Tuesday, 22 July 2014

Shopping Raya 2014 - Jalan TAR



Assalamualaikum...

Alhamdulillah... pejam celik pejam celik.. dah hampir penghujung ramadhan...
semoga ibdah puasa kita diterima Allah SWT..

**ini pengalaman shopping raya thn lepas.. Shopping raya di Jalan TAR

disamping kita mengejar mlm lailatu qadar.. kita juga sibuk membuat persiapan raya..
apa lagiii... beli baju raya laaa..

tmpt feveret keluarga kami.. cam biasa lah Jalan TAR.. harga sgt berpatutan dan munasabah...
serik dah nk beli kat butik... sbb butik pun ambik stok kat vietnam jugak..

shopping yg pertama kami pegi sehari sebelum puasa.. kononnya xnak shopping dlm bln puasa la..
penatttt.. tp masa tu.. mood nak beli baju raya xberapa nak ada.. sbb lambat lagi raya.. asben pun xjumpa yg berkenan...

shopping baju seluar jeans kanak2 kat parkson... hadoiiii... asal jea patern cantik sikit.. rm69 sehelai..
haippp... terpusing bijik mata mama.. tp ayahnya suka.. beli jugak lah 2 helai sorang... total lebih kurang rm280.. kitorang pernah beli seluar jeans yg murah utk di pakai harian ke rumah pengasuh.. makin basuh... makin keras kain... makin basuh makin jd keras mcm guni pulak.. nak tak nak.. terpaksa beli yg mahal jugak..

baju T shirt pulak RM30 sehelai... rembat 2 helai sorang.. total rm120..

sesak nafas kejap.. balik umah rehat2 kan badan... kira2 duit.. utk shopping baju kurung pulak...

jln2... tersepak lah baju labuh kanak2.. apa lagi beli lah sorang satu..
tak bertema warna sgt lah kitorang... ikut tersepak jea..

pastu jumpa baju sue pulak.. beli lah warna hijau.. kononnya xnak beli dah warna pink..
yea lah umur dah meningkat... pilihan warna masih lg warna remaja... addussss..
tak puas ati... 2 mingu seblm raya... gi jln TAR lagi sekali... beli warna pink terang..
hureeeyyyyy!!.. cantiknya... barulah semangat nk pakai... hehehe
alahai... pink lagi lah tahun niiii... hik3
 

asben pulak xde baju pink sbb xnak baju melayu..
baju melayu akad nikah dan raya thn2 sblm ni pun x luak2 lagi...
wak semak jea..
so, thn ni asben beralih ke fesyen parkistan...
 

ayahnya sibuk pilih baju.. sue pulak kurung budak2 ni dlm bilik persalinan..
muahaha...
 

baju parkistan ni xde color pink..
kelabu asap pun kelabu asap lah...
asben sue bli 3 helai..
termasuk utk abah dan ayah mertua..
 

si kakak jalan... si adik masuk dlm kelongsong kanggaru..
 

ini baju kurung puteri2 sue...
diorang pun minat warna yg mcm sue jugak...
tiap2 hari nak pakai baju merah pink.. merah pink..
kalu beli warna biru ke... hijau ke.. berperang nk suh pakai..
hahaha... hadoiiii...
 

best sgt beli baju kurung kanak2 kat sini..
banyak pilihan... byk saiz...
 
 
dah jumpa baju kurung utk puteri2 kami ni...
haaaaa... baru lega... maklum lah...
hari raya xpakai baju kurung baru... tak rasa raya...
 
 
pastu kami cari makan di kedai mamak pulak..
terbeliak jugak mata pekeje kedai mamak tuh..
tengok satu family selamba duduk dan order makanan di bulan puasa... hahaha
 


 bagi makan kenyang2... kejap lagi nk sambung shopping pulak..
 

ini pulak jubah utk emak sue... dan baju kurung utk emak mertua..
 
 
keluar awal pagi.. pukul 1pm dah balik umah..
 

kitorang nk pengsan kepenatan..
si puteri2 kami ni... santai bergurau senda...
 

pok pek... pok pek... gelak... pok pek pok pek.... gelak...
 
********************** 

inilah realiti kehidupan setiap musim perayaan...
setiap ibu bapa berharap semua anak2nya balik beraya dgn diorang..
ini contoh emak yg memahami.. hahaha
 
kali ni sue nk bebel sikit jea...
bila dah berkawin kita ada 2 emak dan 2 ayah..
di samping tu kita ada tanggungjawab pada keluarga kita..
 
