Wednesday, 3 December 2014

Oyen & Opok


Bila sue terbaca entry ni..
Rasulullah Sangat Sayangkan Mueeza (Kucing Rasulullah)

terbuka hati sukakan kucing... yup! sue ingin menyayangi kucing mcm rasulullah sayangi mueeza,.
haaa... baru sue ingat, nenek sue dan arwah atuk.. sgt suka kan kucing... nenek suka bercakap dgn kucing... beranak pinak lah kucing kat umah nenek sue dulu...

2 ekor kitten ni sue bg nama... Oyen&Opok!
Oyen tu sbb semua bulu badannya warna oren..
Opok tu sbb badannya bertompok..

bermula dgn Oyen & Opok ---> minat sukakan kucing kerana kasih dan kasihan...
tambah pulak baca kisah Rasulullah dgn Muezza... lagi bertambah minat utk menyayangi kucing..
hilang segala rasa geli geleman... takut... dan rasa kucing tu kotor...
hilang... hilang... hilang rasa yg begitu.. hilang sekelip mata...
(Allah boleh mengubah RASA dihati atau dalam diri manusia sekelip mata)
jika kita inginkan kebaikan... kena sentiasa berdoa utk kebaikan... hanya Allah yg memakbulkan.. :)
"Tunjukkanlah kami jalan yang lurus. Jalan orang-orang yang telah Engkau kurniakan nikmat kepada mereka; bukan jalan orang-orang yang dimurkai dan bukan jalan orang-orang yang sesat." (Surah al-Fatihah, Ayat 6-7).

balik keje...
 sue bawak oyen & opok gi klinik veterinar..
utk beli ubat mata..

sue nak cuci sendiri mata kucing... sue geli sgt..
upah utk cuci rm5 dan ubat titis kat mata rm7

pastu bawak balik rumah...
mula2 adik hanna nangis... pastu tengok sue bg susu.. 
adik hanna pulak yg suka bg susu kat oyen & opok..

adik hanna ni memang takut dgn kucing... sebelum ni adik hanna akan menjerit sekuat hati bila tengok kucing dtg kat dia..
mungkin masa tu... masih ada aura sue yg takut dgn kucing lekat kat hanna...
skrg hanna tengok sue bg susu botol kat Oyen & Opok.. hanna pun jd berani jugak...
tiap2 pagi... hanna akan cakap "mama... iauwww.. cucuu.. iauwww... cucu"
hanna bgth kat sue... bagi susu kat iauwwww..

apa lagi.... bedung dulu sblm bg susu!!! hahaha
pagi isnin... Si Oyen mati...
hanya Allah je ayg tahu sebabnya.. sue dah cuba sedaya upaya utk bela dan manjakannya...

petang rabu Si Opok pulak yg lemah.. tak nak menyusu...
pagi ni Si Opok pulak kembali pd Allah..

sedih sgt kehilangan Oyen & Opok...

sepanjang belanya... bangun pagi sue akan bg susu kat oyen&Opok sblm masak bekal utk hanna..
balik rumah time lunch susukan oyen&opok sblm sue makan..
balik keje... sampai2 rumah... bg susu lagi kat Oyen&Opok..
sebelum tido adik hanna sgt suka luangkan masa utk bg susu kat oyen&opok...

pagi ni... adik hanna tengok sue tak bg susu kat Oyen&Opok...
adik hanna dtg kat sue.. "mama.. iauwww.. cucu... iauwww... cucu"
"alaaaaa... dik, iauwww dah xde.. dah tak gerak... dah tak boleh minum susu"
adik hanna termenung tak paham apa2... uhhukk3..

begitulah kematian...
kematian utk 2 ekor kitten ni... matinya tanpa dihisab...
sedangkan... kematian SUE adalah kematian akan dihisab...


selepas kamatian... setiap saat kita didunia akan dihisab...
mata berkelip pun akan dihisab...
 jika kita tak bersyukur krn mata kita mampu berkelip...
maknanya.. kita akan dihisab sebagai insan yg tak bersyukur...
itu baru bab mata... mulut? telinga? tangan? kaki? jiwa? perasaan?
belum kira bab solat kita yg terlewat krn urusan dunia...

 sedangkan kita ke dunia utk menjadi HAMBA ALLAH... bukan HAMBA DUIT...
"Perkara pertama yg dihisab selepas kematian adalah SOLAT"
sama2 lah kita perbetulkan SOLAT kita...


Semoga kita kembali kpd ALLAH dalam keadaan SOLAT kita sudah sempurna...
Amiin... WASALAM..





 





No comments:

Post a Comment