Pages

Friday 21 December 2018

Temple / Kuil di Bali, Indonesia


Kita berjalan di muka bumi Allah.. Pandang sana sini... Membuktikan benarnya Ayat Al Quran tentang berhala.. Byk sgt berhala sana sini sebab di Bali ni 90% beragama hindu...

Ambik lah package apa pun.. Tourist guide tetap akan bawa ke kuil... Sebab kat sini memang itu shj tarikan pelancong. Kat Ulu Waktu kami terpaksa batalkan walaupun dah bayar tiket. Di pintu masuk ada monyet yg agar agresif... Melompat ke badan pengunjung utk ambik spek mata.. Ambik handbag.. Baru masuk 10 langkah Sue patah balik.. Tak berani sebab tengah pregnant dan takut #the_sufi_sisters trauma... Ulu waktu jugak tempat suci org hindu.. Kena pakai kain kuning di pinggang lah.. Masuk situ sekadar utk ambik gambar pemandangan Temple shj..

Allah melarang hamba-hamba-Nya untuk menyekutukan-Nya dengan sesuatu apapun, seperti menyembah berhala/patung, pepohonan atau benda-benda lainnya termasuk manusia sekalipun.

Mengajar anak2 perbezaan agama... Disamping kita bawa anak2 ke masjid utk mendalami tentang islam.. Kita juga boleh dedahkan tentang perbandingan agama Kat anak2..

Kakak tanya.. "Kenapa kat sini byk patung besar?"

"sini 90% orang beragama hindu.."

"hindu tu ape mama? diorang buat apa dgn patung ni?"

"Hindu tu agama.. Agama kita Islam.. Mama islam.. Kakak islam.. Agama diorang sembah patung berhala sebagai tuhannya.. Kita org islam.. Sembah Allah SWT dan Rasulullah pesuruh Allah. Di mana pun kita berada.. Dalam hati kita hendaklah sentiasa mengingati Allah setiap saat dan waktu.. Kat dunia ni byk agama.. Kita beragama islam.. Ingat tau.. Kita beragama islam.. Wajib tunaikan rukun islam dan rukun iman."

"Mama.. Tuhan hindu tu patung... Tuhan kita Allah.. Allah di mana Mama?"

Fuhhh.. Tarik nafas panjang... Nak kena explain utk pemahaman budak umur 7thn ni agar sukar... Tp tetap kena explain..

"kakak nampak tak pokok bergoyang?"
"nampak.."
"pokok bergoyang sebab ape?"
"angin yg gongcang.."
"kakak nampak tak angin? Kakak dpt sentuh tak angin?"
"tak nampak angin.. Tak dpt sentuh.."
"tapi kakak rasa ada angin kan?"
"ahha mama.. Ada lah angin sebab pokok bergoyang... Rambut kakak terbang..."
" begitulah perumpamaan Allah sentiasa dekat dgn kita.. Allah Lebih dekat dari urat leher.. Kakak kena yakin Allah sentiasa dekat dgn kita.. Kita takkan nampak Allah.. Krn Allah bersalahan dgn makhluk.. Allah tak akan sama dgn Apa yg ada kat muka bumi ni.. Selagi ada nya benda atau sesuatu di muka bumi ni.. Maka itu bukan Allah.. Itu bukan Tuhan kita.. InsyaAllah.. Kakak dah besar sikit lagi.. Kakak akan belajar tentang Ilmu tauhid. "

" cuba kakak pandang atas langit.. Ada matahari tak? "
" ada la... Ape lah mama ni.. Itu pun nak tanya.. "
" matahari ada kat di muka bumi kan? "
" ahha.. "
" maknanya.. Matahari itu ALLAH ke? "
" bukan Tuhan.. "


Alhamdulillah.. Dapat bagi penerangan pada Kakak perbezaan agama depan mata.. Semoga kakak lebih fahami lagi bila dewasa kelak.. Amin3 .









Lepas balik dari kuil.. Sue akan mintak anak2 bagi salam dan baca bismillah sblm masuk bilik hotel... 

Apakah mereka mempersekutukan (Allah dengan) berhada-berhala yang tak dapat menciptakan sesuatupun? Sedangkan berhala-berhala itu sendiri buatan orang. (Al-‘A`rāf:191)
Dan berhala-berhala itu tidak mampu memberi pertolongan kepada penyembah-penyembahnya dan kepada dirinya sendiripun berhala-berhala itu tidak dapat memberi pertolongan. (Al-‘A`rāf:192)
Dan jika kamu (hai orang-orang musyrik) menyerunya (berhala) untuk memberi petunjuk kepadamu, tidaklah berhala-berhala itu dapat memperkenankan seruanmu; sama saja (hasilnya) buat kamu menyeru mereka ataupun kamu herdiam diri. (Al-‘A`rāf:193) 
Sesungguhnya berhala-berhala yang kamu seru selain Allah itu adalah makhluk (yang lemah) yang serupa juga dengan kamu. Maka serulah berhala-berhala itu lalu biarkanlah mereka mmperkenankan permintaanmu, jika kamu memang orang-orang yang benar (Al-‘A`rāf:194)
Apakah berhala-berhala mempunyai kaki yang dengan itu ia dapat berjalan, atau mempunyai tangan yang dengan itu ia dapat memegang dengan keras, atau mempunyai mata yang dengan itu ia dapat melihat, atau mempunyai telinga yang dengan itu ia dapat mendengar? Katakanlah: “Panggillah berhala-berhalamu yang kamu jadikan sekutu Allah, kemudian lakukanlah tipu daya (untuk mencelakakan)-ku. tanpa memberi tangguh (kepada-ku)”. (Al-‘A`rāf:195)
Sesungguhnya pelindungku ialahlah Yang telah menurunkan Al Kitab (Al Quran) dan Dia melindungi orang-orang yang saleh. (Al-‘A`rāf:196)
Dan berhala-berhala yang kamu seru selain Allah tidaklah sanggup menolongmu, bahkan tidak dapat menolong dirinya sendiri. (Al-‘A`rāf:197)
Dan jika kamu sekalian menyeru (berhala-berhala) untuk memberi petunjuk, niscaya berhala-herhala itu tidak dapat mendengarnya. Dan kamu melihat berhala-berhala itu memandang kepadamu padahal ia tidak melihat. (Al-‘A`rāf:198)

No comments:

Post a Comment