Alhamdulillah... kami xde masalah utk pilih beraya kat belah mana..
sebab kami lebih utamakan beraya dgn ibu bapa bkn beraya dgn adik beradik...
kami akan pastikan ibu bapa kami xkan beraya tanpa anak2..
bila sue tengok belah perak.. semua adik beradik raya kat umah mertua.. kami akan beraya kat perak..
bila sue tengok adik beradik sue semua beraya kat umah mertua.. sue akan pilih beraya dgn emak sue..
kenapa? sbb sue xnak air mata ibu kecewa sbb ada 4 org anak.. tp sorang pun xboleh temankan mereka dihari raya..
krn hari raya aidilfitri dan aidiladha adalah HARI IBU buat kami...
 
org boleh ckp... ibu bapa boleh jaga anak 10 org.. tp anak sepuluh org tak boleh jaga ibu bapa seorang...
okey.. faham..
masa kita dibawah tanggungjawab ibu bapa... semua adik beradik duduk sebumbung.. dan ikut arahan ibu dan ayah.. kita langsung xboleh melawan.. apa yg ayah kita sediakan itu yg kita terima..
makan nasi dgn telur rebus cicah budu... kita terima jea..
 
contoh cerita Si Bedah ni -
cuba bayang kalau Bedah bela ibu bapa mkn nasi dgn telur rebus cicah budu... pastu ibu bapa pulak bercerita kat adik beradik yg lain...
pastu adik beradik yg kejenya tahu complain tp xnak jaga... mengata yg Bedah ni kedekut dan tak bagi makan makanan yg sihat..
ini baru contoh bab makan...
 
belum contoh bab balik kampung...
 
ibubapa yg dah pecen.. yang dah releks.. yang dah tak de tanggungjawab terhadap anak2..
kalau sunyi... duduklah rumah anak2.. jalan ke rumah anak2..
tak boleh nak harapkan anak2 selalu balik..
jarak.. masa.. tenaga.. duit.. skrg semua kos dah mahal..
yg paling parah... bab cuti.. majikan mana tak stress kalu staff selalu cuti..
tambah2 lagi yg keje swasta..
 
pendapatan anak lelaki pulak terlalu banyak utk tanggung keluarga dgn kehidupan dikota raya..
hanya org yg hidup di bandar jea yg tahu betapa sempitnya dada setiap kali hujung bulan..
kalau ckp masalah kewangan pulak..
si kaki complain dah standby dgn jawapan.. "hmmm... tak berkat.."
 
keje dibandar bukan mcm keje di kampung...
keje dikampung sempat balik makan kat rumah tengahari.. siap dpt mandi tengah ari lagi...
keje dibandar... keluar rumah langit gelap... balik rumah langit gelap...
bila masa nak mengemas rumah dan nk rehatkan badan..
hujung minggu lah masa utk kemaskan rumah..
kalau hujung minggu pun dok ulang alik.. apa jadi dgn rumah?..
tak de beza dgn tmpt pembuangan sampah lah jawabnya...
 
jadi, ibu bapa yg dah pecen.. yg sunyi tanpa anak2.. jika rasa badan xberapa nak sihat.. duduk lah dgn anak2.. jgn bebankan anak2 nk berulang alik.. semua tu kos...
 
kenapa isu begini selalu timbul.. sbb kebanyakkan pakar motovasi selalu meletakkan kesalahan pada anak2...
anak2 kena berkorban utk ibu bapa.. sbb ibu bapa dah byk berkorban utk anak2..
anak2 yg bekerja.. terpaksa ambik cuti.. utk temankan ibu bapa yg dah pencen..
betul ke tu?
 
si ibu ni pun.. pegang lah lesen "syurga dibawah tapak kaki ibu"
byk mana tanggungjawab anak... ketepikan krn syurga dibawah tapak kaki ibu..
"aku sakit korang kena balik dan uruskan aku"..
 
sepatutnya pakar motivasi pun perlu bg motivasi jugak pd ibu bapa yg uzur...
spy duduk dgn anak2... sbb anak2 pun ada tanggungjawabnya...
*tanggungjawab dgn majikan
*tanggungjawab dgn keluarga
*tanggungjawab dgn ibu bapa..
 
takkan anak2 kena ulang alik ke kampung sehingga menjejaskan reputasi keje?
org tua pening kepala... ambik cuti.. sakit perut.. ambik cuti..
org tua cirit birit.. ambik cuti..
kalau dah sebulan 3x ambik cuti... majikan mana yg tak marah?
 
bagi anak2 perempuan (isteri) yg bekerja...
-ambik cuti sbb pengasuh cuti
-ambik cuti sbb anak demam
diri sendiri demam pun terpaksa keje sbb nk simpan cuti.. kot2 pengasuh atau anak2 ada emergency..
inikan nk sambung cuti utk org pulak...
fuhhh... boleh berapi majikan...
 
