Thursday, 24 May 2012

Kelebihan Air Shifa...



pagi2 ni... sue terpikir pulak nk tulis entry tentang AIR... :)
mcm biasa la... sambil baca... sambil dengat nasyid "7 Sunnah Nabi"

kalu dulu... sue suka minum air bacaan yasin atau ait kolah masjid... sbb sue nk air tu betul2 bersih zahir dan batin.. kalu memasak pulak.. sue akan bacakan yasin pd garam... spy bersih!!!

Bersih zahir utk air ----------->>> guna filter air
Bersih batin utk air -----------.>>> bacaan ayg suci Al Quran/zikir.

memandangkan dah ada anak ni... nak baca Al Quran pun x sempat... kadang2 baca Al Faihah/ayat kursi sambil lipat telekung... kadang2 sambil panaskan enjin kete... tu jea la yg sempat.. kalu kita baca yasin sblm pergi kerja... x sempat nk kemaskan bilik tidur.. ataupun lambat ke tmpt keje...

pikir punya pikir... mcmana sue nk dptkan air berkualiti ... tung teng tung teng...

tergerak hati utk temuramah Pak Kiyai yg mengusahakan air SHIFA.
katanya... air bersifat sgt sensitif...

kalu kita BACA yasin kat air tu... air akan jd air yasin, bila kita letak air yasin tersebut dekat dgn TV atau radio yg byk muzik2 rock... maka air itu sudah menyerap lagu2 tersebut. malekulnya akan berubah...

BERBEZA

dgn PENGISIAN Ayat2 suci Al Quran... apabila sudah buat pengisian ---->> InsyaAllah kesucian air itu tetap ada.. wlpn letak depan TV...

barulah sue faham perbezaan pengisian dan bacaan Al Quran terhadap Air.
apa lagi... sue sambar la sekotak!!! ada 24 botol... RM2/botol...
kalu beli direct kat kedai Shifa dpt RM2/botol... kalu beli kat agent2 luar RM2.50-3.50/botol.


RM 48/box

sehari sue minum 2000ml air... maknanya 4 botol air shifa???? RM8 utk sue seorang... belum termasuk asben dan Daina lg... boleh kering poket cam nih.. pikir punya pikir..

balik umah... . tuang jea dlm balang air shifa sebotol... pandai2 lah air shifa tu merayap kat dlm balang tu..
sbb nk jimat punya pasal!!!..
setiap kali air balang tu abih... sue akan masukkan air filter + sebotol air shifa = jimat kan????

kalu nk masak nasi ke... nk minum ke... ambil jea air yg dah ada pengisian Ayat2 suci Al Quran tu..

tuang air shifa sebotol utk sebalang air miniral.

kalau nk outstation atau balik kampung... sue akan bekalkan air shifa ni... xperlu lah beli air mineral yang tidak ada pengisian apa2 tu... 

Dengan mulakan BISMILLAHIRAHMANNIRRAHIM... Air siap utk diminum!!!

Jom kita study pasal air pulak... okey?

Sel-sel tubuh memerlukan air sebagai sumber makanan utama dengan membentuk 70% daripada tubuh adalah air. Berlandaskan fakta ini dapatlah kita simpulkan bahawa makanan dan minuman yang baik akan membentuk sel-sel yang baik. Sel-sel yang baik ini pula akan bergetar mengeluarkan tenaga. Perubahan kekuatan bioplasma dan sinar cahaya oleh tenaga itu pula telah dibuktikan secara saintifik berkait rapat dengan kadar kesihatan, fizikal, emosi, malah psikologi dan kerohanian seseorang. Maka kini terbongkarlah secara saintifik rahsia rawatan alternatif (Pengisian ayat2 Al Quran pd air) yang diamalkan oleh orang-orang terdahulu yang digelar sebagai sains kuno.



Firman Allah SWT dalam Surah Al-Israa’ ayat 82 mafhumnya:

“Dan Kami turunkan daripada Al-Quran apa yang menjadi penyembuh(ubat) dan rahmat bagi orang-orang yang beriman (yang mempercayainya) dan tiadalah Al-Quran itu menambahkan kepada orang-orang yang zalim selain kerugian.” 

