Thursday, 14 August 2014

Masak Lemak Udang dan Rebun

Assalamualaikum..

hari ni sue nk kongsi resepi sedap dan mudah..
masak lemak rebun dan udang... haishhh... ini gara2 jemputan raya umah kwn sue minggu lepas lah nih... hadoiii... dah teringin dan ketagih nk makan masak lemak ni...

yg paling teringin bkn sue... asben sue yg teringinnya... hahaha

kitorang pernah beli rebun masak masa balik dr cameron... beli rebun dgn org asli... kononnya nk fresh lah... segar bugar lah kata kannn... sekali dah celur dua tiga kali ngan air garam pun tetap pahit... kuah masak lemak pun jd pahit...kalu beli yg rebun jeruk pulak bau mcm busuk.... pastu kitorang pun serikkkkk sgt nk makan rebun... ...

sehingga lah nurul hidangkan masak lemak rebun.. kami pun dah ketagih rebun masak lemak udang...

meh kita kongsi resepi yg senang ni.. hasil sentuhan sue... ehhh... sue tukang perah kelapa jea.. selebihnya asben yg buat... muahaha... tp dah ni blog sue... kira kredit masuk ke sue lah kang... hahaha..

bahan2 :
sebiji kelapa - santan secukupnya
bawang merah, bawang putih dan cili - diblender
serai, daun kunyit, dan asam gelugur.
udang dan rebun

cara2 memasak
blender bawang merah, bawang putih dan cili hingga lumat... pastu masakkan dlm periuk..
agak2 bahan tu dah masak... masukkan serai, asam gelugur, daun kunyit dan rebun..
pastu masukkan santan... dah hampir masak baru masukkan udang.. kacau hingga udang masak...


Taddaaaaaa... siapppp utk di makannn...

 
dah siap mkn... kenyang tersandar tuuuu...
sambil lepak ngan anak beranak...
 
 
pengasuh hanna hantar gambar candid ketika dlm asuhannya..
posing senget kepala sampai nk jatuh spek.. hahaha
 

ambooiii bergaya mcm spek sendiri..
padahal, pinjam spek kakak yasmeen jea punnn...

"mama, cun tak kalu gaya cam ni?"
 

"Hello... kul berapa mama nk ambik adik ari ni?"
 
 
muahahaha.. ada gaya bisness women tak?
 
 
oraiteeee... selamat mencuba...
resepi hasil sentuhan perahan santan SUEperb MaMa!!!
tata.. titi... tutu...
 
Entry ini di sponsor oleh ROSSEcouture




No comments:

Post a Comment