Monday, 9 June 2014

Jalan-Jalan Cari Makan di Kelantan



Alhamdulillah... dah 4 thn kami hidup sembumbung...
terima kasih Ya Allah... berikan kami kebahagian... :)

thn ini kami raikan anniversary di klate...  bersama emak&ayah..


 spt biasa.. kakak daina akan rasmi semua upacara majlis lah kannn...
kek besday kakak tu.. kakak rasmikan...
kek besday mama... ayah... dan adik... pun kakak rasmikannnnnn..
good job anakku.. hahaha
 
 siap mkn kek... sue sambung makan 2 mangkuk sup gear box air tangan bonda..
wowww... memang sup ori klate lah...
guna straw utk sedup lemak dlm tulang.... perhhhh... memang terbaik!!!
 

pastu mkn 2 bekas dadih hanya di klate ini..
memang sodapppp!!!
rasa vanilla + susu segar...


kami pun tidur dlm kekenyangan... Alhamdulillah..
memandangkan anak2 masih kecil.. xlarat nk naik tido kat tingkat atas..
ruang tamu jugak yg terbaik utk landing... :)
 
esokkannya.. 6 June 2014
hari persandingan kami 6 june 2010

 emak sediakan utk kami salah satu menu perniagaan emak sue..
bihun goreng dan ayam goreng..
 
 makan sepinggan 4 beranak...

pukul 7am... makan lah kami utk alas perut sblm breakfast...
nyummy...
 
ini baru breakfast yg betul...
 sebungkus nasi berlauk special dlm daun pisang..
emak sue bungkus khas utk menantunya ada aroma daun pisang..
 
 sebungkus nasi kerabu utk sue... xde daun pisang pun... haishhh..
sayang menantu dr anak nihhhhh...
 
dah 32thn emak sue berniaga nasi kerabu, nasi berlauk dan bihun..
rasanya sama jea.. tak pernah berubah..
kedai makan emak sue ni... adalah kedai makan tertua di felda kemahang 1,
setiap kali anak felda pulang dari perantauan..
diorang mesti suruh emak atau ayah masing2 beratur utk membeli nasi kerabu emak sue ni...
setiap kali dengar kematian di felda kemahang 1,
anak2 felda yg di perantuan akan berdoa dan berharap... itu bukan lah kematian
"Mok Aji Nasi Kerabu"
 
 makan2 sambil lepak2 anak beranak...
 
petai wajib ada... baru sedap...
 siap breakfast kul 10am..

kul 12 sue ulang mkn nasi kerabu lagi sekali...
pastu tido kejap...

kul 3.30pm kami ke rantau panjang..
mengulit kenangan saat kami honeymoon seminggu di teratak ayah bonda...
makan.. tido... pastu jln2 kat rantau panjang...

makanan yg wajib sue beli bila balik kelantan...
"Satey Klate"

"Lokching"
rasanya mcm keropok lekor...tp rasanya lebih lembut... dan dibakar seblm dicelup dlm sos..

 haaaa... ini ice cream baba..

 mesti beli yang ni...
dlm ais krim ada roti potong..
memang sedap!

 jelly comel ni pun di letak dlm ais krim baba jugak...

 ini gerai yg paling asben sue suka.. hahaha
sblm ni beli rm5 sebekas...
kali ni asben sue beli rm3 jea sebekas..

sebabnya...
asben tu dah tahu tektik membeli di klate...
asben sue sampai jea terus tunjuk nak 2 bekas..
jgn gatal nak tanya harga... kalu tanya nanti peniaga dah tahu org luar... mesti kena ketuk harganya...
hahaha...

inilah Pulut Ayam yg dijual kat gerai td...
 
asben sue belikan hadiah sempena anniversery ni kat sue...
katanya sebagai tanda terima kasih sbb jd isteri solehah... hahaha
errrghhhhh.... uwekkkssss (nk muntah sue nak taip nih..) hihihihi
bukan bunga ros... bukan baju gaun... bukan jam tangan...bukan pasu bunga ros...
 
taddddaaaa!!! 
dpt hadiah Periuk Tanahhhhh...
uhhuk3... romantik kan? romantik kan?
yg 2 mangkuk biru tu hadiah besday sue thn 2014...
 
pastu dpt hadiah periuk cam ni jugakkk..
so, hadiah besday pasni sue dah boleh agak lah dpt apenya...
kalu x cawan... mesti dpt sendukkkk... hahahah..
 
