Sunday, 23 September 2018

Lexis Hibiscus, Port Dickson.

Pengalaman tido di hotel yg lengkap dengan Private Swimming pool.. Ohhoiiii... Pengalaman ni belum tentu berulang lagi.. Sebab terlalu mahal pd sue.. Cecah Rm1k satu malam weiii..

Asben booking tak bincang dgn sue.. Kalau bincang confirm sue tak setuju utk bermalam kat hotel ni.. Sebab terlalu mahal.. Rm800/satu mlm.. Mahal kot..  Tiba2 Jumaat petang Asben bgth.. "esok kita bermalam di Lexis Hibiscus.. Terus tersedak tersentap sue.. Biar betik banggg? Mahal tuuuu...

Apapun.. Alhamdulillah.. Terima kasih banggg.. Belanja kami di hotel mewah ni.. Kitorang tak dapat melancong ke oversea buat masa ni.. Atas faktor kesihatan dan adik raina yg suka jalan ikut kaki dia melangkah jea.. Tak lekat nak pegang.. Tak nak dukung langsung.. Last kitorang pergi oversea masa adik raina umur setahun.. Tengah baik lagi.. Jln pun tak stabil lagi.  Skrg nak masuk 2 tahun.. Mcm lipas kudung.. Jalan tak berhenti... Sementara adik raina tengah melasak ni.. Kitorang habiskan masa jln2 dlm Malaysia jea lah...



Turun jea kereta.. Pekerja hotel terus bagi lollipop kat #the_sufi_sisters .






Nak ke bilik kena naik buggy.. 

Ini ruang pertama kawasan katil..

Ini ruang kedua.. Tandas siap lantai nampak air laut.. 

Ini ruang ketiga.. Kawasan kolam renang persendirian.. 

Demi anak2.. Utk gembira kan #the_sufi_sisters .. Sue dan Asben sepakat.. Restoran Nasi Kerabu Sepang akan cuti setiap Sabtu.. Ahad dan cuti umum.. Senang citer lah.. Anak2 cuti sekolah.. Restoran Kitorang pun cuti.. Sebab kesian sgt kat diorang.. Tak pernah membesar dlm restoran.. Tiba2 hari Sabtu kena ikut kitorang keje.. Diorang jd penat dan tak menikmati cuti spt sebelum ni.. Diorang akan habiskan masa dgn YouTube.. Kena marah sebab tak ikut arahan... Jika teruskan niaga hari Sabtu boleh bawak kesan buruk pd anak2... Kesian sgt.. 

Kalau ikutkan jualan hari Sabtu cecah 3 kali ganda berbanding pd hari biasa.. Tp kami pilih utk cuti bagi menghabiskan masa bersama #the_sufi_sisters di saat mereka masih kecil.. 












Checkin 4pm... Mandi sampai lebam .. Maghrib masuk bilik.. Rehat sekejap.. Lepas Isyak sambung mandi balik.. Utk dinner.. Kitorang pilih utk order kat hotel jea.. Dah bayar hotel Mahal2.. Kitorang tak nak habis kan masa kat luar... Harga dinner kat hotel Nasi lemak rm30/sepinggan.. Ayam goreng.. Kentang goreng.. Total semua rm70. 

Breakfast esok paginya.. Kena call buggy lagi.. Terlalu jauh kalau nak jalan kaki.. 





Dah siap breakfast.. Sambung mandi sampai lah check out.   Hahahaha.. 

Sekali sekala menikmati rezeki yg Ya Allah berikan.. Alhamdulillah . Terima kasih bangg.. Muahhh cikit..m



Wednesday, 12 September 2018

Kena jadi KULI terhebat dulu.. Sebelum jadi BOSS!!




Assalamualaikum...