Sabda Rasulullah SAW;

“Lazimilah kamu menggunakan dua penyembuh iaitu manisan madu(asli) dan Al-Quran.”


mungkin ada yang mngatakan... terlalu ta'sub kpd air bacaan Al Quran adalah SYIRIK!!!!...
yeppp~ betul! cuba teliti permasalahan ini...

Sains telah menemui jawapan dan kebenarannya, apakah kita mahu menyangkalnya? Atas dasar syirikkah? Makan panadol dengan mengiktikadkan boleh menyembuhkan sakit kepala, adalah syirik!!!!. Salah panadol atau salah pemakannya? Salah makan atau salah iktikad? 
Sama-sama kita halusi permasalahan ini.


Ini contoh molekul air :


Ketika dibacakan doa untuk penyembuhan ke dlm air :














Selain itu, jika kita sekadar menampal perkataan baik seperti ucapan terima kasih, juga membentuk molekul yang cantik. Begitulah juga jika sebaliknya.

Selanjutnya ditunjukkan kata ”malaikat” : terbentuk rantai dengan kristal hexagonal yang      indah (gambar diatas) dan ketika ditujukan kata "setan", kristal berbentuk buruk dengan bola api ditengah (gambar dibawah).



kalu diikutkan logik pun...
badan kita mempunyai 70% air... tiba2 ada org mengata perkara2 buruk.. menfitnah.. memaki kita..
pasti seluruh badan kita menyirap kepanasan!!... 
sebenarnya bkn darah yg menyirap.. tp perubahan aura molekul air yg kristal kpd molekul air yg besi buruk yg panas!!! 

tapi... bila kita mendapat pujian... penghargaan...
seluruh badan kita akan terasa sejuk... maknanya air dlm badan kita mempuyai molekul air berkristal sbb solat yg kita lakukan... dan kekal berkristal bila dpt pujian.

ini adalah contoh respone air cepat menangkap sesuatu yg kita hadapi seharian.



Sekian!!!!

Selamat mencuba gaya pengambilan air style SUEperb MaMa!!!


Wasalam... layan zassssss.....!!!!



Wednesday, 23 May 2012

Jom amalkan "Gaya Hidup Berjiran"




Entry kali ni ----------> sue nk citer pasal hidup bermasyarakat pulak... mcm biasa la..
sambil baca entry sue... sambil dengar lagu pasal jiran lerrr...


Ramai yang abaikan cara hidup bermasyarakat.. masing2 kuar awal pagi kunci pintu rumah... balik lewat mlm kunci pintu rumah ... sehingga x bertegur langsung dgn jiran...

silap2 nk kuar rumah pun pandang kiri kanan dulu sbb malas nk bertembung ngan jiran.. malas nk tegur jiran.. malas nk senyum kat jiran... haih!!


cari hadis yg menyebut tentang "Jiran"... apa lagi...godek pak cik google lerrr..
tingat masa kat kusza dulu, sue kena hafal hadis ni.,.. hmmm... masa tu hafal utk lulus exam... skrg baru cuba utk amalkan..


Ini adalah hadith ke lima belas(15) dari kitab hadith 40 karangan Imam Nawawi. Marilah kita sama-sama menghayati isi kandungan hadith ini dan mengambil pengajaran sebagai panduan hidup kita bersama.


عَنْ أَبِي هُرَیْرَةَ رَضِىَ الله عَنْهُ أَنَّ رَسُوْلَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّم قَالَ: (( مَنْ آَانَ یُؤْمِ ن بِاللهِ وَاليَوْمِ الآخِرِ فَلْيَقُلْ خَيْرًا أَوْ لِيَصْمُتْ، وَمَنْ آَانَ یُؤْمِنُ بِاللهِ وَاليَوْمِ الآخِرِ فَلْيُكْرِمْ جَارَهُ، وَمَنْ آَانَ یُؤْمِنُ بِاللهِ واليَوْمِ الآخِرِ فَلْيُكْرِمْ ضَيْفَهُ )) رواه البخاري ومسلم.


