Thursday, 17 December 2015

Pemeriksaan gigi susu

hari minggu juga adalah hari utk penjagaan kesihatan anggota badan...

minggu ni kami bawa anak2 utk check up gigi... sue ingatkan diorang akan takut nak jumpa doc gigi... rupa2nya diorang tak sabar nak jumpa doc gigi... mungkin terpengaruh dengan cerita upin ipin kot...


haaa... ini yg diorang dok syok tonton sgt nya...

Sekarang giliran diorang pulak yg kena jumpa doctor gigi...

Doctor nasihatkan spy berus gigi dgn ubat gigi yg sgt sedikit... setengah biji kajang tanah katanya...
utk elak termuntah dan elakkan dr tertelan ubat gigi...
kalau tertelan ubat gigi... gigi kekal yg akan ganti gigi susu tu akan warna putih2... jadi tak cantik..

selepas doc check... doc cakap gigi gerahang kakak kena tampal...
hmmmmm... sue tak galakkan gigi kakak kena simen lg...
sebab takut kakak trauma nak jupa dok gigi lagi....

sekarang giliran adik pulak...
adik tengah bagi perhatian pd soalan doctor gigi...
gigi adik agak parah sikit... mungkin sebab adik masih minum susu waktu mlm...
susu coklat pulak tuh... minum susu lepas gosok gigi sebelum tidur... hmmmm... 
resultnya kira mcm tak gosok lah kan....
pastuuuuu... setiap kali nak gosok gigi... confirm bersilat milat...
kadang2... sampai terguling2 dlm jamban tuh...
sue tetap paksa gosok gigi jugak... wlpn sampai termuntah....


yg sue geramnya... kalu gosok gigi yg ayahnya... sopan jea... 
kalu gosok gigi ngan mama... berperang terguling2...
padahal sue guna berus gigi dan ubat gigi yg masa jea pun...
arghhhhh... tensionnnn... saje buat mama naik hanginnnnnn berantuuuuu....
****
sebenarnya... sue yg senghiau bila tengok signboard klinik gigi.... hadoiiii... ngilunya...
emak ayah sue dulu... kurang menitik beratkan pasal gigi...
pada diorang... gigi berlubang itu normal... dimamah usia katanya...
umur 50 pakai gigi palsu itu normal...
so, sue tak nak.. anak2 ada masalah gigi... harap2 sgt...
kakak dan adik dapat hasil gigi yg elok.... setelah usaha gigih dlm penjagaan gigi...
yang pasti... kebersihan seseorang terletak pd gigi dan senyumannya...
kecomelan kanak2 juga terletak pd gigi...
hasbunaAllah hawanikmalwakil.... semoga kanak2 riang ini miliki gigi yg cantik bila dewasa kelak... Aminnn...


Rasulullah.. Indahnya Zahir dan Batinmu...
"“Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam tidak berperawakan (bertubuh) terlalu tinggi dan tidak juga terlalu rendah. Baginda berperawakan sederhana di antara kaumnya. Rambut tidak keriting bergulung dan tidak pula lurus kaku, melainkan ikal bergelombang. Badannya tidak gemuk, dagunya tidak tirus dan wajahnya agak bundar. Kulitnya putih kemerah-merahan. Matanya hitam pekat dan bulu matanya lentik. Bahunya bidang. Baginda memiliki bulu lebat yang memanjang dari dada sampai ke pusat. Tapak tangan dan kakinya terasa tebal. Bila Bagindaberjalan, berjalan dengan tegap seakan akan Baginda turun ke tempat yang rendah.

“Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam mempunyai gigi seri yang renggang. Apabila Bagindabertutur kelihatan seperti ada cahaya yang memancar keluar antara kedua-dua gigi serinya itu.”   (Diriwayatkan oleh Abdullah bin Abdurrahman, dari Ibrahim bin Mundzir al Hizami, dari Abdul Aziz bin Tsabit az Zuhri, dari Ismail bin Ibrahim, dari Musa bin Uqbah, dari Kuraib yang bersumber dari Ibnu Abbas r.a.)


No comments:

Post a Comment