Thursday, 17 November 2016

Polisitemia Pada Bayi Baru Lahir - Bayi Kuning


lepas bersalin pun... kena standby kos jugak... sebab sue berdarah O.. risiko anak kuning tu sgt tinggi... haaaa... kalu anak kena masuk wad... memang sue kena masuk sekali sebab nak bg susu badan...

hari ke 9... Anak sue masuk wad jugak... bila bacaan kuning semakin naik...
15.4 ---> 14.4 ---> 16....

Kami pilih kpmc lagi...

Redha dan pasrah shj...
9 hari dlm pelukan sue... tiba2 terpaksa letak baby dlm bekas kaca tanpa alas...
Baby menangis teruk... kesian sgt2... Berkaca lah mata sue...
kena wad lampu atas bawah.... uhhuk3

Si adik masuk wad... satu keluarga kena masuk wad tauuu...
si kakak dan si dikna tak boleh ditinggal kat pengasuh...

Kesiannya...
First trial.... letak Adik dlm katil kaca... menangis teruk...
nurse panggil utk susukan adik...
sue ingatkan lepas susu... adik akan tido lena... tak delah rasa berat hati nak tinggal kat nursery....
sekali... tengok lah matanya... tak nak pejam langsung...
minum susu sampai muntah kenyang sgt... tp xnak tido takut kena tinggal...
menyusu kat rumah tak nak bukak mata langsung...


Hari pertama kena lampu atas bawah...

Polisitemia Pada Bayi Baru Lahir

— Masalah Bayi Baru Lahir, Masalah Kesehatan Anak
Polisitemia adalah suatu keadaan dimana terjadi peningkatan jumlah sel darah merah akibat pembentukan sel darah merah yang berlebihan oleh sumsum tulang.

PENYEBAB
Resiko terjadinya polisitemia ditemukan pada bayi yang:
- Postmaturitas
- Ibunya menderita tekanan darah tinggi (hipertensi) - Ibunya merokok
- Ibunya menderita diabetes
- Tinggal di daerah pegunungan
- Terlalu banyak menerima darah dari plasenta sebelum tali pusar dijepit pada proses persalinan.

GEJALA
Polisitemia menyebabkan darah menjadi kental dan menyebabkan berkurangnya kecepatan aliran darah ketika darah melalui pembuluh yang kecil.
Jika penyakitnya berat, bisa menyebabkan pembentukan bekuan darah di dalam pembuluh darah.

Kulit bayi tampak kemerahan atau kebiruan.
Bayi tampak lemas, pernafasannya cepat, refleks menghisapnya lemah dan denyut jantungnya cepat.

DIAGNOSA
Diagnosis ditegakkan berdasarkan gejala, hasil pemeriksaan fisik dan hasil hitung jenis darah.

PENGOBATAN
Membuang darah bisa membantu mengurangi kelebihan sel darah merah,tetapi juga menyebabkan berkurangnya volume darah dan memperburuk gejala polisitemia.
Karena itu dilakukan transfusi ganti parsial untuk membuang sebagian darah bayi dan menggantinya dengan plasma dalam jumlah yang sama.


Hari kedua.. Lampu atas jea...

Disebabkan sue bg fully breastfeed...
Kitorang buat keputusan.. Masuk wad sekali utk 1 keluarga..
Ambik bilik familly room..
Pakat lepak kat sini...
Keje sue pump susu jea... Utk hantar stok ke baby..
Doc tak benarkan bagi susu direct.. Sebab doc nak tengok kuantiti susu yg baby dpt mencukupi atau tak... Salah satu kuning baby susak nak turun adalah disebabkan kurang susu... Baby sue ni.. Alhamdulillah.. Susu cukup.. Nurse pun heran.. susu yg sue hantar sentiasa cukup... 

Terima kasih byk2 untie nita... 
2kali dtg ziarah baby..
Rezeki baby ni sgt murah.. Blm lahir lg dah dpt duit rm100 dr untie nita...
Hari ni dtg ziarah lg... Terima kasih lg sekali...

Tak lupa jugak... Terima kasih byk2 Eida.. 
Byk membantu sue dlm pantang... 

Jasa kalian sue ingat sampai mati...
Terima kasih...

Tata.. Titi.. Tutu..





2 comments:

  1. Sm la ngan wife brdarah O gk.....mmg de hrpan la bb tu

    ReplyDelete
  2. Sy ingatkan.. Sy berdarah O.. Baby berdarah O positif.. Ingatkan selamat lah dr kuning.. Rupa2nya kena jugak.. Huhuhuh

    ReplyDelete