Sunday, 28 July 2013

kuih lesung batu

Kuih lesung batu 


kuih tradisi yang semakin pupus. Ramai yang tidak mengenalinya.
Paparan dalam Majalah 3 Isnin, 22 Julai ini, jam 9 malam di TV3 menjadikan sue terliur giler nk makan kuih ni... punca terliur tu sbb bahan2nya sgt mudah utk didapati... senang utk dibuat...


jom layaaaannnn..


Bahan-bahan

  • 1/2 bungkus tepung pulut(250g)
  • 1 mangkuk santan pekat (campur setengah sudu teh gandum)             
  • secubit garam
  • gula pasir secukup rasa
  • daun pisang - jika ada

Cara-cara

  1. bancuh tepung pulut bersama air yg tlh dicampur dgn 1/3 sudu teh garam hingga sebati. kerasnya sprti doh kuih buah melaka @ kuih koci.


 lapik daun pisang dlm bekas, kalau x ada, juz sapu sedikit minyak masak jer..
pastu letak gula kat tengah2 tu..
jgn bagi tumpah gula tu yea..
nanti tak cantik...
 
 campurkan garam dan sedikit tepung gandum dlm pati santan..
 then, campurkan secubit garam ke dalam santan pekat, lalu curahkan perlahan ke dalam bekas td. berhati2 tau curah dlm bekas jer, jgn termasuk dlm lubang perigi @ bunga yg berisi gula tuh..nanti kurang kick rasanyer! (x percaya? try la buat..) hahaha..
 
pastu kukus dlm 10minit jea... 

                siappppppp!!!!
 
memang sedappppp...
perhhhh... telan air liur oiiii setiap kali tengok gambar nih....
 
 
Peringatan... Peringatan... Peringatan...
 
 jgn cuba2 nk rasa sbelum sejuk..kerana kebarangkalian lidah melecur amatlah tinggi
(sebab gula yg cair tuh tengah berasap)
 
lagi satu...
 
kuih ni x payah di simpan dlm esbok, nnti mmpengaruhi kelembutan sang bunga tuh.. mcm buah melaka..kalo dismpn dlm esbok kan jd agak keras, x best, x kenyal lg..
 
 
okey... sekian sudah perkongsian resepi dari SUEperb MaMa!!!
tata... titi... tutu...
 
 
New batch will b soft awning+plain colour.. It's cool..! Can mix n match easily rite?.. Stay tuned peeps, we will update soon..! HOOHIE hanya di



No comments:

Post a Comment