Monday, 1 January 2018

Pengurusan persekolahan Geng SUFi3 2018

Alhamdulillah.. Anak sulung sue dah darjah 1. Utk memudahkan urusan kakak bersekolah di SKTS. Dekna pulak kekal di PASTI 5thn. Dekna jadi sedih sebab terasa seperti ditinggalkan kakaknya. Setiap kali shopping barang keperluan sekolah kakaknya..





Dekna akan tanya.. "utk dekna?"
Ayahnya pun peluk... Dekna sekolah pasti... Baju dekna dpt kat sekolah nanti...

Time beli kasut sekolah kakak.. Dekna sedih lagi... Tak nangis.. Ayahnya tak sampai hati tengok dekna.. Ayahnya pun belikan jugak kasut sekolah yg warna putih utk dekna 2 pasang. Kemain seronok lagi... Nampak raut wajah dekna sangat gembira.

29hb December  bayar yuran tahunan di PASTI rm720. 30hb bayar yuran utk SRA kakak.. Lama jugak menunggu giliran.. Adik raina dah mengamuk.. Sue bawak turun kat kawasan papan nama... Satu persatu sue baca nama budak2 utk hilangkan bosan.. Hahaha... Senarai nama last sekali ada PRA 5thn.. Berkebuk sue lari naik tingkat atas.. Nak bagitahu Asben. Kat sini ada pra utk 5thn. Baru nak tanya cikgu.. Asben pun cakap.. Kat sini ada pra 5thn.. Cikgu bagitahu sakni... Jom kita pergi pejabat utk daftar.

Tanya dekna..  "Nak sekolah kat sini tak?

Dekna angguk tanda seronok.. Mungkin sebab kakaknya pindah sekolah sekolah.. Dekna pun nak merasai pindah sekolah jugak... Atau mungkin dekna merasai dirinya dah besar spt kakaknya dah besar...

Utk 5thn ada kekosongan.. Alhamdulillah... Seronoklah dekna.. Sebab dekna rasa seperti sekolah yg sama dgn kakaknya.. Walaupun sesi yg berlainan..

Dekna sesi pagi.. Kakak sesi petang di SRA.
Skrg baru lah sue sedar.. Ada hikmah tunaikan kehendak hati anak kecil utk beli kasut sekolah yg sama.. Skrg dekna akan pakai kasut ke sekolah spt kakaknya.

Asben sue rasa Sgt sayang nak tinggalkan PASTI sebab silibes hafazan Sgt bagus. Asben plan.. Pagi dekna kat PRA Jais... Petang kat PASTI.

Sue mintak pendapat cikgu lia... Beliau cakap takut Hanna penat belajar 2 sesi. Beliau cakap.. Tak apa nak beralih suasana utk anak.. Nanti boleh dtg ambik balik duit yuran... Huhuhuhu...

Segannya nak pergi ambik yuran balik..  Ishhh.. Kena pergi pakai purdah ni.. Maklumlah.. Confident nya sue.. Sekolah PASTI Sue booking 5 tahun lagi utk anak2 Sue tau... 2tahun utk Hanna.. 3 tahun utk raina.. Sekali tahun ni dah beralih arah.. Hadoii..

"Dekna nak sekolah kat PRA JAIS atau kat PASTI?"

"dekna nak sekolah kat PRA sama mcm kakak.. Kalu pasti dekna tak suka lah ambik wuduk Pagi2.. Habis basah baju..."

Terlopong kitorang dengar alasan dekna.. Hahahaha..

Boleh pulak alasan dia tak nak sekolah PASTI  sebab tak nak ambik wuduk... Hahahaha benggong sekejap kitorang. Dah setahun sekolah PASTI... Dah setahun ambik wuduk Pagi2... Dia boleh bg alasan tu..

Sue dan Asben bersifat setia..  Selagi tak ada masalah besar.. Kitorang akan setia.. Alhamdulillah 3tahun anak2 di Pasti.. Anak2 seronok ke sekolah.. Byk ilmu yg dpt... Rasa sayang Sgt nak tukar. Tp dekna nak rasa apa yg kakaknya rasa.. Kakak nya tukar sekolah.. Dia pun nak tukar sekolah jugak..

Suasana kelas PRA 5 Iltizam. 
Dekna masuk.. Letak kasut sendiri di rack kasut.. Pastu letak bag kat belakang.. Pastu ambik tempat duduk... Satu kaki bersilang atas kerusi.. Satu kaki berjuntai goyang2.. Steady jea tengok budak2 baru sekolah menangis... Hahahaha 

Dekna action lah sikit... Sebab dia ada pengalaman  kat sekolah PASTI.. Ngeng3.. 



Bila dipikir balik.. Itu lah Takdir.. Kita merancang sekian rupa.. Tp Takdir Allah kita tak dpt menolak. Sekolah PASTI sangat bagus.. Tapi kami tak boleh paksa utk dekna berada di PASTI... Sebab kami tak nak dekna belajar dalam keadaan hatinya kecewa..


Sebelum hantar dekna ke sekolah.. Hantar kakaknya dulu... Ayahnya letak kakak di perhimpunan dlm kelas USM... Pastu hantar dekna ke sekolah PRA pulak... Patah balik tengok kakak.. Kakak dah duduk kat barisan  UMS.. Adushhhhhh... Boleh pulak dia tertukar yea.. Hahaha sebab beza ejaan sikit jea.. Hahaha.. 

OK lah.. Sue cikidaut dulu... Nak sambung keje sikit.. Tata.. Titi.. Tutu.. 





No comments:

Post a Comment