Wednesday, 11 January 2017

Pengalaman Demam Denggi

Pengalaman demam denggi...
2hb Jan 2017 - badan sue tiba2 jadi lemah.. Batuk teruk.. Suhu badan naik mendadak.. Sue telan panadol.. Sebijik tak jalan.. Telan 2 bijik.. Hilang sekejap... Habis ubat.. Panas datang lagi.. Sakit kepala rasa nak pecah... 

3hb Jan 2017 - masih lg mkn panadol... Dah hampir habis sepapan.. 

4hb Jan 2017 -  sue pegi klinik siva.. Check tekanan darah sgt rendah 85.. Doc nasihatkan minum 5 botol air masak.. Sukatan guna botol mineral 1500ml.. Perghhh.. Sue minum sampai muntah keluar air balik lah.. Mulut tetap rasa kering... Kulit muka tetap kering menggelupas.. Masa tu muka sue mcm org rohinya... Kering kusam dan berparut setiap kulit yg gelupas... Tak bermaya sebab tekak tak boleh nak telan makanan langsung..
Sue tel pak kiyai... Ceritakan keadaan sue yg sgt lemah ni.. Pak kiyai cakap "kalu demam.. Mkn panadol pastu demam balik.. Itu kemungkinan Denggi Ringan... Sue pegi cari doc yg betul2 pakar tentang denggi... Dan berubatlah... Sekiranya bukan denggi.. Baru lah sue cari saya balik yea..."

6hb Jan 2017 batuk kahak bertukar ke batuk kering pulak.. Sue rujuk kembali ke doc siva.. Masa nak ambik tekanan darah.. Doc mintak angkat lengan baju.. Doc ter kejut.. Sue pun terkkejut.... Lengan sue penuh dgn bintik merah.. Doc syak itu demam campak..  Lepas keluar klinik siva.. Sue tak puas hati.. Sue mintak asben bawa ke klinik qualitas di nilai pulak.. Utk ambik darah ujian demam denggi... Tak sampai 5 minit result keluar... Memang demam denggi.. Masa tu.. Sue rasa MAUT sudah menghampiri... Dlm kepala cuma terpikir... Destinasiku seterusnya ialah Liang Lahad.. Mungkin esok.. Lusa.. Minggu depan... Bintik merah dibadan semakin penuh... Sue hanya mampu minum air shj... Susu badan dah kering kontang... Asben buatkan sup ketam.. Tp su tak boleh nak telan sgt sebab sakit tekak.. Tonsil bengkak akibat dr batuk yg sgt teruk...

7hb Jan 2017 ambik darah lg... Platlet 138 turun ke 118... Ya Rabbi.... Terasa dekatnya dgn kematian... Masa tu terlintas dihati... Pasal wasiat dah settle... Skrg ni masalah besarnya.. Solat yg dihujung waktu akibat krn hal2 duniawi... Mcmana lah aku nak hadapi Alam Kubur dgn dosa yg menggunung tinggi ni.. Balik rumah terus minum air masak lagi.. Asben uruskan rumah dan anak2... Musim yg panas terik.. Percepatkan air dlm badan menjadi kering.. 

8hb jan 2017 ambik darah di kpmc kajang pulak..  Platlet naik 118 ke 141.. Alhamdulillah.. Hampir ke normal... Platlet normal 150.. 

9hb Jan 2017... Ambik darah last sekali.. Plalet 176.. Doc mengesahkan dah pulih dr denggi.. Alhamdulillah.. Masa ni sue rasa spt Allah memberi sue peluang hidup utk kali kedua.. Apa yg sue ambil iktibar setelah mati hidup semula ni ialah sue cuba sedaya upaya utk solat di awal waktu.. Krn jika kita miliki solat yg sempurna kita takkan rasa takut utk mati... Krn dgn kematian shj kita dpt bertemu dgn Allah dan rasul.. 

Tips nak minum air masak yg byk ialah 1 botol mineral 1500ml utk 1 waktu solat.. Kita solat 5 kali sehari.. Kita kena minum 5botol sehari... Lidah memang jd payau.. Rasa loya nak muntah jea.. Nk mkn asam tak boleh sebab batuk teruk... Masa tu lah terfikir betapa haus nya di Padang Mahsyar kelak... Jika har nii sue mati... Cukup tak amalan kebaikan dan taubat sue utk berada di Padang Mahsyar kelak.. Seribu penyesalan krn sblm ni terlalu byk memikirkan hal duniawi...

Demam denggi ni sue rahsiakan dr family... Takut emak sue terkejut... 
Tiba2 emak sue call bertanya khabar... Baru sue bgth yg sue kena denggi.. Emak sue terus buat solat hajat di sepertiga malam.. "Ya Rabbi... Ampunilah dosa anak aku.. Terimalah taubatnya.. Jgn lah engkau bebani musibah yg berat pd anak aku..."
Berkat doa ibu... Keesokkannya demam sue beransur pulih...

Kena bebel kat emak sue sebakul.. Adehhh... Kalu sakit ke ape ke.. Tlg bgth emak.. Emak memang tak ada kudrat nak menolong... Tp Allah bg kelebihan pd seorang ibu ni ialah DOA... Tlg jgn rahsiakan apa2 dr emak lg lepas ni..

Emak sue arahkan abe ngah sue dtg buatkan jus daun betik dan sup ketam... Alhamdulillah... Rasa ringan sgt badan...
Sup ketam

Air rebusan daun betik..

Ini gambar asben tengah bawak kereta sambil dukung adik raina... Sue pulak uruskan diri sendiri kat emergency hospital putrajaya... Sue betul2 blur kat emergency... Bukan blur dgn demam denggi.. Blur risaukan asben bawak kereta sambil jaga 3 org anak... 
Wlpn dalam keadaan sakit.. Keje sue adalah amanah dan tanggungjawab...  Sue mintak asben uruskan brg  1 tan lori yg baru sampai.. Utk di agihkan ke hospital...

Sue: doc, sy ibu menyusukan bayi.. Ubat batuk bg yg boleh utk mnyusu yea..
Doc : ok.. Anak sulung ke puan?
Sue : erkkkkk... Anak ke berapa erk? Jap doc.. Sy blur kejap...
Doc : ishhhh... Anak berapa org pun dah lupa (hahaha doc tergelak)
Sue : ermmmm... 3 org doc.... Sy betul2 blur risaukan asben sy bawak kete sambil raba bayi yg 2 bulan....
••••••••••••


Kami suami isteri sentiasa menanggung susah senang bersama... Wasiat kami sesama sendiri..."abg, andainya ayg mati dulu... Abg uruskan jenazah ayg... Mandi dan kafankan terus di hospital... Bawa ke masjid... Seandainya waktu itu hampir dgn waktu solat... Boleh lah solat jenazah lg sekali... Sekiranya jaraknya dgn waktu solat... Teruslah hantar jenazah ayg ke liang lahad.. Tak perlu tunggu saudara mara... Tak perlu hantar jenazah ke kelantan... Kebumikan shj di mana tmpt ayg meninggal..."

Hari ini.. Sue rasa bagaikan mati hidup semula... Yg diberi peluang kedua oleh Allah utk taubat segala dosa sebelum hadapi kematian di akan datang... 

Skrg sue byk mkn buah utk pulihkan kulit yg kusam dan perbanyakkan susu badan.. Kesian sgt kat adik raina yg turut demam akibat dr minum susu yg tak berzat....

Semoga Allah jadikan solat sue solat yg sempurna sblm hadapi hari kematian suatu hari nanti... Dan mendapat syafaat Rasulullah di dunia dan akhirat... Amiinnn...


No comments:

Post a Comment