Tuesday, 10 May 2016

Kisah Adik Hanna yang sangat sayangkan kucing...


haaaa... ini riaksi adik hanna yg sgt suka kan kucing...
masa adik hanna baby dulu... dia lah yg paling panakut dgn kucing...

pernah sekali tu.. makan kat Gerai Mee Celup di Rantau panjang... sue dah start cakap loghat kelantan... supaya tak kena ketuk harga...
"Mee celup berapo riyaaa... bihun celup berapo riyaaa... donat berapo butir seriyaaa...?"

tengah dok syok2 hirup sup... adik hanna yg umur 1thn 2 bulan... menjerit sekuat hati sebab takut kucing yg bermain kat bawak kerusi sue ni....
secara spontan sue terkeluar cakap KL lah pulakkkk...
"Abangggg... tlg halau kucing ni... adik hanna takut niiii..."

habis satu gerai pandang sue....confirm kena ketuk harga...
donat yg 5bijik singgit... terus jd 3 bijik rm2... hambikkk kauuuu... hahaha
asben sue bayar jea tanpa complain... mungkin tuan gerai tu terdesak nak duit kot.... hahaha

bila adik hanna umur 3thn... minatnya kat kucing lain mcm.. dipeluk... dicium.... dilenyeknya kucing tu.... hadoiiii... kalu tak bagi main tu... manangis lah jawabnya....



seminggu sekali ayahnya mandikan kucing2 tu...
pastu keringkan bulu guna pengering rambut sue... hahaha

sebelum kucing tu keluar rumahnya atau di pegang oleh adik hanna...
sue akan spray keseluruhan badan kucing tu dgn penyembur anti bacterial..
spy kuman yg ada pd kucing tidak berjangkit pada kanak2...

skrg Oyen kesayangan adik dah hilang.... kesian adik hanna...
tercari2 oyen nya...
last tengok oyen menangis2 kat bawah kereta jiran... asben nak pergi ambik segan..
kot2 org kata buat benda bukan2 kat kete jiran pulak...
tunggu oyen keluar sndiri... tunggu dlm sejam...
kereta tu dah tak de... oyen pun dah tak de...


Oyen adalah kucing yg paling kotor masa mula2 ambik... tp yg paling comel bila dah dicucikan...

haaaaa... ini teacher Adik Hanna lukiskan Oyen...

"adik belajar ape hari ni?"
"haaaaa.... jap... " sambil berlari ambik bag sekolahnya...
mulutnya pokpek... pok pek...
"adik buat... hmmmm... buat ape erkk... ish... buat ape erk..."
tangan dok mencari sesuatu dlm bag...

"haaaaaa... jumpa pun... adik buat niiii... sambil tunjuk lukisan oyen"
"waaaaa... sape lukis ni?"
"Teacher adik la..."
"teacher Zam ke... teacher Nor yg lukis"
"teacher Zam..."

"waaaa..... hebatnya... sape warnakan Oyen adik ni?"
"adik lah..."
"iye ke? takkan lah adik color comel mcm ni...
ini mesti teacher yg colorkan?"

adik pun tarik muka merajukkkk... sebab mama mengusiknya... hahaha

Oyen dlm kenangan...

skrg tinggal Opok dan Utih jea... 


Cebisan Nota....

Pupuklah kasih sayang agar kita dapat saling menyayangi sesama makhluk ciptaan tuhan.

2. Tiada halangan dan sekatan agama untuk berjasa pada kucing, malahan ia disukai oleh nabi dan rasul kita   Rasulullah Sallahu’ ’Alaihi Wassalam, sehingga baginda memberi gelaran kepada Abd al-Rahman ibn Sakhr Al-Azdi sebagai "Abu Hurairah" yang beerti "Bapa anak-anak kucing" kerana sikapnya yang sangat menyayangi kucing.

3. Besarnya dosa orang-orang yang menyeksa binatang dan menyakitinya dengan memukul dan membunuh. Wanita itu masuk neraka kerana dia menjadi sebab kematian seekor kucing.  Wanita ini diserang oleh seekor kucing di Neraka dengan mencakari tubuhnya.

4. Boleh mengurung binatang seperti kucing, burung, dan sebagainya, jika diberi makan dan minum. Jika tidak mampu atau tidak mahu, maka hendakah melepaskannya dan membiarkannya pergi di bumi Allah yang luas untuk mencari rezekinya sendiri.




sekian sudah coretan kisah Pets Adik Hanna...
Tata.. titi... tutu...

No comments:

Post a Comment