Sunday, 18 November 2012

Resepi tempoyak durian kampung

Hari ni SUEperb MaMa nk kongsi resepi membuat tempoyak durian...
setiap pagi minggu (sabtu dan ahad)... keje kitorang breakfast bersama kat luar sambil cari bahan utk mkn tengah hari dan mlm nanti... kami tak suka beli sayur dan ikan byk2 utk buat stok... kami suka yg fresh2 jea... sambil round2 pasar tu... terlintas nk buat tempoyak sendiri... belilah durian kampung yg longgok RM10/4biji...kalu kita beli yg dah siap RM 3 sebungkus kecik... itu pun belum tentu sedap... kadang2 ke tong sampah sbb tempoyaknya terlalu masam,busuk dan lama... hmmm... baik kita buat sendiri la yea... beli durian kampung yg longgok dan dah merekah tuuu.. buat sendiri mcm sue ni... jimat dan puas ati...

kebersihan kena jaga kalu nak tempoyak tu tahan lama...
masa asingkan isi dan biji tu... sebelah tangan pakai plastic... sebelah lg tenyeh ngan sudu yea...
InsyaAllah bersih...

lenguh jugak la tangan dok meneyeh...

masukkan garam dan gula... sikit jea..

kmd uli hingga sebati...

pastu masukkan dlm botol... peram 3 ari spy durian jd masam (tempoyak)...

pastu simpan dlm peti ais spy tahan lama...


ini menu sihat sue dan asben setiap ari minggu..
masakan yg simple...
ikan masak taucu... ulam2 dan tempoyak berendam dlm budu.... hahaha


sue org klate... tak boleh tak de budu...
asben org perak... penggemar tempoyak...
bila kami kawin... masing suka tempoyak dan budu... jd lah hidangan mcm ni... hik3..



cuba... jgn tak cuba...
resepi dr SUEperb MaMa!!
cauuuu duluuuuuu.... muaahhh!!!










No comments:

Post a Comment