Monday, 26 August 2013

Khasiat Susu Ibu


Assalamualaikum...

semalam cucuk 3 serangkai utk Nur Sufi Dhiahanna.. puteri kedua sue.. check up bulanan hanna dgn doc pakar... segala persoalan tentang bayi.. memang sue soal yg pakar lah... hmmm... bayaran pun memang pakar lah... sekali service +  sekali cucuk utk 3 serangkai ke tiga RM150... hihihi

yang bagusnya checkup ngan pakar ni... jawapan setiap persoalan kita terus terjawab...
pastu doc cek perut anak samada bengkak atau tak... pastu check paru2..


persoalan sue???
ramai yang salah faham tentang penyususan bayi.. terutamanya "FULL BREASTFEEDING"

"Doc, saya nak susukan anak saya sepenuhnya susu badan selama setahun boleh tak?"
"tak boleh mama.."
"kenapa tak boleh?"
"Full breastfeeding ialah selama 6 bln shj, selepas 6 bln mesti campur makanan kaborhidrat utk pembesaran bayi... bayi takkan cukup zat sekadar menyusu badan selepas 6 bln... nak tak nak kena bagi makanan tambahan.."
"Dalam al quran menyebutkan susukan bayi sekurang-kurangnya 2 tahun tu bermaksud SUSU BADAN + MAKANAN TAMBAHAN (spt bubur utk bayi)"
"yup, mama... kalau mama bagi susu badan shj saiz perut bayi tak membesar sbb perut bayi cuma terima air susu shj tak ada pepejal (karbohidrat)... zat dalam susu badan tak cukup utk menampung keseluruhan pembesaran bayi, yang dimaksudkan FULL BREASFEEDING tu.. susu badan sepenuhnya tanpa susu formula. bkn tanpa makanan"
"oooo..saya takut nak bagi makanan kat bayi... sebab takut sembelit mcm kakaknya.."
"Allah tak jadikan insan tu dua serupa mama... kalau kakaknya sembelit... adiknya belum tentu sembelit mama"
"yea tak yea jugak.."hahaha
"kalu mama rasa takut utk bagi makan bubur... takut perut bayi terkejut... mama boleh mulakan dgn bubur yg sgt cair dan dicampur dgn serat"..
"saya terbaca dlm fb... ada yg susukan bayinya sehingga 2 thn tanpa makanan lain"..
"yg dlm fb tu mama... dah di tambah sekilo garam... kalu mama terbaca boleh percaya 0.000001% shj yea..." 
"Lurp"
"berat anak u ni normal... betul2 line tengah... so.. kalu mama nk lengah bagi makanan pepejal boleh lah sampai ke umur 7 atau 8 bln... jgn sampai setahun yea.."
"ok doc, tqvm..."

Alahai Adik Hanana... cayang bucuk mama... bucuk2 mmuahhhhh!!!

rezeki Hanana hari ni... Alhamdulillah..

Penemuan Saintifik Mengenai Susu Ibu Bukti Kebenaran Al-Quran

Terdapat banyak faedah kepada kedua-dua ibu dan bayi apabila kita mengamalkan penyusuan bayi secara natural. Kita disaran memberi susu ibu kepada bayi sehingga bayi berusia sekurang-kurangnya 6 bulan tanpa makanan sampingan lain, tanpa susu formula lain dan tanpa diberi air masak pun kepada bayi.

Susu ibu kaya dengan antibodi serta hormon-hormon yang mampu memberi perlindungan kepada bayi daripada masalah usus (gastrousus), jangkitan pada pernafasan, jangkitan telinga, alahan makanan, kerosakan gigi, pneumonia dan meningitis. Ia juga menggalakkan pertumbuhan pembentukan otot-otot muka dan rahang.

“Dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibu bapanya; ibunya telah mengandungnya dengan menanggung kelemahan demi kelemahan (dari awal mengandung hingga akhir menyusunya), dan tempoh menceraikan susunya ialah dalam masa dua tahun; (dengan yang demikian) bersyukurlah kepadaKu dan kepada kedua ibubapamu; dan (ingatlah), kepada Akulah jua tempat kembali (untuk menerima balasan).” (Surah Luqman: ayat 14)

Kajian terbaru yang dijalankan oleh Profesor Catharina Svanborg, seorang pensyarah imunologi dari Universiti Lund, Sweeden, susu ibu membantu untuk mencegah bayi dari mendapat kanser.

