Monday, 3 August 2015

Kacang Masak Perut Ayam

haaa.... ini resepi org banjar...
Org banjar panggil kacang ni "kacang sayur"...
org kelantan biasa buat ketupat daun palas yang manis letak kacang ni...

tahun ni raya pertama raya kat perak... sue dapat lah resepi baru dari emak mertua...
"Kacang Masak Perut Ayam"
sebenarnya... bahan dlm tu bukannya ada perut ayam tapi yg ada nya hati... limpa... paru...
diorang panggil itu perut ayam...
bahan2nya... kacang direndam satu mlm...
Bawang merah, putih, halia, lengkuas, serai, cili kering blander... pastu masukkan kari dan santan... kacang dan hati lembu... kacau hingga pekat... siappppp!!! senang kan?

makin diperangat makin sedap... sbb kacang jadi lembut dan serap kari tu...


Kacang Masak Perut Lembu ni dimakan dgn ketupat nasi ataupunketupat daun palas... boleh dimakan dgn nasi jugak... sebangai menu tambahan spt tempe...
seriussss... sue memang tak pernah jumpa masakan ni...

Menu raya kat perak tahun ni... memang simple... yg penting kenyang perut senang hati...
ada ayam masak merah...ada laksa.. ada kari sotong... ada kari udang... ada kari ayam...
wowwwwww... memang meriah utk di makan pd hari raya pertama...
 
haaaaa... tu diooooo.... hidangan lauk pauk di rumah mertua sue...
banyak mana pun menu... last2 laksa jugak yg diterkam nya...
 
perut dah kenyang... apa lagiiii.... paksa si anak dara sue posing lerrrrr...
cuti raya tahun ni memang pendek.... sebabnya asben sue kena buat tender ari isnin lepas raya...
sedih memang sedih...
pagi raya pertama terus balik kelantan....
sabtu berapa dirumah jiran tetangga dan saudara mara emak sue...
ahad dah balik sepang dgn MOOD yg xde mood nak keje...
gambar raya hanya ada yg selfie ni jea...
so... baju raya sue tak sempat nak ambik gambar...
sebab asben sibuk nak selfie... sikit2 nak selfie... sikit2 nak selfie..
sue ni bukannya suka ambik gambar sebab nak tayang muka... tp suka ambik gambar sebab nak simpan kenangan padanan baju jea... wakakaka..
hari ni dah rasa vogue sgt dah pakai baju nih... lepas 5thn kang...
tergelak sorang2 tengok gambar tuh....
pastu...sue jenis yg memang tak suka simpan pakaian lama...
yg mana dah expired... terus hapuskan... baju raya yg 2thn yang lepas...
yang baru dipakai 5kali pun, sue dah hapuskan...
hapuskan dgn cara beri kpd yg memerlukan....
yang ada pada sue hanyalah gambar sebagai kenangan...
sue memang tak suka rumah sue bersemak dgn kotak2 pakaian lama... hohohoho... no.. no.. no...
 
sama jugak baju anak2... tak suka simpan pakaian lama...
beli jea baju baru... pastu posing bergambar...
pakai sampai lunyai pastu buat kain buruk...
baju kanak2 memang cepat rosak... sebab kerap basuh dan makan selalunya comot....
 
 
aduhaiiii... sedih sungguh tak de gambar family raya tahun ni...
tp tak pelah... asalkan hati bahagia... (pujuk hati..)    :(

 
 
 
 





No comments:

Post a Comment