ANJURAN BEKERJA DAN TERCELANYA MEMINTA-MINTA

"Sesungguhnya, seorang yang bekerja memikul seikat kayu bakar di punggungnya, itu lebih baik daripada meminta-minta kepada orang lain, apakah orang itu memberinya atau tidak memberinya." [HR. Al-Bukhari dan Muslim dari Abu Hurairah radhiyallahu'anhu].

Rasulullah SAW bersabda :

"sesungguhnya di antara dosa-dosa itu, ada yang tidak dapat terhapus dengan puasa dan shalat." maka para sahabat pun bertanya : "apakah yang dapat menghapuskannya, wahai Rasulullah?' Baginda menjawab ; "Bersusah payah dalam mencari nafjah." (HR. Bukhari)

ini bermakna... bekerja keras pun dapat menghapuskan dosa... betapa mudahnya nak hapuskan dosa.. tp kita mengabaikan dengan jaja sana sini.. forward ke wasap group sana sini... "bekerja keras itu mengejar duniawi... Allah bagi kesibukan dgn kerja kerana Allah nak jauh kan kita dgn NYA.." tu sebab melayu islam jadi PEMALAS!!! 

ini contoh yang orang pemalas dok share sana sini.. Allah sibukkan kita...

Alhamdulillah.. 2 bulan sue buat praktikal menguruskan restoran tanpa staff.. Hanya berdua dgn suami.. Penatnya kami diam.. Yg penting restoran berjalan jgn lancar..

Ramai yg pm sue utk mintak sedekah.. Mintak sumbangan.. Mintak bantuan belajar...

Pls take note.. Sue ulang lagi sekali.. Pls take note!!!

Peluang pekerjaan di Restoran Nasi Kerabu Sepang sentiasa terbuka utk org yg sempurna akal fikiran dan sihat tubuh badan. Mulai hari ini.. Tiada lagi DUIT percuma..   Jgn bagi alasan tak ada kerja tu sebab tak ada duit nak makan..

Meh sini sue nak cakap.. "awak cakap awak miskin tu sebab awak lapar.. Percaya tak yg awak mintak sedekah dgn saya ni.. Saya pun tengah berlapar... Saya berlapar kerana saya tak sempat nak makan.. Terlalu byk keje.. Apa kata... Awak ambik sedikit keje saya ni.. Awak ambik sedikit upah dari saya ni utk hilangkan lapar awak.. Dan.. Dan.. Dan... Saya juga dpt ringan kan keje saya spy saya ada ruang utk makan dan rehat.. Okey! Faham!

Pada saya.. Awak bukan miskin... Tp awak MALAS!!!..

Ingat tau.. Bila ada yg cakap.."Sue keje sikit.. Tp hasilnya byk..  "

Sapa2 yg keluarkan ayat ni depan sue.. Memang botak kepala dia Sue libas dgn selipar... Sue sibuk sampai berlapar mengalahkan org miskin!

September 2018.. Sue start iklan pekerja partime.

Ramai yg cari sue utk mintak sumbangan.. Alasan hilang pekerjaan.. Alasan nak sambung belajar.. Alasan ibu tunggal.. Alasan ada penyakit.. Alasan company bankrup... bukan mohon kerja tauuu... mohon sumbangan.. sedihkan???

Minta maaf byk2 yea.. Selepas sue buka restoran.. Tiada lagi duit percuma Sue sediakan.. Sebab peluang pekerjaan ada di depan mata.. Sue bengkak kaki.. Keras jari jemari.. Usaha gigih utk restoran spy ada peluang pekerjaan bagi golongan yg cakap susah nak dapat kerja dan bagi golongan yg hilang pekerjaan..

Tapi yg dtg kat sue.. Sibuk nak jadi kerani akaun.. Sikit2 nak jd kerani akaun.. Sikit2 nak jd Admin.. Maaf Sue nak tanya... "hebat sgt ke you all nak buat akaun? berapa boleh buat akaun sue utk full set of account utk tahun 2018?