Terjemahan Hadith


Daripada Abu Hurairah r.a., bahawa Rasulullah SAW telah bersabda: Barangsiapa yang beriman dengan Allah dan hari akhirat, maka hendaklah dia berkata baik atau dia diam. Barangsiapa yang beriman dengan Allah dan hari akhirat, maka hendaklah dia memuliakan jiran tetangganya. Barangsiapa yang beriman dengan Allah dan hari akhirat, maka hendaklah dia memuliakan tetamunya. (Hadith riwayat al-lmam al-Bukhari dan Muslim.)



sebenarnya nk hidup bermasyarakat di bandar ni x susah... caranya mcm ni :
* join aktiviti surau spt gotong royong, 
* kelas pengajian agama
* jarang2 tu keluar lah solat berjemaah di surau sambil bertegur sapa.

======> untuk kunjung rumah ke rumah utk bertegur sapa... x mungkin kita lakukan sbb takut mengganggu jiran utk berehat setelah penat bekerja.. sooooo...  kita join aktiviti bermasyarakat la..

ini contoh sue dan asben join aktiviti bermasyarakat di Taman Dahlia.





1) Gorong Royong Taman Dahlia


2) Gotong royong Surau Taman Dahlia

org lelaki cuci longkang... org pompuan kira duit tabung surau.. adilkan???
kaum yg lemah kena wak keje ringan2 jea... hihihihi
aktiviti start kul 8 am - 10 am
rehat berhenti mkn jap..
Daina ahli gotong royong yg paling muda kat situ...

haaa... tu asben sue dok menyapu... 
sue tukang ambik gambar nk masukkan dlm blog!!!  heee... smile :-)

kul 10.30 semua ahli goyong royong akan menikmati juadah yg disediakan oleh AJK surau..

nasik lemak... roti canai... bihun goreng... puding roti... jom mkn duluuuuuu...

tmpt mkn lelaki dan pompuan di asingkan... 
woww.. teringat zaman sekolah menengah dan zaman kusza dulu... 

inilah bangku yg kaki daina tersepit... hahaha... saje wak iklan time org tengah kusyuk mkn...
meraung la Daina... kah3... 
kalut ayahnya kopek besi tu... pastu semua org gelak... muahaha



3) Kelas pengajian agama

Ini pulak kelas pengajian agama di Surau Taman Dahlia... setiap hari sabtu pukul 9am

ada anak kecil.. xde masalah utk join majlis agama.. angkut sekali la... 
pastu dok belakang sekali... 
bagi anak2 kita main kat belakang... memanglah kita rasa x boleh fokus utk faham apa yg ustazah ajar...
tak pe... yg penting niat krn Allah utk berbaik2 dgn jiran.. dan bertegur sapa ngan jiran..

ish... lambatnya ustazah dtg... Daina dah ngantuk la... mana geng daina ni...
hohoho... dia dah mula cari geng nk bising la tu...

--------------------------------------------------------------------------------------------------

kalu kita sibuk ngan tunggakkan keje rumah kita yg seminggu tu..... 
- nk iron baju
- nk mop lantai
- cuci baju
- nk masak

----------> pergi sekejap jea la ------> sejam/setengah jam jea.
utk bgth kpd masyarakat yg kita masih tinggal di Taman tue..


Kenapa sue titik beratkan join jemaah surau?
bila kita mati nanti... jemaah surau dan jiran tetanggalah yg akan urus jenazah kita.
bkn customer shopping complex!!!!
nk harap kan saudara mara dan kawan2... semuanya berjauhan... itu pun belum tentu dtg ke tak.. semua kena ikut cuti masing2..

Sue ambik pengajaran satu jea:
pengalaman utk buat baca yasin di rumah baru... call lebih 20 org kwn2 sue dan asben... yg dtg cuma 5 org shj... itu pun dtg time yg berbeza2... mcmana nk berkumpul utk baca yasin... ada yg balik awal dan ada yg balik lambat..

alih2 asben sue pegi solat berjemaah di surau depan rumah...
terus Pak Imam tu buat pengumuman -----> lepas solat asar majlis baca yasin berjemaah sempena masuk rumah baru pun bermula...
 masa tu terasa Keberkatan Hijrah...  berkat bertegur sape ngan jiran
 dan hidangan pun diberi kpd org yg dekat dulu (jiran)..
Alhamdulillah...

