Sunday, 8 April 2012

Pukong - Salah satu Budaya Orang Banjar

Assalamualaikum.


atas permintaan opismate sue iaituNurul Huda yang nak wak kajian tentang budaya masyarakat di Malaysia.

ari ni sue nk post pasal budaya org banjar yg suka ikat baby dlm buai.. memang nampak mcm kena dera sikit, tp baby sgt selesa bila kena ikat cam ni. mungkin si cilik rasa kemas mcm dlm kandungan kot... hik3.

menurut emak mertua sue, tujuan diikat utk elakkan baby tersedak susu. baby boleh sendawa sendiri tanpa di tepuk2 belakang lepas minum susu. selain tu leher pun boleh jd jinjang. kalu baby yg suka nangis ni memang patut kena ikat cam ni... InsyaAllah berhenti menangis.

kalau pakai kain jaring utk buaian baby lg bagus. anak sue pakai kain sarung jea sbb masa tu tak bawak balik kampung jaring untuk buaian, lg pun nk ajar Daina biasakan dgn suasana kehidupan kampung. kain sarung ni buat baby jd cepat berpeluh mcm dok dlm bilik sauna pulak..

video
ni gambar sue kat kg Sungai Manila di Perak.

utk buat Pukong kat baby ni senang jea.. satu kain batik sangkut mcm buaian biasa dan satu kain batik lg diikat kat leher. dan baby akan jd spt duduk dlm buaian. 
masa ni daina suka nangis.. Emak mertua sue pun ikat cam gini... baru diam.. siap gelak lg...


video

ini emak mertua sue.. baru siap ikat Nur Sufi Hadaina..

video

Daina dibuai laju2 oleh ayahnya.. 



sekian...  Selamat mencuba gaya buaian spt ini...
opts!! lupa lak nk bgth... sue bkn org Banjar tauuuu.. Sue org Klate Jati yang mengamalkan
"Adat Istiadat Melayu Kelantan". weeee...

SUEperb MaMa... layannn zassss!!!



New batch will b soft awning+plain colour.. It's cool..! Can mix n match easily rite?.. Stay tuned peeps, we will update soon..!  Hoodie hanya di Page Facebook ROSSEcouture






2 comments:

  1. Anak umur berapa sesuai tido cara camni?

    ReplyDelete
  2. 30 hari dah boleh tido mcm ni... kena pastikan teknik ikat tu betul yea... :)

    ReplyDelete