Wednesday, 17 September 2014

Jelajah Pulau Pangkor

haaaaa....ini sambungan dr entry Teluk Batik..

Hari ke-3 dilumut, kami pun nak check out dah... nak ke Pulau Pangkor sblm balik sepang..

bergurau senda adalah salah satu aktivi budak bertuah ni selain dari bergaduh... hahaha
 

kat sini ada 2 jeti.. 1 jeti lumut dan satu lg jeti marina..
 

kami pilih melalui jeti marina.. sbbnya..
perjalan feri selama 10 minit shj jika nk banding dgn jeti lumut yg setengah jam..
jeti lumut... penumpangnya lagi ramai dan dan padat..
 

ini tengah beratur nak naik feri..
satu feri muat 160 org jea...
sampai giliran kami feri dah penuh...
kena tunggu 10 minit...
 
*********************** 
sambil menunggu sue teringat tentang ayat2 ini :
Surah Yaasin ayat ke 41 hingga ayat ke 44, AllahuAkhabar!!:

لَا الشَّمْسُ يَنبَغِي لَهَا أَن تُدْرِكَ الْقَمَرَ وَلَا اللَّيْلُ سَابِقُ النَّهَارِ وَكُلٌّ فِي فَلَكٍ يَسْبَحُونَ
41. Dan suatu tanda (kebesaran Allah yang besar) bagi mereka adalah bahwa Kami angkut keturunan mereka dalam bahtera yang penuh muatan.
وَآيَةٌ لَّهُمْ أَنَّا حَمَلْنَا ذُرِّيَّتَهُمْ فِي الْفُلْكِ الْمَشْحُونِ
42. dan Kami ciptakan untuk mereka yang akan mereka kendarai seperti bahtera itu [1269]. [1269] Maksudnya : binatang-binatang tunggangan, dan alat-alat pengangkutan umumnya.وَخَلَقْنَا لَهُم مِّن مِّثْلِهِ مَا يَرْكَبُونَ
43. Dan jika Kami menghendaki niscaya Kami tenggelamkan mereka, maka tiadalah bagi mereka penolong dan tidak pula mereka diselamatkan.
وَإِن نَّشَأْ نُغْرِقْهُمْ فَلَا صَرِيخَ لَهُمْ وَلَا هُمْ يُنقَذُونَ
44. Tetapi (Kami selamatkan mereka) karena rahmat yang besar dari Kami dan untuk memberikan kesenangan hidup sampai kepada suatu ketika.****************************

hasil dr tunggu 10 minit td... kami jd org pertama naik feri..
 

hehehe... pilih tempat duduk depan sekali... sbb nk jd org pertama keluar...
 

ini bot2 nelayan...

dah sampai di Pulau Pangkor...
kami sewa kereta...
kalau nk sewa motor pun boleh... nak naik van pun boleh...
kami pilih kereta sbb bawak anak2 kecik...
kalau ikutkan kitorang suka motor... dpt sedut udara segar..
sewa kereta Gen2 rm70 utk 3 jam..
mcm mahal jea... maklumlah musim cuti sekolah...
malas nk tawar menawar.. sbb diorang ni pun nk merasa rezeki lebih time ni jea lah..
anggaplah musim ini musim bonus diorang... :)
 

nun dihujung sana tu ada Pulau Giam..
kat situ boleh main air... pantainya tak dalam...
 
 


korang cari lah... di mana letaknya Pulau Giam dlm peta ni... :)
 
kami mkn tengah ari.. pastu pusing2 cari baju santai pantai utk kedua puteri kami ni...

dah jumpa tu... terus beli RM15 sehelai..
 

beli lah sehelai sorang...
kakak dan adik yg mengantuk td...
terus segar bugar lepas pakai baju warna warni yg ceria...
 

"Adik, duk diam laaa... mama nk ambik gambar ni..."
adik hanna pun duduk tak nak bangun dahhh..
org suh diam jgn bergerak... dia gi duduk lah pulak... hahaha
 


kanak2 ni... asal jea baju baru... memang suka sgt...
tak kisah harga rm2 sehelai pun tak pe... asalkan baju baru...
 

rehat2.. sambil menikmati angin pantai citaan Allah ni...
 














"Apa pandang2... sy kecik lagi... suka hati sy lah saya nak seksi..."
hahaha
 

sambil jln2 tu... jumpa wau rm3 satu...
kalau dah harga rm3 tu... korang boleh imagine lah besar mana...
 


ekor wau jea yg panjang... badan wau sebesar tapak tangan ayahnya... hahaha
 



dah siap main wau... kami pun kembali ke jeti semula...
 

itu feri ambulan..
 

amboiiii... seronoknya diorang jln2...
 

 
 
hasil dr google... byk tinggalan sejarah di Pulau pangkor yg kami tak sempat lawati...
termasuk kesan tinggalan sejarah Kota Belanda di Teluk Gedung dan Taman Fu Lin Kong di mana terdapatnya replika Tembok Besar Negeri Cina dan....
  • Lapangan Terbang Teluk Dalam
  • Kilang Satay Fish SPK
  • Tukang bot SPK
  • Taman Fu Lin Kung
  • Pekan Pangkor
  • Kota Belanda dan Batu Bersurat di Teluk Gedung
  • Teluk Segadas
  • Pantai Pasir Bogak
  • Pantai Pasir Ketapang (Turtle Bay)
  • Monkey Bay
  • Pulau Mentangor dan Giam (Lagun Teluk Nipah)
  • Pasir Giam (Coral Bay)
  • Teluk Man
  • Taman Lin Ji Kung
  • Pantai Puteri Dewi
  • Pulau Pangkor Laut
 
bila di tenung air laut ni... teringat sue tentang ayat Al Quran :
 
Al-Quran : Ar-Rahman 19-21[19] Ia biarkan air dua laut (yang masin dan yang tawar) mengalir, sedang keduanya pula bertemu;
[20]Di antara keduanya ada penyekat yang memisahkannya, masing-masing tidak melampaui sempadannya;
[21]Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan?
inilah kehebatan CIPTAAN ALLAH SWT..
 
 
Setiap langkah kita menjadi ibadah jika kita sentiasa mengingati KEKUASAAN ALLAH..
wasalam.. :)
 

 

2 comments:

  1. comel adik tu...suh duduk diam, dia p duduk.kiki

    ReplyDelete
  2. Hahaha..... salah sebut sikit jea.. hmmm habis la...

    ReplyDelete