Meh sini sue nak cerita mcmana sue settlekan akaun syrkt sue.. Bagi sue 2 hari utk siapkan akaun company sue.. Confirm settle utk submit ke income tax. Buat apa sue nak bayar kerani akaun rm1500 yg buat keje pun terhegeh2.. keje cuma nak print PV... "Full set of account" Belum tentu pandai.

Lagi pun.. Korang sibuk nak jadi kerani.. Kemana sgt masa depan seorang kerani? Paling terror buat bisness seorang kerani ni.. Dropship.. MLM.. korang sibuk nak jd kerani tp berangan nak jadi bisnesswomen. Nak ada perniagaan sendiri.. Nak jadi boss.. permulaan hidup kerani akaun.. 10 thn keje.. Kerani akaun.. Dah pencen masih lagi kerani akaun.. Kat mana pengalaman bisness??? Kat mana??

Ingat satu perkara Sue nak bgth.. celik mata hati luas2.. ini Step utk jd boss dan ini adalah pengalaman hidup Sue..

1) Kerani Cabuk a.k.a Cleaner SMSB
2) Kerani Akaun ((belajar sampai pandai Full Set of Account)
3) Sale and Marketing.. Dalam bahasa Melayu.. JURUJUAL.  JURUJUAL... JURUJUALLLLLL!!!
4) Bisness Sendiri...

Ingat satu perkara.. Kalau korang tak hadap fasa no 3.. Korang jgn berangan utk dpt fasa no 4. INGAT!!

Ni sue sediakan pekerjaan Pengurusan restoran.. Kerja bermula hal2 kebersihan hingga lah serve customer . Itu lah ilmu sebenar utk jd peniaga.. Selagi korang set dlm kepala.. Nak pakai cantik2 kerja depan komputer.. Baik pendam jea lah niat nak jd BOSS...

Ramai yg pm sue utk mintak sedekah.. Mintak sumbangan.. Mintak bantuan belajar...

Pls take note.. Sue ulang lagi sekali.. Pls take note.. pls take noteeeeeeeee...!!!

Sue pernah melenting pada seorang lelaki yg sihat tubuh badan.. Mintak sedekah dgn sue kali ke 3... Disebabkan Sue tak layan sebab asyik mintak sedekah jea.. Dia melenting

Katanya kat sue --->>>"Awak patut bersyukur skrg tengah kaya.. Ramai kawan.. Saya nih jatuh miskin.. Kawan2 semua dah lari.."

Sue terus melenting "saya dah miskin sebelum awak miskin lah!!!!"
Meh sini sue nak cerita..

Yg org nampak duit dtg bergolek hari ni.. Nah!! Skrg sue cerita kisah permulaan hidup Sue di Sepang nih.. sue keje lebih 8 jam sehari.. sape tahu???

Kisah hidup Mula2 dtg KL... Tidur atas mozek tanpa alas apatah lagi nak merasa tilam empuk.. Masa tu org tua sue lepas tangan terus.. Pada diorang.. Pelajaran ke peringkat diploma dah diberi tanpa HUTANG MARA DAN PTPTN.. Habis belajar kena keje lah.. Sue bergerak ke KL mintak Inspektor Fisol hantar ke butik Tungku Zaidar.. Kata nya tmpt tinggal disediakan.. Yes betul ada bilik yg bermozek.. Tanpa tilam . Tanpa bantal.. Sue tidur dlm kesejukan beralaskan bag baju... Hari minggu.. Semua balik rumah saudara mara.. Sue pulak tak ada sedara kat sini.. Tumpang di rumah kawan yg nama Salikin.. Asalnya kenal abg dia.. Tp berkawan dgn adik... Hari minggu tumpang tidur di rumah  Nahariah.. Perasaan sue masa tu?? Malu giler... Hidup bagai melukut di tepi gantang.. Raut wajah Sue masa tu.. Tak ubah spt org yg tak ada haluan dan tak ada masa depan.. Ada korang merasa sampai tahap tu permulaan hidup korang di alam pekerjaan???

