Thursday, 5 April 2018

Sealent Gigi


Sealent gigi..


Sue ni.. Kalau bab pujuk anak2 jumpa doc gigi.. Alhamdulillah.. Berjaya.. Kalau tang diri sendiri.. Hadduuu mak aiiii... Goyang luntut oiiii... itu yg checkup 10tahun sekali tu... 
bila dipikir2 balik... dekna yg umur 5tahun pun elok jea simen gigi... sue pun kuatkan langkah jumpa doktor gigi jugak... hehehe

Klinik gigi Warisan adalah doktor ke 6 yg sue buat rawatan gigi utk family. sue selalu tukar2 doktor gigi sehingga lah sue rasa serasi dgn consultant yg doktor bagi. bila sue dah rasa doktor kat sini sgt bagus consultant... lepas ambik #the_sufi_sisters dari sekolah terus bawak jumpa doktor gigi...

sambil doktor tampal tu... sue tanya doktor pasal lingkaran celahan gigi yg warna kuning... sebab sue takut lama kelamaan gigi akan berlubang..

doktor pun explain.. "awak sorang jea yg peka pasal ni... ramai customer sy explain... semua tak faham... dan rasa tak penting... kuning yg menjalar tu kesan sisa makanan yang tak tanggal disebabkan berus (Gigi belum berlubang)... jika dibiarkan lama kelamaan gigi akan berlubang... saya galakkan semua gigi geraham diletak SEALENT... doktor akan cuci hilangkan kotoran dulu.. pastu letak sealent.. InsyaAllah risiko gigi untuk berlubang tu sangat kurang..."

(ibarat seperti kesan karat pd mozek... mozek tak berlubang tp ada kotoran karat pd mozek)

Alahaiii... nape lah byk2 doktor yg sue jumpa... sorang pun tak rekemen untuk buat benda ni.. semua doktor cuma buat tampalan bila gigi rosak jea...bila sue dah tahu bab sealent ni... semua bajet melancong untuk hujung tahun ni... sue gunakan utk repair gigi... sekarang sue wajibkan anak2 buat sealent utk semua gigi yg belum rosak termasuk lah gigi geraham susu... gigi geraham susu sgt penting.. sebab umur 10 atau 11tahun baru rosak...jadi.. kena jaga betul2.

 pastu.. sue hasut husband supaya repair semua gigi... hahaha... kalu nak habiskan duit... lebih baik kita habis kan berjemaah... makan berjemaah.. sekarang repair gigi berjemaah lah yea... ngeng3

jenuh jugak paksa asben buat rawatan gigi... asben sue malu nak jumpa doktor sebab giginya teruk... kah3

sue cakap kat asben.. "bang... ooo...bang... buat apa nak malu... doktor akan seronok tengok customer dia gigi rosak teruk dan dalam poket byk duit... sebab doktor perlukan sale... sale seorang doktor gigi ialah gigi customer yg teruk... kalu gigi customer yang datang tu elok2 jea... kecewa lah doktor, sebab sale nya kurang...macamana doktor nak bertahan untuk bayar kedai.. nak bayar pekerja.. expensess klinik... pesakit gigi yang teruk macam abang ni adalah sangat penting untuk seorang doktor gigi dan boleh buat klinik ini jadi success.."kah3

semalan asben sue jumpa doktor habis beratus la... hari ni jumpa lagi untuk repair yg lain pulakkk... hahaha... baru lah habis duit berjemaah... yes!!!

rawatan gigi ni sgt tinggi kos nya... untuk dekna shj dah cecah rm1500... termasuk rawatan akar gigi susu depan... cuci gigi... tampal gigi geraham. lepas ni kena rawatan akar untuk gigi geraham pulak...

 sama jugak si kakaknya... dalam dok paksa gosok gigi setiap pagi dan malam tu... boleh pulak gigi geraham kekal kakak dah berlubang... melompat sue terkejut bila doktor cakap gigi geraham kakak kena tampal. lepas tu.. sue mintak doktor buat checkup keseluruhan dan buat sealent mana yg patut... lepas ni kena buat rawatan akar untuk gigi geraham atas tulak... dah rosak teruk tak boleh diselamatkan dah...

gigi kakak jenis yang berlapis... faktor genetik... gusi yang kecil sudah tumbuh gigi kekal... itu yg jadi berlapis... memang tak boleh nak buat apa.. standby duit untuk kakak pakai braces bila dah besar nanti... gigi berlapis dan terlalu rapat ni berisiko mudah rosak sebab susah nak cuci bersih2.

Image result for fissure sealant gigi
nampak tak gigi yang lekuk2 dalam tu.. berisiko untuk berlubang tu cepat... walaupun dah berus setiap hari tetap ada sisa-sisa halus makanan dan jadi warna kuning. doktor akan cuci bersih2.. pastu letak sealent... lekuknya dah kurang.. InsyaAllah dah boleh makan coklat.. ngeng3...



setiap kali #the_sufi_sisters sibuk nak pakai bedak.. lipticks.. sue akan bebel... 
korang kecik lagi tak payah mekap... jaga gigi dulu... kalau gigi cantik.. cantik lah senyuman korang. kalau gigi buruk.. buruk lah raut wajah korang. mama tak nak korang jd macam mama dulu... 

orang tua sue hanya benarkan gosok gigi satu kali sehari shj (setiap pagi jea).. kalau gosok gigi sebelum tidur nanti gigi jadi rapuh dan jongang... sebab tu gigi sue byk rosak sebab kalau gosok gigi sebelum tidur nanti kena marah... hahaha... tak pe... sue tak salah kan orang tua.. sebab orang tua tak ada ilmu tentang penting nya penjagaan gigi... kita yang dihantar sekolah oleh orang tua... dah ada ilmu penjagaan gigi... kita kena sedaya upaya selamatkan gigi anak2 kita..

tata... titi.. tutu...
jgn lupa checkup gigi untuk anak2 yea...


No comments:

Post a Comment