Tuesday, 27 February 2018

Jom Bertadarus Bersama #the_sufi_sisters

Ini peringkat pertama cara sue perkenalkan bacaan Al Quran kat rumah bersama dengan anak2... sue pernah mengajar mengaji anak org lain... umur 2thn pandai hafaz Al Fatihah dan surah lazim... tang anak sendiri... umur 6tahun baru start ajar...



Setiap mlm sebelum tidur.. Kami akan berkumpul di ruang istirehat.. Semua wajib mengaji Al Quran sebelum tidur walaupun hanya dgn 1 ayat. Dgn ayahnya sekali kena berkumpul.. Hahaha.. Asben sue pun tak boleh tengok TV.. Lama kelamaan kitorang makin kurang dgn TV.

Pastikan di ruang istirehat tak ada TV... Kat ruang tu hanya ada AlQuran dan buku2 cerita yg menarik minat anak2 spy tak jemu di ruang istirehat.

Jangan tunggu dapat gelaran Ustazah atau Ustaz baru boleh ajar anak mengaji.. Jgn tunggu kita dpt sijil tadarus Al Quran tahap 7 baru nak ajar anak mengaji. Set kat minda.. Kita sama2 mengaji,  sama2 perbaiki tajwid dan sama2 lancarkan bacaan dgn anak2.. kat surau kita boleh bertadarus Al Quran dgn kawan2.. kenapa dgn anak2 tak boleh??? kenapa depan suami malu nak baca?

Kalau kita ajar anak mengaji sendiri.. Kita akan banyak habiskan  masa dgn anak2.. Cuba bayang kalau kita hantar ke tempat pengajian kat luar..pukul 6pm sampai rumah... kelas mengaji start pukul 6.30pm.. Pukul 5.45pm kita dah petir anak suruh mandi dan bersiap masuk ke kereta... Anak2 tunggu giliran utk mengaji.. Pukul 7.30 siap mengaji.. Dah tak pasal2 keluar masuk rumah waktu maghrib pulak.. Tang ting tung.. Pukul 8pm anak2 sampai kat rumah.. Agak2.. Anak2 rasa penat tak? Pagi sekolah rendah.. Petang sekolah agama.. Mlm mengaji.. Bila masa dgn ibu bapa?

kita sendiri akan rasa penat... kita jadi penat menunggu anak2 untuk mengaji... buang masa kat situ... bosan tunggu dlm kereta.. tunggu kat restoran, sambil tunggu sambil minum dan mkn yg ringan2... aduhaiii... perut dah kenyang... drp dok saje... baik makan... lama2 badan pun gedempollll....masalahnya... bila masa anak2 nak mkn mlm pulak? pukul 9pm sampai rumah... pukul 9pm anak2 dah mengantuk tak ada selera makan dah.. nak kemas buku sekolah lagi...

 kalau mengaji kat rumah... sue straight the point jea... "duduk dan mengaji"...

ini suasana mengaji dalam bilik istirehat...





Kalau kita mengajar mengaji sendiri.. Biasanya.. Sue ambik masa 20 minit jea.. termasuk hafazan dan bacaan harian. Tak perlu keluar rumah pun...jadual sebelum ni... pukul 9.30pm masuk bilik istirehat baca Al Quran.. pukul 10pm tidur...

skrg daina dan hanna dah ada tektik auta baru... pukul 9.30pm diorang ke ruang istirehat... buat muka penat.. tak larat... hohohoho... kat bawah kemain gurau senda... terlompat sana.. terloncat sini... masuk bilik istirehat... terus lembik yea.... hmmmm....jangan nak auta dgn mama dan ayah yea... mama dan ayah ni dah puas kena tipu.... dah puas kena auta dah...skrg sue alihkan jadual... balik kerja.. sue masak nasi... asben, dekna dan kakak pegi surau waktu maghrib... balik surau ayahnya masak lauk yang simple2 jea... kebiasaan asben beli lauk yg dah masak 1 jenis... pastu buat lauk viral 1 jenis.. contoh Sambal Telur Pecah...nasi goreng mak ani.. hahaha.. ulam2 petik di Kebun Kecil depan rumah...  sue pulak mengajar ngaji anak2 kat ruang tamu... beralih tempat pulak... nak auta sangat yeaaaaaa.... percaya takkkk... sebulan dua lagi, kalau diorang bosan baca Al Quran kat ruang tamu... sue akan ajar diorang mengaji kat ruang parking kereta pulak... kalau bosan kat parking... sue mengajar kat depan pagar... sape baca main2... tak boleh masuk dlm pagar... hahaha...



ini pulak mengaji kat ruang tamu... InsyaAllah.. lepas ni akan ada Video mengaji kat pagar pulak...









