marah kita.. Tp manusia ni.. Kalau dpt sikit merungut2.. Niat nak buat pahala sedekah sesama manusia.. Rupa2nya dpt dosa.. Jadi sedekahkan kpd binatang yang tak pandai menilai harga makanan.. 

Sedekah air kat tanaman.. Celik mata siram pokok.. Bagi rezeki kat pokok.. Siram tanah sambil mengingati mati.. Suatu hari nanti kita akan kembali kpd tanah... Suatu hari nanti.. Kita akan disiram oleh kaum kerabat kita.. Jiran tetangga kita... Skrg kita berlatih siram tanaman dulu.. Sebagai latihan utk kita sedar diri yg kita akan kembali ke tanah.. Tambahan pulak.. Kita hidup di KL ni.. Susah nak nampak tanah.. Kot2 lupa yg kita ni akan kembali ke tanah. Selain kita dpt pahala siram pokok.. Kita juga dpt Pahala mengingati mati..

Yg ke tiga.. Sebelum kita tidur malam.. Kita akhiri dgn sedekah. Bukak tingkap belakang rumah.. Sedekahkan baki lauk pauk.. Bersihkan dulu.. Bagi kat kucing... Sambil bersedekah sambil berdoa semoga Rahmat Allah dan Syafaat Rasulullah sentiasa bersama kita di dunia dan akhirat..

Mungkin ada yg cakap.. 

Alah.. Sembang boleh lah rumah bawah.. bukak tingkap belakang ada kucing.. Kitorang yg duduk kat kondo tingkat 30 ni.. Nak campak kot celah bedah mana... Ok.. Kalu yg tingkat atas.. Sisa lauk yg tak habis.. Basuh.. Letak dlm bekas.. Sebelum ke tempat keje.. Letak kat tempat pembuangan sampah.. Letak di luar tong sampah.. Tempat yg senang kucing atau anjing nak makan.

jom beramal.. semoga amalan menjadi istikomah kita hingga ke akhir hayat... Amiinn3.

balik sekolah.. kakak atau dekna dilatih siram pokok bunga... 



selepas hantar kakak dan dekna ke sekolah... kami latih adik raina memberi makanan kpd burung...



kucing menunggu sisa makanan setiap malam...












--------------------------------------------
Menulis blog adalah perkongsian pengalaman hidup Sue utk di kongsi beramal bersama - sama dgn sahabat Sue.. Sue tak pernah ambil peduli sekali pun dikritik.. Perkongsian membawa riak.. Alah.. Nampak warak tp jahil.. Elehhhh.. Mcm bagus jea laaa tu... Tak tergugat walau selangkah dgn kritikan.. Kerana Sue sedar Sue hamba Allah yg lemah dan tak sempurna.. Nabi Muhammad SAW yg diciptakan Mulia.. Juga dihina.. Apatah lagi Sue yg sememangnya lemah...

Manusia akan mengkritik sekali pun Sue sampai ke liang lahad. Andaikata.. Sue menulis tanpa tunjuk bukti sue buat.. Org akan cakap.. Elehhhh.. Sembang senang la.. Dia pun tak buat.. Kalau sue menulis sambil tunjuk bukti.. Org akan cakap.. Huhhh.. Habis lah pahala.. Riak sana sini...

Hukuman dosa.. Pahala.. Ikhlas..  Riak... Hanya Allah jea yg tahu.. Kita sebagai hamba tak boleh menghukum hati nurani org lain.

Banyak cara utk bersedekah..Jangan kita sempit kan diri kita hanya bersedekah kpd manusia dgn wang ringgit shj yang boleh dpt pahala..... .. 







Monday, 26 March 2018

Setiap Kesusahan di Iringi dgn kesenangan...


Surah An-Nasyrah

Sue nak simpan kenangan di album online Sue ni...

Alhamdulillah.. Setelah sekian lama bawa kehu ke hilir myvi WRU9581.  Pernah merasai kereta kena tarik sblm berkahwin dulu.. Sampai lah skrg ada anak 3 org baru Allah bagi kenderaan baru... Syukur3 Alhamdulillah.. Sabar.. Usaha.. Dan Tawakal.. Akhirnya Allah bagi juga... Kenderaan baru yg bernombor plat SU711E - - - > nama sue SUZI.


Kita sebagai Hamba ALLAH.. pastinya pernah merasai sulitnya kehidupan dan nikmatnya kehidupan...

ingatlah.. Allah sentiasa dengan kita ketika susah atau senang...

MasyaAllah tak sangkanya.. 

Apa yg sue nak pesan.. Kalau beli kenderaan berhutang.. Jangan lupa ambik insurans MRTA . InsyaAllah.. Bila kita meninggal dunia.. Hutang akan settle.. Tak beban kan org yang hidup.. Dan tak seksa di Alam Kubur dengan hutang.


ini kereta asben sue... miliki sebelum berkahwin.. ada anak tiga baru mampu miliki kereta kedua..

