Monday, 23 June 2014

Resepi Bihun Sup

Assalamualaikum khas buat pembaca setia blog SUEperb MaMa!!

entry kali ni tentang aktiviti kami minggu ini...
TLDM ---->> Tido Lepak Dan Makan... santai2 saje..

pagi keluar beaksfast..
Alhamdulillah... nikmatnya makan berjemaah...
sepinggan nasi lemak kongsi 2 org...
bukan kedekut... tp ini lah tips utk "makan sebelum lapar... berhenti sebelum kenyang.."
ini juga teknik sue utk berdiet... kekalkan halus mulus badan sue ni... wakakaka... perasan!!

***ia juga dpt mengekekalkan romantika... peaceeeeeee.. :)
*******************************
Karena kecukupan itu akan diperoleh dengan makan bersama, meskipun jumlah peserta hidangan bertambah, sebagaimana kata Nabi r:
Makanlah berjama’ah dan jangan bercerai-berai, sesungguhnya makanan satu orang itu cukup untuk dua orang”.


“Sesungguhnya makanan satu orang itu cukup untuk dua orang makanan dua orang cukup untuk tiga atau empat orang dan makanan empat orang cukup untuk lima atau enam orang. (Silsilah hadits-hadits shahih no. 895).

"Berjama’ahlah dalam menyantap hidanganmu dan sebut nama Allah padanya, nescaya akan mengandung berkah bagimu" (Silsilah Hadits-hadits Shahih no. 664).


Hadits ini dikhabarkan oleh Rasulullah berkenaan dengan seseorang yang datang kepadanya dan berkata:Wahai Rasulullah, kami ini setiap kali makan tidak pernah kenyang.
Maka Rasulullah berkata: Pasti masing-masing kamu makan sendiri-sendiri. Dia menjawab: Benar ya Rasulullah. Rasulullah berkata:
Berjama’ahlah dalam menyantap makananmu
semoga rumahtangga kami lebih bahagia dan hubungan semakin erat, berkat mengamalkan sunnah nabi ini, makin lama makin kemah keming... insyaALLAH..

hmmmm.... nak makan guna tangan kat kedai ni susah sikit laaa...
sbb nk uruskan anak kan... kejap naik kerusi.. kejap turun kerusi.. hihihihi
 
 
siap breakfast... kami ke sekolah tadika kakak..
sekolah setiap hari sabtu jea...
utk anak2 yg berusia 3 thn ke bawah..
 

sekolah hujung minggu mcm ni sgt penting utk kanak2
yg anti sosial spt daina..
pengasuhnya cakap... daina adalah satu2nya anak asuhan yg paling banyak cakap
dan petah...
tapi... bila kami bawak ke tempat awam... daina akan jadi pasif..
tak nak bergaul... xnak bercakap...
jadi... sememang nya tanggungjawab kami utk hantar daina bersekolah dihujung minggu..
spy daina boleh berdikari dan ada keyakinan diri..
tahun depan... (4thn) dah kena sekolah..
 
 

adik pun join sekali...
 
kat rumah bukan  main lg jadi heroin yea...
kat sekolah... terus pasif..
 
 
sekolah ni kena ibu atau bapa ada sama2...
sebab kena jogek sama2... kena nyanyi sama2...
kena mewarna sama dgn anak....
 
waktunya sekejap jea... sejam..
 
siap layan anak2... diorang pun dah ngantuk...
balik rumah semua tido..
........................................................
 
bangun2 jea perut dan berbunyi... lapar...
 
apa lagi bihun sup express laaaa...
kalu nk bihun sup express ---->>> asben sue yg masak.. (10 minit siap)
kalu nk bihun sup romantika ---->>> sue yg masak.. (1 jam setengah siap)
resepi... bahan... semua sama... yg beza cuma masa jea... muahahahaha
 
 
nak tahu resepinya... meh sini sue ajar yea...
 
 
1) tumis bawang putih
2) masukkan bawang merah
3) masukkan kulit kayu manis, bunga lawan..(apa2 yg berkaitan dgn perkakas sup lah)
4) masukkan air
5) masukkan perencah pati ayam.. (kalau xde stok ayam/daging/udang/sotong)
6) masukkan apa2 ball2 @ bebola @ fishcake seangkatan dgnnya..
7) masukkan batang sadri dan daun sup
8) celur bihun/mee
 
 

siap!!!!
letak bayam yg dah siap selur sekali..
tabur serbuk lada sulah @ lada hitam
 

buat sambal kicap
tumbuk bawang putih goreng + cili + garam + kicap + limau nipis
 

Nyummy.. nyummy...
 

hmmmmm... sodapnya...
rasanya mcm sup kat foodcoat di pasaraya laaaa..
yg rm6.50 semangkuk tu..
 
 
okey selamat mencuba... tata.. titi.. tutu..
resepi sup simple dr SUEperb MaMa!!
 
 

No comments:

Post a Comment