Mkn bubur nasi dan ikan bilis utk berbuka puasa?  Emak ayah sue kat kampung siap buang ke tong sampah makanan yg tak habis lepas niaga dibulan puasa.. Anak kat bandar mkn bubur kosong dan ikan bilis utk berbuka... Masa tu.. Sedikit pun sue tak teringin nak mintak duit dgn emak ayah kat kampung.. Sebab sue rasa seronok hadapi kesusahan sebelum dtg nya kesenangan.. Terlalu yakin dgn surah :Alam Nasrah".. Menjadikan Sue berbuka puasa "senyum dalam tangisan" seorang diri di rumah sewa...

Terjemahan Surah Al-Insyirah:
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani
(1) Bukankah Kami telah melapangkan bagimu: Dadamu (wahai Muhammad serta mengisinya dengan iman dan hidayat petunjuk)?
(2) Dan Kami telah meringankan daripadamu: Bebanmu (menyiarkan Islam);

(3) Yang memberati tanggunganmu, (dengan memberikan berbagai kemudahan dalam melaksanakannya)?

(4) Dan Kami telah meninggikan bagimu: Sebutan namamu (dengan mengurniakan pangkat Nabi dan berbagai kemuliaan)?

(5) Oleh itu, maka (tetapkanlah kepercayaanmu) bahawa sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan,

(6) Bahawa sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan.

(7) Kemudian apabila engkau telah selesai (daripada sesuatu amal soleh), maka bersungguh-sungguhlah engkau berusaha (mengerjakan amal soleh yang lain),

(8) Dan kepada Tuhanmu sahaja hendaklah engkau memohon (apa yang engkau gemar dan ingini).

Yg buat sue melenting.. Seorang lelaki.. Sihat tubuh badan... Kecoh ada duit rm20 dlm poket.. Sibuk nak mintak sedekah sebab takut laparnya hari esok... sue pernah pergi keje duit ada dua puluh sen dlm poket... tawakkal kpd Allah.. syukur sgt2.. boss SMSB belanja makan tengah hari... mlm nanti mkn nasi putih dgn ayam goreng yg baki tengahari tadi!!! korang pernah rasa sampai tahap tu???? kawan2 tertawa kan sue... sebab tapau lauk yg tak habis makan masa lunch utk makan malam... pernah tak korang kena tertawa sampai mcm tu???

siang hari keje opis... malam hari ambik upah jahit langsir, upah sekeping langsir slidding door rm5. cuba korang bayang... upah utk 2jam sue keje cuma rm5 shj tauuu... housemate cakap.. baik tido jea lah drp jahit 2 jam dpt rm5. sue tak pernah dengar sindiran org lain... sue abaikan.. sue keje jugak jahit langsir tu... sebab ape? kalau sue berborak kat rumah... sikit sebanyak terbawa kpd mengumpat... termenung tak tentu hala.. tengok tv tak ada faedah... lebih baik sue ambik upah jahit... dpt jugak duit sampingan utk balik raya... ada korang fikir pasal bernilai nya duit yg sedikit lama2 jadi byk????

Waktu sue susah.. Sue sanggup jd kuli.. Keje lebih 8jam sehari drp sue mintak duit emak ayah utk buat berbuka puasa.. Hidup bagai sebatang kara di Sepang.. ada korang lalui spt yg sue rasa??? habissss tu.. bila Allah bagi sedikit kenikmatan ini.. jgn fitnah sue LUPA DARATAN!! Demi Allah.. sue takkan biarkan anak2 susah di perantauan suatu hari nanti... sue takkan biarkan diorang mencari pekerjaan sendirian... sebab... jika tak kuat iman... sudah pasti terjerumus di lembah kehinaan ketika poket kekeringan...

Sebelum korang dtg meminta minta duit percuma dgn sue.. Meh mkn ceramah dulu kat sini..

