Monday, 5 September 2016

Hiasan Balkoni Minimalis


Kali ni sue nak kongsi 2 gaya balkoni yg sgt simple utk dijadikan tempat istirehat yg selasa...

1)Balkoni Tertutup
2)Balkoni Terbuka

Kalau kena dgn gaya decoration... balkoni akan menjadi ruang yg paling seronok dalam rumah... dgn pemandangan saujana mata memandang, keindahan malam memandang bulan dan bintang... pokok2 hijau dituip angin sepoi2...hiasan lampu2 bangunan tersergam indah... hehehe.. tp balkoni rumah sue ni hanya ada lampu jalan jea... muahahaha

haaaa... ini sue punya "Balkoni Terbuka" tempat utk menghirup secawan kopi sambil berbuai dgn hati yg tenang...

waktu yg sgt tenang sue nak berbuai...
pukul 6 am selepas solat subuh... 
sambil berbuai sambil dengar ceramah pak iman selepas subuh...
lebih kurang pukul 6.30 hingga pukul 7pagi pula...
sue dapat lihat kebeseran Allah menukarkan malam menjadi siang...
langit yg gelap menjadi cerah...

ALI IMRAN:27
"Engkau masukkan malam ke dalam siang dan Engkau masukkan siang ke dalam malam. Engkau keluarkan yang hidup dari yang mati, dan Engkau keluarkan yang mati dari yang hidup. Dan Engkau beri rezeki siapa yang Engkau kehendaki tanpa hisab (batas)“."

 ALI IMRAN:190
"Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi, dan silih bergantinya malam dan siang terdapat tanda-tanda bagi orang-orang yang berakal,"

 AR RAD:2
"Allah-lah Yang meninggikan langit tanpa tiang (sebagaimana) yang kamu lihat, kemudian Dia bersemayam di atas ´Arasy, dan menundukkan matahari dan bulan. Masing-masing beredar hingga waktu yang ditentukan. Allah mengatur urusan (makhluk-Nya), menjelaskan tanda-tanda (kebesaran-Nya), supaya kamu meyakini pertemuan(mu) dengan Tuhanmu."


Iyeaaaa... iyeaaaa.... sue faham... muhasabah diri tak semestinya di balkoni.... di mana2 pun boleh....
cuma... kalu sue terpacak kat depan pagar rumah utk melihat pertukaran malam ke siang...
kang jiran tetangga tengok pelik pulak... kang diorang ingat sue dok sembah pagar pulakkkk... muahaha..
kalu bakoni atau jendela ni... memang tempat org termenung... org takkan pelik punya... hahahaha

Termenung org beriman - menghitung kebesaran Allah...
termenung org jahil tukil - menghitung wang berjuta2....

sama2lah kita melatih diri utk menjadi "Termenung org beriman"

memandang kan ini ruangan balkoni yg terbuka.... 
sue hanya letak 2 buaian shj... meja kecil diletak hanya time perlu utk letak hidangan shj..
dah siap guna meja kecil kena simpan balik dlm bilik demi keselamatan..

utk mengelakkan kecuaian berlaku... ruang balkoni rumah sue diharamkan letak kerusi...
sebab takut anak2 sue panjat kerusi utk intai ke bawah..
fitrah semula jadi kanak2... bila berada di atas... dia akan mencari ruang utk pandang ke bawah...
diorang juga dilarang dgn tegasnya... "tak boleh ke balkoni tanpa mama dan ayah.."

buaian ni berat... diorang tak akan mampu alih....

rehat sebentar dgn si adik hanna sebelum hantarnya ke sekolah...

mesti korang tertanya2... berapa harga buaian ni?

standard harga buaian yg paling besar ni rm800..
kalu 2 buah buaian rm1600... haaaa... mesti korang pikir mcm tu kannnnn...

percaya atau tak percaya... buaian saiz yg paling besar warna pink ni... sue beli dgn harga rm330 jea dan yg hijau putih tu rm350.... hahahaha...
murahkan... dpt beli dgn harga borong dgn kuantiti runcit... ngeng3

beli kat mana???
kat nilai 3 jea... korang kena survey start dipintu masuk nilai 3... sampai lah korang jumpa 1 kedai yg jual harga borong yea... kikikikiki

buai ni tak ada penghantaran... kena angkut sendiri...
bg kereta kecik mcm sue ni... suh jea diorang ikat kat atas bumbung kete.... hahaha


Haaaa... ini ruang "Balkoni Tertutup"
nak tiru gaya hotel punya pasal...
ruang ini tidak dibenarkan byk barang...
cukup lah 1 sofa... 1 frame kat dinding... dan 1 kapet...

ini ruang balkoni tertutup jugak.... ruang utk rehat sambil baring...
betul2kan urat.... ruang ini boleh utk buka aurat....
kalu nak best lg... panggillah tukang urut "Spa Mobile"... tukang urut dtg urut kat rumah...
waaaaa... best gituuuu.... 

buat masa ni... TV tak dibenarkan ada di tingkat atas...
sebabnya... kami tengah melatih anak2 tido pukul 10mlm...
kalu diorang degil nak tengok tv jugak... kami akan tutup semua lampu rumah...
kalu berani... tengok lah tv sorang2 kat bawah tu.... hahaha..
pastuuu... bolehlah tengok drama... si kakak menangis sambil naik tangga... tak nak tido tp takut nak tengok tv sorang2... kikikiki


menu petang...

kita diberi pilihan....
"Makan makananmu sebagai ubat.
sebelum datangnya waktu...,
kamu akan makan ubat2an sebagai
makanan."


Ada 6 doktor terbaik: a. Keluarga. b. Santai/rehat. c. Bersenam. d. Makanan yg sihat. e. Sahabat/kawan. f. Ketawa.

Secantik mana hiasan rumah kita...  kita perlu sedar 1 perkara... di dlm rumah kita ada SYURGA...

wlpn kita sudah berkahwin tak bermakna sudah terputus doa utk ibu ayah....


Seorang wanita mentaati suami utk mendapatkan SYURGA ALLAH...
kita perlu sedar bahawa.. sebelum kita menjadi isteri... kita dididik oleh ibu ayah utk menjadi anak yg solehah...sehinggalah kita di angkat menjadi seorang isteri solehah... dan para suami juga perlu sedar bahawa.. setelah berkahwin... mentaati ibu mertua sama seperti mentaati ibu kandung sebagai tanda berterima kasih krn si suami mengambil anak perempuannya menjadi isteri dalam keadaan sudah sempurna solatnya... akidahnya... tauhidnya... dll

cuba bayang... jika kita menjadi anak terbiar... hidup merempak... tiada agama islam... sanggupkah suami kita memperisterikan kita?

anak lelaki atau anak perempuan... bujang atau berkahwin... org tua tetap wajib disanjungi...



Sekian....






No comments:

Post a Comment