Asben ngan Daina...

Jemaah Surau mulakan Doa masuk rumah baru dan diiringi yasin


abih sudahhh citer SUEperb MaMa utk kali ini...

Jommmmm!!! ikut gaya berjiran style SUEperb MaMa!!!!



sekian... Wassalammmm... zasssss!!!!









Thursday, 17 May 2012

Resepi untuk bayi



Terima kasih kpd :

**asben yg sambut besday SUEperb MaMa mlm td.. best sgt2 kek tu..  terharu giler2 ngan hadiah mlm td.. kuikuikui...
**ibu sue yg melahirkan sue ke dunia mengalami saat peritnya bersalin.. n mendidik sue menjadi anak yg berguna ... hihihi
**warga Star Medik yg sudi sambut dan beli kek besday...
**sahabat handai yg wish sue kat fb dan sms... tqvm.


hari ni sue masak bubur utk daina dgn penuh senyuman dan bersemangat dlm memulakan hidup dgn umur yg baru... cewah!!! sambil2 belajar masak resepi SUEperb MaMa kali ni... Jom layan lagu besday utk SUEperb MaMa..


Bila baby dah pandai mkn makanan sedap... si kecil dah tak nak mkn bubur campur daa...

sooo... si mama kena kreatif la dlm penyediaan menu baru ni..


kali ni terpaksa pakai 2 dapur lah.. 
satu utk nasi lembik dan satu lg utk lauk bercampur sayur.


tumis bawang merah dan bawang putih hingga wangi..
masukkan serai yg di ketuk sbg perasa.(halia pun boleh)
masukkan ubi kentang dan ayam/seafood yg di cincang halus.
 tunggu hingga bhn2 td masak.
masukkan daun salad dan buah tomato yg dipotong kecil.
pastu blender.

taddaaaaa..... SIAP!!!   wallaaa... wallaaa.. bau yg menyelerakan


skrg kena guna nasi dan lauk bekas yg berasingan..
sue masih lg blender spy Daina dpt mkn sayur dan lauk byk2.. 
kalu sue bg yg x blender Daina mkn sikit dan cepat jemu sbb mengunyah lauk ambik masa yg lama bg baby yg belum ada gigi gerahang..


tendedeng!!! bekal daina siap utk di hantar ke rumah pengasuh... :-)


senyuman SUEperb MaMa sambut besday thn ni belum abih lg tau...
 biar lah sue Abadikan memori dlm blog ni... okey?..

ni nk tunjuk kek besday dr Abgku Syg yg sgt2 sue cintai.. muahhh!! chot2..


terharu gilerr bila baca tulisan tu...


gambar ni xberapa nk ayu la... sbb x pakai bedak.. hahaha
sue dpt hadiah..tonok tangat2.. tp xboleh tunjuk dlm ni... Biarlah Rahsia!!...muahahaha


Sambut besday utk kali keduaaa....
Terima kasih Star Medik!!!... 
Besday Sue 18 May... besday hasbul 13 May... so boss raikan sekali la...
muka xcited... kek ice cream!
thn ni thn yg paling gembira sue di Star Medik...
pertama : sbb sue dah ada suami dan anak!!! hahaha
selamat dr fitnah... Alhamdulillah.. 
7thn sue di star medik... jatuh bangun... suka duka.. hina mulia... dibenci disayangi.. dipulau..
semuanya sue terima atas nama "ALLAH Menyayangiku" 

sue bermula dgn seorang yg xde keyakinan diri, kmd mendapat gelaran... 
org kanan boss... 
pastu dpt gelaran Singa Star Medik...
kali ni gelaran terbaru yg sue dpt IRONLADY!!!!
skrg sue kena kerja seikhlas mungkin dgn niat krn Allah... spy dpt gelaran SUEperb IRONlady!!!

