Wednesday, 19 August 2015

Sambal Pelam Muda @ Sambal Pauh Putik


tadddaaaa.... kali sue nak kongsi resepi orang kelantan...

sgt mudah... bila korang dah rasa sekali... confirm korang akan dok berpaut kat pokok pelam nak cari pelam muda... wakakaka... kecur air liur setiap kali tengok picture sambal pelam nih...

ini yg dah siap...

resepinya...

ikan kembung bakar atau rebus (pastikan ikan di toskan biar sampai kering kalu guna ikan rebus)
bawang merah di potong...
pelam muda di racip halus2..
cili merah... dan garam...

korang tumbuk berselang seli..
tumbuk ikan sikit... masukkan bawang sikit... masukkan pelam sikit... masukkan garam dan cili sikit..
tumbuk biar sampai sebati tp jgn lumat.... 
pastu ulang sampai habis bahan...

sambil tumbuk sambil cubit masuk ke mulut utk rasa masin ke tawar...
siap tumbuk... sambal pun dah tinggal suku utk dihidang kat suami... wakakaka..

 nasi panas + sambal pelam muda ni... perghhhh...
memang boleh habiskan nasi seperiuk weiiiii...

mula2 asben sue tengok pelik jea sue mkn nasi dgn sambal pelam muda nih...
asben sue tengok sambil menyanyi...
"makanan pelik2... tahik minyak tahik itik"...ulalala

arghhhh... abaikan nyanyian asben sue tuh...

sue terus cubit sambal.. letak atas nasi panas... suap...
cubit sambal.. letak atas nasi panas... suap...
cubit sambal.. letak atas nasi panas... suap...

sekali asben pun try makan... haaaaa... hambek kauuuu...
dia kaut tak ingat tuan punya sambal depan mata....

apalagiiiii... berlumba kaut lerrrr... makan smpai licin.... nyummy...

Alhamdulillah... syukur dgn nikmat sihat dan rezeki yg Allah kurniakan...
dapat makan dgn berselera walaupun dgn lauk simple org kampung....


tata... titi... tutu...
selamat mencuba!!!!









No comments:

Post a Comment