Tuesday, 6 March 2018

Petua Tambah Selera Makan Anak - Kucai atau Kadok


ini kisah adik raina... susah betul nak makan... nak pegang makan takut kotor tangan, nak bukak mulut takut luruh gigi, nak kunyah makanan takut senget mulut... tak nak makan langsung! sue terpaksa bergomol, peluk kuat2 paksa mkn dan paksa telan.. sampai bila nak jadi macam tu? badan dah makin susut... seorang ibu akan cukup kecewa bila doc cakap.. "badan anak makin susut.. itu bermakna ibu gagal memberi makanan pepejal pada anak".. sakit hati tauuuu... bermacam2 makanan dibeli.. semua tak nak... pastu doc pulak menghukum gagal!!!

macamana tak sedih... bila nasi tersentuh lidah.. adik raina akan keluarkan dari mulut.. kecewa tak? asyik nak bergayut dgn tetek jea... hadoiii... makan yg dah dibeli utk adik raina tu.. sape nak makan? alih2 sue yg makan... cuba bayang.. pagi ayahnya beli kuih 4biji.. 4 jenis... kot2 salah satu adik raina suka. secubit pun tak nak... beli nasi lemak tak nak... beli bubur nasi kena paksa mkn... masuk lah 2 mulut... alih2 sue yg terpaksa habiskan semua makanan tu... nak dibuang membazir amalan syaitan. kalu sue asyik habiskan makanan anak.. jadi majlis perbandaran dlm rumah tu... mau jadi tong drum badan sue... hadoiiiii... kalu asben tengok pembaziran nanti asben potong bajet beli barang dapur pulak... huhuhuhu... emak2 yg ada anak kecik ni... kadang2 gemuk tanpa sengaja tau.. Sebab terpaksa habiskan makanan anak yg susah makan... sedih tauuuu...

sue google... cari baby yg senasib dgn raina.. susah makan. Alhamdulillah, jumpa lah seorang ibu ni share pengalamannya... manji kan anak yg tak nak makan dgn air kucai atau air daun kadok. percaya atau tidak... tahyul atau mahyul... sue terpaksa buat sebagai ikhtiar. selalunya asben akan kutuk sue kalu buat keje bodoh ni... tp kali ni asbe pun akur jea... siap tlg beli daun kucai lagi... hahaha.. stress tengok badan adik raina semakin kecut...

kalau makan normal dan cukup kuantiti kanak2 tapi badan tetap kurus... ok lah... sue boleh terima itu faktor ganetik.. tapi kalau kurus.. tak nak makan pulak... tak rasa pelik ke? asyik nak menetek jea... mesti ada yg tak kena.. mesti ada step yang salah... sebagai ikhtiar :

sue dan asben ambik daun kucai atau kadok.. di potong halus dan ramas dlm air, mandikan lebih kurang 3 gayong gitu... pukul 6 atau pukul 7 petang. kenapa waktu tu? jangan tanya.. sue pun tak tahu... sue pun ikut petua org jea... hahaha

Alhamdulillah... selepas kali pertama mandi air kucai, adik raina makan 3 suap nasi... Ya Allah.. leganya... adik raina dah start makan coklat... keropok nestum.. kerepek... dah pandai pegang makanan sendiri..

skrg adik raina pegang popia nestum sendiri.. ngappp!! masuk mulut... kunyah2 telan.... sebelum ni, dapat makanan utk dilenyek2 dan pijak2 kat lantai jea..

Ini adalah ikhtiar mama dan ayah.. Semoga adik raina sihat walafiat.. Amin3  

Bila sue Google.. Bukan sue jea stress nak bagi anak makan.. Rupa2nya ramai lagi ibu hadapi masalah spt Sue.. 





No comments:

Post a Comment