Sunday, 20 November 2016

Majlis Konvokesyen Pasti Kids BBST 2016

Hujung tahun ni musim konvokesyen kanak2 tadika di seluruh Malaysia..
Tak lengkap rasanya tadika kalau kanak2 tak ade gambar konvokesyen kan?

Memandangkan sue berpantang pd hari ke 14.. Sue ingat tak nak bawak hadaina ke konvonya.. Tiba2 Cikgu Lia wasap mintak bawa Hadaina hadir ke konvo pada hari ni.. Sebab hadaina dapat Hadiah no 3 drp 22 org pelajar kelasnya... Dan hadiah peningkatan pembelajaran tahun 5..

Alhamdulillah... Sue memang tak sangka daina dpt hadiah sebab sue tak sempat nak mengajar latihan utk daina kat rumah.. Dah habis exam baru nak beli buku latihan matematik... Hahaha..

Lagi pun... Sue tak boleh terima langsung silibes umur 5thn yg terlalu tinggi dgn usianya..

Jadi.. Sue tak bg penekanan langsung pd daina.. Biar lah cikgunya bg penekanan shj... Balik rumah kakak boleh main mcm biasa... Main kat ruang parking.. Tengok kartun kat laptop.. Tengok tv siaran ceria... Berjoget.. Melompat... Sue biarkan jea utk kakak bebas bermain...

Bila dah habis exam.. Bawak kakak ke giant.. Ada jualan buku murah.. Buku latihan rm3.. Rm1.. Kakak daina tunjuk minat nak belajar.. Ayahnya pun belilah.. Ada yg kakak study.. Ada yg kakak koyak.. sue biarkan jea.. Ayahnya bebel lah sikit... Hehehe

Pada sue.. Kanak2 yg suka koyak buku ni kanak2 yg normal.. Hahaha
Kalu org dewasa yg suka koyak buku... Haaaa... Tu mesti ada masalah mental...

Amboiii... Seronok dpt mekap dan bergambar...

SejutaTerima kasih buat cikgu2 Pasti Kids BBST yg sudi mengajar dan melayan kerenah hadaina..
Terima kasih lg sekali buat cikgu lia, cikgu Allyn, cikgu ain, cikgu miza, cikgu iza.. 






Kakak gayakan tudung ala Top Medol Scarf

Tak sangka kakak senyum jea naik pentas.. Tak nangis spt biasa... Hahaha




Ini kakak dgn kwn2nya yg 6thn..
Yg sebelah kakak tudung pink tu wafa..
Cikgunya cakap.. Tahun 2017 wafa dah tak de..
Daina akan jd ganti tmpt wafa... Garang2... Ala2 ketua kelas gitu... Hahaha

Jommm.. Tambah ilmu mendidik anak2...
Petikan dr google... ;)

"Kenapa Anak Kecil Anda Suka Conteng Dinding, Mereka buat apa yg kita larang & suka buat esperimen sendiri....KENAPA MEREKA NAKAL?...hihi."
Dah le emak pak dah disediakan buku dan kertas, anak kita masih suka menconteng di dinding.
Dah le emak pak kata jangan panjat bahaya, dipanjat juga si anak nakal kita tu.
Dah le kata situ bahaya....hihihi di buatkan juga sianak tu.
Pening emak pak nu. Mungkin anda masa kecil dulu....lagi TERUK drp anak anda!!

Doc nak bagi tau mengapa ini terjadi??



1. Waktu Imaginasi

Doc & anda sbgai Ibubapa harus sedar, 2/3 waktu anak2 dlm sehari adalah untk BERIMAGINASI. Dunia IMIGINASI anak kecil sangat luas, sedangkan melukis untuk meluah Perasaan IMAGINASI di saiz kertas adalah terhad. Maka melukis di dinding yg luas pilihan mereka, tangan mereka bebas ke kanan, ke kiri, ke atas & bawah. Ia memberikan pengalaman berimaginasi secara kreatif tanpa batasan di dinding dgn posisi yg selesa. Klu boleh jangan halang anak menconteng di dinding... biar je le, sebab itu adalah ekspresi diri mereka. 

Selalunya anak yg visual & otak artistik suka melakukan perkara spt ni. Perkembangan moto skil mereka akan kembang dgn pesat sekali.Mereka bangga mempamirkan karya mereka. Sampai satu tahap...anak ni akan berhenti perangai ni. Klu dihalang, maka sesuatu ketidakpuasan akan bersarang di hati anak kecil tu.


2. Anak-anak Suka Meniru

Doc & anda tau kan... anak2 suka MENIRU apa emak ayah mereka buat. Tpi mereka tak mengetahui saiz mereka membahayakan mereka. Ada yg suka ingin menolong emaknya membasuh atau keluarkan kain basuhan drp machine basuh. Ada yg angan2 mengoreng telur ayam wlaupun dipecah2 telur ayam atas lantai dan dilenyet dilantai.....mamanya hot terangat sangat!!


3. Bereksperimentasi


Ada anak yg MENCUBA atau EXPERIMEN suatu yg baru tpi risiko bahayakan dirinya amat tinggi yg anak tu tak tahu. Terutama mencuba menjolok sesuatu dlm socket elektrik, main pisau yg tajam yg mungkin lukakan diri atau rakan. Tpi bagi mereka...ia suatu yg BARU dan MENYERONOKKAN.

Tips Untuk Elak Anak Nakal


1. Pendekatan Yang Sabar

Lakukan Pendekatan yg perlu KESABARAN yg tinggi. Berikan nasihat2 bijak dgn kata2 lembut sehingga anak dpt berfikir lebih baik. Jalan kekerasan adalah terakhir spt kata-kata yg nadanya tinggi atau dgn beri pukulan ringan je untuk takutkan sikecil tu.


2. Tauladan Dari Ibu Bapa

Ibu bapa sendiri kena le Tunjukkan Tekad yg kuat dan contoh tauladan yg baik supaya kita jadi ikutan mereka. Seperti bercakap lembut, tidak marah2 dan maki hamun yg menjadi kebiasaan dlm sesuatu keluarga tu. Elakkan ye.


3. Ganjaran Hadiah

Buat Perjanjian akan berikan hadiah jika anak tidak nakal. Jgn disertai dgn kebohongan. Anda mesti kotakan hadiah yg dijanji bila kenakalan tu mereka hentikan.




No comments:

Post a Comment