Wednesday, 6 November 2013

Menu Untuk Bayi


Assalamualaikum...

Kali ni SUEperb MaMa nak kongsi resepi untuk bayi lagi sekali...

Senarai 4 menu ni.. sue sediakan utk Nur Sufi Hadaina (anak pertama)

 
 
 
 
Menu utk anak kedua ni lagi senang, semuanya sue sediakan dlm bentuk goreng...
senang dan cepat!!
 
 bahan2nya sgt senang :
 
minyak zaitun...
harga nya boleh tahan mahal lah..
750ml RM28 hingget..
kalu setakat nk goreng sayur tu mampu lah..
kalu nk guna utk goreng keropok memang mampusss lah kannn...
 
sue gunakan perasa utk menu setiap hari dgn perasa semulajadi yg berbeza..
contoh perasa yg sue buat adalah salah satu dr senarai dibawah ni..
- goreng brokoli biar sampai garing
- goreng kubis biar garing
- goreng ubi kentang biar sampai garing 
 - gorang bawang putih biar sampai harum
 
semua goreng2 ni guna minyak zaitun..
minyak ni sgt penting utk si kecik kita sbg pelincir utk buang air besar...
 
inilah perasa yg sue buat utk Hanana..
jadi, setiap hari Hanana akan rasa menu yg berbeza2..
walaupun dr sayur yg sama..
 
sue tak guna garam atau gula utk makanan bayi..
biarkan bayi rasa manisnya sayur tanpa bahan perasa..
 
jgn risau takut makanan bayi tak sedap sbb tak de garam..
bayi akan makan buburnya selagi bayi tu blm pernah rasa makan sedap selain menunya..
tp.. bila bayi kita dah start mkn yg ada perasa.. confirm dia tak nak buburnya.. :)
 goreng sayur tadi sampai garing.. kemudian masukkan air..
!
!
blander
!
!
2 tapaware utk ke rumah pengasuh..(utk pagi dan ptg)
satu lagi sue simpan kat rumah utk mkn malam..
simpan dlm peti ais tauuu...
 
lenyek nasi putih 1/3 dari sukatan puri kat atas..
biasanya sue bg 1 sudu besar shj..
pastu gaulkan dgn puri kat atas tu..
 
tadddaaaaa... menu ini utk Nur Sufi Dhiahanna..
Nyummy2 sodapnyaaaa...
 
 Sekiannnnnn... perkongsian..
Resepi Utk Bayi dari SUEperb MaMa!!!
tata... titi... tutu...

INNER TERMURAH DIPASARAN

No comments:

Post a Comment