Thursday, 26 December 2013

Makanan Menarik di Rantau Panjang

Assalamualaikum dan salam sejahtera utk pembaca blog SUEperb MaMa!!!

kali ni sue nak kongsi makanan yg sedap di Rantau Panjang...
2 menu ni.. jadi tumpuan pelancong luar setiap kali dtg ke Rantau Panjang...
---->> resepi original dr siam!!!!

haaa... ini entry seblm ni... bab Rantau Panjang jugak... Tempat-Tempat Menarik di Kelantan

kali ni sue nk citer pasar makanan pulakkkk..

Adusss... daina makan keropok sampai tertido.. hahaha

tengah kami dok pilih2 baju..
tiba2.. sorang2 dok bawa mee berkuah dlm mangkuk polistreen..
adik sue pun tanya sorang pekerja yg jual kasut kat situ...
"kak... nak tanyo lah.. apa yg org dok bawa dlm polistrem putih tu.. gaya diorang bawa tu mcm xsabar nk makan... mcm sedap sgt..."
"ooo... itu mee kucai"
"ape? mee kucai???
"ahha.. mee kucai"
"Mee kucai erk?"
ahha.. Mee Kucai.. itulah makanan yg jd tumpuan org luar dtg sini...
"kat mana kedainya?"
"gerainya dlm bazar ni jugak...tuan kedai bersila atas para.."
kami pun bekebuk cari gerai tu... hahaha..
Awek tu cakap bunyi mcm pelakon kat video nih...
 
haaa... dah sampai...
uikkk... mee kicap lah bkn mee kucai... muahaha
rupa2nya Mek yg bg info td.. ckp ala2 siam.. kami pun salah sebut... hahaha

ini senarai menunya...

gerai Mee Kicap Hitam...
 
ramai yg ckp org kelantan pengotor..
meh sini sue explain yea...
org klate bkn pengotor.. tp org kelantan tak ada pemdedahan utk menggunakan peralatan baru..
tak suka membazir..
selagi boleh pakai... dia akan pakai sampai abis..
meja kayu.. kerusi buruk.. selagi boleh pakai.. dia akan pakai..
hakikatnya... bhn2 utk memasak memang bersih... perkakas shj yg lama..
contohnya.. bekas sos diletak dlm botol.. bahan2 letak dlm tapaware yg dah lusuh..
memang itu lah org klate... setia pd perkakas..okey??? faham yea...
 
masa ni.. kami terpinga2.. tak tahu nk order ape.. hihihi 
 
korang tengok dlm botol2 tu adalah sos utk mee..
mcm2 sos siam...
ayam yg dimasak kicap utk diletak dlm mee.. 
 
meenya boleh pilih..
kue tiew besar.. kue tiew sederhana... kue tiew halus..
atau pun boleh pilih bihun.. mee.. dan meggi.. 
 
 yg menarik perhatian suenya...
ada kekuda kecik... (bangku kecik) disediakan..
khas utk org yg xberapa nak tinggi naik utk buat pilihan kat menu tu... hahaha...
apa lagi... kita bergambar lah yea...
 
mee kecip hitam ni..
wajib ada telur rebus katanya...
kalu xde telur rebus... hilanglah special Mee Kicap Hitam... 
 
 yg ni pulak... Steam Bob.. "Suki Yaki"..
aduhai.. terliurnya.. nomnomnom..
 
boleh tambah bahan perasa sendiri... ikut citarasa sendiri..
 
sape yg dah mkn Mee Kicap ni..
pasti nak lagiiiiii.. nomnomnom..
 
oraiteeeeee... perut dah kenyang... kita sambung jln2 lagi..
 
tip top.. tip top..
jumpa aiskrim pulak..
Aiskrim Baba!!!! (Tuti Fruiti Kelantan)
rasanya memang sedap...
aiscream kampung yg original...
confirm kita x akan jumpa dibandar2 yea...
 
 ini senarai harganya...
harga standard.. confirm x tertipunya..
 
aiskrim ni dimasukkan dlm cawan plastik..
pastu diletak cendol merah.. kacang... jagung.. (bhn2 utk ABC)
pastu disiram dgn susu cair..
memang best!!! 
 
 tak putus2 org dtg beratur utk beli Aiskrim Baba
 
di tabur dgn coklat chip...
ala2 tuti fruiti..
jadi.. sue gelarkan.."Tuti Fruiti Klate" 
 
 memang nikmat makan aiskrim ni..
dpt hilangkan penat kepanasan dlm bazar2 yg jual baju tuuu...
 
Tu diaaaaa...
"Tuti Fruiti Klate"
sape yg xcuba pasti menyesallll...
 
sekian sudah perkongsian dr SUEperb MaMa...
Anok Jati Klate terrrrr... :)

kami sudahi musafir dgn Zikir dlm kete... otw balik sepang!!!



pastikan anda tidak ketinggalan utk dptkan koleksi
Inner Termurah di Pasaran


2 comments:

  1. meriahnya..macam2 makanan..nampak sedap..saya suka mencuba..

    ReplyDelete
  2. hehehe... mai lah klate yea... :)

    ReplyDelete