9tahun bela myvi.. Ini lah kereta utk mencari rezeki.. Ini lah kereta utk angkut drp tak ada anak.. Hingga lah ber-anak tiga... Skrg Allah ganti kan kereta baru.. Syukur Alhamdulillah.. 

Memandang kan . Asben sue ni pernah menjadi jurujual kereta yg tidak berjaya... Asben sue sgt peka dgn no kereta.. cukup Pantang nombor kereta cacar merba.. Nombor kereta mesti ada maksud.. Hahaha . 

Maksud yg paling bermakna buat kami.. Kereta milik asben.. No plat milik SUZIIE.. Muahahaha . 

Abang.. Ooo bang... Ke mana pun abg pegi.. Nama ayg sentiasa di kereta abg... Hik3. 





Hehehe.. Sue tumpang bergambar jea.. Ini bukan kete sue.. Muahahaha . 



Tuesday, 6 March 2018

Petua Tambah Selera Makan Anak - Kucai atau Kadok


ini kisah adik raina... susah betul nak makan... nak pegang makan takut kotor tangan, nak bukak mulut takut luruh gigi, nak kunyah makanan takut senget mulut... tak nak makan langsung! sue terpaksa bergomol, peluk kuat2 paksa mkn dan paksa telan.. sampai bila nak jadi macam tu? badan dah makin susut... seorang ibu akan cukup kecewa bila doc cakap.. "badan anak makin susut.. itu bermakna ibu gagal memberi makanan pepejal pada anak".. sakit hati tauuuu... bermacam2 makanan dibeli.. semua tak nak... pastu doc pulak menghukum gagal!!!

macamana tak sedih... bila nasi tersentuh lidah.. adik raina akan keluarkan dari mulut.. kecewa tak? asyik nak bergayut dgn tetek jea... hadoiii... makan yg dah dibeli utk adik raina tu.. sape nak makan? alih2 sue yg makan... cuba bayang.. pagi ayahnya beli kuih 4biji.. 4 jenis... kot2 salah satu adik raina suka. secubit pun tak nak... beli nasi lemak tak nak... beli bubur nasi kena paksa mkn... masuk lah 2 mulut... alih2 sue yg terpaksa habiskan semua makanan tu... nak dibuang membazir amalan syaitan. kalu sue asyik habiskan makanan anak.. jadi majlis perbandaran dlm rumah tu... mau jadi tong drum badan sue... hadoiiiii... kalu asben tengok pembaziran nanti asben potong bajet beli barang dapur pulak... huhuhuhu... emak2 yg ada anak kecik ni... kadang2 gemuk tanpa sengaja tau.. Sebab terpaksa habiskan makanan anak yg susah makan... sedih tauuuu...

sue google... cari baby yg senasib dgn raina.. susah makan. Alhamdulillah, jumpa lah seorang ibu ni share pengalamannya... manji kan anak yg tak nak makan dgn air kucai atau air daun kadok. percaya atau tidak... tahyul atau mahyul... sue terpaksa buat sebagai ikhtiar. selalunya asben akan kutuk sue kalu buat keje bodoh ni... tp kali ni asbe pun akur jea... siap tlg beli daun kucai lagi... hahaha.. stress tengok badan adik raina semakin kecut...

kalau makan normal dan cukup kuantiti kanak2 tapi badan tetap kurus... ok lah... sue boleh terima itu faktor ganetik.. tapi kalau kurus.. tak nak makan pulak... tak rasa pelik ke? asyik nak menetek jea... mesti ada yg tak kena.. mesti ada step yang salah... sebagai ikhtiar :

sue dan asben ambik daun kucai atau kadok.. di potong halus dan ramas dlm air, mandikan lebih kurang 3 gayong gitu... pukul 6 atau pukul 7 petang. kenapa waktu tu? jangan tanya.. sue pun tak tahu... sue pun ikut petua org jea... hahaha

Alhamdulillah... selepas kali pertama mandi air kucai, adik raina makan 3 suap nasi... Ya Allah.. leganya... adik raina dah start makan coklat... keropok nestum.. kerepek... dah pandai pegang makanan sendiri..

skrg adik raina pegang popia nestum sendiri.. ngappp!! masuk mulut... kunyah2 telan.... sebelum ni, dapat makanan utk dilenyek2 dan pijak2 kat lantai jea..

Ini adalah ikhtiar mama dan ayah.. Semoga adik raina sihat walafiat.. Amin3  

Bila sue Google.. Bukan sue jea stress nak bagi anak makan.. Rupa2nya ramai lagi ibu hadapi masalah spt Sue..