Kenapa nak mintak sumbangan? Kenapa nak mintak sedekah? Sedangkan keje kosong byk.. Oooo.. Malu nak keje kat restoran... Malu nak keje tukang cuci kat restoran.. Habis tu? Dtg mengadap sue.. Mekap tebal seinci.. Kasut tumit tinggi jln gelek bontot.. Mintak sedekah kat pemilik restoran yg tengah berpeluh dari kepala sampai ke kaki menggodek kuali hingga ke cuci2 restoran.. Tak malu ke? pemilik restoran tak sempat nak mekap... tak sempat duduk... tak sempat rehat... korang pulak sibuk nak duit percuma??? sedangkan tuan kedai iklan terpampang KERJA KOSONG!

Cuba set dlm kepala.. Buat apa2 keje asalkan bukan jd "Pemintan Sedekah".. Bukan jd peminta sumbangan... Kalau nasib kat Malaysia ni spt org pelastin yg tak ada peluang pekerjaan.. Makan habuk roti atas tanah yg baru lepas kena bom... Betul lah boleh mintak sedekah. Kat Malaysia ni.. Tak ada sebab nak jd peminta sedekah.. kerja yg paling hina adalah kerja peminta sedekah.. bukan nya keje tukang cuci... tolong lah set dlm kepala otak macam tu... ini tak... kalau time pusat zakat iklan utk bagi sumbang.... penuh dok kerumu pusat zakat... siap pertikaikan lagi.. nape dapat sikit... nape tak dpt itu... nape tak dpt ini... Astagfirullahazim... tak malu ke kat anak2... kita sebagai ibu bapa sibuk meminta bantuan... bukan sibuk bekerja!

sue pernah kena sindir kat sorang insan... "Awak tu... keje kena ingat kat MATI sikit... duit bukan boleh buat masuk KUBUR!!"

sue jawab.. "saya buat keje tanpa henti selagi Allah buka ruang rezeki saya tanpa henti.." sambil senyum..

lepas 3 bulan... perempuan yg sindir sue dtg lagi.. mintak pinjam duit rm1500.. sue tak layan sebab rekod hutangnya dah byk tak bayar dgn org lain... tak sampai setengah jam... perempuan tu terus block sue kat instagram... mudah kan??? kenal utk mintak duit dan mengata org jea... bila tak dpt apa yg diinginkan... blah begitu jea..

Jgn bg alasan.. Anak kecik susah nak keje.. Apaaa? Sue tak dengar... Heiii.. Anak sue kecik2 lah... Semua tak nak duduk kat rumah pengasuh/taska.. Setiap hari diorang mintak sue ambik awal.. Mintak duduk kat restoran time lunch.. Tak nak transit kat taska.  Tp sue kering kan hati.. Pujuk anak2.. #the_sufi_sisters wajib berguru dgn org lain jugak.. Duduk Dgn cikgu2 taska utk belajar tentang disiplin kan diri... mama bukan SEMPURNA dlm segala sudut.. Jadi.. Anak2 mama perlu ada guru yg lain jugak.. Sue anggap Pengasuh/cikgu taska ni merupakan guru utk anak2.. Ini bermakna.. Anak2  akan belajar tentang  "erti kehidupan" bukan dgn Sue dah Asben shj..

Cikgu2 kat taska.. Pengasuh byk mengajar tentang adab2 bermasyarakat kat anak2 sue. Jgn nak perasan diri tu terlalu sempurna nak didik anak tanpa ada guru luar lah.. anak2 sue pandai makan kat sekolah/taska... balik rumah cuma pandai makan jajan.. ais krim.. coklat... itu shj. skrg balik sekolah si kakak akan singgah kat rumah pengasuh adik raina yg di panggil Ibu Ti... belajar makan masakan kampung.. skrg sebelum sampai rumah.. kena makan kat rumah  ibu Ti.. kakak mkn terkial2 masakan kampung... haaaa.. kena suap ngan pengasuhnya... kena telan nasi lauk kampung tu... hahaha... baru tahu cara sue disiplin kan anak2. kalu sue suap berperang satu taman... "mama yang penyanyang digelar mama yg garang... gara2 bab makan"..

