Wednesday, 20 May 2015

Mangga Harum Manis

Assalamualaikum..

Entry ni dibuat kat kedai mamak... makan mee goreng dan abc sambil tunggu appoitment dgn client pukul 3pm...

******

korang pernah dengar mangga harum manis tak?

buahnya hanya ada di perlis jea... kalau korang ambik benihnya tanam kat luar perlis dia akan jd harum pahit... setiap kali musim buah ni... mesti ramai org berkunjung kat sini... dlm bulan 5 dan 6...
kitorang pun tak ketinggalan laaa... pegi jelajah perlis utk merasa mangga ni...

ini website utk Mangga Harum Manis

harga buah ni meningkat tiap2 tahun... thn lepas rm25 sekilo... sue pergi baru2 ni rm32 sekilo...
makan utk sekali seumur lah jawabnya... sekadar nak rasa jea...
sekilo dapat 2 biji jea... kalu tak rasa tahun ni... tahun depan naik lagi harga... baik try tahun ni...

kami kat  Pusat Kecermelangan Mempelam Mangga Harum Manis... kami sampai pukul 1.30pm..
memang panas terik... anak2 pun dah penat...
tak sempat nak jelajah semua gerai makanan pencuci mulut...
spt Pulut Mangga dan air mangga...

beli jea mangga sekilo terus balik...

Makcik yg jual mangga harum manis tu tanam sendiri... 
dibimbing oleh Pusat  Pertanian Bukit Bintang Pelis...
lama sunggu makcik ni menunggu utk dapat hasil jualan... Alhamdulillah..
bersabar berusaha dan tunggu rezeki sampai... harga sekilo mangga rm32...
sekilo 2bijik..

yuppp... bersabar usaha dan tawakal... 
tiada jalan pintas utk berjaya... 
Hasbunallahawanikmal wakil... 

Tanaman Mangga Harum Manis...


Terakhir, Sebuah hadits yang sangat indah dari Rasulullah berikut ini semoga menjadi penambah keyakinan kita kepada Allah , sehingga kita menjadi insan yang lebih sabar dan bijaksana dalam menyambut rezeki.
“Dari Umar Radhiyallahu ‘anhu, ia berkata: Aku pernah mendengar Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda: “Kalau kalian bertawakkal kepada Allah dengan sebenar-benar tawakkal, maka niscaya Allah akan memberikan kalian rezeki sebagaimana Allah memberi rezeki kepada burung; ia pergi pagi hari dalam keadaan perutnya kosong, lalu pulang pada sore hari dalam keadaan kenyang”. [HR Tirmidzi, no. 2344; Ahmad (I/30); Ibnu Majah, no. 4164]


baru siap separuh entry ni... tiba2 client cancel appoitment...
adushhhh... terbantut idea mengarang... 
sue pun tutup laptop... gi kaunter bayar mee goreng dan abc tadi...
balik opis... sambung keje2 online...


tata.. titi.. tutu...




No comments:

Post a Comment