Ingat satu perkara #the_sufi_sisters... mama dan ayah ni JURUJUAL... target jurujual adalah utk jual barang.. kat mana.. di mana... itu pikir sendiri... korang pun sama... target mama utk korang pandai membaca Al Quran... kat mana... di mana... bila... bagaimana... haaaaa... korang akan rasai nanti...

Semasa mengajar buku iqrar.. Bila anak2 dah sebut dengan betul.. Walaupun tak lancar.. Terus beralih ke muka surat seterusnya.. Jgn biarkan anak2 jemu dan terlalu byk habis kan masa kat buku iqrar. kerja sue ringan sikit bab iqra' ni... sebab basic iqra' kakak belajar di Sekolah PASTI dulu...

Hanna pulak... ishhhh... dah setahun buku Iqra' satu muka surat satu... tak beralih2... sue mintak asben bayar belajar Iqra' kat cikgu sekolah PRA nya... hilang sabar jugak weiiii... baris pertama kita ajar dia spy ikut.. aaa... baaaa... taaaa... baris kedua.. hanna tunjuk jea... kita yg baca.. last2 tak tahu sape mengajar sape... hadoiiiii... bila mengaji dgn cikgu... dekna balik rumah siap bangga lagi... kat sekolah... dekna baca sendiri... cikgu cakap dekna pandai... huhuhuhu...
habis tu???? dgn mama main2!!!!!

Surah yg wajib baca sebelum belajar mengaji...
Al fatihah - baca sama2
5 ayat pertama surah Al Bakoroh - baca sama2
3 ayat terakhir surah Al bakoroh - baca sama2
5 ayat pertama surah Al kafir - baca sama2
5 ayat terakhir surah Al kafir - baca sama2
3x surah Al ikhlas dan 1x 3 Qul..
Sepipi atau sehelai surah yg beralih setiap hari - separuh kakak baca.. Separuh lagi baca sama2

pentingnya part baca sama-sama dengan anak... anak2 akan cepat ingat tajwid tanpa hafaz hukum tajwid. contohnya : Nun bersabdu dibaca dengung... anak2 akan ikut dengung sekali...

Kebiasaannya... akan ada soalan2 pelik kita terima dari anak2 la....

"Kenapa asyik kakak jea kena ambil AlQuran? Penat laaaaa.. Mama yg baca jugak.. Mama ambik lah.."

"kakak.. Sape yg suka pegang AlQuran.. Ambil AlQuran.. Baca Al Quran.. Cium AlQuran.. Allah sayang Nabi sayang.."

"ooo.. Kakak nak ambik lah.. Biar Allah dan Rasul sayang kakak"

untuk budak umur 7 tahun ke bawah kita tak perlu tekan sebutan makraj sgt... cukup lah diorang buat berkonsepkan "Allah sayang... Nabi Sayang..."

Mula2 sue tak yakin nak ajar anak mangaji sendiri.. Sebab takut diorang main2.. Tp sue dan Asben guna sedikit ketegasan.. Alhamdulillah diorang boleh disiplin kan diri.. diorang auta A... sue dan asben auta B... ingat satu kunci tauuuu... "Mama dan Ayah dah puas kena tipu...".. kah3

Zaman sekarang anak2 bijak... kita tak boleh jadi ketam mengajar anak berjalan.... korang pegi mengaji... mama nak layan drama pukul 7pm... sekali terkantoi... kena lah sound setepek dgn anak nanti... muahaha.. kita nak anak mengaji.. kita kena mengaji sekali... kita nak anak solat... kita kena solat dulu... sebab tu... kita tengok anak org barat... langkah pertama anak diorang pandai ialah joget... menari... kenapa? sebab celik mata jea pagi2... emak ayahnya dah joget utk senaman. kalau kita lihat anak2 org islam... step pertama yg diorang pandai adalah sujud... anak yg umur setahun akan suka sujud di mana tempat ibu ayahnya sujud... sebab tu time solat anak kecil akan dtg berebut tempat kita sujud...




Semua di atas adalah sekadar berkongsi pengalaman shj.. Setiap tanah.. Setiap tumbuhan.. Memerlukan baja yg berbeza..begitu jugak kerenah anak... ada yg serasi belajar dgn ibunya... ada yg serasi belajar dgn ayahnya... ada yg serasi belajar dgn ustaz kat luar... Pengalaman Sue bukanlah sempurna tp sekadar perkongsian shj. mana yg kurang tolong perbetulkan...




tata.. titi.. tutu..

No comments:

Post a Comment