setiap kali kakak dan dekna mintak dtg restoren lepas sekolah... ayat sue pasti buat diorang terdiam dan sedar kesalahan diorang.. "kalau korang duduk dgn mama waktu siang.. korang tak nak makan nasi... asyik nak mkn jajan.. ais krim.. coklat... kalau tak ada 3 benda tu.. korang sanggup berlapar .. korang tengok youtube sampai lupa nak tido petang dan mandi. kalau korang kat taska.. korang akan berdisiplin... ada masa makan.. ada masa mandi... ada masa tido... mama rasa korang lebih baik berada di taska waktu siang... muktamad!!"

Cuba korang tengok pekerja2 Indon.. Korang tengah membuta mata  tido lena lepas subuh.. Org Indon dtg malaysia tanpa permit kerjaa tengah ambik upah memasak kat restoran2... Tengah korang celik mata pukul 10 pagi.. Org Indon dah dpt upah Rm50.. Tengah korang pikir nak mintak sumbangan kat mana.. Org Indon sambung kerja jd tukang cuci tengah hari dapat upah lagi Rm50.. korang yg pemalas mkn nasi tengahari dgn telur mata sambil minta simpati.. Org Indon sambung jd tukang cuci di waktu petang.. Dapat lagi upah Rm50.. Korang yg pemalas sibuk tidur di waktu petang.. Skrg sue nak korang kira.. Berapa pendapatan minimum org Indon keje disiang hari ketika korang tengah malas malasan?  Rm150 sehari x 30hari.. Org Indon boleh dpt rm4500 sebulan.. Kalah gaji executive yg pakai smart2 kan? Ada customer nasi kerabu sue... indon kahwin dgn bangla... ada anak 4 org, semua masuk universiti tanpa hutang satu sen pun... beli kereta secondhand cash itu petik jari jea...

Tlg laaa... Jgn nak sebut depan sue.. Tak ada duit nak mkn.. Tak ada duit nak beli susu anak... Sue tak layan lah... Meh sini sue bg keje.. Upah Rm50.. Hantar anak ke pengasuh selama 4 jam.. Bayar kat pengasuh rm10 utk 4 jam.. Ada baki lagi rm40.. Dengan upah rm40 tu... Boleh beli berbotol-botol kicap... boleh beli gula... susu... ini tak... korang tak malu ambik barangan kering yg masjid/surau sediakan utk org susah... sedangkan korang ada kudrat utk bekerja!!!! sue pernah ke masjid kampung2... gula sempat bersemut.. sebab org tua di kampung malu nak ambik barang kat masjid... tapi... masjid kat bandar ni... letak barang dapur tak sampai 5 minit.. terus licin...

Di restoran sue... OKU pun sue ambik utk bekerja... yg sue tolak mentah2 ialah PEMALAS!!

hmmm... satu lagi yg sue heran... suri rumah suka main kutu dgn duit yang suami bagi utk beli barang dapur.. alih2 terpaksa masak lauk sikit... kurang perasa sebab duit dapur guna utk main kutu. cuba korang buka mata hati sedikit... drp korang main kutu.. lebih baik ambik upah jadi cleaner.. duit dapur bertambah kan? macam2 boleh beli utk lepas apa yg rasa tekak nak... tak perlu mintak duit suami.

Lepas ni.. Tiada lagi sumbangan utk org yg menolak pekerjaan di Restoran Nasi Kerabu Sepang.. Sue akan blacklist terus.. Peluang pekerjaan ada.. Tp malas.. Org malas menghampiri kepapaan..

Bila sue bukak restoran... apa yg Tun cakap memang benar 100%.. masakan restoran di monopoli oleh orang indon dan siam.. sebab bangsa kita MALAS!!!