“Zat yang disebut alpha-lac (alphalactalbumin), yang terdapat dalam jumlah besar di dalam susu ibu, yang mengenali keberadaan sel-sel kanser dan membunuhnya”.

Manusia berusaha untuk mencari cara melawan kanser dengan rawatan kimoterapi dan berbagai-bagai cara lain, namun Allah terlebih dahulu telah menunjukkan kepada kita cara untuk melawan penyakit berbahaya ini.

Satu lagi penelitian yang dilakukan oleh James W. Anderson, ahli University Kentucky – IQ bayi yang diberi susu ibu lebih tinggi 5 tahap daripada bayi lain. Susu ibu yang diberikan hingga 6 bulan bermanfaat bagi bayi, manakala anak yang disusui kurang dari 8 minggu tidak memberikan manfaat kepada IQ.

Untuk mereka yang bakal bergelar seorang ibu, fakta ini amat berguna bagi anda. Lihatlah bagaimana Al-Quran menerangkan kepada kita sebab untuk seseorang ibu menyusukan anaknya selama 2 tahun. Dan lihatlah bagaimana kajian saintifik membawa kepada kebenaran dan kebaikan yang dibawa Kalam Allah ini,ini menunjukkan kepada kita Al-Quran mendahului penemuan saintifik sejak 1400 tahun berabat yang lalu.

Menyusu bayi juga baik untuk ibu, antaranya ialah:

akan merembeskan sejenis oksitosin dimana hormon tersebut membantu mengecutkan rahim dan mengembalikan rahim ke bentuk asal. Ia juga membantu mengurangkan berat badan sehingga 500 atau lebih kalori sehari dengan aktiviti tersebut. Ia juga mengurangkan risiko terkena kanser payudara, pre-monopouse, kanser ovari dan osteoporosis.

Selain itu, faedahnya adalah seperti berikut:

-Jika mampu memberi susu ibu kepada bayi secara natural, ianya lebih mudah. Tidak perlu untuk membasuh botol-botol susu dan ianya boleh diberikan dimana-mana dan bila-bila masa.

-Susu ibu dijadikan Allah khas untuk keperluan bayi dengan jumlah dan faedah yang sangat mencukupi. Ia mengandungi kuantiti yang paling tepat seperti nutrient, protein, lemak dan karbohidrat untuk bayi.

-Tiada susu yang setanding susu ibu untuk diberikan kepada bayi. Jika penyusuan dilakukan secara natural, ia mampu mengeratkan hubungan antara ibu dan anak. Ia merupakan sentuhan kulit dan rangsangan tersebut turut dirasai bayi.







Selamat menunaikan tanggungjawab seorang ibu... dr SUEperb MaMa!!
tata... titi... tutu...


New batch will b soft awning+plain colour.. It's cool..! Can mix n match easily rite?.. Stay tuned peeps, we will update soon..! HOOHIE hanya di
ROSSEcouture

5 comments:

  1. betul tu..& sy amat risau klu ank saya (15bulan) demam @ batuk @ whatever la..sbb dia x dpt susu ibu..xtau nape susu stop even dah pum..maybe niat dlm ati kot (rasa give up kerana kepenatan)..huhuh

    ReplyDelete
  2. tak pe... sekurang2nya Mar dah ikhtiar utk menyusu.. wlpn susu tak ade atau ada sikit jea.. biarkan bayi terus isap jea... sbb bila bayi isap itu merupakan urutan utk buah dada dan rahim... :)

    ReplyDelete
  3. bagusnya... superb mama banyak nya rezeki susu melimpah ruah... jeles ai tau!

    ReplyDelete
  4. Alhamdulillah... segalanya dari Allah.. kita cuma ikhtiar shj... setiap kali pump susu.. sue akan berdoa spy Allah gantikan dgn lebih byk lg, Aminnn...

    ReplyDelete
  5. Alhamdulillah, saya diberi kesempatan untuk menyusu bayi ke2 dengan secara eksklusif.

    Nak tahu apa yang saya lakukan, boleh baca di sini --- > http://umminiena.wordpress.com

    ReplyDelete