******************
sblm balik KL.. kami singgah di Market Tanah Merah...
 
ini kuih muih atas Pasar Tanah Merah
 meriahkannnn... warna-warni...
 
 kalau ikutkan hati... nak beli semua jenis kuih kat situ...
tp takut membazir... sbb kenyang sgt...
 
sue beli lepat pisang 3 biji..
 pulut dakap sebiji..
 
Tepung Beko sebungkus... total semua RM2 jea...
hahaha... murah kan?
 

 

dan.. Allah kurniakan kamiiii ---->>>  2 puteri yg kelakar ni... :)

Nur Sufi Hadaina & Nur Sufi Dhiahanna


ini tengah mesra... okey..
 

ini time xberapa nak mesra... hehehe


Adik Hanna baca doa... (setahun 3 bln)


Kakak daina berzikir... :)

Kunjungi entry menarik tentang Kelantan :
1) Tempat-tempat menarik di Rantau Panjang
2) Tempat-tempat menarik di Kelantan
3) Tempat-tempat menarik di Kelantan Part II
4) Banjir di Rantau Panjang, Kelantan


Sekian sudah lakaran Kedihupan SUEperb MaMa!!!
tata... titi... tutu...

Ini Sue kongsikan sedikit amalan utk kita sama2 amalkan... :)

Kalaulah seseorang tu tidur 8 jam sehari,bermakna ⅓ harinya,dia dah belanja untuk tidur.Oleh itu,kita katakanlah seseorang itu mendapat tempoh umur daripada Allah selama 60 tahun.bermakna dia belanjakan 20 tahun umurnya,hanya lah utk tidur sahaja....
✪➳•➻╕
jiKalau sebelum tidur,anda ambil wudhu dan tdur dalam keadaan berwudh-uk..lalu anda tidur 8 jam dalam keadaan berwudhuk serta didahului dengan mem baca doa utk tidur..maka disisi Allah, anda dikira sibuk beribadat dalam 8 jam tersebut....
✪➳•➻╕
Bermakna,20 tahun waktu tidur anda dlm 60 tahun kehidupan anda itu, disisi الله akn dikira 20 tahun anda sibuk beribadat....
✪➳•➻╕
Dan jika anda sebar-sebarkan serta sampai sampaikan hal ini kepada org lain,maka sebanyak mana org yg beramal dengannya kelak,kesemua pahala mereka akan ALLAH berikan juga 100% kepada anda tanpa dikurangi sedikitpun pahala mereka....
So jom kita amalkan n sebarkanlah,sampaikanlah kepada orang lain sesebanyak mungkin dan janalah kehidupan akhirat kita,tempat tinggal kita buat selama-lamanya itu....
•••─┅─◐▤••▤◑─┅─•••
جزاكم الله خيرا أحسن الجزاء
•••─┅─◐▤••▤◑─┅─••• .................. from my HTC
 

1 comment:

  1. tumpng iklan...kami mempunyai homestay untuk disewakan..harga dari Rm80-Rm160 semalaman...banglo 2 tingkat...3km dri pusat bandar kota bharu..4km ke airport kota bharu..access yg mudah di tepi main road dri airport
    ke bandar kota bharu...parking muat untuk 5-6 buah kereta didalam pagar..kawasan yg selamat

    hubungi untuk maklumat lanjut
    tanjung mas homestay - 017 9373691
    - 011 21927388

    ReplyDelete