Alhamdulillah.. emak sue yg kat kelantan sgt faham dgn tanggungjawab anak2 yg dah berkeluarga..
pernah sekali emak sue sakit satu mlm.. emak sue tak telefon anak2..
masa tu sue mengandung 8bln..
emak sue ckp kat ayah "sakitnya perut... rasa mcm xsempat nk tengok cucu baru"
dah skit mcm tu sekali pun emak sue tak tel anak2..
emak sue tak nak anak2 bergegas balik...
sbb tahu anak2nya ada tanggungjawab..
 
ayah sue pernah sakit perut.. memulas sampai xboleh bangun..
emak sue pun tak tel anak2... sbb anak2 jauh..
emak sue tel teksi... bawak ayah gi klinik...
bila ayah dah sembuh... baru emak sue cerita..
 
emak sue fikir.. kalu asyik cuti.. takut2 anak2 akan hilang pekerjaan..
nanti akan menyusahkan dia balik...
 
utk peringatan diri sue sendiri bila tua kelak...
kami akan cuba utk elak bebankan anak2..
sbb anak2 yg dah berkeluarga punyai tanggungjawab masing2..
 
kita perlu ingat satu perkara..
kita asalnya satu bumbung dgn ibu bapa..
keluar rumah sbb belajar di IPT - tanggungjawab 1
kalau xbelajar di anggap bodoh..
habis belajar.. kita keje.. -  tanggungjawab 2
kalau tak keje dianggap pemalas...
bila dah keje... di suruh kawin.. - tanggungjawab 3
kalau tak kawin dikatanya tak laku..
bila dah kawin... disuruh beranak.. - tanggungjawab 4
kalau tak beranak dikata mandul..
 
kalau ibu bapa yg takut sunyi dihari tua...
jgn bagi anak2 ikuti langkah2 kat atas tu..
 
bela lah anak spt biawak hidup.. bg makan... tido.. makan.. tido..
jgn bg anak keje... suh jea dok kat umah utk temankan kesunyian..
nak ke anak yg mcm tu???
 
kalau tak nak... kena terima tanggungjawab anak2...
 
nampak tak susunan tanggungjawab tu.. itu bukan beban.. itu lah tangunggjawab yg Allah bagi pd kita beserta dgn pahala spy timbangan amalav n kebaikan kita lebih berat dr timbangan keburukkan kita...
 
Terjemahan Hadis
”Dari Ibni Umar r.a sabda Rasulullah SAW :”Semua kamu adalah pemimpin dan bertanggungjawab terhadap rakyat pimpinannya .Seorang amir (raja) memimpin rakyat dan ia akan ditanya mengenai pimpinannya , seorang lelaki adalah pemimpin ke atas keluarga rumahnya dan ia akan ditanya mengenai pimpinannya .Seorang wanita adalah pemimpin dirumah suaminya dan terhadap anak – anak suaminya dan ia akan ditanya mengenai pimpinannya .Seorang hamba sahaya adalah pemimpin atas harta benda tuannya dan ia akan ditanya mengenai pimpinannya .Ingatlah Semua kamu adalah pemimpin dan semua kamu akan ditanya mengenai pimpinannya
  (Diriwayatkan oleh :Al-Bukhari dan Muslim).
 
Tanggungjawab bapa/suami terhadap rumahtangga.
Di antara kewajipan dan tanggungjawab yang penting bagi seorang suami ialah :
(1) Tanggungjawab memberi nafkah zahir dan batin .
Seorang suami wajib memberi nafkah kepada isterinya , firman Allah SWT yang bermaksud:Hendaklah orang yang mampu memberi nafkah menurut kemampuannya; dan sesiapa yang di sempitkan rezekinya, maka hendaklah ia memberi nafkah dari apa yang diberikan Allah kepadanya (sekadar yang mampu); Allah tidak memberati seseorang melainkan (sekadar kemampuan) yang diberikan Allah kepadaNya. (orang-orang yang dalam kesempitan hendaklah ingat bahawa) Allah akan memberikan kesenangan sesudah berlakunya kesusahan.(at –Talak : 7)
dipetik dari blog Penerangan urusan ulamak
 
itulah kitaran hidup kita...
 
satu hari nanti... kita pun tua jugak..
semoga kita menjadi org tua yg SMART..
tata... titi... tutu...
 


No comments:

Post a Comment