Thursday, 6 September 2012

Merancang kewangan bermula di zaman bujang lagi..

Assalamualaikum semua!!!
artikel ni 2 hari sebelum raya puasa 2012...

ini rumah pertama sue!!!
sue beli rumah ni... rumah lelong RM29,700.

Lelongggg!!! lelongggg!!! lelongggg!!!

ada jugak kwn2 tegur... buat apa beli rumah... nanti laki ko masuk cuci kaki..
sue xhiraukan ckp org... sue uruskan sendirian beli rumah ni...
masa tu thn 2009... sue xplan nk kawin pun...
Alhamdulillah... skrg baru nampak hikmahnya... lepas jea kawin... asben sue sambung bayar bln... (xde maknanya cuci kaki...)
nk beli rumah flat... ghuper2nya ada syarat2nya.... gaji xboleh lebih rm1500/bln seisi rumah... nasib baik sue beli time bujang dulu... skrg gaji seisi rumah dah lebih dr rm1500... berangan la nk beli rumah flat lg...
lg pun... kita kena pikir panjang sikit... jika sue hilang pekerjaan ----->>> sewa rumah flat adalah income sue...YEAH!!! Alhamdulillah... percaturan yg terbaik punyer! syukran Ya Allah...



ini rumah kedua KAMI!!! 

Pemiliknya : Safie dan Suzie




kami beli rumah ni... rumah secondhand... memang rosak teruk!!... tp dah niat kami nk rumah depan surau. akhirnya Allah bg jugak rumah depan surau... tp Allah iringi dgn pelbagai ujian... paiping rosak.. tangki pecah... cat buruk... mcm2lah... kalu dah rumah tu umurnya lebih 10thn... mcm2lah rosaknya... apa pun kami tetap bersyukur sbb kami dekat dgn jemaah surau... repair la sikit2..
repair dan beli brg kat dlm rumah... abih rm20k... kang dah ternganga kekeringan tuh!

kehidupan skrg sgt bermakna.... sbb dah merasai hidup berjiran... nk berbanding dgn hidup di rumah pertama kami dulu... iaitu rumah flat... kehidupan sendiri2.. x bermasyarkat langsung... balik keje tutup pintu... bukak pintu pergi keje... 

pagar asal rumah kecik jea.. muat sebuah kete parking...

skrg kami pecahkan tempat sampah tu... biar muat parking 2 kete...
masa ni cat kat tingkat atas warna kelabu gelap... nampak mcm kusam sgt... mcm rumah baru lepas terbakar jea... heee.. nauzubillah!
tip top.. tip top... abih dlm rm6k... ternganga kali kedua.... belum pasang mozek kat parking lg...
kena kumpul duit balik la... baru dpt pasang mozek...
bagusnya rumah ni... kami perlu bayar bulanan kat bank cuma RM650... mcm bayar rumah sewa jea... jd xde la terasa beban sgt...  tambah2 lg bayar utk rumah sendiri...
rumah flat pulak.. kami dah settlekan guna kwsp... skrg kutip sewa jea... RM300.
kalau di tolak rm650-rm400 = rm250... kami cuma tambah utk bayar bulanan rm350 jea..
beli rumah teres tp bayar mcm rumah flat...

rumah baru skrg semuanya harga rm280k keatas...kami xnk ambik risiko... 
sbb dua2 keje private... keje kami ni... mcm telur dihujung tanduk jea... bkn mcm gov confirm selamat!


ting tong... ting tong... sakit mata memandang warna kelabu gelap...

 sue mintak tukar  kelabu muda... hmmm nampak ceria sikit...
lg pun thn 2012 ni... trend warna kelabu... soooo, kita ikut color trend skrg la....




pada peminat2 blog SUEperb MaMa yg bujang tu... cepat ikut langkah SUEperb MaMa dlm merancang kewangan... okey?
jgn cepat berjoli dgn pendapatan skrg.... kumpul aset utk masa depan...


sekiannnn...
layannnnnnnn.... zasssssssssssssssss!!!


New batch will b soft awning+plain colour.. It's cool..! Can mix n match easily rite?.. Stay tuned peeps, we will update soon..! HOOHIE hanya di Facebook Page ROSSEcouture




No comments:

Post a Comment