Thursday, 22 August 2013

Didik anak untuk berzikir

Assalamualaikum...


Selamat hari raya Aidilfitri dari keluarga SUEperb MaMa!!

kali topic berzikir...
utk didik anak berzikir bukan satu perkara yang mudah... tp ia akan jadi senang bila suami isteri sepakat... iaitu jgn segan utk berzikir dgn suara yg kuat depan anak-anak2...

contoh yg sue buat ni... suara pecah ke... sumbang sumbing ke... hentam jea...

anak-anak akan cepat hafal bila dengar rakaman suara ibu bapanya...
sbbnya sue akan rakam kat part2 yg anak2 suka shj...

lagi satu, kami ajar berzikir tidak mengira tempat dan waktu.. kami tak fokus berzikir di atas sejadah shj...

bila anak berderet2 ni... lepas bagi salam kiri kanan (solat)... terus cabut telekong dah... yg kakak terjerit2.. yg adik merengek nangis nk tido... huhhhh... tasbih entah ke mana...so,  jalan yg terbaik... kita berzikir sambil mendidik anak2 jea lah...

biasakan berzikir dalam kereta bersama dgn anak2...
disebabkan suara kita terkurung didalam kereta shj..
so, anak2 akan beri perhatian setiap kata2 yg keluar dr mulut kita...
(abaikan suaru sue yg pecah lemak tu yea.. sblm beranak dulu.. rasanya merdu... lepas beranak buruk pulak bunyinya... hahaha... byk urat putus kot...)
 

anak2 memang suka dgn handphone kan...
so.. download lah zikir2...
 

selain tu... time pakaikan baju pun...
teruskan mendidik anak berzikir..
 
astro oasis juga main peranan penting ketika waktu maghrib...
 

lama kelamaan... si kecil kita akan pandai berzikir tidak kira masa tempat dan waktu...

bila kita dah didik anak berzikir tidak mengira tempat dan waktu... jgn terkejut yea.. tiba2 si manja kita berzikir di dalam bilik air sambil mandi.. sambil poo poo...  uikkk... jgn terkejut tiba2 terdengar sayup2 dr jamban "subhanallah... subhanallah.. subhanallah..."

si manja kita blm tahu lagi nak bezakan antara tempat yg mulia dan tempat syaitan.. so, kita jgn terus tinggi suara pd nya... tp nasihati dan explain dgn nada yang lembut..



selamat mencuba terapi jiwa utk si kecil anda dr SUEperb MaMa!!
tata.. titi.. tutu...


New batch will b soft awning+plain colour.. It's cool..! Can mix n match easily rite?.. Stay tuned peeps, we will update soon..! HOOHIE hanya di

No comments:

Post a Comment