Tuesday, 5 August 2014

Sotong Bakar


Assalamualaikum semuaaa!!!

meh kita kongsi resepi sotong bakar yea...

resepi ni main hentam keromo jea... tak google pun.. tp sedap tau..

bakar sotong sempena perasmian pembakar ajaib ni..

"Vantage" 
 
bahan2 utk bakar sotong..
 buah tomato, bawang putih dan bawang besar
cili benggala..
 
 sotong dicuci dan dikelar...
 
pastu susun sotong dan bahan2 td dlm pembakar ajaib ni...
taburkan lada sulah dan lada hitam..
 
tutup dan bakar atas dapur gas..
bakar 5 minit jea.. sbb seafood cepat masak..
kalau overcook sotong jd keras..
 
 taddaaaa.. siappp!!!
 
hamboooiiii... cantiknya sotong ni melentik yea..
 
bau aroma cili, bawang dan buah tomato bakar tu... huh! memang wangi gilerrr...
sekor utk asben... sekor sotong utk sue...
 
cicah dgn sos Nando's.. memang menjilat jari lah...
makan sotong tak sampai 5 minit.. bau aroma bakar2 satu rumah setengah jam tak habis2..
adehhh!
 
esokkan ulang lagi menu yg sama..
 
 kali ni 5 ekor pulak... hahaha
 
perghhh... memang sodappp!!!!
 
 
kalau nk mkn seafood lebih baik masak sendiri...
beli jea stok kat pasar borong.. InsyaAllah dpt stok yg murah dan segar...
 
kalau kita ke restoran risiko utk dpt hidangan yg sotong busuk tu sgt tinggi..
harga pun mahal...
 
******************
 
baru siap makan... kakak daina buat drama pulakkk..

 mengamuk dan menangis mcm kena sampuk..
sebabnya... main kotak pencel yg Cik Yan bagi...
daina tak boleh nk zip sbb letak mainan yg besar kat dlm kotak..
tak boleh zip... pastu mengamuk mintak sue dan ayahnya zipkan...
 adehhhh...
puas explain... makin explain makin mengamuk... huhuhuhu
 
"kakak... bekas pancel ni kecil... mainan besar... memang tak boleh nk zip sbb tak muat.."
"mama... tlg lah zipppp... kakak nk zip"
"letak benda lain boleh tak?"
"tak nak.. kakak nk letak benda ni... kakak nk zip betul2.." sambil melalak...

cuba kakak tengok muka kakak yg menangis ni..
"cantik tak?"
"tak cantik... " jwbnya
"habis tu.. kakak jgn lah menangis melalak mcm tu.."

 
hadoiiii... sakit otak mama dibuatnya... ayahnya dah mati kutu...
 
hmmmm... okey.. biar daina menangis sepuas2nya dulu...
sue tarik nafas dalam2..
pastuuuuuu... sue jerittttttt...
bkn setakat jiran jea terkejut... setan pun terkejut...
(setan ckp... aku pun tak garang mcm tu ngan anak..)
 
sue bukak slidding rumah...
"Doggggggg... ambik kakak daina nih... ambik budak yg mengamuk nih"
 
haaaaa... terus diam... hihihihi
gitu lah gayanya... bila mama naik hantuuu... hik3
 
*****************************
 
 
 
oraite... sue cau duluuuu...
 
selamat mencuba resepi dr SUEperb MaMa..
tata.. titi.. tutu..


No comments:

Post a Comment