Wednesday, 3 September 2014

Ikan Sebelah

Assalamualaikum...

hari ni sue nak kongsi resepi ikan sebelah masak tiga rasa...

Bahan bahan:
1 ekor ikan siakap - (boleh kukus atau goreng garam kunyit)
100 ml air - boleh tambahkan air kalau nak kuah lebih (jika ikan dikukus)
2 sb minyak - untuk menumis
Garam secukupnya
 
Bahan Cincang Halus:
5 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
3 cm halia muda
2 biji cili merah
 

Bahan-Bahan Sos:
2 sb cili kisar
1 sb sos tomato
2 sb sos cili
2 sb sos plum - guna sos ikan
1 sk kicap manis
1 sb jus limau nipis/lemon
2 sb gula pasir
 

Bahan Dihiris Halus:
1/2 kuntum bunga kantan
2 helai daun limau purut
4 - 5 biji cili padi
 
Cara memasaknya :
Goreng ikan dgn garam kunyit sampai garing...
tumiskan bahan yg dicincang halus, masukkan bahan2 utk sos dan las sekali masukkan bahan yg dihiris halus... masak sampai mendidih.. siap utk di makan...




 

Seumur hidup sue... ini pertama kali sue makan ikan sebelah...
dah jd kebiasaan... setiap kali beli brg barang basah... asben sue yg pilih..
sue jaga anak dlm kereta.. asben tak bagi sue beli..
kalau sue yg beli semua akan jd bajet... hahaha
sue akan beli anak2 ikan... anak2 sotong... anak2 udang... bajettt...
kalau asben yg beli... semua akan jd besar dan pelik.. sue jugak yg teruja.. hahahaha
 
"abg beli ikan sebelah... rm14 sekilo.."
"ikan sebelah tu mcmana?"
"badannya sebelah jea... matanya sebelah... sebelah lagi kosong warna putih.."
"haaaa... mcm xpercaya ada ikan mcm tu.."
"kalu ayang tak percaya... ayg google skrg... org panggil ikan sisa nabi.."
 
masa asben citer kat dlm kereta... sue mcm tak percaya... sekali dah google..
ahha laaa.... wujud betul... hahaha
 
Dah sampai rumah... asben sue yg masak... sue pulak mengemas rumah.. sambil layan budak2 yg mengada2 tu.. nampak jea jemur kain boleh siap dlm masa 5 minit kan...
tp bila ada "My Hanana" tu... yg 5 minit boleh jd setengah jam.. silap2 ayahnya siap masak dulu..
drp sue yg nk jemur kain setengah besen jea...
 Si Hanna ni... pantang betul tengok sue kat sinki atau jemur kain... confirm lakonannya akan bermula.. terus nangis dan terduduk... kononnya terjatuh lah... hahaha..
hadoiiii... marah betul sue atau ayah wak keje dapur.. Hanna ni nak sue baring jea depan tv..
bila sue baring... Hanna elok jea main ngan kakaknya...bila sue curi2 bangun jemur kain..
Hanna nampak... dan tu jugak... jalan terus jatuh dan melalak..
haaaaa.... hebatkan lakonan si kecik sue nih... adehhhh...
memang kena byk SABARRRRR....
sue doa sgt2.. Hanna lakonan hanna ni tamat pd episod umur nya 2thn nanti... aminnn..
mcm kakaknya dulu... uhhukk..

haaaa ... ini kisah ikan sebelah :
Ikan Sisa Nabi atau nama lainnya Ikan Sebelah Laut mempunyai keunikan sendiri yang mana badannya hanya ada sebelah sahaja. Ikan yang dikenali dengan nama saintifik Pseudorhombus Spp / Achiroides Spp ini mampu hidup di kawasan air masin dan tawar di sekitar negara ASEAN termasuk Malaysia.
 
Menurut sejarah, ikan ini telah dimakan sebelah bahagian oleh Nabi Sulaiman A.S. dan dilepaskan semula ke laut. Atas kehendak Allah SWT, ikan sisa nabi ini telah hidup dan membiak sehingga ke hari ini.
 
Biarpun hanya mempunyai 1 mata dan sebelah badan sahaja, ia tidak memberi sebarang masalah kehidupan ekosistem ikan tersebut. Kejadian ini membuktikan 1 lagi kebesaran Allah SWT. Wallahualam.
 
Dikatakan, Ikan Sebelah Laut ini amat penting secara commercial. Ikan ini dikatakan mengandungi kandungan nutrisi yang cukup tinggi di samping memiliki rasa yang lazat. Bagaimanapun, stok ikan ini adalah terbatas. Ikan dalam spesies benthic ini banyak boleh ditemui di perairan tropika dan hangat, biasanya bertelur di kawasan lepas pantai dan muara sungai. Pada waktu kesuburan tinggi, ikan betina biasanya melepaskan sehingga beberapa ratus ribu telur. Untuk betina yang berukuran besar mampu bertelur sehingga mencapai lebih dari 2 juta. Telur2 ikan dengan segera menjadi larvae berukuran 1.5-3mm.
 
Ikan berbadan pipih ini suka sekali menyamar, menyesuaikan dengan kondisi lingkungannya dengan cara memendamkan badannya ke dalam lumpur atau pasir di dasar laut, sementara hanya matanya yang muncul ke permukaan. Matanya dapat diangkat atau diturunkan dan digerakkan dengan bebas. Ikan ini memakan terutama binatang berkulit keras, haiwa x bertulang punggung. Tanpa gerak dengan sangat sabar ia menunggu mangsanya sampai mangsa benar2 dekat dan lengah dengan gerakan yang sangat cepat dan mendadak menyergap, jarang sekali mangsa dapat lolos dari sergapannya.

No comments:

Post a Comment