Ameeennnnnnnn!!!!30000000000000x

inilah tmpt sue mencari rezeki..
yep!!! xnafikan.. byk sejarah hidup sue di SM :


bermula dgn berjalan kaki ke tmpt keje ---> ambik kursus UBS accounting profesional ----> pastu beli kereta myvi hijau---> pergi umrah---> beli rumah flat
--->kawin ngan Mohd safie pun jumpa jodoh di SM---> dpt Nur Sufi Hadaina---> beli rumah teres---> deposit dan renovate rumah yg abih puluhan ribu pun hasil dr SM... 

bayar bulanan????---->>>>> asben la... hihihi

Star Medik bkn pemberi rezeki tp Star Medik adalah perantaraan rezeki sue dr Allah SWT!! 


inilah ghuper org yg kongsi kek besday ngan sue... xleh dok sebelah2.. nanti fitnah!!!


Jom mkn kek duluuuuuuu.... layan zasssss!!


Siap sudah resepi dan citer sikit2 pasal sejarah hidup SUEperb MaMa!!!

Wassalam...





























Thursday, 10 May 2012

Khasiat Budu



khasiat daun salad cicah budu!!! best gilerrrr...


kalu dah namo klate jati...makan ape pun nk cicah budu...hihihi

Tadaaaa!!! hidangan diet utk mkn mlm : 

sejambak salad dan semangkuk budu sue dan asben sekali hadap.. hihihihi
jom kita layan khasiat salad dan budu.

Tahu tak yang Daun salad kaya dengan kalsium, magnesium, potasium,
 fosforus, sodium, vitamin A dan C, zat besi dan zink. Gabungan 
kandungan di atas menjadikannya sebagai sejenis kompaun iaitu
Lactucarium.



Lactucarium ni berfungsi sebagai sedatif. Jadi, ia mampu 
tenangkan diri anda, menghilangkan keresahan serta 
melapangkan fikiran.

khasiatnya :
Salad mengandungi karotena dan air - ia dapat menghilangkan 
dahaga serta melancarkan sistem pernafasan dan penawar bagi
 anda yang masalah gangguan tidur (insomnia). kaya dengan 
zat besi, kalsium,fosforus, sodium, potasium, vitamin A dan C, 
mangnasium dan zink itu. Salad juga mampu mengurangkan 
paras kandungan gula dalam badan, mencegah kanser, 
mengubati kencing manis, gout, penyakit jantung dan 
sistem penghadaman.


ni nak citer pasal budu pulak... syoknyerrrr buduuuuu...
budu

















“Proses penapaian budu menguraikan bahan organik kepada peptida
 dan asid amino yang menyumbang kepada rasa dan aroma lazat 
serta mempunyai nilai kosmetik.
“Ia berkesan sebagai agen mencerahkan kulit dan antipenuaan.Semua ini 
berlaku kerana ekstrak marin daripada budu berupaya melawan radikal bebas, 
merangsang pertambahan sel kulit dan menggalakkan penghasilan kolagen. 
dgn pengambilan budu xperlulah mkn supliment2 yg berkolagen tuuuu...
“Ia juga mampu melindungi kulit daripada sinaran matahari,” terang beliau 
yang telah melakukan kajian makmal dan ujian ke atas 25 individu. Sebahagian 
besar individu yang diuji mendapati wajah mereka semakin cerah, bintik jerawat 
berkurangan dan menyelesaikan masalah kulit berminyak.
Kemudian menurut satu kajian yang dilakukan di luar negara, 
budu sangat bagus untuk di makan kerana ia 

Kajian pemakanan Jepun, Amerika Syarikat, Australia, New Zealand dan Jerman 
mendapati budu memiliki gluthaione iaitu bahan antioksidan yang mampu 
memerangi pelbagai penyakit termasuk kanser.

Pengkaji Universitu Carolina, AS mengatakan unsur genestin dan phytoestrogen 
dalam budu boleh melambatkan penuaan dan mencegah barah payu dara. 
(tu sbb oghe klate comel2 belako... hahaha)

Satu uji kaji rambang mendapati pengambilan budu sebayak 150 gram sehari 
selama dua minggu dapat menurunkan kadar kolesterol ke tahap luar jangkaan. 

Budu berpotensi mencegah cirit birit dan penurunan kolesterol darah, begitu juga 
penyakit jantung dan hipertensi.

Didakwa budu juga boleh menjadikan seseorang lebih pintar kerana ia 
merangsang sel otak.  Ia juga membantukkan pertumbuhan bakteria yang 
menyebabkan kembung perut. (tu sebab oghe klate bijok2 belako... wakakaka)


tak payah berhabiskan wang utk beli supplimen2... jom layan khasiat makanan 
fresh dr ladang!!!

zassss... resepi dr SUEperb MaMa!!!!