Bangsa Melayu adalah bangsa yang hebat tetapi Tun Mahathir kata inilah kesilapan orang Melayu sehingga kita jadi lemah.

1. Orang Melayu tidak bekerja sekuat orang lain
2. Orang Melayu tidak ambil berat tanggungjawab
3. Orang Melayu kurang meneliti sebelum buat keputusan dan bertindak
4. Orang Melayu kurang kuasai ilmu dan maklumat yang diperlukan untuk buat keputusan
5. Orang Melayu lebih suka serah kerja kepada orang lain
6. Orang Melayu cepat menuntut hak. Mahu gaji tinggi tetapi kerap bawa M.C. apabila tidak hadir bekerja

“Tanpa izin saya berani mendakwa kita malas. Kita lebih suka serah kerja kepada orang lain. Hari ini kita dapati ramai orang asing datang bekerja di negara kita. Kenapa? Kerana kita tidak sanggup bekerja. Pergilah ke tempat kerja dan kita tidak akan bertemu dengan pekerja kita.Ya, memang kerja itu berat. Mungkin kotor dan berbahaya. Kita cuma cari kerja yang ringan, dikilang berhawa dingin. Tetapi disitu pun daya keluaran atau produktiviti kita rendah” – Tun Dr Mahathir Mohamad

BERAMANAH

7. Orang Melayu mudah memungkiri janji
8. Orang Melayu tidak segan untuk mengambil barangan atau duit yang bukan milik kita
9. Orang Melayu berat membayar balik hutang

“Walau apapun alasan yang diberi, hakikatnya kita tidak bayar hutang. Bagi kita ini perkara kecil. Tetapi bagi bangsa kita, ia memburukkan kepercayaan kepada kita. Orang tidak suka bagi pinjaman kepada kita. Bank tidak sanggup memberi hutang kepada orang Melayu kerana percaya mereka tidak akan bayar. Maka bermasalahlah peniaga Melayu, sukar untuk meminjam modal. Maka marahlah kita kepada bank. Janganlah aniaya kita kerana orang lain yang lokek. Tetapi kita sudah terkenal sebagai bangsa yang lokek. Maka terpalitlah juga kita kerana bangsa kita tidak dipercayai” – Tun Dr Mahathir Mohamad

BERPERASAAN MALU

10. Orang Melayu tidak ada rasa malu kalau tidak bayar hutang
11. Orang Melayu tidak ada rasa malu dan tidak peduli sekiranya dianggap tidak beramanah
12. Orang Melayu tidak ada rasa malu sekiranya gagal menjayakan tugas
13. Orang Melayu tidak peduli kualiti sesuatu produk dihasilkan

“Budaya, nilai hidup, sifat yang baik dikatakan baik kerana ia baik bagi kita. Kita akan berjaya jika kita miliki dan amal nilai-nilai yang baik. Terdapat banyak nilai hidup yang baik. Tetapi saya sebut disini hanya tiga sahaja. Iaitu rajin, beramanah dan berperasaan malu. Dengan tiga ini sahaja pun kita boleh berjaya, kita boleh bersaing dengan orang lain dan menang dalam persaingan kita. Cubalah.” – Tun Dr Mahathir Mohamad

#copypaste

***Dulu sue marah bila Tun kata Melayu malas.. Sebab byk lagi bangsa lain yg pemalas... Tp bila sue bukak restoran.. Betapa susahnya nak cari pekerja local (Melayu) sekarang su akui.. Yesss!! Melayu pemalas!

Pernah seorang wanita Melayu yg tak ada keje tetap bgth sue.. "Tak ada org kita nak buat keje2 restoran.." dia cakap macam tu.. Sedang dia adalah seorang penerima zakat dan sentiasa mengharap sumbangan. tapi malu nak keje di restoran... sedih kan!!!!


Done!!! apa yg sue bebelkan ni... korang nak marah... marah lah... sue tak ambik kisah pun.. Bye!!!