Wednesday, 11 November 2015

Taman Burung Kuala Lumpur

aishhhh... terkejut jugak sue, bila asben ajak ke Taman Burung Kuala Lumpur...

dalam fikiran sue... apalah bestnya kat taman burung tu... setakat tengok burung dlm sangkar jea...

bila asben mengajak... jgn sekali2 menolak... kalu yg kita mintak belum tentu dpt...so, yg di offer tu jgn ditolak... wakakaka...

Demi utk pendedahan luar pd anak2.. taman burung pun taman burung lah...

setiap kali outstation... kakak dan adik kena kurung dlm kereta dgn ayahnya...mama jumpa client... time tu, mama spt singa yg sgt tegas... bila ckp duduk, anak2 mesti duduk... bila mama suruh makan... anak2 mesti makan.... aauuuummmmmmmm... singaaaaaaaaa mengaummmm...
mama garang demi utk capai matlamat outstation...

bila dah siap keje...skrg sampai giliran kakak dan adik utk berhibur pulak...

jom kita study pasal buruk sikit...

"Tidakkah mereka memerhatikan pada burung-burung yang dimudahkan terbang di angkasa lepas. Tidak ada yang menahannya selain daripada Allah. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda kebesaran Allah bagi orang yang beriman." (Surah al-Nahl: 79) 

Tulang burung sangat ringan tetapi kukuh kerana bahagian dalam tulangnya kosong. 

Sayap burung dijadikan dalam bentuk aerodinamik yang membantunya untuk terbang dengan baik.

Paru-paru burung sangat unik kerana ia menyedut dan menghembus udara melalui saluran berbeza.

Bulunya dibentuk daripada protein yang dinamakan keratin. Bahan yang keras dan tahan lasak ini terbentuk daripada sel-sel lama yang meninggalkan sumber zat dan udara untuk mati dan menghasilkan sel-sel baru. 

Burung membersihkan bulunya menggunakan minyak yang keluar daripada kelenjar minyak di ekornya. Ini menjadikan bulu burung kemas, berkilat, licin dan kalis air. 

Semua burung yang terbang mempunyai tulang dada (sternum) yang kuat untuk menyokong otot-otot sayap. - See more at: http://www.teratakusang.com/2012/03/keajaiban-burung.html#sthash.vnHoE1Zd.dpuf

tiket masuk sini... boleh tahan jugak lah...
rm75 utk family sue... terkejut beruk sikit...

utk masuk sekali seumur hidup, boleh layan lah...

bestnya kat taman burung KL ni... 
korang boleh mkn ais krim bersaksikan burung...

rasa seperti masuk dlm sangkar burung...
nampak tak burung kat atas meja tu...

ni nak latih kakak dan adik spy berani dgn burung...
pada hakikatnya... mama yg penakut... wakakaka...

nak makan ais krim kena hati2 sikit...
tahi burung sana sini... maklum lah taman dia kannnn...
suka hati dia lah nk lepas kat mana...
dia lepas kat atas jalan... org tu lalu seret sikit... org ni lalu seret sikit..
lama2 bersih lah jalan dr tahi buruk tu...

ini rumah burung hantu... korang boleh tangok dgn jarak dekat... kalau berani laa.... hahaha

time jln2 tu... jgn sekali2 korang mendongak ke atas dgn mulut yg ternganga...
burung memang byk kat atas pokok....
kami memang luck lah... tak kena tahi burung...


aksi kakak yg nak bertenggek mcm burung.... hahaha

yg atas tu... burung merak...

kolam ikan pun ada dlm taman burung....


baru separuh jalan... kakak dah merungut....
"panas laaa... rimas laaaa... busuk laaaa.... jom lah kita pegi kat tempat ada aircond... jom laaaa"

hadoiiiiii... budak bertuah betul... 
byk songeh sungguhhhh... masuk taman pun nak cari tmpt aircond...

kami nak bergambar dgn burung kakak tua pun tak sempat... kakak sibuk nak balik sbb panas.. hadoiiiiii
abg jem tepuk dahi... bila kakak mintak aircond dlm taman burung... hahaha


yg buat sue terpegun nya...
taman ni spt hutan belukar betul... ada bau tahi burung... ada bau daun2 yg reput..
betul2 ori spt di hutan rimba...
tak sangka... ada tempat spt hutan rimba di tengah2 bandaraya Kuala Lumpur...

seriusssss... memang tak sangka....

opocot... jakung pulak sue nih yea...

haaaaaaaa... apa lagi... jgn lupa dalam senarai aktiviti hujung minggu  utk ahli keluarga korang pulak yea...
tata... titi... tutu..
cikidaut dulu...

No comments:

Post a Comment