Thursday, 3 May 2012

Kisah Daina!!! Episod 1.




Sambil baca entry terbaru SUEperb MaMa... jom layan lagu "Di mana kan ku cari ganti"

citernya berbunyi begini...

24 Apr SUEperb MaMa terpaksa cuti sbb pengasuh Daina sakit.
25 Apr kami terpaksa kerja bertiga.. hehehe.. takkan nk cuti lagi... ngamuk boss sue nanti.. nasib baik asben ada sifat toleransi.

kuar umah pagi2 buta terus ke opis sue utk ambik quotation yg perlu dihantar ke Putrajaya.
 
kami sudah siap sedia utk kerja bertiga!!!! 


kul 8.30am sampai opis sue (5 minit dr umah)... wakakaka.. dekat kan? sekali dengar lagu For The Rest of Life... tup2 dah sampai opis. hihihi
pastu berkejar ke opis ayah daina pulak... nk check in kat sana... kang x pasal2 dpt rekod buruk..


ni kami tengah lepak2 dan breakfast sblm masuk opis Ayah Daina!!!
keje2..
Daina main ngan Haziq... Daina tukang kacau Haziq.
untie Jaja melayan kerenah Daina..
Cian tengok daina... nk Ipad jugakkk... Daina dah 2thn nanti baru ayah beli erkk..



 sepagi SUEperb MaMa kat opis asben... sue x duk diam nya.. apa lagi!! ambik kesempatan utk belajar buat tender lerr... ini contoh2 tender yg asben sue buat.
mesti ada section dan telinga.. spy penilai senang cari..
letak logo organisasi yg kuarkan tender di cover depan.
kemas kan?? mcm keje org pompuan.
lepas ni sue boleh praktis kat tmpt sue keje pulakkk..

lunch kejap... hmmm daina ngan itik yg sentiasa berkepit tuuuu...

dah sampai Putrajaya... skrg giliran ayah dan Daina teman mama keja pulakkk!!!
si Daina sibuk membaca artikal Khasiat Susu Ibu... hahaha
si ayah teruskan ber BBM keje sambung menyambunggggg...

wlp sy penat ikut mama dan ayah keje... sy tetap jaga keterampilan rambut dan style scarf sy tauuu!!!


sekuat hati daina tolak tuhhh!!!

tengah kami dok happy keje bersama... tiba2  terima msg yg menggegarkan hati dan fikiran kami... msgnya begini : "Slm su, K.ton minta maaf byk2 krn selepas ni k.ton xdpt jaga daina lg.. Doc suruh kak ton rehat.. try su tanya kak gie, dia pun mengasuh budak ok jugak."

lepas baca msg nih.. kami jd kebengongan jap... esok nk balik klate (keje + ziarah org tua)
nak tak nak petang ni jugak kami kena cari pengasuh baru utk daina.

kul 3pm singgah opis sue kejap... settle kan apa yg sepatutnya settel..  asben dan daina tunggu dlm kete.
sue mcm lipas kudus kat dlm opis... jiwa pulak melayang2 dok pikir apa nasib daina lepas ni..
boleh ke dpt kasih syg spt yg umi bagi..

sifat umi yg sue kagumi : cakapnya yg lemah lembut, tutur kata yg sopan, cara teguran sebaik mungkin utk menjaga hati anak kecil. 

mungkin rakan2 ingat sue seorang yg garang... tegas... serius... betul semua tuu!! tp sue guna untuk keje shj. dlm keluarga sue sedaya upaya bersikap selembut mungkin terutama dgn anak kecil. sbb bahasa percakapan kita nanti anak2 akan tiru.

percaya tak. sue tinggal di flat tu 2thn sblm berkahwin. sue selalu perhatikan cara kak ton  bercakap dgn anak asuhannya. sehingga terdetik dihati sue "bila aku ada anak nanti.. aku nk bg kak ton mengasuh"
Alhamdulillah... selepas bersalin ramai yg mintak nk jaga anak sue.. tp sue bg kak ton yg jaga..

