Wednesday, 15 January 2014

Asingkan anak-anak tidur dari bilik ibubapa


Assalamualaikum dan salam sejahtera utk pembaca blog SUEperb MaMa..

kali ni sue nak kongsi pasal bilik tido pulak yea...
lepas sue baca entry penulis blog ummu humaira
"Asingkan anak-anak tido dari bilik ibubapa? kenapa?"

kmd sue link ke fb... asben sue pun baca...
kami tak perlukan perbincangan.. kami terus buat kata putus.. HANANA kami mesti ada bilik sendiri!!!

apa yg ditulis oleh blogger Ummu Humaira betul 100%... sue sgt sokong dan sue sgt berterima kasih kpdnya krn sudi tulis dan sharing...
sue sendiri pernah berdepan dgn anak kecil sebegini ketika sue keje sambilan sebagai guru tadika pd thn 2005..
kebanyakan kanak2 lelaki yg khatan di usia kecil cepat terjebak dgn  masalah ini...

kes pertama
ada yg raba anggota badan cikgu (tp bukan sue yg terkena yea..) itu cikgu lain yg dicabul oleh murid tadika umur 6thn..

kes kedua
2 beradik lelaki dan perempuan, mandi bogel.. si adik yg berumur 4thn mengacuka anunya kepada kakaknya yg berumur 6thn..

kes ketiga
2 kanak2 perempuan yg berumur 5thn dan 8thn berada dlm bilik berkunci sambil membuat aksi lesbian.. (pengasuh bertindak mengintai dari tingkap krn curiga dgn perbuatan kanak2 ini yg kunci bilik)

kes keempat
ada juga sahabat karib sue cerita... yg bekerja sbg ustazah di sabah..
terserempak dgn 2 anak murid lelaki tahun 3 berada dibawah meja sambil membuka seluar masing2 mengacukan kemaluan masing2...

adakah ini punca video lucah atau aksi ibubapanya ketika anak tido? tepuk dada tanya perbuatan sendiri...

kalu bkn video lucah --->>> ini bermakna tidak asingkan tmpt tido..
hal ini memang masalah berat!!!!melibatan akhlak kanak2..

disangka anak tido rupanya tidak tido... percaya lah.. anak2 memang tido.. yg menyaksikan drama lucah itu adalah rohnya.. percaya atau tidak??
jasad kanak2 shj tido.. sedangkan rohnya tidak tido... spt yg dinyatakan dlm penulis blog ini --->>Pusat Rawatan Rohani dan Tips dan Doa utk anak

petikan dr blog diatas... (bg yg malas nk bukak link yea...hihihihi)
“Mungkin ibu bapa punya alasan tidak rapat dengan anak-anak kerana sibuk. Kita boleh cuba cara lain, balik di tengah malam, anak-anak sudah tidur, pergi bilik dan cium dahinya. Hubungan rohani tetap subur, walaupun anak tidur tetapi jiwanya sentiasa hidup,”.
Jangan kita tunjuk sikap kita yang panas baran, pemarah dan ada kuasa veto kepada mereka, jangan suka mengherdik mereka dengan perkataan bodoh, kurang ajar, sumpah seranah dan sebagainya yang merupakan doa kepada mereka”.. inilah yang menyebabkan mereka derhaka kepada kita…


pernah sue bgth pd asben... bisikan kata2 yg baik pd ubun2 anak2 ketika tidur... asben sue tak percaya... hahaha... katanya karut..
sue minta asben sue test sekali... panggil nama Nur Sufi Hadaina di ubun2nya.. mata daina bergerak2 tanda respone... asben sue terkejut..

maknanya ibubapa kena jaga tingkahlaku ketika anak tido... buruk kita buat depan anak2 tido.. buruk lah resultnya... baik kita baca diubun2nya... baik lah resultnya... InsyaAllah... kita hanya berikhtiar utk jd tauladan yg baik pd anak2 kita shj... selebihnya kita serahkan pd Allah...

asalnya sue nk tunggu 4thn baru nak asingkan tmpt tidur sbb nk jimat elektrik... guna aircond... muhahaha... memandangkan penulis blog Ummu Humaira dah bg nasihat yg berguna... kami pun latih utk asingkan dr sekarang...

2 hari selepas link ke fb 10 jan 2014
ari ahad kami terus beli katil baru khas utk Hanana kami..
  
 beli langsir kat nilai square..
 
 rm200 jea utk saiz slidding..
 
 beli cadar katil..
 
amboi... seronoknya kakak dan adik main guling2 kat katil sendiri...
 
skrg kami cuba set dlm minda daina..
 
"mana bilik kakak?"
daina akan tunjuk biliknya...
 
"kakak suka tak bilik ni?"
"suka"
 
"cantik tak bilik kakak?"
 "cantik"
 
bila sampai time tido...
"ayah jom tido..." sambil tunjuk ke bilik master room
adussss... masih gagal lagi... hahaha..
 
 
nasihat dan perkongsian yg baik itu mesti dimulakan dr skrg...
 tatat.. titi.. tutu..
 
 
 

No comments:

Post a Comment