Friday, 24 January 2014

Rangsangan Sentuhan Ibu

"Rangsangan Sentuhan Ibu" - dicopy dr fb utk simpanan dan rujukan SUEperb MaMa!!

Perunding Pediatrik dan Neonatologi Pusat Perubatan Prince Court, Dr. Anna Padmavathy Soosai berkata, sentuhan lembut seorang ibu merupakan pemangkin kepada perkembangan sosial bayi. Pada peringkat usia dua bulan, senyuman dan sentuhan ibu semasa menyusu, memandi, menyalin lampin atau memakaikan baju adalah detik bayi mengenal siapa ibunya.

* Bayi tersenyum lebih kerap...

Percaya atau tidak, menyentuh bayi anda boleh membuatnya tersenyum dengan lebih kerap, yang membuktikan keeratan anda berdua. Sedang bayi anda membesar, anda akan sedar bahawa senyumannya akan menjelma tiap kali anda berada di sampingnya atau setiap kali bayi menjangka kehadiran anda. Senyuman-senyuman ini menandakan bahawa dia berasa selamat dalam dunianya dan sudah bersedia untuk mempelajari tentang dunia yang sebenar kelak nanti.

* Bayi cuba mencapai kepada ibunya

Apabila bayi cuba mencapai kepada si ibu, bayi mungkin cuba
memberitahu si ibu untuk memeluk dan membelainya; untuk merapatinya atau si bayi gembira dengan kehadiran ibu. Apa yang penting, bayi sedang menunjukkan rasa perlunya terhadap ibu, dan ini menandakan hubungan erat antara ibu dan anak. Semasa anak
membesar, tindak balas positif anda tiap kali si manja mencapai ke arah anda akan membantu bayi lebih sedar akan pergerakannya dan cara membuat pergerakan yang bermakna.

* Bayi bergelak ketawa

Bayi ketawa untuk menunjukkan perasaannya. Selain menunjukkan rasa teruja dan gembira, gelak pertama bayi menandakan perkembangan sosialnya kerana merupakan suatu tindak balas yang berlaku apabila dia berkongsi dunianya dengan orang tersayang. Apabila bayi gelak sebagai salah satu cara untuk bertindak balas dengan anda, ia merupakan cara bayi untuk memberitahu betapa seronoknya dia meluangkan masa dengan anda. Dengan berbunyi-bunyi manja pada waktu kehadiran anda, bayi menunjukkan bahawa mereka mengenali anda, dan sedang berhubung dengan anda. Dalam erti kata lain, bunyi-bunyi tersebut menandakan kegembiraannya dan juga sebagai tindak balasnya bagi kasih sayang, sentuhan dan perhatian yang anda berikan.

* Tatapan mata bayi menjadi lebih lama

Bayi juga menggunakan isyarat mata untuk berhubung. Apabila bayi menatap mata anda, suatu mesej berbaur kasih sayang mengalir antara bayi kepada anda yang meningkatkan kasih sayang antara anda dan si manja. Pandangan mata yang kemudiannya berkembang menjadi tatapan yang lama, merupakan salah satu kebolehan bayi yang dapat anda sedari. Pada hari-hari awalnya, bayi akan memberi sepenuh perhatian kepada anda, dan
lirikan matanya akan mengekori anda apabila anda hampir dengannya. Melihat muka anda yang telah dia kenal seolah-olah mampu menenangkan si manja. Ada kalanya anda juga mendapati si manja seolah-olah sedang termenung ke arah anda. Ini adalah kerana bayi sedang cuba mengingat muka anda dan mengenalpasti bagaimana rupanya kasih sayang dan keselesaan."


***************
setiap kali hantar anak ke rumah pengasuh... rasa kesian kat anak2.. mcm tak cukup belaian ibu bapa..
utk mama jd suri rumah... hmmm... mama tak pandai lah kalu tak keje sayang... tak pandai nk mintak duit ayah.. uhhukkk... mama suka ada income sendiri... senang nk membeli apa yg mama suka..
biasalah lah kan... singa mesti ada perancangannya sendiri... tak boleh dihalang keinginannya... :(

apapun.. setiap kali balik keje kami akan cuba sedaya upaya utk bg kasih sayang semaksima mungkin... oraitttt!!!

kalau ayah balik lambat kang... mcm ni lah ghupernya...
masing2 menangis mintak ayahnya peluk...
 

 mintak pelukan manja...
 mintak dukung..
ayah nk solat pun susah...
 
**tang mama peluk ayah tu... xde picture yea.. muahaha...
kamera jd blankkkk... hihihihi
 


menangis... tak dpt cabut topi... hahaha

akhirnya berjaya juga cabut topi..


makan sama2 yea..


adik hanna senaman..


time pakai baju jea... kakak mesti nak ayah yg pakai kan...
sebab??? lepas pakai baju dpt lompat tinggi2... hahaha


ambooiiii.. garang mcm singa lah adik hanna nih...
nak turun basikal sendiri tp takut... nak marah blm pandai lagi...
menangis dan jerit kuat2 jea lah yea... hahaha


belajar bersabar yea sayang... muah!!


tata.. titi... tutu...
perkongsian dr SUEperb MaMa!!! muahhh! hugh!

No comments:

Post a Comment