kak ton betul2 sabar ketika mengasuh daina.. daina menagis tanpa henti dipujuknya elok2... di dodoikan.. makan pun atas riba... pakai baju atas riba... mcmana x manja anak aku oiiiii...

kul 4pm kami ziarah kak ton.. kesian tengok kak ton... menangis2 nk pisah ngan daina. sue pun turut nangis sama.. ciannn.. daina nampak umi jea.. terus nk dukung dan peluk umi.. 
masa tu umi ckp "umi syg daina... kalau boleh umi nk jaga daina.. tp umi xsihat" pastu kak ton terus nangis dan cium daina. aduhai sebaknya dok dlm situasi tu..

kami terus round taman... cari pengasuh...
rumah pertama : fail.. sbb rumahnya padat ngan anak sendiri 5 org... saudara mara yg ramai.
rumah kedua : fail.. sbb dia xboleh terima 2 baby dlm 1 masa.
rumah ketiga : call kak ani kwn taska dulu.. fail.. sbb dia sendiri dah nk bersalin.
rumah keempat : call jea.. fail.. sbb ada 3 baby yg dah jaga.
rumah ke lima : kami betul2 buntu.. suami pulas stereng kete ikut suka jea... xsangka pulak berhenti di rumah pengasuh... tip top tip top... kak ita setuju terima daina... wlpn dah ada 6 baby.


dlm dok penning2 tu kami teruskan juga plan balik klate utk keje + ziarah org tua.
jumaat perjalanan, sabtu rehat, ahad n isnin keje, selasa bertolak balik KL. Fuhh!!! penat giler.
x rasa cuti pun.. sekejap sgt di rumah org tua..

 Rabu kul 8am hantar daina di umah pengasuh baru kak ita.. sue bukan main syok lg wak keje kat opis, dok ingat anak serasi ngan kak ita. rupa2nya menangis dr pukul 9 hingga kul 1pm tanpa stop. kecur hati seorang ibu bila tengok anak teresak2 sendu dlm walker terus menjuru ke pintu bila dengar ibu beri SALAM.
Sue terpaksa ambik halfday.
mata bengkak - kesan nangis diumah pengasuh baru

 dok nyusukan anak.. kepala pusing2 pikir "kenapa daina x serasi dirumah kak ita"
zapppp!!! jwpannya... umah kak ita ada 6 org baby... daina pulak dah biasa ngan umi dan fikoh sorang. so daina dpt tumpuan penuh dr umi. daina ni memang baby yg sgt manja... dlm hidupnya cuma ada mama ayah... family umi dan cik suenya : tendedeng!!!
inilah ciksue  nyaaaa!!! yg suka manjakan daina.. suka peluk cium daina!!!

sue perhati daina ketika di umah kak ita.. daina rimas sbb suasana baby yg ramai dan bising, baby lain suka rampas mainan daina. hmmm... cancel umah kak ita... 

kul 5.30 pm terus jumpa kak ling (jiran kak ton)... dia ckp nk cuba jaga daina. lega sekejap!!!

tup2!! asben BBM bgth emak belah perak sakit pulakkk... dgn kepala berdenyut2 xcukup rehat... bersiap utk balik perak. bertolak dr umah kul 8.30pm... asben selesaikan keje2 tendernya sampai kul 11pm... SUEperb MaMa pun dah xberapa super dahhh.. walalala... sampai tertido 2 beranak tunggu asben siapkan keje... huhuhu
kul 11pm bertolak balik perak - sampai perak kul 1.30am... penat gilerrrr... kepala rasa mcm kena tenyeh2 ngan selipar kayuuuuu...huhuhuh.. sakit gilerrrr.
sue ambik EL... company nk marah pun marah lah... tanggungjawab sebagai menantu solehah ni kena laksanakan... hihihihi... solehah la sanggggaaaatttt!!! wakakaka


2 apr kul 1pm sampai sepang... dlm perjalan tu ada customer mintak quotation... ada yg mintak sponsor.. ada yg ajak jumpa... adulaaaa... keje byk yg bertindih2.. belum kira akaun syrk yg baru siap 70%.. belum boleh pass kat asst lagiii... peningggggggg!!!!

kul 2 asben gi keje... sue masih berkepit ngan daina nk test serasi ke tak ngan kak lin...
sejam sue dah lepak ngan kak lin teman 
kan daina... tiba masa utk tinggal... Daina melalak trauma kena tinggal smlm pun belum abih lagi... tangisan pun sama... menangis tanpa henti... sue sempat ke tangga jea.. pusing balik x sampai hati anak melalak 1 flat dengar. termenung lagiiiiiii....

kak ling ckp... "kalu mcm ni la kerenah daina.. baik sue berhenti kerja sbb rezeki duit boleh cari dimana2... nk dptkan Daina bukan senang.."
betul jugak kata kak ling... berapa kali putus cinta baru dpt kawin... dah kawin gugur pulak... baru la ngandungkan daina.. cukup 8bln... kuar masuk wad pulak sbb contruction x regular...belum dikira gembak pasal kadungan yg boleh bawak cancer rahim lg!!!" 
susah memang susah!!!

bawak jumpa pangasuh lama (kak ton) 
buat perundingan semula... "keputusan xtray kak ton belum kuar lg"..

Terus terang sy bgth : berhenti keje!!!!!
kalau kak ton x dpt jaga daina... terpaksa korban kan kerjaya yg dah 7thn sue bina..., sedih memang sedih.. tp amanah Allah x boleh diabaikan... rezeki pasti ada asalkan kita gerakkan tangan dan kaki... yakin dan nekad!!! 

plan selepas berhenti keje : kembali balik tujuan sue beli umah teres 2 tingkat ni... heheheh...
tujuannya adalah standby jika hilang pekerjaan sue akan bukak taska. hujung minggu buat akaun UBS utk syrk sue keje skrg atau mana2 syrk. tingkat bawah pastikan keselesaan utk anak2 asuhan.. sediakan mainan... lantai yg lembut.. tingkat atas utk family sue rehat... terutamanya utk asben sue rehat tanpa gangguan kanak2.
xmungkin sue nk dok sengih2 kat umah begitu saje... badan dah biasa penat otak dah biasa di gasak..xmungkin3!!!

sinaran kembali semula!!!!!!

kul 6pm kak ton call bgth dia boleh jaga daina semula... cuma dia byk cuti utk susulan checkup kat klinik dan mintak ambik daina sblm kul 6.30pm utk elakan badannya terlalu penat...
*****yg mampu sue ucapkan : Alhamdulillah... terima seadanya.. dpt sambung balik kerjaya yg sue bina selama ini... jatuh bangun di SM. sebagai ucapan ribuan terima kasih kpd kak ton... sue up bayaran dr rm250 ke rm350. so, Abgku syg.. istikoroh betul2 bila masa sesuai utk anak kedua... jgn main boooo jea.. kang bajet lari nanti... x larat nk kejar oiiiii...

Balik umah... hati sue terus sebak dan menangis.. xtahu apa punca.. mungkin sebak sbb kak ton jaga balik daina.. mungkin penat kehulu kehilir.. mungkin penat keje opis yg bertimbun.. mungkin sedih sbb product terbaru sue "tubing + soft connector" mendapt sambutan baik di hospital tp sue xsempat buat promotion besar besaran.. atau mungkin terlalu penat dgn DUNIA yg penuh dgn penipuan yg bersifat sementara!!!... atau bermcm2 mungkin lagiiiiiiiii...

hari ni 04hb may 2012 Daina di rumah kak ton... Alhamdulillah seronok main dlm walker dan x nangis pun.
skrg mama dah tahu sifat Nur Sufi Hadiana..
Terlalu setia, sukar percaya pd org yg baru kenal dan sukakan kesunyian..



Lagu ni sue tujukan 
tiada ganti selain pengorbanan mu syg!!! buat suami ku..
buat Daina sebagai anakku..
buat kak ton sebagai pengasuh daina!!!

 
TAMAT sudah episod 1!!!!


wasalam... dr SUEperb MaMa..

 
New batch will b soft awning+plain colour.. It's cool..! Can mix n match easily rite?.. Stay tuned peeps, we will update soon..! HOOHIE hanya di Facebook Page ROSSEcouture